Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
pikke

Turvallinen talvihorros

Recommended Posts

Hei!

Sain konnani toiselta omistajalta, eivätkä olleet siellä koskaan nukkuneet talviunia. Nyt kun ovat minulla olleet, niin nukkuvat koko ajan. Vaikka laitan valotkin päälle, niin nukkuvat vaan mökissään. Enkä ole heitä mennyt herättämäänkään. Eikai siitä ole heille haittaa, kun eivät nyt ole syöneetkään? Kylpyyn olen kyllä aina kerran viikossa herättänyt.

Jaa viesti

Hille kirjoitti:

Hei!

Sain konnani toiselta omistajalta, eivätkä olleet siellä koskaan nukkuneet talviunia. Nyt kun ovat minulla olleet, niin nukkuvat koko ajan. Vaikka laitan valotkin päälle, niin nukkuvat vaan mökissään. Enkä ole heitä mennyt herättämäänkään. Eikai siitä ole heille haittaa, kun eivät nyt ole syöneetkään? Kylpyyn olen kyllä aina kerran viikossa herättänyt.

Konnan luonnollinen kello näyttää selvästikin horrosaikaa. On luonnollista, että konnat väsyvät viimeistään nyt. Kannattaa pitää konnalle ainakin se puolittainen, mutta ennen sitä kannattaa tarkistaa, että konna on varmasti terve.

Jaa viesti

Hille kirjoitti:

Konnani ovat kyllä mielestäni molemmat terveitä :) herätänkö heidät kuitenkin molemmat vielä kylpyyn?

Kauanko konnat ovat olleet syömättä?

Puolittaista vartenhan konnia ei pidetä paastolla. Voitais jatkaa keskustelua tuolla:

Jaa viesti

Olen miettinyt, että kun talvihorroksen aikana konnia pitäisi punnita säännöllisesti, mutta toisaalta Jarmo Perälän Maakilpikonnat - kirjassa sanottiin ettei konnia saisi häiritä horroksen aikana. Eivät kai ne herää horroksestaan jos niitä menee punnitsemaan? Ja niitähän ei saanut laittaa takaisin horrostamaan jos heräävät?

Edited by Monni-

Jaa viesti

Omat kreikankonnani punnitsen horroksen aikana kerran viikossa, harvempikin ehkä riitäisi. Eivät herää tai häiriinny, pikkasen tiiraan että ovat elossa. Punnitsen siis kellaritiloissa jossa horrostavat.

Horrokset näillä 4-5 kuukautta.

Jaa viesti

Mitä jos kilpikonna syö turvetta terrastaan horrosta edeltävänä paasto aikana? Onko siitä haittaa, vai pitääkö koko paasto aloittaa alusta ja pitää konnaa esim. lattialla? Tosin, tällätavoinhan paasto aika pitenee liian pitkäksi, jolloin konna menettää liikaa painoa... Ja vielä olisi sellainen epäselvyys, että täällä on kasvattajat kertoneet miten ovat ruokkineet konniaan vielä ensimmäisinä paasto viikoina (esim. vain joka toinen tai kolmas päivä), kun taas yhdellä nettisivulla (joka tosin ei minulla enää toimi, menee jollekkin ihme osto/myynti sivulle www.maakilpikonna.com :O ) sanottiin, ettei 4-6 viikkoa kestävän paaston aikana anneta kilppareille mitään syötävää. Toisaalta, voiko olla että ne jotka pitävät 6 viikkoisen paaston, totuttavat konniaan paastoon vähentämällä ruokaa parilla ensimmäisellä viikolla ja jättävät sitten ruuan kokonaan pois. Toisaalta taas, isommilla konnillahan pitää olla pitempi paasto kun taas pienemmillä riittää lyhyempi...... Osaisiko joku vastata?

Ps: Sori jos nämä kysymykset on jo kysytty tällä palstalla, mutta kun ei hirveästi huvittanut selata kahdeksaatoista sivua läpi.... :P

Jaa viesti

Hmm... Masa alkanut selvästi lyhentämään aktiiviaikaansa vaikka valot ja lämmöt vielä "täysillä" päällä. Alkaakohan jo valmistautumaan talven tuloon vai pitäisikö huolestua? Syö kuitenkin hyvin. Ongelmaa nyt lisää se että ollut minulla vasta niin lyhyen aikaa etten ihan sata varmaksi uskalla sanoa mikä normaalia käyttäytymistä ja mikä ei. Tosin kun ruoka uppoaa ja painokin nousee niin ei liene kovin sairas voi olla. Tätä pohdin siksikin että uskaltaako sitten laittaa horrostamaan jos en ihan varma terveydestä ole.

Ja vielä horrostamispaikasta. Meillä maakellari joka lienee olisi ok paikka, lämpötila siellä talvella +4 ja +7 välillä. Mutta.. Häiritseekö konnaa kun siellä kuitenkin käydään päivittäin koska hevosten porkkanat siellä ja pakkasilla haetaan niitä iltasella vaan sen verran kun kerralla syötetään?

Jaa viesti

joko se nyt alkaa?!? meillä isompi konna myös tuntuu nukkuvan päivät pitkät, syömistäkin on vähentänyt. Olisiko valmistautumista talvihorrokseen? Muuten reippaan oloinen, silmät ok, eikä aivastele, nenä on puhdas.. Pienempi konna taas touhuaa ympäri terraa kun ei ole enää niin kuuma.

Jaa viesti

joko se nyt alkaa?!? meillä isompi konna myös tuntuu nukkuvan päivät pitkät' date=' syömistäkin on vähentänyt. Olisiko valmistautumista talvihorrokseen?[/quote']

Meillä sama juttu. Tuossa pari viikkoa sitten oltiin kovasti toimeliaita kun ei ollut niin kuuma. Nyt on ruokahalu vähentynyt ja uni turpeen alla maittaa kovastikin.

Meillä edelleen pohditaan koko horrostamiskuviota. Jääkaappi ei oikein käy, kellari (kerrostalon) on hiukan liian rauhaton ja suojaton. Eikä se ole edes mikään kylmäkellari.

Joten pohdinnassa on miten horrostamisen toteuttaisi...

Jaa viesti

Otin reilu viikko sitten kreikankonnat sisälle ja osa on nyt hyvin hyytyneitä.

Sellaisen havainnon tein että hoitokonnat jotka horrostivat viimetalvena omistajan toiveesta aika lyhyhyen aikaa ovat kumpikin aika hyhmässä jo. Laskeskelin että kreikankonnilla voi olla meidän oloissa aktiiviaika kesällä noin 6 kuukautta. Kevättalvella herätetyt haluaisivat selkeästi jo horrostamaan mutta pidän niitä hereillä kuitenkin että ensi talvi menisi normaalisti.

Omat konnani jotka herätin huhti-toukokuussa ovat yllättävänkin pirteitä.

Turpeen syönti paaston aikana ei haittaa koska se on jo kertaalleen "palanutta ts. maatunutta" ainesta eikä kummemmin muutu miksikään kulkiessaan konnan suoliston läpi.

Kreikankonnillani 5 kk - 47v. olen kaikilla pitänyt täyspaastoa minimissään 3 viikkoa ja enintään 4 viikkoa. Mitään vähitellen paastonaloitusta ei ole tarvinnut tehdä koska konnat hyytyvät lokakuussa automaattisesti. Perushuonevalaistus on jo niin pimeää syksyllä että hoksaavat omatoimisesti ruveta vähentämään syömisiään.Viileääkin meillä on syksyisin.

Kellarissakäyminen ei haittaa konnia. Talvisin käyn oikeastaan joka päivä kellarissa, jos en muuten, niin tarkistamassa kellarin lämmöt.

Edited by Wiola

Jaa viesti

Mikä kellarin lämpötilan olisi hyvä olla? Veikkaisin, että kerrostalokellarimme lämpötila on reilusti lähempänä +20 kuin +10. Tietysti se on silti vähemmän kuin asuntomme huoneenlämpö.

Jaa viesti

Mikäli tavoitellaan horrosta, niin kreikankonnilla +5...+6-astetta on hyvä. Nelivarvaskonnilla +3...+5-astetta.

Yli +10-asteessa voidaan puhua jonkinlaisesta talvilevosta lähinnä mutta ei varsinaisesta horroksesta, koska elintoiminnot noissa lämpötiloissa ovat vielä kohtuullisen vilkkaita. Konnan voi toki laittaa talvilevolle viileäänkin mutta silloin lepoaika on lyhyempi kuin varsinaisessa horroksessa.

Aikaisemmin monikin laittoi konnansa talveksi johonkin viileään huoneeseen kun talon/asunnon kaikkia huoneita ei talvisin pidetty lämpiminä. Tapasin kesällä juuri tällätavoin talvensa viettäneen kreikankonnaherran jolle oli kertynyt ikää jo lähes 50 vuotta :)Hän oli lepäillyt viileässä huoneessa joka talvi reilut 2 kuukautta. Korkeaan ikään on vaikuttanut myös se, että elämänsä kaikki kesät on saanut viettää päivisin ulkosalla. Muutoin herra oli ns.lattiakonna ilman valoja ja spotteja.

Edited by Wiola

Jaa viesti

Olen tässä kahlaillut kaikenlaisia horroskeskusteluja ja sivustoja, aikomuksenani valmistella kolme aikuista konnaani horrokseen tänä tulevana talvena. http://www.thetortoisehouse.com/Hibernation04.htm Tuota tekstiä voisi kai pitää aika hyvänä ohjenuorana? Suositellaanko ennen horrostamattomille konnille 2kk horrosaikaa sopivana? Entä sitten se aloitusaika, MILLOIN tämä 2kk pitää oikein aloittaa? Aina vain mainitaan milloin konnat alkavat heräillä. Muutenkin jänskättelee tämä touhu, kun konnani eivät ole ennen olleet horroksessa.

Jaa viesti

Olen aikaisemmin horrostamattomat aikuiset kreikankonnat kyllä ensimmäisellä horrostuskerralla horrostuttanut noin 4 kuukautta. Ensimmäisen kreikankonnani joka ei ollut myöskään ennemmin horrostanut,horrostutin 2,5 kuukautta ja herätin lähes keskellä talvea ( tammikuussa). Koiras ei millään meinannut käynnistyä. Pitkien horrosten jälkeen ei ole ollut käynnistymisongelmia. Horros jää tavallaan kesken liian lyhyessä horroksessa, koska useimmilla konnilla on luontaista pitkät, useiden kuukausien horrokset. Muiltakin harrastajilta olen kuullut samanmoisia havaintoja: liian lyhyt horros ja konna ei meinaa millään lähteä toimimaan.

Kreikankonnillani pidän nykyisin opimihorroksena 4,5 -5 kuukautta, myös yli vuoden vanhoilla poikasille. Tämä tietenkin mikäli ongelmia ei ilmene. Nuohan siis punnitsen kerran viikossa horroksen aikana ja samalla tarkistan muutenkin että konna voi hyvin.

Omillani aloitan paaston kun ulkoa loppuu luonnoneväät. Täällä Keski-Suomessa siinä marraskuun alkupuolella alkaa 3-4 viikon paasto. Joulukuussa kellariin ja huhti-toukokuun taitteessa pois horroksesta. Tällöin ulkoa saakin jo mukavasti luonnonruokaa.

Jokainen tietenkin rytmittää horroksen omien tarpeidensa ja konnien tarpeiden mukaan. Paras olisi kuitenkin horrostaa pimein ja kylmin aika: joulu-helmikuu. Marraskuu on sopivan pimeää ja viileääkin paastoamiseen jolloin paasto yleensä sujuu luontevasti.

Edited by Wiola

Jaa viesti

Ainakaan tämä kuva Kattivatin linkittämällä sivulla ei mielestäni kuvaa turvallista tapaa horrostuttaa:

[img size=300]http://www.thetortoisehouse.com/Torts_in_fridge.jpg

Eikös konnalle pitäisi taata kostea ympäristö horrostuksen ajaksi, kuivumisen välttämiseksi.

Eli laittaa konna johonkin laatikkoon, jossa on turvetta ym pohjamateriaalia kostutettuna?

En lukenut tuota tekstiä muuten, joten voihan olla, että siellä annetaan tälle jokin selitys. Mutta tuo kuva pisti pahasti silmääni, kun kuivuminen on erittäin vaarallista horroksen aikana. Eikähän luonnossakaan konnat horrosta pahvilaatikon ja sanomalehden päällä, vaan maahan kaivautuneina.

Edited by paputtaja

Jaa viesti

^Mieluummin ei todellakaan horrokseen tuollatavoin.

Tässä kuva viimetalven kreikankonnien horrosbokseista:

http://img339.imageshack.us/img339/1364/horrosboksit2.jpg

Verkot on sangoissa mahdollisesti kellarissa vierailevien myyrien/hiirien takia.

Tänä vuonna aikomus on laittaa kilpparit horrostamaan entisiin 32-litran hiirismartteihin joissa on jo valmiina jyrsijäverkkoa. Lootat saisi vielä kätevästi päälekkäin pinoon kellariin. Viimetalvena pari käärmettä piti talvilevon smarteissa ja osoittautui oivaksi lootaksi.

Edited by Wiola

Jaa viesti

Meilläkin alkaa olemaan edessä ensimmäinen horros. Ongelmia tuottaa vain nelivarpaani alhainen paino. Mutta toisaalta, jos konnat menee vasta joulukuun tietämillä horrokseen niin sitten tässä on vielä sopivasti aikaa lihottaa konna oikeisiin lukemiin. Onko muuten kaikilla konnilla suunnilleen tämä sama horrostamis aika? Melkein tekisi mieli antaa konna jollekkin kokeneemmalle harrastajalle horroksen ajaksi vaikka tiedän että suurin pelko on mun omassa päässäni..

Jaa viesti

Minä kanssa mietin milloin pitäisi aloittaa horrostukseen valmistautuminen, kuinka kauan uskallan horrostuttaa vuoden ikäistä kreikankilpikonnaa (paino 40 grammaa). Teenkö puolittaisen talvilevon kun olen aloittelija tässä? Meillä on ulkona vielä suhtkoht lämmin mutta kilpikonna nukkuu paljon turpeen alla. Vihjaileekohan se että haluaisi talviunille vai onko se vain vauvanunta? :D Luulen, että meillä on kellarissakin vielä liian lämmin, ei ole läheskään +5 astetta. Pitääköhän odotella kuukausi pari vielä...

Monet mainitsevat konnan painosta, että on alhainen. Mitä se tarkoittaa? Eikö vauvatkin horrosta ja on kevyitä? Vai onko tässä kyse liian hoikista konnista? Selvitättekö aloittelijalle :)

Edited by konnienystävä

Jaa viesti

Juu, pisti mullakin silmään tuo kumma kuva konnista "sanomalehtihyllyllä", olen tutustunut aikaisemmin myös turvevaihtoehtoon. Mutta tuo horrokseen valmistautuminen ym oli kai aika oikeaoppista? No eiköhän kaikki hyvin mene, kun tässä saa kaikki speksit kohdilleen.

Jaa viesti

Missä te horrostutatte konnia? Onko kaikilla oma kellari?

Jääkaappi (ainakin sellainen mikä on normaalissa käytössä) ei jotenkin tunnu hyvältä ajatukselta...

Jaa viesti

Morre: Meillä ei ainakaan ole muuta mahdollisuutta kuin jääkaappi. Vaikka se aluksi tuntuikin tosi hurjalta ajatukselta, mutta nyt kun siihen on tottunut niin en usko että mitään ongelmaa on. Ja itseasiassa juuri eilen ilmoitin vain avokilleni, et Välkky menee jääkaappiin horrostamaan ja suunnittelin jo lapunkin siihen kylkeen " Minä nukun täällä, olkaa ystävällisiä ja älkää tönikö laatikkoani " ;P Avokki ehdotti sellaista minijääkaappia, mikä sinänsä on hyvä ajatus, mutta sitten aloin miettimään sitä, että miten pitkäksi aikaa happi riittää siinä minijääkaapissa, joten jälleen palattiin siihen ajatukseen tavallisesta jääkaapista jo ihan tilavuuden ja hapen riittävyyden kannalta. :\

Jaa viesti

Meillä on kellari, mutta odotan talvea että voin mittailla onko siellä sopiva lämpötila. Siellä ei ole lämmitystä. Harmi, että pakastimessa on liian kylmää! Yksi pakastin olisi ihan ylimääräisenä meidän Selmalle! :D Joko kellari tai jääkaappi sitten meillä.

Jaa viesti

Olen tässä miettinyt taas tätä horrostusta ja alkanut pohtimaan sitä, että mitäs jos paaston aikana konna syö pohja-ainesta/pupuheinää/ym. mitä on kokoajan terraariossa tarjolla? En nyt sinänsä ole huolissani muuten kuin mahdollisen suolitukoksen takia, jos toi poika alkaa kauheesti vetää tota pohja ainesta,... ja silloinhan paastokaan ei varsinaisesti ole paasto ;o Pitäisikö konna eristää jonkin boxiin paaston ajaksi? Mutta toisaalta jos horroslaatikossakin on turvetta niin yhtä hyvin se voi syödä sitä sieläkin,...... Olen siis huomannut konnallani hieman tapumusta tähän pohja aineen syöntiin jos en ole muistanut laittaa ruokaa siihen aikaan kun yleensä olen laittanut ;o

// Miten mä en saa muokattua omaa viesstiäni? ;o

Bongasinkin vastauksen kysymykseeni pari sivua taaksepäin :)

Eli turpeen syöminen ei haittaa, mutta mites pupuheinä? Sama homma?

Voiko Välkky ensikertalaisena horrostaa 4kk? Eikös Nelivarpailla tää horrosaika ollutkin 4-5kk? ;o

Omaa viestiä pystyy muokkaamaan 30 min kirjoittamisen jälkeen. Sitten vain moderaattorit pääsee niihin käsiksi.

Yhdistin siis viestit =)

- paputtaja

Edited by paputtaja

Jaa viesti

Minkäkokoinen ja ikäinen Välkky on?

Pupuheinä ja kaikki Pat yms. poistetaan konnaterrasta paaston ajaksi. Ei siis voi syödä niitä.

Paaston ajaksi olisi hyvä jos terraa voi viilentää ja hieman pimentää, pimennys yleensä onnistuu vähentämällä valaistusaikaa. Viilentäminen onnistuu mikäli läheistä lämmönlähdettä (patteri tms.) voi säätää pienemmälle. Normaalisti huonelämpö talvella alenee ellei sitten superlämmitetä konnan huonetta jossa terra on. Normaalia viileämmässä ja hämärämmässä paasto onnistuu yleensä hyvin.

Jaa viesti

Guest
This topic is now closed to further replies.