Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Guest tsuppari

Puolittainen talvilepo

Recommended Posts

Okei, Hille...mistähän sain sen käsityksen, että konnat ovat vasta tulleet sinulle? Anteeksi, sekoiluni!

Jos kerran tunnet jo konnasi noin hyvin, niin sitten voinet olla varma niiden terveydestä ja antaa niiden viettää luontonsa mukaisesti talvilepoa =)

Valaistuksen ja lämmön avulla konnille "imitoidaan" vuoden aikojen vaihtelua. Eli nyt, kun konnat nukkuvat, niin valot pois ja terran lämpötila mahdollisimman alhaiseksi. Kerran viikossa sitten herätät, kylvetät, annata konnien lämmitellä ja syödä ja kun menevät nukkumaan, niin sitten valot pois ja annat taas nukkua rauhassa. Sitten kun haluat päättää talvilevon, niin palaat normaaliin valaistus ja ruokintarytmiin. Mikäli haluat, että konna heräävät omatoimisesti, niin varmaankin sitten pitäisi pikkuhiljaa lisätä lämpöä ja valoa terraan...? Toki kun kevättä kohti mennään, niin luonnon valon lisääntyessä konnatkin huomaavat sen ja ymmärtävät sen kevääksi. Mutta toki terran valaistusta muuttamalla saa tehokkaamman vaikutuksen aikaiseksi.

Toki samalla olisi hyvä myös tarkkailla konnien painon kehitystä. Puolittaisella sen ei pitäisi kyllä pudota, mutta itse kyllä punnitsisin. Punnitsen nytkin konnat kerran viikossa =)

Edited by paputtaja

Jaa viesti

paputtaja kirjoitti:

Toki samalla olisi hyvä myös tarkkailla konnien painon kehitystä. Puolittaisella sen ei pitäisi kyllä pudota, mutta itse kyllä punnitsisin. Punnitsen nytkin konnat kerran viikossa =)

Ninjalla putosi paino kyllä puolittaisen aikana. Mutta painon putoaminen hidastui kolmen puolittaisviikon jälkeen. Paino ei kuitenkaan saa pudota enemmän kuin 10% aloituspainosta, ja itse kyllä seurasin painoa viikottain.

Edited by -Jessica-

Jaa viesti

No hyvä, nytten olen noin tehnytkin. Paitsi että valot olen aina päivällä pistänyt päälle. Kiitos vastauksista!

Jaa viesti

viel kerran tähän pinoon:)

Nelli oli puolittaisella 8-viikkoa,

Nellin elämän eka mikään lepotauko:)

ja hyvin meni,

vikalla viikolla vasta paino laski selkeesti,

olisko kakkinu just:)

lähtöpaino 27.12 238 g

ja tänään kun loppui: 224g

Kaikki hyvin ja ihanaa ku pikkukulta on ilonamme

ja on muuten ollut virkkuna:)

Jaa viesti

Meillä kaikki 6 nelivarvasta ovat olleet puolittaisella jo 3 kuukautta, kuka enemmän ja kuka vähemmän. Oliver 4 v ja äitinsä Olga 13v ovat olleet kaikkein pirteimpiä, mutta nekin nukkuvat melkein koko päivän ja käyvät vaan syömässä, jos ruokaa on tarjolla. Eve, Edi ja Eetu nukkuvat aina pari viikkoa putkeen ja sitten herätän ne syömään. Ne syövät ja painuvat takaisin nukkumaan. Tänään tosin Edi jaksoi pari kertaa nyökytellä Evelle päätään ja yritti kiivetä päälle, mutta nukahti kesken kaiken. Elmeri on nyt parina päivänä rapistellut ja ollut vähän aikaa hereillä ja käynyt syömässä. On jo ihan ikävä noiden konnien touhuja mutta eiköhän ne kohta piristy, kunhan kevät koittaa :)

Jaa viesti

Miten on, jos konnan paino laskee alipainon puolelle? Siis taulon mukaan

Laskin tossa et 10% konnan painosta pois niin oltaisiin alipainon puolella,... konna on kuitenkin terve ja nukkuu hyvin ja olen päättänyt pitää konnan puolittaisella levolla ;o Joku sanoo että horros/puolittainen lepo pitää heti keskeyttää jos konnan paino menee alipainon puolelle ja joku taas sanoo, et tunteella mennään, että kunhan konna on terve ja niin edelleen ;o Joten miten on? Onko lievä alipainoisuus asia jonka takia puolittainenkin loppuu?

Huomenna alkaa sitten virallisesti puolittainen, ruokkiminen, punnitus,kylvetys ja lämmittelypäivä koittaa pienelle pojalle. Tähän pohjalle konna on siis ihan tyytyväisesti nukunut pariviikkoa.

Mulla on aika hyvä tunne tän kaiken kanssa. Musta tuntuu että tulen luottamaan enemmän omaan vaistooni ja siihen miten konna käyttäytyy :)

Jaa viesti

Meillä onkin nyt olosuhteiden pakosta koko porukka puolittaisella, pöh. Positiivista on se, että sentään ovat hyytyneet tänä vuonna kunnolla, kun aiempina vuosina osalla on ollut sen kanssa vaikeuksia.

Aloitin talven valmistelun jo syyskuun alussa. Kesän jäljiltä päivän pituus oli 12h, siitä rupesin lyhentämään aluksi 15min/viikko, illasta lyhentäen. Lokakuun alusta lyhensin 30min/viikko, 15min illasta ja aamusta. Syksyn edetessä ja ilmojen viiletessä myös konnahuoneen lämpötila alkoi laskea. Ovi on aina kiinni, niin sinne saa hyvin luotua oman "ilmaston". Odotin, että konnat pysyisivät virkkuina pidempään ja tarkoituksena oli aloittaa lepo joulukuun puolivälissä, mutta sainkin aikaistaa sitä kuukaudella, kun syysväsymys iski niin kunnolla (no, yhtä lukuunottamatta). Levon alkaessa marraskuun puolivälin tienoilla päivän pituus oli 8h. Parina päivänä pidin lämpölamppuja päällä vain 4-5h, sitten parina päivänä oli lämpölamput kokonaan pois, loisteputket vain päällä. Sen jälkeen kaikki valot pois. Asteittainen levon alkaminen sen takia, että nelivarvasnaaras, joka on joka ikinen päivä liikkeellä (ei pidä "nukkupäiviä" kuten muut, ei vietä kesälepoa tms), ehtisi vielä paremmin tajuta, mitä on tapahtumassa. No, kyllä se silti muutaman päivän vielä päivysti uskollisesti lämmittelypaikalla, mutta hyytyi lopulta sekin. Nyt koko porukka koisii 15-16 asteen lämpötilassa ja viikon, parin välein herättelen syömään.

Jaa viesti

Nelivarvas naaras ,joka ei kesällä lepäile ,luulisi hyytyvän syksyllä ekana...Kauanko tuota puolittaista meinaat jatkaa?? Meillä tämä nuori uros-kuukausi tolkulla kesällä/syksyllä nukkunut-ei vielä ikävä kyllä osoita hyytymisen merkkejä,vaikka "pimennykset aloitettu".Lämpötiloissa en kyllä pääse 15 - 6 asteeseen..."konnahuone" kieltämättä olisi tälläisissä tapauksissa hyvä ratkaisu.

Jaa viesti

Se naaras on aika Duracell-pupu... : )

Pari kuukautta ajattelin jatkaa lepoa. Muuten saattaisin jatkaa kauemminkin, mutta kun on se 5v nelivarvas, joka ei missään vaiheessa herännyt kesälevolta... Eli sillä tulee nyt kaksi lepokautta putkeen. Se ei varmaan oikein onnistuisi, että sille koittaisin pitää lyhyemmän talvilevon, koska huoneen lämpötilaa en voi tuosta nostaa juurikaan (Duracell-pupu herää...). Toki asiaan vaikuttaa sekin, miltä painot näyttää jne. Viime ruokakerralla eivät syöneet kovinkaan paljon, mutta toisaalta noin viileässä ei taida ruuansulatus toimia kovinkaan tehokkaasti. Ja tietysti, jos joku jatkaa lepoa senkin jälkeen kun olen laittanut valot ja lämmöt takaisin, niin sittenpä jatkaa... Mutta toivon mukaan tuo 5v nelivarvas sitten jo piristyy : ). Kenties pitkä talvilepo saisi sen toimimaan ensi syksynä vähän normaalimmin(?), mutta koska se on aika hoikassa kunnossa, en oikein haluaisi enää pitkittää sen lepokautta. Tai ehkä asiaan vaikuttaisi vain oikea horros, tai sitten ei sekään...

Jaa viesti

Jep..ekaa kertaa nyt kuulen tälläisestä 4-varpaasta,jonka kesä ja talvi levot menevät täysin samaan putkeen Hyvä että tuli tämäkin "puheeksi"-kaikki on siis mahdollista 4-varpaan kohdalla.Aikaisemmin joskus lokakuussa? useampi kirjoitteli "nelivarpaan väsymyksestä"- elikkä kun konna ei herää kesän jäljilta,mutta myöhemmin aihe lopahti .Oonkin jo alkanut epäilemään ,että HEPPU n:6v. on valtakunnan ainoa virkeä 4-varvas tällä hetkellä.Noin puolitoista kuukautta "toipunut" 4 ja puolen kuukauden kesä levosta ja vauhti on sitä luokka...kuulostaa siltä...ettei ennen joulun pyhiä konnaa saa tainnutettua...

Jaa viesti

Jeps, itsekin siihen ketjuun kirjoittelin. Kun konna ei herännyt, vaikka vuodenaika oli selkeästi vaihtunut ja muihinkin oli syysväsymys iskenyt, en enää viitsinyt odotella josko se jossain vaiheessa heräisi vaan aloitin talvilevon. Homman kuitenkin pitäisi mennä niin, että konna reagoi vuodenaikoihin eikä päinvastoin...: ) Niin että sillä oletuksella mennään ja toivottavasti kyseinen konna joskus seuraa perässä.

Eh, rouva Duracell-pupu on tänään ollut pienimuotoisesti liikkeellä. Muut nukkuvat kaikessa rauhassa... Mahtaisikohan tuo yksi taintua jääkaapissakaan :laugh:.

Jaa viesti

Meillä nukutaan hyvin sikeästi! Turhaan mä jännitin tätä muuttoa, koska heti kun siirsin konnan pienempään muoviboxiin jossa on ruhtinaallisen paljon turvetta,... ja kun olin askarrellut pahvista kannen ja vielä laitoin muovilaatikon pahvilaatikon sisälle ( estää kylmyyttä/ym. liikutellessa ) niin konna simahti heti!

Konna on nukkunut hyvin sikeää unta, ja nyt olen herätellyt sitä viikon välein kylpyyn ( tosin käytän vain vedessä, että ei olla kylvetty mtn. 20min mitä joskus aikasemmmin ollaan suositeltu ), sitten lämpölampun alle lämmittelemään ja syömään... Konna on syönyt ihan ookoosti, ei nyt mitenkään hirveitä määriö, mutta kuitenkin jonkin verran. Painoa ei ole voinut punnita, koska tähän mennessä en ole törmännyt kunnolliseen ruokavaakaan. Konna kuitenkin vaikuttaa terveeltä, silmät on nätit. Mitä nyt pientä unipöhnäisyyttä havaittavissa, mutta eikös meillä kaikilla jos ensin nukutaan koko viikko? ;D

Pöhnäisyyskin menee ohi :) Konna lämmittelee 1-2h ja menee takaisin nukkumaan ja simahtaa about heti :D

Oikeastaan on hyvä etten laittanut konnaa horrokseen, koska tässä toivottavasti tulee toinen muutto kimppakämppään joten pitää selvittää muiden asenteita sitä kohtaan, että konna olisi jääkaapissa tulevaisuudessa.... ;D

Jaa viesti

Meidän pari vuotias (luultavasti uros konna) Välkky on viikko sitten laitettu puolittaiselle, mutta muutama kysymys on herännyt. Ensiksikin, miten paljon konnan paino saa pudota puolittaisen aikana? Konna painoi ennen puolittaista 440 g ja nyt kun tänään punnitsin niin paino oli enää 409 g. Eikai ole vielä pudonnut liikaa? Tänään oli siis ensimmäinen herätys ja vaikka konna on ollut viikon syömättä niin ei se syönyt nytkään paljon mitään. Niillähän ruokahalu tietysti huononee ennen unta, mutta laskeeko paino liikaa jos konna ei syö kunnolla? Lisäksi edellisellä viikolla konna oli todella aktiivinen (liikkui terraariossaan usein eikä suostunut nukkumaan). Kun sitten tänään olin nostamassa konnaa lämpölampun alle, huomasin että kilpi on lämmin vaikka Välkky ei ole nähnyt lämpölamppua viikkoon! Se saattaa kylläkin johtua siitä, että terraarion alla oli patteri, joka sitten ilmeisesti lämmitti niin paljon. Nyt sitten siirsin terraarion toiseen paikkaan, toivottavasti seuraava viikko olisi vähän vähemmän aktiivinen. ;)

Viestiketjut yhdistetty.

- paputtaja

Edited by paputtaja

Jaa viesti

Monni-

Mäkun olin kuvitellut, että vain MINÄ osaan nimetä kilpikonnani Välkyksi ;D

Hyvä että siirsit konnasi pois patterin päältä. Ja en osaa sen pahemmin sanoa mitään tuohon painon pudotukseen :D

Kun tässä tää mun oma Välkkyni on ollut nukkumisboxissa about 1kk, mut sitä ennen se kuitenkin oli sen 1kk paastolla, koska sen kakaran piti mennä horrokseen,.... Aloin tossa miettimään semmosta, että kun muutan tässä tammikuun alussa niin pitäisikö konna nyt sit ottaa takaisin omaan laatikkoonsa ja alkaa lisäämään valojen määrää? Välkkyhän nyt on hieman alipainoinen, mutta muuten oikein terveen oloinen kun oon sitä herätellyt kylpyyn ja ruokailemaan ja uni on tullut nopeesti niin olen pitänyt sitä tossa nukkumisboxissa.

Miten on?

Vähän alkaa taas huolestuttamaan tämä alipainoisuus, vaikka mitään ongelmaa ei ole tullut esille.

Jaa viesti

MONNI KIRJOITTI : "oMeidän pari vuotias (luultavasti uros konna) Välkky on viikko sitten laitettu puolittaiselle, mutta muutama kysymys on herännyt. Ensiksikin, miten paljon konnan paino saa pudota puolittaisen aikana? Konna painoi ennen puolittaista 440 g ja nyt kun tänään punnitsin niin paino oli enää 409 "...Tarkoitatko todellakin yli 30 gramman painonpudotusta VIIKON aikana ? Onko vaaka varmasti luotettava ???

Jaa viesti

Oliskohan Monnin Välkky pissannut? Tuommoinen painonpudotus on hyvinkin pissaa / ulostetta..

Ei ihan tuosta vaan paino putoa noin paljon mikäli vaaka on luotettava...

Oikeasti konna on 2-vuotias ja painaa yli 400 grammaa...Aika pötkäle. Mitä lajia Välkky on?

Edited by Wiola

Jaa viesti

Meillä sujuu puolittainen oikein mallikkaasti, ensimmäinen kuukausi melkein takanapäin. Päätin ruokkia konnat 2 viikon välein, tuntuu sopivalta väliltä. Nukkuvat niin sikeästi, että viikon välein herättäminen tuntuisi siltä että olen "koko ajan" niitä häiritsemässä. Pidennetystä välistä huolimatta ruoka ei oikein maistunut, mikä lieneekin ihan luonnollista... Painoissa ei ole tapahtunut mitään ihmeellistä.

Yksi nelivarvasnaaras on laihtunut koko ajan, mutta maltillisesti, ja se onkin ollut painossa ylärajan tuntumassa. Toinen nelivarvasnaaras alkoi laihtua jo aiemmin syksyllä, kun väsähti eikä enää syönyt kunnolla. Nyt paino on pysynyt suunnilleen samana, ja konna on kyllä syönyt joka ruokintakerralla. Kolmas nelivarvasnaaras laihtui ensin, viime punnituksessa paino oli noussut. Ei ole montaa suupalaa suostunut ottamaan, ja tämän konnan kylvetin varmuuden vuoksi, muuten en ole kylvettänyt. Nelivarvaskoiraalla on paino noussut, ei ole koskaan ennen painanut näin paljon:). Nuorella nelivarpaalla on myös paino noussut hieman. Kreikankonnalla oli ensin paino noussut, heti punnituksen jälkeen teki tarpeensa...joten seuraavassa punnituksessa oli kevyempi. Mutta tosiaan ei mitään kauheen suuria painonvaihteluita kumpaankaan suuntaan.

Lämpötilan olen edelleen pitänyt siinä 15 asteen tuntumassa.

Jaa viesti

Meillä alkaa puolittainen kunnolla tällä viikolla. Vielä tänään söi ihan innoissaan. Ruokintaa olen siis tässä parin viikon ajan jo vähentänyt, samoin lämpölampun päälläoloaikaa. Varmaan alkuviikosta jätän lämmittelypaikan kokonaan pois käytöstä ja punnitsen konnan, kun parempi vaakakin on nyt.

Jaa viesti

Itse olen alkanut tulemaan siihen tulokseen, että lopetan konnan puolittaisen tossa tammikuun alussa, kunhan saan muutettua. Lähinnä nyt siis huolettaa konnan paino ( jota en ole vieläkään voinut mitata). Olen tässä pyöritellyt asioita päässä ja niih... konna nyt on kuitenkin ollut 2kk syömättä/semisyömättä.

Herätin konnan eilen syömään/ym. konna ei syönyt ollenkaan ja nyt kolisteli about vuorokauden. Nyt näyttäisi kunnolla nukahtaneen. Aikaisemmilla kerroilla konna on syönyt hieman ja nukahtanut suoraan uudelleen.

Muuten täällä on mennyt tosi hyvin :)

Jaa viesti

Coppelia: Ja mäkun luulin ettei varmaa kukaa keksi yhtä hyvää nimee ku mä Välkyn, mutten ilmeisesti sit ookkaa nii kekseliäs ku luulin ^^

Wiola: Välkky on Kreikankilpikonna. Ja mä olin kyl just kylvettäny sen enne punnitsemista et voi ihan hyvi johtuu pissimisestä toi painon putoominen. Ja onks 400 grammaa sit paljon pari vuotiaalle? :D

Mut ei siis teidän mielestä paastoo tarvii vielä keskeyttää ainakaa painon puolesta? Osaisko joku kuitenki sanoo sen prosenttimäärän kui paljo paino saa puolittaisen aikana pudota?

Jaa viesti

Se naaras on aika Duracell-pupu... : )

Pari kuukautta ajattelin jatkaa lepoa. Muuten saattaisin jatkaa kauemminkin' date=' mutta kun on se 5v nelivarvas, joka ei missään vaiheessa herännyt kesälevolta... Eli sillä tulee nyt kaksi lepokautta putkeen. Se ei varmaan oikein onnistuisi, että sille koittaisin pitää lyhyemmän talvilevon, koska huoneen lämpötilaa en voi tuosta nostaa juurikaan (Duracell-pupu herää...). Toki asiaan vaikuttaa sekin, miltä painot näyttää jne. Viime ruokakerralla eivät syöneet kovinkaan paljon, mutta toisaalta noin viileässä ei taida ruuansulatus toimia kovinkaan tehokkaasti. Ja tietysti, jos joku jatkaa lepoa senkin jälkeen kun olen laittanut valot ja lämmöt takaisin, niin sittenpä jatkaa... Mutta toivon mukaan tuo 5v nelivarvas sitten jo piristyy : ). Kenties pitkä talvilepo saisi sen toimimaan ensi syksynä vähän normaalimmin(?), mutta koska se on aika hoikassa kunnossa, en oikein haluaisi enää pitkittää sen lepokautta. Tai ehkä asiaan vaikuttaisi vain oikea horros, tai sitten ei sekään...[/quote']

Mite mä olin lukevinani jostai et 2 kuukautta ois puolittaisen maximi pituus ja et jos sitä jatketaa vielä tosta eteepäi nii konnan vastustuskyky alkaa huonontua tai jotai vastaavaa? Ite just ton takii ajattelin pitää omaa konnaa levolla jonkuu puoltoista kuukautta. Onks mun pelko turha vai onks tos jotai perää?

Jaa viesti

ekaksi mun on huomautettava sulle, Monni-, et sulla on aivan vallattoman ihana profiilikuva! Kyllä on niin herttainen tuo sun konnasi =)

tosiaan, juttelin yhden konnaharrastajan kanssa joka ylpeänä kertoi, että lukuunottamatta tätä syksyä hän on 8 edellistä vuotta pitänyt maakonnaansa puolittaisella. Voiko tällainen konna olla enää terve? Eikös se niin oo, että jatkuva puolittaisten pito konnalle on yhtä haitallista kuin se, ettei pitäisi lepokausia ollenkaan?

Jaa viesti

tosiaan' date=' juttelin yhden konnaharrastajan kanssa joka ylpeänä kertoi, että lukuunottamatta tätä syksyä hän on 8 edellistä vuotta pitänyt maakonnaansa puolittaisella. Voiko tällainen konna olla enää terve? Eikös se niin oo, että jatkuva puolittaisten pito konnalle on yhtä haitallista kuin se, ettei pitäisi lepokausia ollenkaan?[/quote']

Parempi se puolittainen on kun ei mitään.

Mun konna ei ollut koskaan aikaisemmin horrostanut ja ikää tuolla taitaa olla joku 15-20vuotta. Terve konna. Me ei horrostettu sitä, koska eläinkaupasta tuli nää perus virheelliset tiedot, eikä mun vanhemmat tajunnut ottaa asioista sen paremmin selvääkään. Nyt kun konna on siirtynyt mulle ja olen perehtynyt näihin asioihin niin tietenkin asiat on eri valossa. Konna olisi nyt mennyt horrokseen, jos ei olisi tullut muuttoa/ pientä asunnottomuutta/ym epävakautta. Joten konna on nyt puolittaisella ja itse olen sitä mieltä, että sekin on parempi kuin ei mitään. Se että konna nukkuu + on ilman ruokaa ( miinuksena herätys syömään parin viikon välein -> konna ei kuitenkaan juurikaan syö -> en laske tätä syömiseksi ) joten konna kuluttaa samalla myös kehoon varastoutuneita ravinteita, mikä on osittain horroksen/lepokauden tarkoitus. Toki tämä puolittainen ei ole se täydellisin vaihtoehto ja itseäni henk. koht ärsyttää syvästi etten saanut konnaa kunnon horrokseen,... joten ensi vuonna sitten ;o

Jaa viesti

Meillä olis tarkotus ens vuonna laittaa konna oikeeseen horrokseen. Tänä vuonna ei pystynyt laittamaan horrokseen, kun toi jääkaappi on ihan liian kylmä. Kellarin lämpötilaa koitan kuitenkin tässä talven aikana mittailla, olisiko siellä sopiva.

Jaa viesti

Guest
This topic is now closed to further replies.