Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
tuliliskofani

Kysymyksiä tuliliskojen poikasista

Recommended Posts

En löytänyt tuolta paljon vettä altaisiin pitää laittaa ja koska aloittaa esim. banaanikärpästen kasvatus.

Eli...

Jaa viesti

Toukille laitetaan vettä sen verran kuin astiaan sopii järkevästi. Banskujen kasvatus aloitetaan niin, että banskuja on valmiina, kun poikaset nousevat maalle. Oikeesti tulareiden poikaskasvatuksesta on täällä vaikka kuinka paljon tietoa jo valmiina.

Jaa viesti

Joo siis TULILISKON :) pieni kirjoitusvirhe heti otsikossa, mutta enpä osaa sitä korjatakaan.. Asiaan eli olen harkinnut tässä tuliliskon hankintaa.. Kysymys kuuluu, että onko ainut vaihtoehto ostaa tulilisko eläinkaupasta? Myynti ilmoituksia ei ole tullut vastaan vielä yhtään.. Osaako joku auttaa, koska ennemmin ostaisin liskon yksityiseltä myyjältä, kuin liikkeestä.

Edited by rymy84

Jaa viesti

Minun mielestä näitten kasvattajia on kohtalaisen vähän lajin yleisyyteen verrattuna ja yleensä myynnissä olevat tuliliskot ovat aikuisia. Mitä tulilisko lajia ajattelit ylipäänsä hankkia? Yleensä myynnissä olevat tuliliskot ovat kiinankääpiötuliliskoja ja niitä kyllä löytää ajoittain kasvattajilta mutta  muista lajeista en tiedä. Itse meinasin koittaa ensivuoden puolella yrittää  kasvattaa japanintuliliskojani (cynops pyrrhogaster)

Edited by akutzi2

Jaa viesti

Niin, miekkahäntä tuliliskosta näyttikin tuolla kauppatorin puolella olevan ilmoitus, mutta olen lukenut, että tarvitsee isommat tilat, koska myös kasvaa isommaksi.. Mulla on nyt aikuisia kotiloita ja poikasia. Kun poikaset kasvaa, siirrän ne isompaan terraarioon. Tuosta jäisi akaattien nykyinen 60l asumus tyhjäksi (alun perin ollut akvaario) ja siinähän olisi lukemani perusteella tila 1-2 tuliliskolle. Meillä päin nuo eläinkaupat eivät aina osaa kertoa eläinten tarkkaa ikää ja sukupuolikin voi olla ihan eri, mitä on kerrottu.. En tietystikään voi yleistää, nämä ovat vain minun kokemuksiani. Tietystikään harrastuksen alkutaipaleella en lähtisi poikasesta liikenteeseen, sillä varmempaa olisi ostaa jo maavaiheen ohittanut yksilö, eikös niin? Toisaalta, joku oli heittänyt mielipiteen, että nimenomaan miekkahäntätuliliskot olisivat parempia aloittelijoille. Olen jo kovasti kerännyt tietoa ja perusasiat tuliliskoista ja niiden hoidosta on hallussa. Kuitenkin, jos ainut hankinta vaihtoehto on täkäläiset liikkeet, voi asia jäädä siihen harkinnan tasolle :)

Jaa viesti

Oikeastaan kaikkien tuliliskojen hoito on aikalailla samanlaista mutta itse en pitäisi kuin korkeintaan yhtä miekkahäntätuliliskoa tossa 60litrasessa koska on noista lajeista isoin ja kasvaa 15cm pitkäksi. Kahdelle noin 80litranen olis aikas hyvä. Tosiaan maavaiheen ohittanut tulilisko on helppohoitosempi koska akvaterraa ei tarvitse suihkutella joka päivä ja ruoan ei tarvitse olla niin minimaalista.

Jaa viesti

60-litrainen on aika pieni ihan minkälajiselle tularille tahansa, jollei sit ota vain yhtä. Mutta kyllä niitä tuolla kauppatorilla on myynnissä säännöllisen epäsäännöllisesti, kannattaa seurailla.

Jaa viesti

Tarkoitinkin, että tuo minun terraario on liian pieni miekkahäntätuliliskolle :) täytyy pitää kauppatoria silmällä.. Ja olen tuolta internetin ihmeellisestä maailmasta tosiaan lukenut, että tuo 60l on se minimi pienemmille liskolajeille. Tietysti isompi on aina parempi, ja olen yleensä sitä suositusta isompaa asumusta eläimillä harrastanut :) mutta tosiaan harkinnassa vasta ja meneehän tuossakin aikaa vielä, että pienempään terraarioon tulee tilaa..

Jaa viesti

Tulareideni poikaset kuoriutuivat, mutta minulla ei ole niille vielä ruokaa, koska en odottanut niiden kuorioutuvan vielä... Kestävätkö ne hengissä sen aikaa, kun saan "kasvatettua" planktonia?

Jaa viesti

Ja mä tarkoitin, että on mielestäni turhan pieni myös esim. kiinankääpiöille :) (nää ei muuten ole liskolajeja vaan sammakkoeläinlajeja ;))

Sellanen vähän alle satalitrainen alkaa olla jo ihan hyvän kokoinen, jos meinaa pitää useampaa elukkaa. Kuuskymppinen on kyllä niin pieni, että sinne on vaikea sisustaa yhtään mitään, eikä sen kokoiseen taida oikein saada soveltuvaa suodatintakaan, jos sellaisen haluaa laittaa.

Jaa viesti

n.30 sivua tekstiä on vähän paha ruveta ihan kokonaan lukemaan, mutta ainakaan puolentunnin selailulla en löytänyt vastausta kysymykseeni... :ph34r:

Jaa viesti

:D Kyllä selviää. Ota niille vettä aikuisten altaasta tai jos sellaista ei ole, liota esim. salaatinlehdeä vedessä ja kaada sitä vettä toukille. Lisää ohjeita esim. täällä: http://www.matelijat.info/tulilisko/lisaantyminen/toukkien_hoito.html

Tän ketjun vois yhdistää noihin vanhoihin.

• Like 1

Jaa viesti

juu siis tiedän miten niitä ruokitaan, mutta koska en odottanut niiden vielä kuoriutuvan, joten minulla ei ollut ruokaa valmiina..

Ja juu tän vois yhdistää niihin.

Jaa viesti

Minulla olisi kaksi nuorta tuliliskoa. Maa-alueena toimii seinään imukupilla kiinnitetty korkkilautta. Nyt olisi haaveena saada kasvatettua elävä kasvi korkkilauttaan nk. suojaksi liskoille... Vesifiikus olisi ilmeisesti helpoin ja aika nättikin tähän tarkoitukseen. Ongelma nyt vaan on se, että en löydä kyseistä kasvia kaupoista millään!! Onko kokemusta muista kasveista, jotka kasvaisivat korkkilautan päällä juurien varassa? Kultaköynnös löytyy ihan omasta takaa, mutta koen nuo isot lehdet ja ison kasvin huonoksi vaihtoehdoksi. Entä kun kasvin pistokkaat laitetaan korkkiin, täytyykö ne kiinnittää siihen aluksi jollain? Miten tämä tapahtuu ilman, että se olisi liskoille vaaraksi.

Sitten olisi vielä kysymys ruoan määrästä. Kyseessä kaksi miekkahäntää, jotka ovat kuulemma juuri ohittaneet maavaiheen (ehkä vähän vajaa 8-10cm pitkiä, silmämääräinen arvio, en ole mitannut). Ostin kaverit eläinliikkeestä ja siellä annettiin ohjeeksi antaa yksi pala pakastettuja verimatoja joka toinen päivä... Onko tuo määrä ihan ok, vai liikaa?

Edited by rymy84

Jaa viesti

Minulla on tällä hetkellä viisi kiinankääpiön lähes parikuista toukkaa. Muutama niistä on jo reilun parin sentin mittaisia ja pari on vain reilun sentin mittaisia. Onko pakko erottaa isot ja pienet toisistaan? Pisteleekö isot tularit pienet poskeensa?

Jaa viesti

Kyllä ne toisiaan napsii, pienemmiltä saattaa mennä jalkoja ym. Yks apu on siitä, että toukka-altaaseen laittaa piiloja, esim. jaavansammaltuppaat toimii hyvin.

Jaa viesti

okkei, jaavansammalta ei nyt just tähän hätään saa, mutta seuraavalla kerralla kaupunkiin mentäessä voisi kyllä ostaa, kun sitä kyllä on saatavilla. Laittelen jotain muuta piiloa sinne sitten. :)

Jaa viesti

Helpoimmalla tietysti pääset, jos otat pienemmät omaan altaaseensa. Toisaalta kyllä samankokoisetkin voi näykkiä toisiaan.

Altaassa kannattaa olla myös joku paikka, jonne maalle nousevat pääsevät kiipeämään, esim. korkkilautta, mangrove tms.

Jaa viesti

joo, niillä on siellä tosi iso kokkilautta, laitoin sinne piiloja ja hyvin ne siellä tuntuu pärjäävän. Minkäs ikäsinä ne suurinpiirtein nousivatkaan maalle?

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään