Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Sign in to follow this  
tuliliskofani

Kysymyksiä tuliliskojen poikasista

Recommended Posts

Ensimmäiset ja viimeiset tuliliskon poikaset alkavat nousta maalle. Tähän vaiheeseen ei selvinnyt kuin muutama ja nyt maalle noussutta en ole saanut syömään! Banaanikärpäsiä ei ole kokeiltu kun en ole mistään löytänyt. Toivoisin vähintään sanallista apua, mutta mieluusti jos joku KOKENUT hakisi pikkuiset pois niin saisin mielenrauhan. P.pohjoisvirta @ gmail .com tavoittaa parhaiten! Paikkakunta vantaa

Banaanikärpäsiä saat tilattua ainakin reptilemaniacsilta, ja suosittelen tilaamaan myös hyppyhäntäisiä (joita siis myös saa rm:ltä): ne on ihan pienille sopivan kokoista ruokaa (ainakin orientalisten maavaiheiset saattavat olla niin pieniä, ettei pienikään bansku meinaa mahtua suuhun). Mitään ihan älytöntä paniikkia ei ole saada liskoset syömään heti ekoina maallaolopäivinä. Onko ne sulla erillisessä systeemissä vai isojen altaassa?

• Like 1

minulla on espoossa banaanikärpäsiä ja hyypyhäntäisiä.

sammakoilla menee ainakin muutama päivä ennenkuin syövät maalle noustuaan.

Edited by mats
  • Like 1

Vedessä olevat ovat omassa altaassaan, maalle noussut omassaan. Poikanen on ollut syömättä jo varmaan 3viikkoa! :( 

Mats, haluatko poikasia itsellesi tai tuomaan helsinkiin ruokaa? Itselläni ei ole autoa. 

Nopeiten saat poikaselle pientä ruokaa kun menet jonnekin kalliolle ja otat sieltä sammalta mukaan. On laitonta, mutta jokainen voi arvioida sitten itse kuinka suuresta rikoksesta on kyse. Joka tapauksessa kotona laitat sammalet harvaan sihtiin tai vaikka keppien varaan isomman purkin suuaukolle. Spottilampulla, hehkulampulla tai jollakin lämmität sitä sammalta alapuolelta niin, että se kuumenee. Tuhannet sammaleessa olevat hyppyhäntäiset, hämähäkit ja muu pieni plankton tiputtautuu lämpöä karkuun purkin pohjalle. Toinen vaihtoehto on käännellä kiviä ja katsoa, että olisiko niiden alla pieniä matoja.  Luonnosta löytyy kyllä ruokaa kun viitsii nähdä vähän vaivaa. Saa vielä hullun maineen kaupan päälle :)

• Like 2

Tai sit vaan läntää sen sammalen otuksen purnukkaan. Meillä pysyi pienet yllättävän paksussa kunnossa, kun haahuilivat vaan aikuisten altaan maa-alueella ilman mitään sen ihmeempää ruokintaa. Kun kasvoivat sen kokoisiksi, että näyttivät tarttevan lisäruokaa, aloitin hyppyhäntäisillä. Jotain suuhunsopivaa siellä akvassa selkeästi elää, vaikkei ihmisen silmään näykään.

Anyway, RM:ltä saat tilaamalla esim. ne hyppikset muutamassa päivässä.

• Like 1

Täytyykin lähteä keräämään sammalta! Itse niin keltanokka vielä ettei tullut edes mieleen vaikka maalta kotoisin olenkin ja tiedän sammaleen öttiäisiä sisältävän :) kiitos vinkeistä

minä ajelen vantaalle vielä huomenna aamulla. sen jälkeen ajan taas eri suuntaan.

Mä kokeilen tota sammalsysteemiä. Jos ei sekään auta niin pistän sulle Mats vielä yksityisviestillä ruokajutuista,

Huhtikuussa meille tuli kaksi aikuista tuliliskoa ja nyt (vähän yli kuukautta myöhemmin) niillä on ainakin yksi poikanen! Näytti kasvaneen jo tosi isoksi ennen kuin huomasimme koko otusta. N. 2-3cm kidukset, jalat, pyrstö. Mitä mahtaa syödä? Olemme heittäneet akvaarioon vain pakastettuja surviaisentoukkia aikuisille, kun ei pienokaisesta oltu tietoisia. Hyvin on kuitenkin kasvanut. Milloin pitäisi lisätä maa-aluetta suuremmaksi? Voiko kasvaa aikuisten kanssa ok vai pitääkö siirtää omaan altaaseen? Milloin alkaa kiivetä seiniä pitkin?

Aiheet yhdistetty.

-Mirgrith

Kiitos linkistä. Siinä ei taideta kertoa syovätkö aikuiset 2-3cm poikasia myös vai vaan munia? En ole nyt pienokaista nähnyt, mutta voi hyvin olla piilossa. Piilopaikkoja riittää.

Onko koiraan soidinmeno pyrstön mutkittelua naaraan edessä? Ja naaraan jahtaamista? Sellaista oli pari päivää sitten.

Tottahan ne syö poikasia, jos kiinni saavat. Toukat on aika vikkeliä, ja yleensä tosiaan niitä piiloja riittää, eli aina niistä joku säästyy.

Jep, soidinmenoa on.

Missä vaiheessa ei enää syö? Minkänäköisemä toukkavaihe on ohi?

Tämän ainoan kerran, kun poikasen näin, niin aikuiset kävelivät vain sen ohi surviaisentoukkia mussuttamaan.

No sit kun ei enää mahdu suuhun, kaiketi. Lue noita sammakkolammen sivuja... Kun toukkavaihe on ohi, kidukset lähtee pois ja toukasta tulee aivan aikuisen tuliliskon näköinen pieni otus, joka nousee maalle.

Ok. Näin taas sen poikasen ja tuli sopivasti lasin viereen mitattavaksi. 2,5cm. Varpaat ja kaikki sillä on.

Tältä koneelta en saa kuvaa laitettua. Eniten muistuttaa vaihe 4.

Yritin ottaa sitä haavilla kiinni, mutta livahti piiloon. Taidan jättää sen aikuisten kanssa asumaan.

Moi taas. Poikanen tuli pari päivää sitten lasin viereen ja mittasin 4cm. Jos jotain vaikka kiinnostaa kasvuvauhti. Edelleen on asunut vanhempiensa kanssa. Olen koko aikana antanut vain pakastettuja surviaisentoukkia. Epäilen, että poikanen syö myös levää. Leväisiin kiviin on ilmestynyt paljaita viiruja, polkuja.

Tuliliskon toukat eivät syö levää, ne ovat petoja. Paljaat viirut johtuvat yleensä kotiloista :)

Moikka!

Mulla on nyt tuliliskonpoikasia. Vanhimmat ovat siinä kehitysasteessa, että on jo jalat ja varpaat ja syövät ahneesti artemiaa, kun sitä niille laitan (1-2krt päivässä). Liskot olen jakanut kolmeen eri poikasaltaaseen, jottei kaikkein pienimmät ole isompien jaloissa eli tule syödyksi. Hyvästä ruokinnasta ja muusta hoitamisesta huolimatta olen nyt huomannut, että joiltakin isoimmilta liskoilta puuttuu takajalkoja. On muutama lisko joilta puuttuu molemmat jalat tai vain toinen TAI sit on vaan pienet tyngät, eli varpaat on napsittu pois!!!!! :O

Ensi ajattelin, etteivät ole vielä kehittyneet, mutta pakko se on uskoa, että ne takajalat on nyt napsittu parempiin suihin. Väkivallankohteeksi joutuneet poikaset ovat kuitenkin reippaita ja raahautuvat etujaloillaan tai uiskentelevat ruuan perässä. Ovat todella vikkeliä ja ulkoisista puutteista huolimatta terveen oloisia. Nyt en tiedä miten teen. Pitäisikö kyseiset liskot lopettaa nyt tässä vaiheessa, kun se vielä olis helpompaa? Ovat kuitenkin vasta n.2,5cm pitkiä vai annanko niille mahdollisuuden? En tiedä mitään raajarikkoisista liskoista, että miten ne pärjäävät isompina, maavaihe on varmasti todella hankalaa kyseisille yksilöille jne..

Entä tulevaisuudessa? Aikuiset liskot lisääntyy tasaisesti ja poikasia tulee vähän väliä lisää. Miten pystyn jatkossa välttymään moiselta näykkimiseltä?

Kun ei näköjään hyvät tilat, piilopaikat ja hyvä ruokinta sitä ole estänyt.. Nämä on mun ensimmäiset poikaset ja haluisin saada vinkkejä miten jatkossa pystyn kasvattamaan terveempiä ja onnellisempia liskoja.

Kiitos jo etukäteen arvokkaista neuvoista ja vinkeistä. Niitä tarvitaan!

Kiitos tiedosta!

Olinkin muistaneeni, että katsoin joskus jonkun dokumentin miten eräät liskolajit pystyy kasvattamaan raajat uudelleen.

Ajattelin tämän olevan toiveajattelua minun kohdallani.

Mut huh huh. Tulipa helpottunut olo ^_^

Piiloja kannattaa laittaa sinne poikasaltaisiin, esim. jaavansammalesta saa hyviä jemmapaikkoja.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this