Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
neaq

Tuliliskon ruokinta

Recommended Posts

mun tularit ei suostu syömään mittään. oon yrittäny syöttää jauhomatoja mut ne ei kelpaa joten etsin jostain kastematoja ^_^  mutta onko joku keino pakkosyöttää tuliliskoa?

Jaa viesti

Jauhomadot kuulostaa aika hurjalta ravinnolta... Etenkin, jos on kyseessä pienemmät pyrstösammakkolajit.

Omat pyrstösammakkoni ovat maksimissaan vain noin kymmensenttisiä, ja buffalomato on niille jo aikamoinen vastus. Kaikkein mieluiten syövät vain muutaman millin kokoisia saaliseläimiä, kuten banaanikärpäsiä, hyppyhäntäisiä ja kirvoja. Pienemmät vahakoin toukat menee myös.

Selvästi kuitenkin tykkäävät syödä pehmeitä, pieniä ja hitaita saaliseläimiä.

Kosteikkoeläiminä niille onkin luontaisempaa syödä juuri pieniä ötököitä, joita kasvien seassa pomppii kuin kovakuoriaisen kitiinikuorisia toukkia.

Jaa viesti

Itse annan tulareille (Eli tässä tapauksessa kiinankääppäreille) kalanruokaa,verimatoja,sirkkoja ja jauhomatoja.

Jauhomadot pilkon paloiksi,että nielevät paremmin.Sirkat taas ovat mahdollisimman pieniä. :)

Täs muutama video kun olen niitä ruokkinu... 

Sirkoilla ruokintaa:

Jauhomatoja:

Verimatoja:

Sirkkoja ja jauhomatoja en anna kovin usein.

Joskus olen myös buffalomatoja antanut,pitävät niistä.

Jaa viesti

Tuolla KaisaHoon vinkkaamalla matelijat.infon sivulla on hyvin näistä(kin) asioista. Minä olen todennut jauhomadot jotenkin vihoviimeiseksi ravinnoksi c.pyrrhogastereille enkä ole orientalikselle edes kokeillut kun nuo isommatkaan eivät olleet niistä innoissaan. Nyt kesällä luonnosta löytyy hyvää sapuskaa, pienenpienet etanat (ei kotilot), onkimadot ja vielä pienemmät änkyrimadot ovat meillä maistuneet. Kastelierokin on tietysti yhtä hyvä kun vaan pilkkoo tarpeeksi pieniksi paloiksi. Ja surviaisentoukkaa kannattaa elävän ravinnon rinnalla kokeilla kuten edellä monet jo mainitsivatkin!

Jaa viesti

Minkälainen on änkyrimato ja mistä sitä löytää? Voisin kokeilla sitä.  :)

Jaa viesti

Se on kuin valkoinen/vaalea pienenpieni onkimato ja samoista paikoista löytyy. Eli ainakin mullan seasta tai jos on vaikka unohtunut korjata rikkaruohokasa pihalta :) Googlettamalla löydät kuvan ja aqua webissä taisi olla ohjetta viljelmään (voi olla täälläkin, en ole tarkistanut). Eipä juuri taida erota lierojen ohjeista.

Ja hyttysen toukat ovat helppoja myös näin kesällä :)

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään