Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
jjohanna

Maakilpikonnan paasto

Recommended Posts

Minulla on ollut konna vasta muutaman viikon ajan ja on ruvennut heräämään muutamia kysymyksiä Paastoamisesta, lisäravinteista ja ruoasta.

Kuinka monta kertaa viikossa kannattaa paastota?
Paastooko ympäri vuoden vai vaan enne horrostamista?
Pidetäänkö lamput päällä paaston aikana?

Kyseessä on 5.v nelivarvaskilpikonnan uros.

Poistettu ketjuun kuulumattomat, jottei rönsyile useita aiheita paastoketjussa. Muokattu myös otsikkoa. -Katg

Jaa viesti

Pari paastopäivää, "huonon sään päivää", viikossa voi pitää. Meillä yleensä menee niin, että 5 päivää viikossa ruokaa ja 2 sitten "paastotaan", mutta paastopäivinäkin jotain kuivaa terrasta löytyy kyllä rouskutettavaksi. Ei ole kovinkaan säännöllistä, koska eivät nuo luonnossakaan syö kelloa katsoen.

Tärkeäähän tässä ruokailuhommassa on se, ettei konna kasva liian nopeaan, vaan kasvaisi maltilla. Luonnossa kun eivät joka päivä syö tai eivät välttämättä ruokaa löydä.

Horrosta ennen sitten paastotaan pidempi aika. Itse vähennän valoja ennen horrosta.

Jaa viesti

Minä taas toimisin sen ohjeen mukaan, että jos konna on aktiivinen, sillä täytyy olla ruokaa saatavilla. Suurimmaksi osaksi ruoka voi olla hyvin ravintoköyhää, esim pelkkää pupunheinää. Vuodenaikojen mukaan vaihdellen ruokavalion koostumusta, kuten luonnossakin.

Toisin sanoen, ensin on tehtävä olosuhteet sellaisiksi, ettei konna lähde aktiivisesti hakemaan ruokaa ja siten konna paastoaa. Lajista riippuen kesäaikaan valojen sammuttaminen terraariosta voi jopa aktivoida konnaa, jolloin sillä täytyy olla syötävää tarjolla!

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään