Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Sign in to follow this  
tuliliskofani

Kysymyksiä tuliliskojen poikasista

Recommended Posts

Meinaa kyl niin mennä hermot noiden artemian kasvatuksissa, lämpötila 30'C, munat pullossa ja ilmapumppu päällä, mikä vikana? Erään ohjeen mukaan lämpötila kuuluisi olla 26-28, mutta toisen 35-40, niin laitoin sitten 30'C. Niitä on siellä satoja, mutta löysin pari pvää sitten vain 4 kuoriutunutta...o.O

Meinaa kyl niin mennä hermot noiden artemian kasvatuksissa

Millainen suolapitoisuus sinulla on? Eli paljonko lisäät suolaa (ja mitä suolaa) per litra vettä?

Ööö taisi olla 50g ruokasuolaa/½ litra.. Jokin pielessä?:s ihan muutama kuoriutui, mutta kauheen suuri osa vielä kuoriutumattomina.

Ketjut yhdistetty. -missyl

Edited by missyl

Guest Kopsu

Noniin, nyt pääsin todistamaan oikein kunnolla kuin tämä ekana kuoriutunut pikkuinen söi ekan kerran. Näykkäsi ihan parikin kertaa kyklooppikasasta.

Ongelmaksi on tosin tullut vastaan se, että minulla on pikkuiset nyt vanhassa 60l akvaariossani, joka sittenkin taitaa olla liian iso tuohon poikasten kasvattamiseen. Jos pudotan pienen palan pakastekyklooppia jonkun nenän eteen, se syö siitä ehkä sen 1-2 kyklooppia. Tämä tarkoittaa, että loput 100 kyklooppia jää syömättä, eikä tankin koon takia toiset pikkuiset tunnu löytävän ruokakasaa, kun ovat hajallaan ympäri tankkia. Pudottaisin kyllä pienemmän jääpalan, mutta jos tuota leikkaa 0.5cm x 0.5cm pienempänä, niin se sulaa jo käsiin ennen kuin altaaseen kerkeää laittamaan.

Ja ajatus siitä, että pudottaisin pienen kyklooppijääpalan jokaisen nenän eteen, tuntuu vähän typerältä, työläältä + ei varmasti hyvältä vedenlaadunkaan kannalta. Joten tässä nyt pitää ihan miettiä miten etenisin asian suhteen. Kenties pienempi astia kaverille, jossa ruoan löytäisi helpommin? Vinkkejä otetaan vastaan! :)

Pudottaisin kyllä pienemmän jääpalan' date=' mutta jos tuota leikkaa 0.5cm x 0.5cm pienempänä, niin se sulaa jo käsiin ennen kuin altaaseen kerkeää laittamaan. [/quote']

Onko sulaminen haitallista? Altaassahan se kuitenkin sulaa samantien, joten ei sillä ole väliä sulaako se hetkeä aiemmin vain myöhemmin. Sulanutta pakastetta on muutenkin helpompi annostella pieniä määriä :)

Joten tässä nyt pitää ihan miettiä miten etenisin asian suhteen. Kenties pienempi astia kaverille, jossa ruoan löytäisi helpommin? Vinkkejä otetaan vastaan! :)

Pienenpi allas tosiaan helpottaa ruoan löytämistä. Mutta sinäänsä suorempi ratkaisu kai olisi vähentää ruoan määrää niin pieneen kerta-annokseen, että kaikki tulee syötyä ennen pilaantumista. Pienemmässä altaassa liikaruokinta (jos annoskoot ovat liian isoja) kun on entistä suurempi ongelma.

Joskus, joidenkin erityisen herkkien toukkien kohdalla olen imuroinut poikasaltaan pohjan päivittäin, tai jopa pari kertaa päivässä. Pohjan nopea putsaus, jonka aikana vedestä vaihtuu korkeintaan neljännes. Tällä tavoin syömättä jäänyt ruoka ja ulosteet eivät pääse pilaamaan veden laatua. Jotta pohjan voi putsata näin nopeasti, on sen oltava paljas, eli ei pohjamateriaalia. Ainoastaan helposti poistettavia piilokoloja toukille. Ja mostakstakin poistetaan vain pahimmat, ei ihan kaikkia hippusia.

Guest Kopsu

Onko sulaminen haitallista? Altaassahan se kuitenkin sulaa samantien' date=' joten ei sillä ole väliä sulaako se hetkeä aiemmin vain myöhemmin. Sulanutta pakastetta on muutenkin helpompi annostella pieniä määriä :)[/quote']

Ei se kai haitallista ole.. En tiedä mistä olin saanut idean että noin tulisi toimia, enhän surviaisiakaan jääkuutiona altaaseen pudota. :) Nyt olenkin tehnyt niin, että leikkaan pienen palan sulamaan, josta sitten terävän veitsen kärjellä otan hyvin pienen annoksen, jonka vien pikkuisten eteen. Näin ei juurikaan jää ylimääräistä ruokaa tankkiin.

Pienenpi allas tosiaan helpottaa ruoan löytämistä. Mutta sinäänsä suorempi ratkaisu kai olisi vähentää ruoan määrää niin pieneen kerta-annokseen, että kaikki tulee syötyä ennen pilaantumista. Pienemmässä altaassa liikaruokinta (jos annoskoot ovat liian isoja) kun on entistä suurempi ongelma.

Päätin nyt kuitenkin pitää tuossa isommassa altaassa kaverit, kun tuo ruokinta alkoi sujumaan.

Joskus, joidenkin erityisen herkkien toukkien kohdalla olen imuroinut poikasaltaan pohjan päivittäin, tai jopa pari kertaa päivässä. Pohjan nopea putsaus, jonka aikana vedestä vaihtuu korkeintaan neljännes. Tällä tavoin syömättä jäänyt ruoka ja ulosteet eivät pääse pilaamaan veden laatua. Jotta pohjan voi putsata näin nopeasti, on sen oltava paljas, eli ei pohjamateriaalia. Ainoastaan helposti poistettavia piilokoloja toukille. Ja mostakstakin poistetaan vain pahimmat, ei ihan kaikkia hippusia.

Juuri näin olen tehnyt. Akvaario on muuten tyhjä muutamaa kasvia (joissa on vielä munia) ja piiloa lukuunottamatta. Tuntuu kuin olisivat alkaneet virkeytymään muutenkin nuo pikkuset. Liikettä tuntuu altaassa näkyvän enemmän nykyään ja parilla jo näkyy takajalatkin.

Uutena ihmetyksenä kuitenkin tullut ettei kykloopit tunnu kelpaavan kaikille. Osa porukasta käy varovasti nuuhkimassa ruokaa, jonka jälkeen usein ampaisevat karkuun, kuin kyseessä olisi jotain vaarallista tms. Täytyy myöntää, että kykloopit haisevat kovin vahvasti, kun vertaa esim. surviaisiin, jotka myös mielestäni ovat aika vahvan tuoksuisia.

Mulla on myös mun akvaterrassa n. 12 tularipoikasta. Ne on kehittyny siellä aika hyvin, ja pari alkaa jo näyttää oikeilta tulareilta:). Tähän asti ne on syöny samaa kun mun aikuiset, mutta pitäiskö niitä ruokkii erilailla?

Guest Kopsu

Mitäs sun aikuiset sitten syö? :)

Itse kokeilin juuri ekaa kertaa pilkkoa survareita pieniksi paloiksi ja ne tuntui ainakin maistuvan pikkusille.

+ ne on todella helppo kerätä poiskin tuolta, kun eivät ole ihan niin pieniä kuin kykloopit.

Mulla on myös mun akvaterrassa n. 12 tularipoikasta. Ne on kehittyny siellä aika hyvin' date=' ja pari alkaa jo näyttää oikeilta tulareilta:). Tähän asti ne on syöny samaa kun mun aikuiset, mutta pitäiskö niitä ruokkii erilailla?[/quote']

Sen jälkeen, kun ne ovat menettäneet kiduksensa ja nousseet maalle. Maalla elävät poikaset syövät pääasiassa elävää ravintoa, voi niille survariakin heilutella. Tässä ketjussa on vinkkejä kyllä.

Ja päivää. Ensimmäinen poikanen noussut maalle, aivan onnettoman pieni rääpäle. Kippasin d. hydeitä ensiavuksi, mutta ne ovat melkein yhtä isoja kuin poikasen pää...

Guest Kopsu

Hei Kaisa,

Onnittelut uuteen vaiheeseen pääsystä! :) Seurasitko kauan meni kuoriutumisesta maavaiheeseen siirtymiseen aikaa?

Ei suoraan sanottuna hajuakaan, en ole kuin keräillyt toukkia aikuisten altaasta :) Tällä hetkellä rääpäle on jälleen vedessä, ilmeisesti isot kärpäset olivat pelottava ilmiö :D

Guest Kopsu

Heipä hei,

Pääsin juuri todistamaan jotain outoa. Yksi poikasistani söi toisen poikasen. :O Eipä ne näköjään ole turvassa toisiltaankaan... Erikoisinta on se, että tuo joka maiskutteli menemään, ei ollut edes yksi isoimmista poikasistani. En tajua miten tuollainen rääpäle voi syödä lähes itsensä kokoisen otuksen.

Yökötys. Toisaalta petojahan nuo ovat. Siksipä poikasaltaassa pitäisi olla piiloja pienempien päästä jemmaan.

Guest Kopsu
Siksipä poikasaltaassa pitäisi olla piiloja pienempien päästä jemmaan.

Kyllä mulla tuolla piiloja on, taisi olla vain epäonnekas pikkuinen. Suurin ihmetys on tuon kokoisen olennon syönti, kun pelkän puolikkaan surviaisen toukan syönti tuntuu jo työläältä noille.. Otan vaikka kuvamateriaalia poikasaltaasta myöhemmin. :)

Mulla on niin pieni poikasallas, ettei siitä varmaan sais edes järkevää kuvaa meidän pokkarinromulla...

Eilen nousi toinen maalle, jee! Molemmat ovat vilkkaahkosti liikkeellä, tänään kippasin poikasastiaan vähän siiroja tms. höntiäitisiä kokeilumielessä, ei meinaan houkuta pyydystää pikkuriikkisiä liskonpoikia pois purkista siivouksen ajaksi. Jos tapahtuis ihme ja noi höpsiäiset pitäis sammalpohjan siistinä. Mietityttää kyllä lämpötila, trooppiset ötöt tuskin villiintyy hädin tuskin 20 asteessa...

Meillä ensimmäinen nousi tänään maalle, mutta ei ole vielä syönyt. Kova pelko on taas siitä, että aamulla siellä on taas kuollut lisko, niin kuin kävi pari vuotta sitten. :(

Toivottavasti ymmärtää oman parhaansa päälle. Mä olen päättänyt, etten ala hysteeriseksi noiden suhteen, kippaan ruokaötöjä purkkiin, jos eivät syö, ei voi mitään. Mutta edelleen mietityttää maavaiheisten poikasten lämpötila, noi vaikuttaa vähän kohmeisilta tuolla vilakassa keittiössä.

Seitsemättä päivää maalla mennään. Lisko yhä elossa. :)

Tosin en ole nähnyt sen kertaakaan syövän, mutta lähes päivittäin olen lisäillyt terraan pieniä buffalomatoja, kastematoja sekä banaanikärpäsiä. Näin ollen uskoisin, että jotain tulee kuitenkin syötyä.

Edited by JayLettu

Cynops ensicaudoja. Mutta tosiaan tässä on kyseessä ihan "vastasyntyneet" kastemadot ja pikkiriikkiset buffalot. Ainakin vesivaiheen asukeille kelpaa oikein hyvin kuten myös elävät surviaiset ja hyttysentoukat, eikä syömisessä ole ongelmia.

En ole noiden matojen lajista ihan varma,mutta luulisin niiden olevan lehtimatoja.

Buffaloissa tuppaa olemaan se vika, että ne hukkuvat ennenkuin tulevat syödyksi. Kuolonkangistama toukka ei taas kiinnosta niin paljoa.

Edited by JayLettu

Mä en ole buffaloiden päälle ymmärtänyt oikein koskaan, eikä kyl ole mikään meidän elukkakaan. Edellisille tularinpoikasille yritin tarjota niitä tuhottuani banskuviljelmän, mutta en usko, että yksikään tuli syödyksi. Gekkokaan ei ole koskaan matoihin koskenut, ei buffaloihin eikä jauhiksiin.

Sammalpohja tuntuis toimivan kivasti, tosin poikasia on siellä vasta kolme. Suurinta tuhoa saavat aikaiseksi epäilemättä kärpäset... Ja lämpötila on kysymysmerkki edelleen, jättääkö penskat viileään keittiöön vai tuodako lämpimämpään olohuoneen puolelle.

Kun itse saan tuon banskuviljelmän tuhottua, niin ei ole enää hirveästi vaihtoehtoja. Ostin kalastusliikkeestä kokeeksi eläviä surviaisia ja toivon, että ne kelpaisivat. :)

Edited by JayLettu

1.Kuinka nopeasti munista tulee toukkia?

2.Koska aloittaa toukkien ravinnon antaminen?

3.Kuinka syvää vettä?

4.Kuinka kauan kestää munasta aikuiseksi?

5.Koska aloittaa esim. banaanikärpästen kasvattaminen poikasille?

Toivottavasti osaatte vastata! :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this