Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
neaq

Tuliliskon ruokinta

Recommended Posts

Ei tollasten pienten ötököiden sielunelämää voi aina ymmärtää. Omani eivät ole paastonneet kai koskaan, mutta ei se poissulje sitä, etteikö jotkut paastoaisi. Tosin oman kokemukseni perusteella väittäisin, että jos tulilisko ei syö ollenkaan koskaan mitään, jossain on jotain vikaa.

Maalla olevat vaatii useimmiten elävää ruokaa, eivät tajua pakastemadon päälle.

Meidän uusimmat tulokkaat, 7-vuotiaat pikkuiset, ahmii ruokaa aivan tajuttomalla innolla. Noi omat vanhat, 3-4-vuotiaat paksukaiset, suhtautuvat ruokaan vähän vähemmällä intohimolla.

Jaa viesti

Guest Kopsu

Sellasta kyselisin, että käytättekö mitään vitamiinijauheita tuliliskoillenne? Oon huomannut, että liskojeni masujen väri on muuttunut enemmän punertavasta oranssinkeltaiseksi tässä vuoden aikana ja mietin, että voisiko se viitata jonkun vitamiinin puutteeseen? Huomasin tän vanhoja kuvia vertailemalla ja mun mielestä aika selkeesti kellertynyt tuo massun väri. Perusruokaa tosiaan on jauhomadot, pakastetut surviaiset ja mini sirkat.

Jaa viesti

Sellasta kyselisin' date=' että käytättekö mitään vitamiinijauheita tuliliskoillenne? Oon huomannut, että liskojeni masujen väri on muuttunut enemmän punertavasta oranssinkeltaiseksi tässä vuoden aikana ja mietin, että voisiko se viitata jonkun vitamiinin puutteeseen? [/quote']

Kyllä värien haalistuminen voi ja ilmeisesti johtuukin vitamiinien puutteesta. Nutrobal ja Nekton Rep Color taitavat olla yleisimmät jauheet.

Itse en ole ainakaan vielä ostanut mitään jauheita, mutta harkinnassa ovat olleet.

Jaa viesti

Nekton Rep Color on nimenomaan suunniteltu kohentamaan värejä, toisin kuin useimmat yleisvitamiiniseoksen (Nutrobal, Nekton Rep [ilman Color -lisää], jne). Vältä yliannostusta, minä kun olen tuliliskoja Nekton Rep Colorin yliannostuksella tappanut.

Monet nuolimyrkkysammakoille suunnitellut tuotteet ovat nimenomaan sammakkoeläimille suunnattuja (toisin kuin Nekton Rep[tile] Color), ja myös pyrkivät ylläpitämään värikkäiden eläinten kirkasta väritystä. Valitettavasti Dendrocarea, ja muita vastaavia tuotteita on hankala saada Suomesta, vaikka ne sopisivat hyvin kaikille sammakkoeläimille.

Kolmas vaihtoehto on tarjota punaista väriä tuottavaa astaksantiinia (tai muuta karoteenia) sellaisenaan. Meillä astaksantiinia on pussin pohjalla kauppanimellä NatuRose. Mutta myös muiden vitamiinien ja hivenaineiden kokonaisvaltaiseen saamiseen puhdas karoteeni ei tietenkään auta, vaan sitä voi lähinnä sekoittaa vitamiiniseoksiin tehostukseksi.

Edited by Joonas

Jaa viesti

Guest Kopsu
Nekton Rep Color on nimenomaan suunniteltu kohentamaan värejä' date=' toisin kuin useimmat yleisvitamiiniseoksen (Nutrobal, Nekton Rep [ilman Color -lisää'], jne). Vältä yliannostusta, minä kun olen tuliliskoja Nekton Rep Colorin yliannostuksella tappanut.

Okei, pidän mielessä. Mutta ei mua varsinaisesti sen masun väri itsessään kiinnosta, ajattelin vaan että nyt taitaa olla puutosta jostain vitamiinista kun on haalistunut se väri. Haluan vaa ettei kavereillani oo minkään vitamiinin puutostilaa ja että voivat hyvin. Eli varmaan juuri jotain tollasta yleisvitamiinia kokeilen.

Jaa viesti

minulla kun on noita tulareita 2kpl niin olen huomannut että ne ei syö! laitan aina joka toinen päivä niille 2kpl kummallekkin jauhomatoja mutta ei! vaikka yritän pinsetilläkin syöttää nii ei sekää onnistu. mikä on vialla?

Jaa viesti

Ne ei halua syödä jauhomatoja? Onko tularit kuivilla vai vedessä? Onko syömättömyys jatkunut pitkään?

Jaa viesti

Syökö tuliliskot maalla kastematoa? Meidän syö ainakin vedessä' date=' mut nyt muutti toinen maalle eilen ja en oo viel antanu mitään. Pari viikkoo sit ostin niille kaupan ainoita eläviä matoja, jauhomatoja eikä tietenkään kelvannut.. :) Mitäs te olette antaneet liskoillenne jos ne ovat olleet maalla/ja mikä kelpaa? :3[/quote']

Minulla on yksi maavaiheessa oleva tulilisko ja buffalomatoja ja jauhiksia olen syöttänyt. Kun tuli minulle niin mikään ei kelvannut ei elävä, ei kuollut ajattelin että perkele paastotkoon. oli 5 päivää paastolla ja annoin eteen pienen jauhomadon ja sinne hävisi. Itse olen huomannut että maa vaiheessa oleva tulilisko syö vähemmän "nirsoilematta" kunantaa vaikkapa kaksi pientä ruoka-annosta yhden isomman sijaan. Että tämmöistä täällä. ;)

Jaa viesti

toinen on maalla mutta laitan sinne sellain niitä jauhomatoja että kummankin on helppo syödä. toiselle veteen toiselle maalle

Jaa viesti

Mulla yksi maalla elävä ja yksi vedessä elävä tulilisko ja vedessä elävä aina syönyt hyvin pakastekuutiomatoja ja kastematoa, se maalla elävä(on siis se omassa boksissa) on nirsompi,jauhomatoja ei syö mutta etanoita,kastematoa ja punaisia onkohan ne surviaisen toukkia(kalastusosastolta ostettu). Mutta tosiaan mul oli ennen kaksi maalla ja kumpikaan ei jauhomatoja ole syönyt,kerran toinen vissiin haukkasi,en anna maalla elävälle joka toinen pv vaan harvemmin,samoin n.3pv välein vedessä olevalle ni syövät yleensä sit ok. Eilen kuollut pikkuinen söi 5kk aikana koko ajan ni et eka ei juuri mitään,välillä paremmin,sit taas ei,mut ne on tosiaan erilaisia.

Jaa viesti

Onko kukaan kasvattanut artemian toukkia tulareille ruuaksi? Tilasin netistä muun eläinkaman lisäksi sellaisen "aloituspaketin", tuon pitäisi olla sellainen että uunokin onnistuu. Tollasta siis: http://www.sera-usa.com/product.php?productid=16553 :) Ja kai noita voi syöttää liskoillekin vaikka pakkauksessa mainitaan vaan kalojen ruuaksi?

Jaa viesti

Onko kukaan kasvattanut artemian toukkia tulareille ruuaksi? Tilasin netistä muun eläinkaman lisäksi sellaisen "aloituspaketin"' date=' tuon pitäisi olla sellainen että uunokin onnistuu. Tollasta siis: http://www.sera-usa.com/product.php?productid=16553 :) [/quote']

Artemia, kuten melkein mikä tahansa ötökkä on ihan hyvää ruokaa tuliliskoille.

Ainoa mahdollinen ongelma tässä on se, että pakkauksesi on artemian naupliustoukkien kasvatukseen ("breeding mixture for Artemia nauplii"). Nämä naupliustoukat ovat artemian ensimmäinen toukkavaihe, se joka kuoriutuu munasta. Kooltaan ne ovat alle millimetrin mittaisia. Näin ollen täysikasvuinen tulilisko ei edes huomaa niitä, saatika sitten tajua ravinnoksi. Artemian toukkia käytetään yleisesti tuliliskon aivan nuorten toukkien ravinnoksi. Sellaisten, joiden oma pituus on parin sentin luokkaa.

Jos sulla on tuliliskon toukkia, muista huuhdella artemian toukat ennen tarjoamista kunnolla. Artemiahan kasvatetaan suolavedessä, joten suolainen vesi on saatava toukista pois ennen ravinnoksi tarjoamista. Muuten tuliliskon toukkien kasvatusvesi muuttuu suolaiseksi, mikä voi olla toukille kuolemaksi.

Artemiaa voi toki kasvattaa ensimmäisen toukkavaiheen jälkeen aikuiseksikin, jolloin siitä tulee reilun sentin mittaista, ja siten kooltaan aikuisille tuliliskoillekin sopvaa. Tämä aikuiseksi kasvattaminen vain on kovasti paljon työläämpää, eikä onnistu tuollaisella starttipakerilla joita kaupoissa myydään.

Lisää artemiasta ja sen kasvatuksesta löytyy mm. osoitteesta http://www.sammakkolampi.net/ruoka/artemia.html.

Edited by Joonas

Jaa viesti

Hmm tosiaan. Eipä käynyt mielessä että nehän on tosiaan niin pieniä! No, onneksi tuo pussi ei paljoa maksanut, voin lahjoittaa sen jollekin jolla on kalanpoikasia.

Jaa viesti

Mull on kaks tularia. Ne molemmat syä surviaisia, jauhelihaa, sydäntä, kuivattuja sirkkoja ja sit jotain muuta. En oo koskaan antanut mitään lisävatimiineja, koska pelkään et tapan ne niil. Haluisin et ne sais pikku vaaveleita. Mut ei vaan oo tehnyt. En tiedä mikä sit siinä talvehtemisessa meni pieleen. Mut ne paastoaa aika hyvin. Kerran ne ei syönyt kolmeen viikkoon mitään. Mut silti ne tuoll vaan onnellisesti elelee. 

Jaa viesti

Mun pikkuiset kotiutuivat sunnuntaina eivätkä vieläkään suostuneet syömään (elävää pientä jauhomatoa). Mennä huitoivat vaan pakoon kun pinseteillä yritin tarjota. No tiputin sitten madon nokan eteen, no ei kiinnostanut ei. :/

Jaa viesti

Helppo juttu, tässä lähipäivät tuskaillut kun tuntuu että keittiössä niitä on miljardi. Sainkin hetkessä ainakin kymmenen napattua ja nakkasin akvaan, no ei oo vissiin vielä uponnut mutta katsoo nyt jos lähtisi maistumaan...

Eläinkauppias antoi mulle tollasen planktonhyytelöpötkön (vai mikälie onkaan), sanoi että jos eivät suostu syömään niin sitä kannattaa kokeilla. Semmoista kaloille tarkoitettua. Pakko varmistaa vielä täältä että saako sitä syöttää?

Jaa viesti

Eli siis minkä kokoisia/ikäisiä nämä tuliliskosi ovat? Ovatko ihan vedessä tällä hetkellä kun odotat kärpästen uppoamista? Jos ovat vedessä niin pitäisi surviaisentoukan kelvata. Pakastetuissa levyissä on yleensä kaiken kokoista toukkaa. Ja veteen ei yleensä kannata sohia pinsettien kanssa, koska aiheuttaa turhaan tuliliskoa pelottavaa liikettä veteen.

Eli jäinen surviaisen toukkapala vain suoraan veteen.

Ja vedessä oleville saattaa jauhomato olla jotenkin liian vaaleaa tai muuten huomaamatonta. Kestää hetken ennen kuin huomaavat ne. Jos huomaavat.

Jos taas ovat maalla niin silloin kannattaa eläinkaupasta hankkia ihan elävää lentokyvytöntä banaanikärpästä. Maalla ollessaan tuliliskon poikasen tarvitsee nähdä ruokansa liikkuvan.

Edited by tsn81

Jaa viesti

Ovat suunnilleen neljä vuotiaita. Sain ne syömään tota planktonmömmöä, oli huvittavan näköistä kun mässyttivät suu auki :DD Paljonko tularin kuuluu kerrallaan syödä?

Jaa viesti

Ovat siis vedessä? Anna niille sitä surviaisen toukkaa myös. Se on kuitenkin hyvää ns. perusruokaa tuliliskoille.

Noin joka toinen päivä ruokinta ja ruokaa sen verran mitä jaksavat yleensä kerralla syödä. Kokeilemalla sen oppii. Liika ruoka kannattaa siivota pois kun kaikki ovat syöneet tarpeeksi.

Edited by tsn81

Jaa viesti

Joo ovat vedessä, maalla eivät juurikaan paljoa aikaansa vietä. Roikkuvat kyllä juurakoissa kiinni mutta eivät kauheesti kokonaan kuivalla ole.

Juu pitää noita survareita tilata.

Jaa viesti

Jos mahdollista niin surviaisen toukkalevyt kannattaa ostaa ihan paikallisesta eläinkaupasta. Yleensä pakasteissa tulee suuremmat postikulut kun pitää pikana lähettää.

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään