Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
TuulaV

Maakonnan ruokinta

Recommended Posts

Mutta mikäli sitä antaa esim. kerran kahdessa kuukaudessa' date=' siitä tuskin on mitään haittaa. Meillä siitä ei ainkaan ole ollut minkään laista haittaa.[/quote']

Sitä ei valitettavasti kukaan pysty konnasta päältä päin sanomaan, onko jonkin tietyn ruuan satunnaisesta syöttämisestä ollut haittaa vai ei.

Jaa viesti

Mutta mikäli sitä antaa esim. kerran kahdessa kuukaudessa' date=' siitä tuskin on mitään haittaa. Meillä siitä ei ainkaan ole ollut minkään laista haittaa.[/quote']

Sitä ei valitettavasti kukaan pysty konnasta päältä päin sanomaan, onko jonkin tietyn ruuan satunnaisesta syöttämisestä ollut haittaa vai ei.

Kyllä, tuo on valitettavasti totta.. Siihen tarvitaan ainakin parin/muutaman vuoden jakso, jotta hyvin/huonovoinnin pystyy konnasta näkemään varmuudella päältäpäin; eikä välttämättä silloinkaan riippuen ongelman laadusta.

Tuo kalsium-fosforisuhde on kyllä erittäin tarpeellinen mikä liittyy maakonniin. Niiden voimakas kalkintarve on niin poikkeuksellinen muihin matelijoihin verrattuna, että kalsiumin saanti ja etenkin sen imeytyminen on taattava parhaalla mahdollisella tavalla.

Jos ruokkisi konnia pääosin "negatiivisilla" ruoka-aineilla, ei tuolla Nutrobalillakaan voi mitenkään korjata tuota puutetta; ei kunnolla edes silloin jos/kun pitää tasoittaa yksittäinen ruoka-ateria kalsium-fosforisuhteeltaan kunnolliseksi. Peukalosääntönä voidaan pitää, että aina liika fosfori suhteessa kalsiumiin on haitallinen; siksipä tämä maakonnien ruokkiminen on hiukan hankalaakin toisinaan ja vaatii perehtymistä asiaan.

Jaa viesti

kyllä meillä on ihan neljän vuoden ajan syötetty samalla tavalla ja ulostetta seurailtu. kaikilla on tiedossa, että tomaatti on kilpikonnan suuri herkku. meilä sitä ainakin annetaan, sillä ei mitään isoja terveysvaikutuksia ole, koska minkäänlaista oireilua ei ole tapahtunut. täähän menee jo hiusten halkomiseen. pääasia on, ettei jatkuvaan käyttöön tomaattia kilpikonnalleen aseta.

ja kyllähän tuo Nutrobal korjaa asian. Jarmo Perälä kirjassaan "Maakilpikonnat" kertoo myös, että Nutrobal on oikein hyvä lisä juuri CA:P-suhteen tasapainoittamiseen, ja että on aivan mahdotonta antaa sellaista ravintoa kilpikonnalleen, että se matkisi täydellisesti eläimen ravintoa luonnossa. Tämän vuoksi annamme sitä ravintoainelisää kilpikonnillemme!

Terveen järjen käyttö tässäkin asiassa on aivan mahdollista. Tomaattia saa kyllä antaa konnalle, mutta ei liikaa! Käyttäkää päätänne, seuratkaa konnaa, älkää halotko hiuksianne! Tässä asiassa sanon jyrkästi vastaan. Konnathan olisivat kuolleet jo sukupuuttoon, mikäli niiden vatsat noin tarkkoja olisivat luonnossakin.

Oikeesti, seuratkaa konnaa, älkää halotko asioita. Eläimen hoito ei loppuviimein ole niin ylitsepääsemätön, perehdytystä niin jumalattomasti vaativa asia.

Pahoittelen äkkipikaisuuttani, mua rasittaa näuden perusasioiden kyseenalaistaminen. näiden asioiden, joiden pohjalle tietoa konnanhoidossakin rakennamme. ei nutrobal tietenkään ihmeitä tee, mutta Ca:P-suhteen se kyllä tasapainoittaa konnan ravinnoksi sopivaksi niin, että se edesauttaa kilpikonnan terveyttä.

Edited by garantito
tekstin puute

Jaa viesti

CA:P-suhteesta sanon kyllä sen verran' date=' että sen takia mm. annamme Nutrobalia lisäten sen kilpikonnan ruokaan, koska se tasapainottaa tätä suhdetta. [b']On hyvin vaikeaa antaa muutenkaan eläimelle monipuolista ravintoa meidän omista kasviksistamme. Niiden suhteet kun vaihtelevat niin paljon vrt. taas siihen ravintoon, mitä omat kilpikonnamme luonnossa syövät.

Miksi siis ruokkisimme konniamme vartavasten huonoilla ruoka-aineilla, koska ruokavalion laatiminen on muutenkin työlästä ja hyviäkin ruoka-aineita löytyy?? Minä annan mieluummin konnilleni parsakaalta kuin tomaattia, vaikka ne tykkäisivät molemmista.

Minä en valitettavasti ymmärrä moista periaatetta. Toki käsitän, että mitä tahansa silloin tällöin annettuna ei konnaa vahingoita, mutta pelkästään ulostetta seuraamalla ja päättämällä että asiat ovat hyvin, ei vielä tee asiasta vakuuttavaa.

Toki jokainen hoitaa oman tapansa mukaan, siihen meillä on oikeus. Mutta asenne mielestäni osoittaa aika paljon, etenkin jos ongelmia on ilmennyt mm. ripulin muodossa toistuvasti tai muuta ongelmaa.

Ja tämä ei tosiaankaan ole hiusten halkomista. Tämä aiemmin mainittu seikka on tärkeä, eikä se ole mielipidekysymys vaan faktaa. Jos paneutuu oikealla tavalla mm. näihin ravintoasioihin, tämän(kin) asian ymmärtää suorastaan itsestään selvyytenä.

TEKSTISI lisäykseen vastaten; Emme me täällä "haloa" näistä asioista, vaan puhumme asioista jotka pitäisi olla liki itsestäänselvyyksiä. Ei pelkkä konnan vatsantoiminnan seuraaminen riitä, vaan konna on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Ns. Perusjutuista pauhaaminen on hieman "kaksiteräinen miekka" tässä yhteydessä; meistä moni kyllä tietää jo nämä perusasiat, mutta monella on niissä paljonkin petrattavaa, jotta käsitys olisi oikea tai perustuisi mahdollisimman paljon oikeisiin ja hyviksi todettuihin periaatteisiin.

Eihän näistä asioista hyvänen aika tarvitse riidellä; parempaa jälkeä syntyy kun viisaasti ja rauhassa keskustelee :)

Edited by Rusinelli
Loppulisäys

Jaa viesti

Väitän että toiset käyttävät näitä konnanherkkuja lähinnä konnan rauhoittamiseen iltaisin,kun yliaktiivisuus vaivaa myöhään iltaan.Väitän myös että konna oppii tämän tavan.

Jaa viesti

"Konnathan olisivat kuolleet jo sukupuuttoon, mikäli niiden vatsat noin tarkkoja olisivat luonnossakin."

En ole matkustellut kilpikonnien luonnollisilla esiintymisalueilla, mutta olen saanut sen käsityksen, että kilpikonnat eivät luonnostaan elä hedelmä- tai vihannestarhoilla... Eivät siis ravistele omena- tai mandariinipuita hedelmien toivossa eivätkä kaiva porkkanoita mullasta...

Eikä pyramidikasvua tai sisäelinvaurioita esiinnyt muilla kuin ihmisten hoidoissa olevilla kilpikonnilla.

Sain omalle leopardikilpikonnalleni aikaan vuodessa pyramidikasvua väärällä ravinnolla eli liian tuorepitoisella/väärillä ravintoarvoilla olevalla ruualla sekä väärällä mikrobi-ilmastolla (ilmeisesti liian kuivalla). Sisäelinvaurioista on mahdotonta sanoa. Nyt meillä on syöty pari vuotta lähes pelkkää kuivattua ruokaa koko konkkaronkka. Ruuan valitsemisessa auttaa tietoisuus kilpikonnien luonnollisista elinympäristöistä - kuvien perusteella kaikki asuvat todella karuissa elinympäristöissä, missä ei mitään mehevieä hedelmiä/kasviksia kasva.

Jaa viesti

kuten olen jo useaan otteeseen sanonut, niin kyse ei nyt ole jatkuvasti tomaattia syövästä kilpikonnasta vaan siitä, voiko kilpikonnille ylipäätään antaa sitä tomaattia.

ja katinka viittasi tuossa ripuloinnissa selvästi kannuskonniin jotka meille valitettavasti hetkeksi eksyivät. et varmasti ole vielä ymmärtänyt (vai oletko?), että konnien ripulointi johtui eri lajien kantamista bakteereista, mistä ripuloinnin oireilu johtui. Missään vaiheessa aikaisemmin ei ole konnani ripuloineet, eivätkä ole ripuloineet nyt jälkeenkään päin.

Totta kai muutakin konnan toimintaa täytyy seurata, mutta ensimmäiset oireet yleensä näkyvät ulosteessa, tähän yritin pyrkiä. Totta kai muutakin täytyy seurata, sen sanoo terve ihmisjärkikin.

Ja tosiaan konnat saavat hyvin monipuolista ravintoa luonnon oloissa. On myös kerrottu, että maakonnat tapaavat varastello esim. viljelijöiden kasvatuksia. Konnat kyllä saavat melko monipuolista ruokaa luonnossa, mutta ne myös taapertavat aika tavalla, koluavat (kuten tiedämme) useita hehtaareja vuorokaudessa ruokaa etsien.

Asioista ei tosiaan kannata tapella, joten tämä vääntely saa nyt loppua. Meillä ei eläinten uloste ole ollut ruokavalion takia KOSKAAN ruikulla tai mitenkään heittelevää. Ihan reippaita ja virkeitä ovat. Kerran kahdessa kuukaudessa saavat tomaattia MYÖS SENKIN TAKIA, että silloin saan sekoitettua kunnon vitamiinit tomaattiin, ja kaikki menee viimeistä tomaattitippaa myöden.

Kyllä, ihmisten hoidolla konnasta tulee helposti pyramidikasvuinen, ja valitettavasti vahvasti epämuodostuneita konnien kilpiä vieläkin näkee, mutta tämä tuskin johtuu tomaatista, vaan kokonaisvaltaisesti vinossa olevasta ruokinnasta.

On myös huomioitava, että ruokkiminen on yksilökohtaista ja eläimen aikaisemmat ruokailutottumukset on otettava huomioon. Mikäli konnalle on aikaisemmin syötetty vain kurkkua, voi sen vatsa aluksi mennä sekaisin parsakaalista jne. Meillä syötetään enemmän kurkkua, viinirypälettä, porkkanaa ja parsakaalia konnillemme kuin tomaattia, mutta noin kahden kuukauden välein saavat konnat oman tomaatinpuolikkaansa, eikä se ole tähän asti ainakaan tuottanut minkäänlaista oireilua.

En tietenkään kiellä sitä, etteikö tomaatista olisi vakiuisella ruokinnalla haittaa. Eräs konnaharrastaja minulle toimitti (toki jo vuosi sitten, mutta kumminkin), että ruokkii konnaansa salaatilla ja päivittäisellä tomaattiannoksella. Ja jos salaatti ei sattunut maistumaan, antoi kaksinkertaisen määrän tomaattia. Hän lähetti konnastaan kuvia ja epämuodostunuthan tuo oli. Eli tomaatti ei ole hyväksi jatkuvalla ruokinnalla, mutt joskus pienen herkkupalan voi antaa varsinkin silloin, jos konna on suun kautta ruokittavalla lääkityksellä. Tällaisen mielikuvan minä olen saanut.

Edited by garantito
kirjoitusvirheitä

Jaa viesti

Väitän että toiset käyttävät näitä konnanherkkuja lähinnä konnan rauhoittamiseen iltaisin' date='kun yliaktiivisuus vaivaa myöhään iltaan.Väitän myös että konna oppii tämän tavan.[/quote']

Tuota rauhoittamista en kyllä ollenkaan ymmärrä? Meillä ei yliaktiivisuutta tule, kun kuuden aikaan sammuu valot ja sen jälkeen konna painuu nukkumaan. Tomaatilla rauhoittumaan, hmph? :S

Jaa viesti

kuudelta jo valot sammuu? ompas aikaisin, niin no jos puolittaisella pidät vai kuinka..?

meillä syttyy kymmeneltä ja sammuu kymmeneltä. saa samalla itsellekin sen vuorokausirytmin kohdalleen. ja se rytmi on ihan ookoo, (ettei taas tule sanomisia) ihan olen sen rytmin kasvattajalla tarkistuttanut.

Jaa viesti

Garantito; varmaan ymmärsitkin, kuten olin huomaavinani vastauksestasikin, että en perustanut viestiäni pelkästään tomaatin "parjaamiselle". Perustin sen ylipäätään vääränlaiselle ruokinnalle; en edes kokonaisvaltaiselle väärälle ruokinnalle vaan jopa osittaiselle josta voi myöskin olla haittaa. Selostuksestasi päällen ruokit itse konniasi kuitenkin mm. tuorekurkulla ja porkkanalla (jotka molemmat ovat epäsopivia) etkä tunnu tästä kantavan huolta. Mitä muuta syötät konnillesi?

Jokainen meistä kumminkin itse miettii mielessään miten hoidamme ja mitä annamme konnillemme ruuaksi. En minä enää tästä asiasta aio selostaa tämän enempää koska siitä ei ole mitään hyötyä; ihmettelen vain suorasukaista reaktiotasi viesteihin, jotka koskevat aihealueita joissa saattaa ehkä itselläsi olla ns. petraamista. Vertailuksi; tällä foorumilla ei taida olla enää juuri ketään jotka antavat konnilleen tasaiseen tahtiin noita em. ruoka-aineita; ihan siksi koska tietävät että nämä aineet pitää korvata paremmilla ruoka-aineilla.

kuudelta jo valot sammuu? ompas aikaisin' date=' niin no jos puolittaisella pidät vai kuinka..?

meillä syttyy kymmeneltä ja sammuu kymmeneltä. saa samalla itsellekin sen vuorokausirytmin kohdalleen. ja se rytmi on ihan ookoo, (ettei taas tule sanomisia) ihan olen sen rytmin kasvattajalla tarkistuttanut.[/quote']

Talvisaikaan on aiheetonta pitää valoja 12 tuntia päivässä päällä; yhdyn kyllä tässä aiempien kirjoituksiin tässä aiheessa. Tähän aikaan kaikilla konnillamme (lajista riippumatta) pitäisi olla hiljaista talven viettoa (jolleivät ole horroksessa) joten tuo huomautuksesi oli aiheeton Heiniihiä kohtaan. Eivätkö sinun konnasi olekaan horrostamassa tms?! Mutta tämä ei toki liity tähän aiheeseen mitenkään, anteeksi modet :)

Minä ihmettelen kuka tämä "kasvattaja" on jolta olet neuvoja saanut..? No, heitäkin on moneen junaan.

--

Tässä nyt luetteuani enemmänkin noita aiempia viestejä, sanoisin vain yleisestikin konnanomistajille; pitäytykää noissa hyvissä ruokavalioissa, joissa taataan konnille kunnollinen kalsiumin saanti (sekä sen imeytyminen!), runsas kuitujen saanti sekä tämän myötä kunnollinen ruoan rakenne jota kilpikonnien ruoansulatus pystyy käyttämään hyväkseen. Täytyy muistaa että pelkillä ravintolisillä ei voida korjata puutteellista tai huonoa ruokavaliota.

Yksittäisiä ja ehkä kyseenalaisia ohjeita ei kannata ottaa käytäntöön ihan noin vain, vaan kannattaa aina tarkistaa asiat etukäteen mikäli tuntee epäröivänsä asioiden paikkaansapitävyyttä. Tämä koskee toki kaikkea muutakin, mutta koskapa tässä ketjussa on kyse ruokinnasta, puhuttakoon tässä myöskin ko. aiheesta.

Viestit yhdistetty.

-paputtaja

Edited by paputtaja
  • Like 1

Jaa viesti

Eli tomaatti ei ole hyväksi jatkuvalla ruokinnalla' date=' mutt joskus pienen herkkupalan voi antaa varsinkin silloin, jos konna on suun kautta ruokittavalla lääkityksellä. Tällaisen mielikuvan minä olen saanut.[/quote']

Se mitä minä en millään ymmärrä, on miksi ihmeessä konnaa pitää opettaa syömään tällaisi turhia "herkkupaloja"?

Konnat eivät ole ihmisiä. Ne eivät tiedä jäävänsä jostain paitsi (vertaa lapsi karkkikaupassa) vaikka eivät mitään epäterveellistä saisikaan.

On olemassa paljon ravintoarvoiltaan parempia kasviksia joita voi syöttää "herkkupaloina" silloin tällöin.

Ja varsinkaan kipeällä konnalle en antaisi mitään noin huonoilla ravintoarvoilla, kun tomaatti ja kurkku, vaan silloin tutkisin viimeisenpäälle ne parhaat ravintoarvot sisältävät kasvikset, jotta jokaisesta suupalasta olisi oikeasti hyötyä konnalle.

• Like 1

Jaa viesti

meillä ei voikukka mene ollenkaan konnille. eivät vain yksinkertaisesti syö niitä.

Jarmo Perälän mukaan nuo ovat oikein mainioita ruokia. Mitkä nyt ovat sitten sellaisia suvaittavia ruokia, mielestänne?

Omasta mielestäni käytäntö puhuu puolestaan tuloksineen päivineen; konnat ovat hyväkuntoisia, sitä ei voi kukaan kieltää. Kurkussa on paljon nestettä, minkä vuoksi sitä on hyvä syöttää. Se ei sisällä paljoaa kasvisproteiinia, kuten ei tomaattikaan. Vastoin taas pinaatti sisältää, jota on hyvä kirjan mukaan syöttää silloin tällöin. Itse olen antanut suunnilleen kerran vuodessa.

Omiin korviini ei ole koskaan kantautunut moinen väite, että kurkku olisi pahasta, tomaattikin tuli ihan puun takaa. Mihin, katinka, perustat väitteesi ja mistä olet tietosi saanut?

Suorasukainen kommenttini muuten oli sen takia, että sinulla tuntuu olevan pakottava tarve oikein olan takaa etsiä ihmisten hoidosta vikoja. Olen myös hyvin loukkaantunut edelleen kommenteistasi tuolla toisessa ketjussa jossa vihjaat, että hoitoni on haitallista konnilleni, olen vastuuton ja hieman sellainen maku jää kommenteistasi minulle, että konnieni olisi parasta olla muualla hoidossa kuin minulla, ja että kasvatukseni on vielä lapsen tasolla. Tämä vaikuttaa omaan suhtautumiseeni sinun viesteihisi. Tämä toki ei kuulu aiheeseen, mutta vastaan vain kysymykseesi. Toisekseen; omasta mielestäni olen hyvin onnistunut konnien kasvatuksessa, koska konnani olevat hyvin terveitä ja hyvinvoivia. Kilpi kiiltää ja on kaunis. Konnat ovat aktiivisia. jne., tätä listaa bvoisi jatkaa loputtomiin.

Minun itsetuntoani ei saa alas sillä, että alkaa haukkumaan ja nostamaan haloota jostain tomaatista syötettyään kerran kahdessa kuukaudessa. niin ja tosiaan annan herkkupaloja juuri sen takia (kuten jo edelläkin mainitsin) että saan sen avulla syötettyä vitamiineja kunnolla. Sekä haluan, että voin syöttää konnilleni edes jotain, mikä on niiden herkkua. Se on minun tapani kasvattaa, enkä sitä kadu myöntää.

Niin ja voisitko, katinka-69, vielä korostaa, MIKSI porkkana ja kurkku ovat huonoja lisiä konnille annettaessa?

Edited by garantito

Jaa viesti

Onko Zoo Medin Reptivite ok nelivarpaalle? Samaa syötän leopardigekolle ja jotenkin narskauttaisi ostaa eri valmistetta (tulevalle) toiselle matelijalle..

Tässä listaus sisällöstä (suoraan zoo medin sivuilta)

Guaranteed Analysis (minimum amounts)Vitamins: Per Lb. (454 gm)Vitamin A (Fish Liver Oil) 100,000 I.U.Vitamin D3 (Cholecalciferol) 10,400 I.U.Vitamin E (dl-Alpha Tocopherol Acetate )100 I.U.Vitamin C (Ascorbic Acid) 1400.00 mg.Folic Acid 48.00 Mg.Vitamin B1 (Thiamine HCl )75.20 mg.Vitamin B2 (Riboflavin) 124.80 mg.Niacin 300.00 mg.Vitamin B6 (Pyridoxine HCl) 30.40 mg.Vitamin B12 (Cyanocobalamine) 3040.00 mcg.Biotin 12,000.00 mcg.Pantothenic Acid (Dicalcium Pantothenate) 849.60 mg.Minerals and Electrolytes:Calcium (Dicalcium Phosphate, Calcium Carbonate)(21.2%) 96.00 gm.Phosphorus (Dicalcium Phosphate) (10.6%) 48.00 gm.Iodine (Kelp) (.0002%) 960.00 mcg.Iron (Ferrous Fumerate) (.045%) 200.00 mg.Magnesium (Oxide) (.26%) 1200.00 mg.Copper (Sulfate ) (.045%) 200.00 mg.Manganese (Carbonate) (.0077%) 35.20 mg.Sodium (Chloride) (1.63% )7400.00 mg.Zinc (Oxide) (.045%) 200.00 mg.Potassium (Chloride) (1.76% )8000.00 mg.Amino Acids: L-Glutamine 32.0 mg., L-Arginine 52.8 mg., Isoleucine 10.7 mg., Lysine 52.8 mg., L-Leucine 52.8 mg., L-Alanine 20.8 mg., L-Cystine 32.0 mg., L-Phenylalanine 10.7 mg., L-Serine 10.7 mg., L-Threonine 20.8 mg., L-Tryptophan 20.8 mg., L-Tyrosine 20.8 mg., L-Valine 20.8 mg., Glycine 42.7 mg., L-Methionine 20.8 mg., L-Aspartic Acid 52.8 mg., L-Glutamic Acid 148.8 mg., L-Histidine 10.7 mg.

Jaa viesti

meillä ei voikukka mene ollenkaan konnille. eivät vain yksinkertaisesti syö niitä.

Jarmo Perälän mukaan nuo ovat oikein mainioita ruokia. Mitkä nyt ovat sitten sellaisia suvaittavia ruokia' date=' mielestänne?

Omasta mielestäni käytäntö puhuu puolestaan tuloksineen päivineen; konnat ovat hyväkuntoisia, sitä ei voi kukaan kieltää. Kurkussa on paljon nestettä, minkä vuoksi sitä on hyvä syöttää. Se ei sisällä paljoaa kasvisproteiinia, kuten ei tomaattikaan. Vastoin taas pinaatti sisältää, jota on hyvä kirjan mukaan syöttää silloin tällöin. Itse olen antanut suunnilleen kerran vuodessa.

Omiin korviini ei ole koskaan kantautunut moinen väite, että kurkku olisi pahasta, tomaattikin tuli ihan puun takaa. Mihin, katinka, perustat väitteesi ja mistä olet tietosi saanut?

Suorasukainen kommenttini muuten oli sen takia, että sinulla tuntuu olevan pakottava tarve oikein olan takaa etsiä ihmisten hoidosta vikoja. Olen myös hyvin loukkaantunut edelleen kommenteistasi tuolla toisessa ketjussa jossa vihjaat, että hoitoni on haitallista konnilleni, olen vastuuton ja hieman sellainen maku jää kommenteistasi minulle, että konnieni olisi parasta olla muualla hoidossa kuin minulla, ja että kasvatukseni on vielä lapsen tasolla. Tämä vaikuttaa omaan suhtautumiseeni sinun viesteihisi. Tämä toki ei kuulu aiheeseen, mutta vastaan vain kysymykseesi. Toisekseen; omasta mielestäni olen hyvin onnistunut konnien kasvatuksessa, koska konnani olevat hyvin terveitä ja hyvinvoivia. Kilpi kiiltää ja on kaunis. Konnat ovat aktiivisia. jne., tätä listaa bvoisi jatkaa loputtomiin.

Minun itsetuntoani ei saa alas sillä, että alkaa haukkumaan ja nostamaan haloota jostain tomaatista syötettyään kerran kahdessa kuukaudessa. niin ja tosiaan annan herkkupaloja juuri sen takia (kuten jo edelläkin mainitsin) että saan sen avulla syötettyä vitamiineja kunnolla. Sekä haluan, että voin syöttää konnilleni edes jotain, mikä on niiden herkkua. Se on minun tapani kasvattaa, enkä sitä kadu myöntää.

Niin ja voisitko, katinka-69, vielä korostaa, MIKSI porkkana ja kurkku ovat huonoja lisiä konnille annettaessa?[/quote']

Tuntuu että sinulle pitää kaikki vääntää rautalangasta.. Miksi et vain voi uskoa katinka-69, joka on todella kokenut harrastaja. Konnille voit antaa lisukkeina esimerkiksi parskakaalia, joka on terveellisempää kuin tomaatti ja kurkku. Myönnän että itsekkin olen syöttänyt väärällä ruokavaliolla, mutta olen muuttanut asioita koska minua on kehoitettu siihen. Sinä et kumminkaan näy taipuvan, vaan pysyt omissa päätöksissäsi vaikka hyvää hyvyyttämme sinua neuvomme.

Kukaan ei etsi täällä toisten hoidoista vikoja, ja jos etsiikin on se aika veemäistä. Kuitenkin on hyvä jos joku puutteista ilmoittaa, niin toiset ottavat siitä opikseen ja kiittelevät. Tässäkin on kahta kuppikuntaa: toiset jotka ottavat neuvoista vaarin ja toiset jotka pysyvät päätöksissään ja luulevat tietävänsä mikä konnillensa on parasta. Sinä taidat kuulua tähän viimeiseen kuppikuntaan.

Minä en jaksa jauhaa enenpää asiasta, jatkakaa te jos jaksatte. :huh:

Jaa viesti

En ymmärrä näitä vänkääjiä, miksi ei voi syöttää sitä eikä tätä. Asiasta kun on olemassa täysin selkeät ja maalaisjärjellä ymmärrettävät faktat jokaisen luettavissa mikä on konnalle ideaalisinta ravintoa.

JOS haluaa keskustella siitä mikä on pilkulleen sitä parasta ruokaa konnille, kurkku ei sitä todella ole. Kurkun kalsium-fosfori-suhde on täysin PÄINVASTAINEN mitä konnan ruuassa tulisi olla, kalsium 26.0 mg

fosfori 35.0 mg. Siksi se ei ole konnalle hyvää sapuskaa. Ja tuosta kurkun nestepitoisuudesta. Okei, siinä ON paljon nestettä mutta samalla kurkulla on nestettä poistava vaikutus ja se on ravintoarvoiltaan hyvin köyhä.

Jaa viesti

totta kai minä haluan tietää, mistä tietolähteestä olette tietonne saaneet, jotta voin itsekin lukea siitä samaisesta tietolähteestä oikeat tiedot. Hyvin monessa muussa paikassa nimenomaan suositellaan kurkkua (tosin niin joissakin paikoissa suositellaan tomaattiakin) kilpikonnalle ravinnoksi. Toiset myös käskevät syöttää viinirypälettä, toiset sen kieltävät. Toiset suosittelevat parsakaalia, jotkut sen kieltävät (koska perässä on ''kaali'', mitä ei taas konnille joidenkin tietolähteiden mukaan saa syöttää).

Tietenkään en usko tuosta vain ketä tahansa. Totta kai haluan tietää, mihin tietolähteeseen jutut perustuvat ja mistä tiedot saan ongittua itselleni pysyvään talteen.

Omia arvojani vastaan taistelee myös se tosiasia, että konnieni terveydessä ei ole mitään vikaa. Oikein hyvin ovat syöneet tähänkin asti ja oikein hyvin ovat myös voineet! Hyvänen aika tuloksethan ne puhuvat puolestaan. Itse seuraan konniani, ja hyvin ovat voineet myöskin. Hirveetä tällainen yhtä ihmistä vastaan kääntyminen (jälleen kerran) kun cvain pyytää tietolähdettä konkreettisesti omien konniensa hyvinvoinnin kannalta.

Oma mielipiteeni on, että on myös otettava huomioon (kun puhutaan siitä, että konnan ruokavaliota täytyisi matkia mahdollisimman luonnonmukaisesti), että evoluutio tekee vankeudessa elävien konnien kohdalla tehtävänsä. Tämän vuoksi on hyvä ottaa selville, mistä päin maailmaa konnan juuret polveutuvat, mikä taas tietysti näkyy papereista. Koska se ruoka, mitä konnan "vanhemmat" ovat syöneet, kantaa hedelmää näissä "jälkeläisissä" myös (en tiedä näitä virallisia termejä, olen ehkä vähän uuno siinä asiassa). Mutta nämä asiat ovat niitä hiusten halkomis-lkategoriaan liittyviä juttuja.

Olisi kuitenkin EDELLEEN erittäin hienopa saada tietää, mistä nämä "yleistiedot" ovat peräisin, koska minun korviini ei ole kantautunut koskaan, että tomaatti ja kurkku ovat noin haitallisia konnille (kenties TAPPAVIAKIN, kun kerran noin ankarasti puolustatte tätä asiaa..?). Olisi myös ihanaa tietää, miksi tuo porkkana on sitten kielletty aine konnilla, kun taas eläinlääkärit, kuten Johanna Raulio, suosittelevat sen syömistä vitamiinipitoisuutensa takia?

Itse tiedän, että konnani eivät ainakaan huonolla hoidolla ole, koska ovat aktiivisia ja pirteitä. Syövät oikein hyvin ja muutenkin tämä kokonaisvaltainen hyvinvointi on erinomaista.

Jaa viesti

Kasvisten ravintoarvoja pääsee tutkailemaan Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen Fineli-sivuilta.

Tässä suora linkki kurkkuun, tomaattiin ja parsakaaliin

Ja täältä esimerkiksi muita lehtivihanneksia

Hah, Tuuliaa kerkisi ensiksi :laugh:

Edited by paputtaja

Jaa viesti

Garantito; sinä suorastaan yllytät minua vastaaman "retoorisiin kysymyksiisi" (oletan ne sellaisiksi, koskapa sinulla ei ole tapana ottaa ohjeita vastaan?); minä voisin puolestani kysyä sinulta, mistä ihmeestä sinä olet mottosi ja ohjeesi löytänyt?? Kun kukaan muu ei näytä käsittävän merkillisiä oppejasi, outoja, aivan kuin tuulesta temmattuja teesejä joita olet tänne nähtäville kirjoittanut. Näitähän löytyy muutamastakin eri ketjusta.

Jo pelkästään Jarmo Perälän kirja kertoo tiettyjen ruoka-aineiden sopivuudesta ja epäsopivuudesta. Luepas sitä (vaikka vanhentunutta tietoa siinäkin jo on..); johan kerroit että tuosta ko. kirjasta löysit maininnan Nutrobalin "kaiken-korjaavasta" vaikutuksesta (vaikka asia ei tosiaan aivan noin olekaan!!). Paputtajan ja Tuuliaan mainitsemilta sivustoilta tosiaan löytyy tietoa ja hakemalla lisää varmasti muualtakin.

Minä vastasin nyt tuohon viestiisi, sillä päätäni kiristää jo hieman jatkuva "pussiin puhumisesi" jota tunnut harrastavan joko vahingossa tai tietoisesti mutta silti herkästi tuhahtelet muille (ja toki etenkin minulle) kun omituiset oppisi eivät meitä vakuuta.

Sanonpa tässä näin ylimalkaan, että tuo mainitsemasi porkkana sisältää pitkäketjuisia hiilihydraatteja, joka ei ole sovelias maakonnan ravintoaineiden imeyttämiselle. Eihän se toki tapa, mutta ei ole tarpeellista eikä jatkuvasti syötettynä hyväksikään. Myöskin sen A-vitamiinipitoisuus ei ole niin hyvä että sitä kannattaisi sen vuoksi suosia. Kurkku ei sisällä mitään hyvää, ja useimmat tavallisimmat maakonnalajit kärsivät jatkuvasta, liian märästä ruuasta. Myös jo aiemmin mainitsin että tuo kalsium-fosforisuhde siinä on vääränlainen. Konnille syöttämässäsi viinirypäleessä on Ca-p suhde negatiivinen, ja siinä on sokereita. Tämä tuskin on pienessä määrin haitallista, mutta konna jolla on sisäloisia, voi saada pahimmillaan jopa loisinvaasion mikäli näiden sokeri- ja mahdolisesti tärkkelyspitoisten hedelmien ja marjojen saanti menee liialliseksi. No, tämä ei liene sentään kovin tavallista muutoin terveillä maakonnilla.

Kuten jo moneen kertaan on todettu, näiden lemmikkiemme ruokavalio vaatii muutenkin haasteita jotta siitä saadaan riittävän hyvä ja toimiva; miksi ihmeessä pitäisi pilata koko yritelmä lykkäämällä sinne summan mutikassa mitä sattuu ja viedä elintärkeää tilaa niiltä hyviltä ja terveellisiksi todetuilta ruoka-aineilta?!

Tämän enempää en oikeasti viitsi enää tähän ongelma-aiheeseen ottaa kantaa. Tästä tuskin on aiheellista mitään sisällissotaa saada aikaiseksi!!

Edited by Rusinelli

Jaa viesti

Laitetaan nyt vielä yksi käyttämäni lähde maakonnien ruokintaopeille.

Nettiartikkeli maakonnien ruokinnasta Tortoise Trust -sivustolta: http://www.tortoisetrust.org/articles/webdiet.htm

Tuosta löytyy paljon tekstiä liittyen välimerenalueiden maakonnien ruokavalioon, kuten myös esimerkiksi leopardikonnien ruokavalioon.

Suora lainaus tekstistä, joka osuvasti liittyy käytyyn keskusteluun

Habitat and diet

Tropical rain forest species encounter carrion and fallen fruits quite often. It is a typical feature of these environments. Species that inhabit dry, grassland savannahs or arid desert environments hardly ever encounter carrion or fruit, however. Both groups of tortoises have developed different ways of dealing with the foods that they naturally encounter. If you feed arid habitat tortoises large amounts of fruit it will cause severe digestive tract upsets, diarrhea, encourage the proliferation of digestive tract parasites such as flagellate organisms, and can even lead to sudden death from a maladjusted gut pH. By the same token, you cannot expect to keep a tropical rain forest tortoise such as an African Hingeback (Kinixys sp.) healthy on a diet of mixed grasses and hays. Such a diet is very well suited to a Leopard tortoise (Geochelone pardalis), but is completely unsuited to the needs of a species that has evolved to consume a combination of live prey, soft fallen fruits, and carrion. These are not dietary “preferences” - they are dietary imperatives. They are not interchangeable. Any attempt to do so invites very serious consequences indeed. These ill-effects may not show up for some time. It can even take years. By the time it does show up, however, it may well be too late to do anything about it. We cannot stress this enough: learn about the real needs of the species you keep and try to understand the reasons why it has those needs, and then try to find out how best you can meet them.

(korostin osan tekstistä värillä)

Edited by paputtaja

Jaa viesti

Noniin asiaa on selvennetty. Olen ottanut selvää ja sainkin tietää, että kurkku on kuin onkin huonoka ravintoa. Tomaatti ja vastaavat sitä vastoin eivät ole. Ainoastaan asia, joka heittelee, on se Ca:P-suhde, joka on korjattavissa kalkilla. Eli tomaatin päälle heitettynä enemmän kalkkia. Ja kyllä toimii!

En ole itseäni pussiin puhunut. Sehän tarkoittaa käytännössä sitä, ettei saisi sanottua asioitaan ja änkyttäisi vain, jonka varmasti hyvin tiedät. Ja itse olet tehnyt minua kohtaan enemmänkin kuin tuhahtelua, vähemmästäkin loukkaantuu! Aivan niin kuin sinäkin olet loukkaantunut heti kun sinulle sanoo jotain niin aivan samalla tavalla minä loukkaannun sinun haukkuessasi minun hoitoani.

Korostan myös tuota vuosien kokemusta, että vuodet eivät paljon merkitse. Enemmänkin se kokemus, millaisten asioiden kanssa on ollut tekemisissä. Esimerkiksi itse olen tutkinut tuota laillisuusasiaa, ja ruoka-asiat olen saanut selvill eläinkaupoista, konnamaan sivuilta ja Jarmo Perälän "Maakilpikonnat"-kirjasta.

Ja nyt suora lainaus sinulle, joka toki varmasti osaat tämän kirjan jo kannesta kanteen, kun kerran noin leimuavasti pystyt minua nilkkaan sillä ampumaan: "--ongelmat voidaan kuitenkin ennaltaehkäistä täysin tasapainottamalla dieetti sopivalla vitamiini-hivenaine -valmisteella ja ylimääräisellä kalsiumilla. Nämä lisätään päivittäin eläinten ruoka-annoksiin.

Suositeltavia valmisteita ovat varta vasten matelijoiden tarpeisiin kehitetyt pulverimaiset tuotteet, kuten esimerkiksi Nekton Rep tai Nutrobal. -- Useissa valmisteissa kalsium-fosforisuhde on noin 2:1, joten niiden ohella on käytettävä jotain kalkkivalmistetta, seepiankuorirouhetta tai vastaavaa -- Nutrobalia käytettäessä kalsiumlisiä ei tarvita."

Tuosta kyseisestä lausahduksesta olen käsitykseni saanut, eli kyllä, se löytyy kirjasta, ja tiedän kyllä, että kirja on vanha, silti olen sitä seurannut koska minua on niin kehotettu. Ruoka-asioissa olen luottanut sokeasti kirjaan, mutta en luota enää.

Ja kyllä minä oppia otan, mutta näistä kommenteista käyn yhdessä keskustelua kasvattajan kanssa, jonka varmasti tunnet (siitä ei ole epäilystäkään). Ja näiden keskustelujen pohjalta teen valintani. Esimerkiksi porkkana on oikein hyvä a-vitamiininlähde maakilpikonnille joilla on a-vitamiininpuutosta. Ja niin, erehdyin aika vakavasti tuossa Nutrobalissa näköjään, mutta pahoittelen virhettäni. Nyt tiedän, että turvallisempi ja toimivapi tapa tämänkin asian korjaamiseen on tuo kalkin syöttö. Mutta ei siitä sitten taas sen enempää.

Tietyt asiat meillä nyt muuttuivat täällä, mutta eivät kaikki. Ja olen ottanut myös sen selville, ettei tuota oksaalihappoa saa olla ravinnossa, toki ei sitä ole meillä ollutkaan. =)

Jaah, mutta aika turhaa täällä on selitellä. Sanot kuitenkin jotain nasevaa ja tokaist että puhelen itseni pussiin, vaikka kerron vain kaikesta tapahtuneesta. Näköjään siihen ei ole kaikilla oikeus. En tiedä.

Niin ja minä en mitään retorisia kysymyksiä täällä esittele. Ihmettelen vain omaa käytöstäsi. Kuitenkin ollaan tasan yhtä kauan kumpikin konnia harrastettu. Minä olen opetellut suomen lakia herpetologian kohdalla ja olen onnistunut laillistamaan omat kilpikonnani, ja siinä on tosiaan mennyt aikaa, tuo laki kun on aika monimuotoinen. Olen valitettavasti luottanut tuohon kurkkuun, mutta onneksi en luota enää. Kiitos nyt kuitenkin kaikille ohjeistanne, näin "useampaan ketjuun" viitaten. Että sillä tavalla.

Ja minun mottooni sinun on melko turha puuttua. Jokainen päivä minulle on opettanut lisää, ja suurin opetus jonka olen saanut on se, että lakia kannattaa seurata viimeiseen pisteeseen asti. Olen oikein ylpeä laillisista konnistani.

Niin ja tosiaan se juttu joka minun piti sanoa tuosta, miksi en sokeasti luota ohjeisiin jotka saan vaan keskustelen asioista kasvattajan kanssa, on seuraava; täytyy minun tietää, ovatko tiedot luotettavia ja auttavtko ne konniani todella. Enhän halua mennä ojasta allikkoon, ja konnieni hyvinvointi on kuitenkin minun varassani, ja aina ruokavalion muutos vaikuttaa konnankin hyvinvointiin, toivottavasti tässä nyt tuli syitä riittävästi.. Esimerkkinä voisin kertoa sellaisen, että jos joku väittäisi, että pää edellä kaivoon hyppääminen edistää terveyttä, niin enhän minä suoraan sinne kaivoon pää edellä hyppää! Kuitenkin aina, tulokset puhuvat puolestaan, ja ohjeita lukiessani ja saadessani luotan siihen, joka on tuloksia merkittävästi saanut. Tällaisia ovat esim. kasvattajani sekä Jarmo Perälä, mikä seliittää sen, miksi niin kovasti hänen puheisiinsa uskoin.

Mutta se siitä, tähän on hyvä päättää tämä vuosi. =)

Peku ja Awa kiittää.

Edited by garantito
kirjoitusvirheitä

Jaa viesti

Ja mitä enemmän omassa hiljaisuudessaan lukee ja tutustuu konnatietoon meillä ja maailmalla, niin kehittyy sinne omaankin pääkoppaan suodatin, näkemään mikä on totta ja mikä on tarua. Miksi ihmeessä asiasta pitää täällä palstalla leimuta. Täällä on tyyppejä, jotka tietävät konnista todella paljon ja kun itse viitsii hieman konniin perehtyä niin näkee, että tottahan nämä kokeneet konnat puhuvat. ;) Ainiin ja hyvää uutta vuotta 2011!

Edited by Kattivatti

Jaa viesti

Päätin takertua tässä seuraavaan lausahdukseen joka mielestäni on tärkeä ja oleellinen juttu =0) Tämä kuitenkin liittyy osaltaan myös ruokintaan.

HEINIIH kirjoitti:

".. Miksi et vain voi uskoa katinka-69, joka on todella kokenut harrastaja.."

Toki tällainen toteamus voisi tuntua mukavalta, mutta selvyyden vuoksi minun on kumminkin todettava, että en ole ollenkaan kokenut sanan oikeassa merkityksessä:) Ainakin oma käsitykseni kokeneesta harrastajasta perustuu todelliseen käytännössä tapahtuneeseen kokemukseen ja tietomäärään. Henkilö, jolla on ollut tiettyä eläinlajia pitkän aikaa, mieluiten vähintään jopa toistakymmentä vuotta (mitä pidempi, sen tehokkampi), voidaan pitää kokeneena. Myös tällaisella harrastajalla on kokemuksen tuomaa mielikuvaa ja käsityksiä siitä miten jokin hoitotapa tai eläinten ruokinta toimii. Hän perustaa käsityksensä todellisen käytännön tuomiin havaintoihin. Heillä toimii eläimen fysiologian ymmärtäminen, maantieteellisten olosuhteiden tiedostaminen ja niihin vastaaminen ikäänkuin itsestään.

Moni meistä hakee tietoja kumminkin teoriapohjalta, vertailee hyvin toimineita käytäntöjä toisiinsa, myöskin karsii ne huonommat käytännöt pois. Tämän myötä myös teoreettinen tietomäärä kasvaa ja yhdessä teoria (kuten tässä esim. tämä tietynlainen ravinto-oppi) ja käytäntö muokkaavat mahdollisimman toimivan kokonaisuuden. Tämän myötä myös mahdolliset muutokset omaan toimintaan tapahtuvat melko luontevasti, mikäli huomaa esim. ruokkineensa konniaan jotenkin puutteellisesti tai väärillä ruoka-aineilla.

Tietoa voi siis olla jo vähemmän harrastaneella, mutta mielestäni kyse ei vielä välttämättä ole ns. kokeneisuudesta:) Nämä käsitykset pätevät mielestäni aivan kaikkeen mitä eläimen hoitaminen tuo tullessaan.

Tämän tekstin paikka olisi ehkä ollut jossakin toisessa ketjussa, mutta en oikeastaan tiennyt mihin olisin tämän liittänyt.

Edited by Rusinelli
Sanojen korjaus
  • Like 2

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään