Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Kamukonna

Nelivarvaskonna syö hiekkaa.

Recommended Posts

Onko se vaarallista kun tuo konna syö pohjamateriaalia? :/ Oon koittanut vaihtaa sille oikeanlaisen pohjan ja nyt se on alkanut syömään sitä, pitääkö se ottaa pois?

Riippuu, mitä pidät terraariossa pohjamateriaalina? Itselläni on hajusiepon ja hiekan sekoitusta ja konna silloin tällöin vähän maistelee sitä paastopäivinä (varsinainen mielenosoitus). En usko, että se on vaarallista, konnat varmasti haukkaavat hiekkaa yms. välillä luonnossakin. Jostain olen lukenut, että kivien ja pohjamateriaalin syöminen voi johtua puutostilasta, mutta en tiedä sen todenmukaisuudesta. Ovatko kalkit ja vitamiinit kunnossa konnan ruokavaliossa?

6 tuntia sitten, omniscientkiwi said:

Riippuu, mitä pidät terraariossa pohjamateriaalina? Itselläni on hajusiepon ja hiekan sekoitusta ja konna silloin tällöin vähän maistelee sitä paastopäivinä (varsinainen mielenosoitus). En usko, että se on vaarallista, konnat varmasti haukkaavat hiekkaa yms. välillä luonnossakin. Jostain olen lukenut, että kivien ja pohjamateriaalin syöminen voi johtua puutostilasta, mutta en tiedä sen todenmukaisuudesta. Ovatko kalkit ja vitamiinit kunnossa konnan ruokavaliossa?

Terraariossa on pohjamateriaalina turve/hiekkasekoitus. Tuon konnan ruokavalio on ollu vähän vinksallaan, ostettiin se eläinkaupasta. Oon nyt antanu sille kalkkia & jotain vitamiinisekoitusta ruoan kanssa, myivät meille eläinkaupasta reptivite nimisen vitamiinipurkin. 

Välillä se siis syö ihan kunnolla tota hiekkaa ei vaan maistele? 

Edited by Kamukonna

Turve/hiekkasekoitus on OK. Kysyin siltä varalta, jos on jotain puuhaketta/mörttiröpöä tms. sillä se voi tukkia konnan suoliston. Millainen ruokavalio konnalla on nyt? Kannattaa suosia monipuolista ruokavaliota, joka sisältää mm. erilaisia kasveja, yrttejä ja tummia salaatteja. Hyvä, että konna saa kalkkia ja vitamiinia. Suosittelen myös hankkimaan seepiansuomun, sillä se on auttanut joitakin, joiden konna on innostunut syömään pohjamateriaalia. Se on muutenkin hyvä kalkkilisä liitujauhon kaveriksi ja kuluttaa konnan nokkaa samalla. Konna voi sitten tylsistyessään nakertaa sitä hiekan sijasta. :) Muista myös pitää aina vettä tarjolla!

Konnani ei syö pohjamateriaalia ihan kunnolla, joten minulla ei ole asiasta sen tarkempaa kokemusta. Se kuitenkin nakertaa mielellään seepiansuomua silloin, kun sillä on tylsää. Kauanko konnasi on syönyt pohjamateriaalia ja syökö se sitä, vaikka sillä olisi esim. heinää tarjolla? 

On 4.5.2017 at 22.36, omniscientkiwi said:

Turve/hiekkasekoitus on OK. Kysyin siltä varalta, jos on jotain puuhaketta/mörttiröpöä tms. sillä se voi tukkia konnan suoliston. Millainen ruokavalio konnalla on nyt? Kannattaa suosia monipuolista ruokavaliota, joka sisältää mm. erilaisia kasveja, yrttejä ja tummia salaatteja. Hyvä, että konna saa kalkkia ja vitamiinia. Suosittelen myös hankkimaan seepiansuomun, sillä se on auttanut joitakin, joiden konna on innostunut syömään pohjamateriaalia. Se on muutenkin hyvä kalkkilisä liitujauhon kaveriksi ja kuluttaa konnan nokkaa samalla. Konna voi sitten tylsistyessään nakertaa sitä hiekan sijasta. :) Muista myös pitää aina vettä tarjolla!

Konnani ei syö pohjamateriaalia ihan kunnolla, joten minulla ei ole asiasta sen tarkempaa kokemusta. Se kuitenkin nakertaa mielellään seepiansuomua silloin, kun sillä on tylsää. Kauanko konnasi on syönyt pohjamateriaalia ja syökö se sitä, vaikka sillä olisi esim. heinää tarjolla? 

Tää konna on hankittu viime viikolla, siitä lähtien se on syöny tota hiekkaa. Pelottaa että sille tulee jokin suolitukos tuosta vaikka se hiekka näyttää tulevan ihan hyvin ulos, oon yrittänyt tehä sen ruokavaliosta mahd monipuolisen (oon lukenut täältä ohjeita.) Toivottavasti tuo tapa jää pois jossain välissä.

Ymmärrän, että pelottaa. Onneksi se hiekka tosiaan tulee suhteellisen hyvin ulos. Itse kokeilisin pitää seepiansuomua ja heinää jatkuvasti terraariossa tarjolla, ellet ole jo näin tehnyt. Jospa konna mutustelisi mieluummin niitä. Jos tämä ei auta niin kannattaa toki oman mielenrauhankin vuoksi ottaa yhteyttä asiantuntevaan eläinlääkäriin.

• Like 1

Mulla oli samanlainen tilanne konnani kanssa viime syksynä. Söi siis puhdasta hiekkaa. Enää ei onneksi niin tee. Uskon, että konnalla oli stressiä elämänmuutoksesta johtuen. Sen vanha omistaja siis luopui lokakuussa konnasta, joten se varmaankin reagoi siihen. Ostitko itse sen vanhalta omistajalta? Siinä tapauksessa sunkin konnallasi voi olla stressiä tms., joka mitä luultavimmin menee ohi, kunhan konna tottuu elämänmuutokseen. :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now