Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
paputtaja

Kasvien kuivattamisesta, kuitupitoisesta ravinnosta & pakastuksesta

Recommended Posts

Minä kuivatan laidasta laitaan kaikki, sillä kuivattaminen on todella yksinkertaista, eikä vaadi mitään ihmeitä. Levittelen vain kuivattavat kasvit sanomalehtien päälle, käyn kerran päivässä möyhimässä ne ja valmista tulee muutamissa päivissä. Mihinkään niputtamisiin tai muihin lajitteluihin en ole viitsinyt vaivautua enää vuosiin, sillä sekaisin nuo yrttilöiset menevät jokatapauksessa ;)

Pakastamalla useimmat kasvit menettävät rakenteensa, ja hajoavat mössöksi tms. 

Jaa viesti

Itse en ole löytänyt kovin hyviä, jyrsijöille tarkoitettuja kuivakasveja. Tosin en ole pahemmin etsinytkään.

PAT ja normaali kuiva heinä ovat melkeinpä ainoita kuivattuja ruokia, joita ostan. Muutoin kuivatan itse.

Jaa viesti

Siis voiko maakonnalle kuivattaa ruokaa uunissa? Jos voi niin missä lämpötilassa ja kuinka kaun siinä menee? Olisi tarkoitus tänään kuivatus aloittaa. Siis talvea varten.

Edited by Kilpparifani

Jaa viesti

Ei kannata uunissa kuivattaa. Vähemmällä vaivalla ja energiaa säästät kun levität sanomalehtien päälle kuivattavat tarpeet. 

Itse kuivaan näin parvekkeella (menee säästä riippuen  1- 3 vrk) 
10370447_872420602847289_358356772469162

Kasvikuivurilla olen kuivannut myös jolloin aikaa menee n. 1-2 vrk  riippuen kuivattavista asioista.
10409396_875390912550258_336833492082913

Sitten olen pakkaillut tälläsiin pusseihin ja pahvilaatikoihin
10372775_870959752993374_847668997018723

• Like 2

Jaa viesti

Onko kukaan silpunnut kuivattamiaan heiniä yms?

Jos, niin millä välineellä?

Jaa viesti

Mä oon saksinut ihan saksilla ennen kuivattamista, kuivuu nopeammin.

Jaa viesti

mä taas kuivatan kokonaisena ja kuivumisen jälkeen murskaan käsin sopivan kokoiseksi silpuksi :)

Jaa viesti

Mut ruoho ei mene käsin miksikään. Kerään nimittäin kelaleikkurilla leikatut "jätteet" kuivamaan, koska seassa on paljon voikukkaa, apilaa jne. mutta ruohoa konnat ei ainakaan tuollaisenaan syö. 

Jaa viesti

kyl mä saan ruohonkin silppuuntumaan käsineen ku on kuivaa  :huh: .

vai onkohan teidän ruoho sellasta pehmeetä höttöruohoa? meil on melko paksua "vanhaa" ruohoa, eli siis kasvanu vuoskymmeniä ja on vahvempaa/kovempaa ku nuorempi ruoho.

Jaa viesti

Jottain koitettu keräillä täälläkin. Just nyhdin pian ohimenevät ruusunkukkaset myös kuivattavaksi.  Nuppuja kyttään sitten silmä kovana, että saan lisää kerättyä.

Apilankukkia oon kerännyt ihan irtokarkkirasiaan ja niine hyvineen jättäny saunanlauteille. Välillä käynyt möyhimässä vain. Hyvin kuivuvat siihenkin. :) Sitten vain talouspaperikanneksi ja pukuhuoneen ylimmälle hyllylle jemmaan.

Surkean pieniä vain kaikenlaiset lehdet täälläpäin... :(

• Like 1

Jaa viesti

mä tein täs alkukesäst sellase virheen et jätin kasvit kuivaamaan puukellariin, jossa ne sitte homehtu..  :unsure:  onneks sit joku sano et se on voinu olla nii kostee, ni siks ne homehtu.. tästä eteenpäin oon kuivannu kaikki kasvit saunassa.  :D  kantapään kautta oppii joo.  ^_^

Jaa viesti

Meillä on ruusun kukat mennyt jo. Hienosti keräsin niitä kylläl koko ajan talteen :) Nyt keräsin pietaryrttiä kuivamaan 

• Like 1

Jaa viesti

Tänään on ronkittu kaikki rikkaruohot kukkapenkistä. Täytynee puhdistella vähän mullasta, kerätä tarvittavat ja kuivattaa konnalle.
Osan sai jo tuoreena.

• Like 1

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään