Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
EvaH

Parta-agama lemmikiksi (8v. pojalle ja minulle)

Recommended Posts

Hei!

Anteeksi jos täällä on jokin oma osio näille, en jaksa selailla, joten saa siirtää.

Eli, poikani 8v. tahtoo lemmikiksi sisämaan parta-agamaa enemmän kuin mitään muuta maailmassa. Meillä on tässä sattunut ikäviä asioita (avioero, rakkaan koiran kuolema vanhuuteen, minun sairaus) ja nyt elämä alkaa vihdoin tasaantumaan. Poika ei muusta puhukaan kuin parta-agamasta. Itselläni lemmikkien pitokokemus rajoittuu koiriin, kissoihin, pupuihin ja akvaariokaloihin. Ollaan katseltu yhdessä parta-agaman hoitoa koskevia videoita youtubesta. Alkuun ajattelin, että tämä on vaan joku tahtoo-vaihe, joka menee ohi, mutta siitä puhuminen ja sille omistautuminen on ollut yllättävää (poika esim. säästää kovasti ja on aloittanut kirjoittamaan parta-agaman hoito-opasta). Myös itse huomasin, että parta-agamat näyttävät todella sympaattisilta ja tykkään erityisesti siitä, että niiltä löytyy luonnetta. Olen vastuullinen lemmikin pitäjä ja näen kaiken tarvittavan vaivan niiden vuoksi. Tässä askarruttaakin se, että mitään liskokokemusta minulla ei ole. Poikani ei halua aloittaa jollain lyhytikäisellä pienemmällä liskolla, koska hänen mielestä se olisi hukkaan heitettyä rahaa, kun hän nyt on päättänyt säästää agamaa varten.

Olen täysin tietoinen siitä, että ajan kuluessa poikani mieli saattaa muuttua ja agama lakkaa kiinnostamasta ja se jäisi minun hoidettavakseni, mikä on ihan ok, kiinnyn lemmikeihin nopeasti ja kannan niistä vastuun. Sellaisia etenkin tässä tahtoisin kysellä, että perheessämme on myös 9kk vauva. Stressaantuuko lisko liikaa vauvan äänistä? Asunto on sen verran pieni, että kovin erillään vauvaa ja liskon terraariota ei voida pitää. Myös hiljaisempia jaksoja on, koska olemme eronneet vauvan isän kanssa. Eli elän yhdessä tämän 8v. pojan kanssa ja puolet ajasta myös vauvan kanssa.

Kiitos jos joku kokenut jaksaa vastailla. :)

Jaa viesti

Hei,

tutulta kuulostaa ja voin suositella partista lämpimästi!

Meillä 10-v. ja 8-v. toimivat samoin, ja ovat nyt olleet partiksien onnellisia omistajia, toinen 1/2 v. ja toinen 1v. Rakkaus lemmikkiä kohtaan on pohjaton, samoin lemmikin tuoma ilo ja lohtu kaikissa tilanteissa. Hoito on jäänyt osin vanhemmille, mutta se ei ole haitannut, sillä tokihan lemmikkiä hankkiessa tähän on henkisesti valmistauduttu. On hoidettu yhdessä, ja on niistä söpöläisistä ollut yllättävän paljon iloa meille aikuisille. Partisten hoito on hauskaa ja mielenkiintoista, mutta ei liian työlästä. Lenkille räntäsateeseen ei ole pakko mennä sunnuntai-aamuna klo 7:30:)

Vauvan itku tulee kyllä rauhoittumaan iön myötä, ja uskoakseni eläimet oppivat mikä on uhkaava oman ympäristön ääni ja mikä normaali oman ympäristön vaaraton ääni, eli en olisi tästä ensimmäisenä huolissani. Ja jos ei opi luonnostaan, kaikkia eläimiä voi kouluttaa; ja nyt sitten googlaamaan eläimen hyväksyntä ja oppiminen eri tuttujen ihmisten äänille.:D Vähän sama kuin koiran opettaminen hyväksymään postinkantaja.

Jotkut partikset ovat arkoja luonteeltaan, vaikka ympärillä olisi kaikki maailman rauha..... ja toisin päin. Pääasia että hoito ja käsittely ovat johdonmukaisia, oman lemmikin mielenliikkeitä lukien, ja niitä oppii omalla liskolla helposti tulkitsemaan. Ainakin meidän partikset osaavat kyllä ilmaista tunteita harvinaisen selkeästi:D)

Ja mikä voi olla niin suloista kuin liskovauva! Tuntuu että itsellä se vauvakuume ei lopu koskaan...

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään