Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Cuutamo

Maakilpikonnan juominen

Recommended Posts

Nostin meidän naaras nelivarpaan eilen ulkoilun jälkeen sen vesiastiaan. Hetken se siinä ihmetteli ja joikin vähän. Sitten se keksi tunkea koko päänsä veden alle. Olisko ollut siellä 10sek. ennen kuin nostin varmuudeksi pois, vesiastia kun on sen verran syvä että saa "jalat allaankin" juotua. Voiko se konnan tuollein hukkua? Säikähdin ihan hirveästi kun teki niin, mutta kaipa se vaan halusi juoda ja tiesi mitä teki? Silmät se laittoi silloin kiinni. Onko aihetta huoleen ja pitääkö tämä vastedes estää, vaikkakin olen jostain lukenut että vettä pitää olla niin paljon että konna saa halutessaa koko päänsä veden alle?

Edited by Cuutamo

Voi, kaikki hyvin ja normaalisti :) :) Se todellakin joi- anna olla rauhassa, meidän poikaset saattavat pitää päätään veden alla juodessaan muutamia MINUUTTEJAKIN :)

Minä laskin edellisen konnamme kanssa kerran, että piti päätään vedenalla liikkumatta 12 minuutin ajan. Kylvyssä ollessaan siis, ei juodessaan vaan nukkuessaan =)

Ohhoh. Onpa pitkiä aikoja. Mitenköhän ne saa henkeä :D Kyllä mä ajattelinkin että sille on järkevä selitys, mutta pelkäsin että jospa vettä on sittenkin liikaa, eikä konna osaa "ottaa jalkoja alleen" siis seistä siellä. Nyt voin turvallisin mielin antaa olla. Kiitoksia!

Hehe, melkomoisia juttuja sitä joskus osuu kohdalle.. Muistan myös itse jutustelleeni vastaavasta aiheesta. Niimpä otin ja löysin pätkän omasta kirjoituksestani tuolta 2,5 vuoden takaa; koskee tuota konnan nenä-nielun rakennetta;

<<

Tuo haistelutilanteessa kuuluva vieno naksuttelu johtuu todennäköisesti siitä että kilpikonnilla on yhtenäinen nenä-suuontelo; ts. sillä ei ole samanlaista eriytynyttä nenäontelo-aluetta kuin nisäkkäillä, vaan tämä koko systeemi on yhteydessä toisiinsa. Tämän vuoksi esim. konnan juominen tapahtuu niin että se upottaa myös sieraimensa veden alle; muutoin se ei kykene imemään nestettä sisäänsä, vaan ilma virtaa nenäreikien kautta ja imureaktiota ei voi syntyä.

Elikä tuo napse siis varmaan tulee siitä, että sen kitalaki/nielu napsuu kiinni ja auki; kyllä niillä jokin pehmeä kitalaki siellä on, ja siitä tuo kiinni/auki läpsähtävä/napsahtava ääni.

>>

Notta tällaista.. =0) Meillä myös nähtävissä toistuvasti, jotta konna pitelee päätään veden alla yhtäjaksoisesti jopa parikin minuuttia. Tuota pidempää aikaa ei emäntä jaksa vieressä kytätä, vaan juomiseen kuluva todellinen aika on jäänyt arvoitukseksi.

Meidän viidestä nelivarpaasta kaksi "sukeltaa" miltei aina, kun ovat kylpemässä. Jos konnalla ylettyy jalat hyvin pohjaan, ei hukkumisvaaraa varmastikaan ole.

Meillä vain nuorin konna 2v. juo vettä. Harvoin sekin. Sillä on ollut meille tulostaan (oli 5kk)asti aina vesikippo terrassa. Vanhempien konnien (neljä kaveria)emme ole nähneet koskaan juovan. Sanokaapa te konkarit, voiko olla, että eivät juo kun eivät ole vesikipon äärellä kasvaneet? Meinaan, kun kippoa ei ole ollut tarjolla ennen meille tuloa. Myöskään kylvyssä emme ole nähneet niiden juovan. Ennemminkin pitävät päätä ylhäällä ettei kampaus mene sekaisin...

meillä omppu (nelivarvas) aina kun laitan sen kylpemään työntää naamansa veden alle ja avaa suunsa siellä :D ja hetken päästä nostää päänsä pois :) luulen että se (juo) sillin kun avaa suunsa siellä.

meillä, nelivarvas (onni 8v) , en oo ikinä nähny juovan ja tuntuu ettei tällä hetkellä ees syö mitään, makaa vaan turpeenalla. kylvetyksen yhteydessä kovasti koitan kattoo mut en oo ikinä huomannu et juo :D

Hihii, nauratti aivan tuo Eeremin viittaus siihen että konna pitelee päätään pystyssä jotta ei mene kampaus sekaisin ;0)

Konnan juomista ei voi oikein nähdä kunnolla, sillä se juo imevällä liikkeellä. Se ei latki eikä heiluttele päätään, vaan ainoa mitä se tekee on että se laskee päänsä (tai ainakin naamansa) veden alle, ja imee. Tuon nielemisen tosin näkee kun kaula kuplauttelee kuten silloin kun konna haistelee kovasti jotain.

Luulen, että Nelivarpailla etenkin tuo juominen on siksikin harvinaista että niillä on fysiikka luotu melkoisen kuiviakin oloja varten. Se varastoi tehokkaasti nesteitä ja mikäli konna saa toistuvasti märkää ruokaa, se saa tarvitsemansa nesteen siitä.

Meilläkin poikanen juo useammin kuin aikuinen, jonka näenkin juomassa vain aikas harvoin. Nykyisin se juo kenties hieman useammin, kun laitoin niille pienemmän vesilautasen, johon tämä aikuinen konna ei pyri eikä se sinne haluaisikaan, vaan se kumartuu lautasen ylle ja juo ihan kuten koira tai marsu ;0) Poikanen tosin kipaisee kokonaan lautaselle, ja upottaa päänsä KOKONAAN veden alle. Aikuinen pukkaa vain naamansa sinne, mutta muutoin toimitus tapahtuu samalla tavoin.

MUOKS/LISÄYS; Meidän aikuinen naaras ei juo koskaan silloin kun harvoin sitä kylvetän. Se inhoaa koko toimitusta niin että uskon sen ainoastaan keskittyvän siihen että se pääsee kylvystä pois. Niimpä minä en suosittele millekään maakonnalle kylvettelyjä; kaikkein paras että niillä on riittävän syvä vesilautanen käytössään josta ne voivat juoda silloin kuin itse haluavat. Moni konna juo mieluiten heti aamulla, jopa ennenkuin lähtevät lämmittelemään lampun alle.

Edited by Rusinelli
Lauseen lisäys

MUOKS/LISÄYS; Meidän aikuinen naaras ei juo koskaan silloin kun harvoin sitä kylvetän. Se inhoaa koko toimitusta niin että uskon sen ainoastaan keskittyvän siihen että se pääsee kylvystä pois. Niimpä minä en suosittele millekään maakonnalle kylvettelyjä; kaikkein paras että niillä on riittävän syvä vesilautanen käytössään josta ne voivat juoda silloin kuin itse haluavat. Moni konna juo mieluiten heti aamulla' date=' jopa ennenkuin lähtevät lämmittelemään lampun alle.[/quote']

Samaa mieltä. Kylvetyksen sijaan nostaisin tarvittaessa konnan omaan vesiastiaansa, josta se pääsee pois itse, kun haluaa.

(lukuun ottamatta sairaan konnan kylvetystä tai horrostukseen liittyvää kylvetystä)

Meillä n 15v. Tunisian konna käy suihkussa n kerran viikossa. Pidän sitä suihkun alla sen aikaa kunnes se alkaa räpistelemään ja ilmoittaa näin että jo riittää. Suihkuttelu laittaa sillä tehokkaasti aineenvaihdunnan käyntiin ja sen jälkeen tulee aina kakka:)

Meillä on myös tapana tarjota pienelle viimeinen sauna vuoro. Jätän veden hiljalleen valumaan pesuhuoneessa. Konna menee itsekseen hetkeksi veden alle, jonka jälkeen jatkaa aina saunan oven ali saunan puolelle lämmittelemään...

Tuntuu nauttivan vedestä, käy myös terrassa päivittäin juomassa ja seisoskelemassa vesiastiassa....

Itse olen miettinyt aivan samaa, mutta Viivi kyllä liikuttelee ja "Katselee" veden alla ja ihmettelee, ei ole paikallaan? Onko TÄMÄ normaalia? :(

Meillä n 15v. Tunisian konna käy suihkussa n kerran viikossa. Pidän sitä suihkun alla sen aikaa kunnes se alkaa räpistelemään ja ilmoittaa näin että jo riittää. Suihkuttelu laittaa sillä tehokkaasti aineenvaihdunnan käyntiin ja sen jälkeen tulee aina kakka:)

Meillä on myös tapana tarjota pienelle viimeinen sauna vuoro. Jätän veden hiljalleen valumaan pesuhuoneessa. Konna menee itsekseen hetkeksi veden alle' date=' jonka jälkeen jatkaa aina saunan oven ali saunan puolelle lämmittelemään...

Tuntuu nauttivan vedestä, käy myös terrassa päivittäin juomassa ja seisoskelemassa vesiastiassa....[/quote']

Mäkin käyttäisin meidän konnaa saunassa, jos ne lattiat ei olisi niin kylmät:)

Meillä on myös tapana tarjota pienelle viimeinen sauna vuoro. Jätän veden hiljalleen valumaan pesuhuoneessa. Konna menee itsekseen hetkeksi veden alle' date=' jonka jälkeen jatkaa aina saunan oven ali saunan puolelle lämmittelemään...

Tuntuu nauttivan vedestä, käy myös terrassa päivittäin juomassa ja seisoskelemassa vesiastiassa....[/quote']

Mäkin käyttäisin meidän konnaa saunassa, jos ne lattiat ei olisi niin kylmät:)

Voisin minäkin kokeilla päästää konnan saunaan, kunhan tuo puolittainen horros on ohi.

Meillä on vajaan vuoden ikäinen Kreikan konna joka alkoi oma-aloitteisesti horrostamaan reilu kuukausi sitten. Olen joka viikko laittanut sen vesikulhoon, mutta en ole varma juoko se mitään. Vaikka kaivan sen esille lampun alle niin se vain kaivautuu nopeesti takaisin piiloon nukkumaan. Vähän alkaa jo huolestutta kun se on vasta niin pieni...

Minkäverran tämä konnasi painaa?

Viisas konna, osaa itse aloittaa talvilevon. Voisit ihan oikeasti sen nyt nostaa jääkaappiin horrostamaan, mikäli konna on muuten normaali. Ei tarvitse talvilevon aikana huolestua vaikka ei selkeästi juo, mikäli on kaivautuneena kosteahkoon turvehiekkaan. Konnasi ei horrosta vaan viettää ns. talvilepoa. Horrostuksesta puhutaan kun ympäristön lämpötila on noin +5 astetta.

Meillä lokakuussa 2010 kuoriutunut poikanen kaivautui omaehtoisesti talvilevolle. Vietti noin parisen kuukautta hiljaiseloa terran uumenissa. Välillä kaivelin esille mutta hetikohta mönki takaisin. Olin häntä sitten laittamassa jonkun päivän päästä kellariin, niin tämäpä päättikin virkkuuntua ja heräsi ja aloitti päivittäisen evästämisen. Talvilepoa vietti painaessaan 18 grammaa.

Edited by Wiola

Tämä minun konnien juomistottumukset ei nyt liity kyllä horrokseen, mutta ajattelin että aihe nyt kuuluu tähän ketjuun otsikon perusteella.
Eli siis minulla on kaksi kreikankonnaa, toinen juo lähes joka päivä vähän vettä, tai mielestäni ainakin ihan tarpeeksi, mutta toisen olen nähnyt juovan vain TOSI harvoin, vain muutaman kerran. Eihän konnien nyt periaatteessa tarvitse juopotella kun saavat nestettä mm. ruuastaan, tiedän, mutta silti vain välillä huolestuttaa kun juo niin vähän, eikä vuodenajatkaan näytä vaikuttavan asiaan mitenkään.

Toinen ei vaan juo, ei sitten millään. Olenkohan turhasta huolissani? :unsure:

Konnaa ei tarvitse saada juomaan, vaan riittää, että tarjoaa mahdollisuuden siihen.

Kylvetystäkään ei suositella. Juomakupin täytyisi olla niin reilun kokoinen, että konnan on mahdollista ottaa siinä "kylpyä" itse halutessaan..Käsittääkseni nestevajauksen merkkejä on valkoiset kalkkikivet virtsassa, silloin konna ei ole saanut tarpeeksi vettä/kosteutta. Silloin täytyy terran kosteuteen kiinnittä erityistä huomiota jne.

En ole mikään vanha tekijä näissä asioissa, joten korjatkaa jos neuvon väärin..

Kille ainakin rupesi käyttämään vesikuppia enemmän kuin ennen, kun jätin kylvetyksen pois. En tiedä juoko aina, mutta ainakin enemmän kuin ennen. Toisaalta ennen joi kylvetyksen yhteydessä, mutta nykyään käy vesikupilla ihan vapaaehtoisesti, jota ei tapahtunut silloin kun kylvetin. Jos konnalla on vettä tarjolla, niin eiköhän se juo jos kokee siihen tarvetta.

Edited by Killen omistaja

Jos konna kylvetetään säännöllisesti, sen ei välttämättä tarvitse juoda.

Kosteutta imeytyy kylvyn aikana myös ihon läpi ja nokankin välistä konna saa vettä, vaikka ei silmin nähden sitä joisikaan. Lisäksi on vielä ruuasta saatu kosteus, joten ei tosiaan tarvitse ajatella, että konna ei saisi tarpeeksi nestettä! Enemminkin kuulostaa siltä, että tällainen konna on kyllästetty nesteellä ja pidättäytyy tarkoituksella juomasta...

Meidän konnan olen kerran saanut rysän päältä kiinni kun on ollut juomassa... heh. jos laitan hänet vesikuppiin niin hirveellä kiireellä viipottaa pois. Omaehtoisesti hän kävelee kuppinsa läpi aina silloin tällöin. :) Itseänikin alussa huolestutti että kuivuuko raukka kasaan ja yritin juotattaa häntä laittamalla hänet vesikuppiin. mutta ei niin ei. :lol: No kaipa kaveri itse osaa huolehtia nestetasapainostaan, kunhan on aina vesikuppi tarjolla ja kostea turve.

Onpas mielenkiintoinen keskustelu. :) Meidän konnat (reunuskonna 14v ja kreikankonna 12 v) juovat melko useinkin omasta vesikupistaan, mutta eivät yleensä paina koko päätä veden alle. Eivät myöskään juo koskaan kylvyssä. Jotenkin se vaan on kamalaa joutua ihan yhtäkkiä kylpyastiaan ja pois vaan yrittävät. Risto (kreikkalainen) kyllä vihaa vettä muutenkin eikä juuri koskaan esim. kävele vesikupissaan. Kaapo (reunuskonna) taas paradoksaalisesti rakastaa vettä silloin kun saa itse valita mennäkö veteen vaiko ei. Sillä on intohimo "uimiseen". Jos vaan järvi ym. luonnon vesilampare on lähistöllä niin Kaapo on siellä kurkkua myöten vedessä ja kävelee "käsipohjaa" matalassa vedessä vaikka tuntikausia. Pysyy konna ainakin puhtaana kesäaikaan. ;)

Maakonnalle riittää, että se saa sieraimet ja suunsa kokonaan veden alle; silloin se kykenee imemään vettä. Niimpä usein aikuinen konna ei välttämättä koko päätään veden alle upotakaan; vain sen verran jotta se voi imeä. Kuten tuolla yllä selostin, näiden nenä-suulaki on rakenteeltaan sellainen, että sekä sieraimet että suu on oltava veden alla. Muutoin imumekansimi ei toimi, eikä konna saa vettä juoduksi.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now