Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
paputtaja

Kasvien kuivattamisesta, kuitupitoisesta ravinnosta & pakastuksesta

Recommended Posts

Avaan tästä uuden keskustelun.

J0ffu kirjoitti:

Toivottavasti tämä kuuluu tälle osastolle, mutta kysymys kuuluu näin:

Olen alkanut nyt urakalla keräämään pihasta konnille talveksi ravintoa; voikukan lehtiä, ratamoa, vadelman lehtiä (mitä muuta voisi?), miten te kuivatatte talvi-varaston muonat? Olisiko jotain näppärää tapaa :) ja pitääkö ruoat esim.pestä ensin tms. kun maasta nousee kaikennäköistä? vinkkejä, keinoja ja tietoa kaivataan kauemmin harrastaneilta, kaikki tieto tervetullutta =)

Jaa viesti

Itse keräsin vuosi sitten kesällä monenmoista, kuivatin ihan ulkopöydän tai jonkun kankaan päällä auringossa aina sitä mukaan kuin olin kerännyt. Kasvit pussitin kuivattuaan paperipusseihin (ajattelin, että jos kuitenkin pientä kosteutta jää, niin eivät homehdu). Säilytin ne niissä pienissä paperipusseissa (sellaisissa eväspusseiksi tarkoitetuissa), pimeässä kaapissa ja omaankin nenään tuoksuvat vieläkin, joten aromit ei kokonaan kadonneet arveluistani huolimatta talven aikana. Mitään en pessyt, mutta katsoin kyllä tarkkaan mistä keräsin.

Keräsin monenlaista lajia, mutta suosikkeja olivat: voikukan, syysmaitiaisen, mustaherukan ja piharatamon lehdet sekä pihatähtimö :) Ne katoavat lautaselta ensimmäisenä. Sensijaan esim. omenan, vadelman, pensasmustikan, kirsikan lehdet syötiin vasta, kun "nälänhätä" iski ;)

Edited by tuuliaa
lisäys

Jaa viesti

Itse olen kuivattanut kasvit kasvikuivurilla. Taatusti tulee kuivan rapsakkaa nopeasti.

Säilytys tiivistetyssä lasipurkissa keittiön kaapissa.

En ole pessyt kasveja tuoreeltaan, kerään vain priimatavaraa. Vialliset ja huonon väriset lehdet jäävät keräämättä.

Jaa viesti

Olen kerännyt eri kasvien lehtiä pieniin nippuihin ja sitonut puuvillalangalla sen jälkeen ripustanu ulos partsille kuivumaan. Kun kasvit ovat kuivuneet rapasakoiksi n.1 viikossa olen säilönyt ne nippuina pahvilaatikoihin. Kukkaset kuivatan talouspaperilla vuoratun lautasen päällä ja säilön lasipurkkiin.

Jaa viesti

Aiheet yhdistetty. -Katg

Aivan tuore ja mielenkiitoinen artikkeli Andy Highfieldiltä:

http://www.tortoisetrust.org/articles/dietaryfibre.html

Sinänsä artikkeli ei muuta täällä meillä suositeltua ruokavaliota - lähinnä vain vahvistaa käsitystä siitä, miten tärkeää maakonnille on tuoreen ravinnon lisäksi antaa kuivattua ruokaa, joka sisältää runsaasti kuituja.
Joka tapauksessa, kannattaa lukea! Auttaa taas ymmärtämään vähän paremmin sitä, millä tavoin konnat luonnossa elävät ja laiduntavat.

Jaa viesti

Miten paljon kilpparien omistajat käyttävät eläinkaupoista löytyviä, jyrsijöille suunnattuja kuivattuja kasveja / kuivakasvisekoituksia kilpikonniensa talvikauden ruokintaan? Kaupallisista kuivatuista tuotteista tuntuu löytyvän niin yksittäisiä kasveja (esim. nokkonen, voikukka,...) kuin erilaisia sekoituksiakin (esim. Chinchilla Mix, jossa toistakymmentä lajia kuivattuja lehtiä ja vihanneksia).

Edited by Joonas

Jaa viesti

Minä olen ostanut valmiita kuivattuja koivun ja voikukan lehtiä sekä kukkasekoitusta. Kukkasekoituspussia olen itse täydentänyt aika ajoin kuivaamalla omaa satoa sekaan :)

Turvallisempia on nimen omaan sellaiset pussit missä on aina yhtä tiettyä kasvia. Sekoituksissa on monesti mukana jotain viljoja tms. turhaa mitä konnalle ei tule syöttää.

EDIT/ tuo nokkonen olisikin hyvä idea! sen kerääminen kun ei vaan jostain kumman syystä huvittanut kesällä, että olisin itse saanut kuivattua...

Edited by paputtaja

Jaa viesti

Itse kerään/kuivaan kesällä aika monenlaista kasvia pääasissa konnalle. Taitaa eniten olla juurikin nokkosta ja voikukkaa, marjapensaiden lehtiä lähes yhtä paljon, muita pienemmissä määrin.

Ostan noita kaupan kuivakasveja, jos omat kuivatut pääsevät loppumaan talven mittaan. En ole vielä kertaakaan ostanut (tai joutunut ostamaan) kaupan kuivakasveja, mutta jos omani uhkaavat loppua, niin kyllä sitten käyn hakemassa. Tänä talvena saattaapi tulla sellainen tilanne, kun en ehtinyt kesällä oikein kuivaamaan kasveja kovinkaan paljoa.

Jaa viesti

On tullut ostettua ja syötettyä konnille, nimenomaan noita yksittäin pakattuja sekä kukinto-sekoituksia.

Tänä vuonna kuivasin ahkerasti pihan satoa, jota jäi ylikin keväälle syötettäväksi. Löysin alesta hyötykasvikuivirin,joten aion pikku hiljaa korvata myös PAT'n itse keräämillä ja kuivattamilla kasveilla sekä heinällä :)

Jaa viesti

Itse olen ostanut JR Farm:in kuivattuja nokkosia. Sitä saa mukavasti sekoitettua muun sapuskan sekaan ja olen huomannut, että kelpaa konnalle hyvin sellaisenaankin. :)

Edited by Tundrah

Jaa viesti

Pahimmilla hellekeleillä jää konnilta ruhtiinaallisen suurista annoksista toisinaan suuriakin määriä syömättä. Tarjoan joka toinen päivä tuoretta, ulkoa kerättyä ruokaa joko Nutrobal- tai Eclipsehöysteellä. Isolla vaivalla kerättyjen hiirenvirojen, horsmien, kärsämöiden jne. kukintojen pois heittäminen harmittaa - voiko näitä lisäravinteella käsiteltyjä "jämäpaloja" jättää kuivumaan talvisafkoiksi? Helpottaisi olennaisesti uusien varastojen haalimista, kun on tahtonut laiskottaa normaali parvekkeella "paali kerrallaan kuivaksi" tyyppisen toiminnan toteuttaminen.

Jaa viesti

Tai sitten jatkossa pienempiä ruokamääriä?

Minä en muista montaa kertaa tarvinneeni korjata terroista ruuan jämiä, paitsi Pattia. Kaikki muu syödään tarkkaan viimeistään seuraavana päivänä. Mutta nuo meidän konnat ovatkin syömäkoneita ;)

Jaa viesti

Ja meillä ne, mitä jää kyllä kuivaa seuraavaan päivään mennessä. (siivoilen terraa vain aamuisin)

Ja oikeastaan, luulen, että ne mitä jää, eikä käy kaupaksi myöhemminkään. Kaikki mikä kelpaa, syödään heti.

Jaa viesti

Aiheet yhdistetty ja samalla otsikkoa muokattu. -Katg

Hei!

En todellakaan ole mikään viherpeukalo ja pakkaseen olen säilönyt vain marjoja... Eli antakaas jelppiä! Mitä säilötte konnalle talven varalle ja miten? Voikukkaa, apilaa, muuta? Miten kuivatatte ja missä pakastatte?

Jaa viesti

Me kerätään kasveja mahdollisimman monipuolisesti "Maakilpikonnalle sopivia luonnon- ja puutarhan kasveja" -listan mukaisesti. Tällä hetkellä kuivattuna on vähän päälle kolmeakymmentä eri lajia. Kuivatellaan kasvit ihan sanomalehen päällä. Meillä on päädytty sellaiseen ratkaisuun, että tehdään kuivatuista kasveista silppua, joka sitten säilötään isoihin lasipurkkeihin. Pakkaseen ei olla vihreitä osia laitettu, mutta kukintoja kyllä.

• Like 1

Jaa viesti

ite kuivaan kasveja igulle talvea varten niin, et kerään kasvit pieniin nippuihin ja ripustan "pääalaspäin" kuivumaan. kätevää ku voi käyttää kattotilaa hyväksi, ohut rima kattoon kiinni ja kasvit siihen roikkumaan :) kun ovat kuivuneet niin säilytän paperipusseissa.

paksumpia lehtiä pakastan (viinimarjat, orapihlaja, ratamo, pihlaja, mustikka, karviainen jne.) sekä kukintoja, kuivaan lehdet hyvin paperilla ja laitan kerta-annoksina pakastepusseihin. ohuempilehtiset kasvit muuttuu inhottavaksi mössöksi nopeesti sulattuaan, sen puoleen noita paksumpia on parempi pakastaa, tosin nekään ei sulatuksen jälkeen säily ku max.pari päivää.

Jaa viesti

Minä levittelen kasvit ohuesti johonkin laakeaan koriin ja annan auringonpaisteessa kuivua, tai vien pilvisillä ilmoilla pannuhuneeseen kuivumaan. Sekoittelen ja liikuttelen niitä välillä niin kuivuvat tasaisesti. Sen jälkeen "murustelen" käsin ne ihan pieneksi niin vievät vähän tilaa pusseissa kaapissa. Niistä sitten talvella ripottelen tuoreruuan päälle tai liotetun PAT:n päälle.

Itse olen kans huomannut että pakastetut eivät ole sulaneena hyviä, ja pilaantuvat tosi pian, joten viimevuosina en ole enää pakastanut muita kun voikukan kukkia siltävaralta jos tarvii vaikka lääkettä tai jotain saada puoliväkisin menemään niin sen avulla onnistuu.

Jaa viesti

Aiempina kesinä olen kuivannut kasvikuivurilla, tänä kesänä olen laittanut keräysastiat loisteputkien runkojen päälle, ne kun lämpiävät jonkin verran. Vähän isommatkin satsit on kuivuneet suht tehokkaasti, aina välillä olen käännellyt ja pöyhinyt niitä. Pussiin laitan ihan kokonaisina lehtinä ja sellaisina myös tarjoilen, ovat herkkua.

Jaa viesti

Tsiisus... Voiko niitä ruokia kerätä silti talvikaudeksi syrjään ILMAN, että ne menettävät kalkitsettavuudella saavutettua ravinteikuutta?! Laitoin tänään niittyleinikkiä, vesiheinää, apilaa ja muuta sekametelisoppaa parvekkeille sellaisinaan kuivahtamaan talvivarastoiksi.

Jaa viesti

Minä elän siinä uskossa, ettei maakonnan ravinnon kuulukaan olla yhtä ravinteikasta ympäri vuoden, vaan talvisin se saa olla "köyhempää".

Jaa viesti

Ketjut yhdistetty. -Katg

Hei. Aloittelen kilpikonnaharrastusta. Kovasti on opiskeltavia asioita, etenkin ruokintaan liittyen. Mietin tässä tulevan sisäkauden ruokintaa. Haluan varautua siihen keräämällä tuoretta tuolta pihalta. Suositteletteko kuivaamista vai pakastamista?

Mitä suosittelette pakastettavaksi ja mikä kannattaa kuivata? Keräsin puna-apilan kukkia, jossain sanottiin, että ne ovat mieluisia. Mutta niiden kuivaaminen on hankalaa, kuinka pakastaminen onnistuu?

Entä osaako joku vastata, kun kirjallisuudessa sanotaan sileälehtisen persiljan olevan sopivaa ravintoa. Entä se toinen "perinteine,", käykö se?

Kiva jos kertoisitte kokemuksianne!

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään