Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
KaisaHoo

Tulilisko sairastaa

Recommended Posts

Näyttää epämääräisesti siltä, että iho olis rikki, voi olla tyyliin naarmu tai kollegan näykkäys tai joku tulehdus jne. Oikeesti yhden kuvan perusteella on lähes mahdotonta sanoa juuta tai jaata. Jotain siinä on, seuraile lähteekö parantumaan vai leviämään, jos ei parannu, vie eläinlääkäriin.

Jaa viesti

Mutta tosiaan siis ihojuttujen kanssa kannattaa olla tarkkana, naarmuun voi tarttua esim. joku sieni, tai se voi tulehtua muuten. Eli tosiaan seurailua :)

Jaa viesti

Ajattelin laittaa tämän tuliliskon eri altaaseen viikoksi pariksi (Altaassa on toinenkin tulari),pidätkö ideaa hyvänä?

Jaa viesti

No ei siitä haittaakaan missään tapauksessa ole, ja saat varmaan tarkkailtua elukkaa paremmin.

Jaa viesti

Taidanpa tehä siiron huomenna.Muuten,pitääkö sen varsinaisen akvaarion vesi puhdistaa,kun sinne jää se toinen kaveri?

Jaa viesti

Voi pentele.  :(

Huomasin tänään Sergein (sen toisen,sairaan tuliliskon) tilan huonontuneen.

Se "haava" ei ole enää tosiaankaan samanlainen kuin ylhäällä olevassa kuvassa,vaan siinä on jotain valkoista hommaa.Päähän on tullut ruskea laikku ja molempien silmien alla on valkoista/ruskeaa väriä.Hännän tyvestä ja alaselässä on lisää ruskeaa väriä,sitä on jalassakin ja kyljessä.  :o

PmFuzEJ.jpg

En nyt tiedä sanooko kuva mitään,mutta oikeassa valossa näette ruskeaa väriä kuvailemissani paikoissa.

bW1Va2Q.jpg

Osaatteko auttaa???  :huh:  Ostan sille kyllä lääkkeitä ja muita kemiallisia aineita,jos ne auttavat helpottamaan Sergein oloa.Kyse on nyt kyllä jostain muusta kuin pelkästä haavasta.  :(

Jaa viesti

Nyt kun katson näitä kuvia, niin voisi olla redleg (lisää mm. täällä: http://sammakkolampi.net/jutut/sairauksista.html). Vaatii ehdottomasti eläinlääkärin hoitoa. Seuraile myös toista elukkaa, nehän on erotettuna?

MUOKS. Tosin siis mä näen noissa kuvissa punaisia laikkuja ja katsoin niitä? Valkoinen hötö (?) voi olla ihan nahkaakin.

Edited by KaisaHoo

Jaa viesti

Joo,ne on erotettuna.

Se syö hyvin,reagoi liikkeeseen ja on muutenkin kuin normaali tulari.

Jaa viesti

Hmm. Kuulostaa aivan normaalilta käytökseltä. Saattaa olla, että oot ihan turhaan huolissasi ja elukka on terve kuin pukki, mutta tosiaan en tälleen kuvien perusteella & netin kautta pysty sanomaan juuta enkä jaata. Luuletko että pääsisit näyttämään sitä jollekulle sammakkoeläinten päälle ymmärtävälle eläinlääkärille, niin saisit valaistusta asiaan?

Jaa viesti

Kävin tänään Seinäjoen Faunattaressa ja näytin kuvaa tosta tularista (Olin sanonut ongelmasta,tosta patista,jo pari viikkoo sitten) ja sanoin et se oli levinny se sen sairaus.No,se myyjä ei oiken osannu sanoa mitään,mutta sano soittavansa maanantaina jollekkin miehelle,joka on näitten kalojen ja vissiin ym. lääkkeiden maahantuoja ja tietää visiin tuliliskoista.

Eläinlääkärin vastaanotolla käyminen on ehkä hankalaa:En ole varma,mutta jos en väärin muista,tuolla lähellä pitäisi olla joku pieneläin lääkäri.Mietin vaan,paljon sellanen käynti laihentaas lompakkoa....  :wacko:  Olen vasta 11-vuotias niin vanhempien se pitääs pääasias maksaa. 

Jaa viesti

No hyvä jos saat apuja sieltä. Ymmärrän kyllä ton eläinlääkärillä käynnin hankaluuden, ja lisäksihän tossa on vielä se, että mistä löytyy se eläinlääkäri, joka ymmärtää tuliliskoista. Toki oon myös sitä mieltä, että vanhempien pitää ehdottomasti huolehtia lastensa eläinten hoitokuluista.

Jaa viesti

Hei Ikp.

Seinäjoella Lemmikkiklinikka MAi-Vetistä kannattaa tiedustella, jos päädytte eläinlääkärille liskoa viemään. En tiedä millainen tuliliskojen tuntemus siellä on, mutta kannattaa ainakin soittaa ja kysyä. Siskoni Seinäjoelta on ko. paikasta ainakin punakorvakilpikonnalle saanut asiantuntevaa hoitoa ja kehui kovasti henkilökuntaa. Merja Vuorus on MAi-VETin eläinlääkäreistä vissiinkin se, joka yleensä nuo eksoottiset lemmikit hoitaa.

Toivotaan, että liskosi paranee.

Jaa viesti

Kellään tietoa mikähän tuliliskolla voisi olla, kun keskellä selkää koko selän pituudelta kulkeva viiva/"harjanne" on kohonnut, ja luultavasti ruokahalukin laskenut lähiaikoina, syö silti vähän. Alipainoiselta ei näytä, kääntyi kyllä selältä vatsalleen kädessä ja koittaa pyrkiä pois kädeltä (tosin ehkä kömpelömmin kuin ennen.. Voisikohan kyseessä olla jokin sairaus..?

Jaa viesti

Varmaan laihtunut vähän niin se harjanne on kohonnu

Tuskin mikään sairaus on.  :)

Jaa viesti

Sen mun "sairaan" tuliliskon laikut ovat vielä ihossa,ja olen myös lääkkeitä kokeillut.Ne laikut hännässä,kyljessä ja alaselässä ovat nököjään tulleet jäädäkseen.

Tulilisko itse syö normaalisti ja ui normaalisti,kaikkea mitä sen kuuluukin tehdä.

Joten,aattelin tässä etää olisiko se turvallista jo siirtää toisen tularin kanssa samaan akvaarioon koska laikut ovat yhä kehossa ja ovat olleet siinä jo 3 kk ilman parannuksen merkkejä? Lisko siis voi hyvin.  :)

Jaa viesti

miks mun tuliliskot pyrkii pois vedestä? oon kyllä lukenu että ne menee pois vedestä jos siinäon jotain vialla. mutta minun mielestä veden lämpötila on sopiva ja syvyyttä on riittävästi. yks noista tuliliskoista on kauhean läski, vaikka se syö aika vähän -_- kuva pulleasta liskosta: http://www.petsie.fi/pets/270028-laskilisko-cynops-orientalis-tulilisko

Jaa viesti

Veden lämpö, koostumus, kuun asento... Onko sulla sisäsuodatin? Ja siis näin kesäaikaan veden lämpö nyt vaan tuppaa nousemaan yli noiden sietorajojen.

Paksu on juu :) Mistä päättelet, että syö vähän?

Jaa viesti

Veden lämpö, koostumus, kuun asento... Onko sulla sisäsuodatin? Ja siis näin kesäaikaan veden lämpö nyt vaan tuppaa nousemaan yli noiden sietorajojen.

Paksu on juu :) Mistä päättelet, että syö vähän?

mulla ei oo sisäsuodatinta ja se vesi tuntuu jotenkin kylmältä...oon yrittäny lisätä hieman lämmintä vettä mutta lämpö ei oikein pysy :(

siitä päättelen että syö vähän ku en oo nähny sen syövän. muut tularit menee heti jauhomatojen kimppuun mutta se ei :wacko:

Jaa viesti

Mulla on toisessa altaassa 19-asteinen vesi ja se tuntuu kyllä käteen kylmältä mut tularit tykkää (orientaliksia siellä). Onko lämpömittaria että voisit testata? Onko niillä tarpeeksi piiloja, kasvipöheikköjä tms. vedessä, etteivät sen takia pyrkisi pois? Onko vesitestiä käytettävissä, jos se antaisi jotain suuntaa? Meillä on ihan semmoinen perusliuskapaketti, joka näyttää muistaakseni kuusi arvoa kerralla, nitraatin, nitriitin ja pH ym. Ei kai kovin tarkka, mutta suuntaa antava jos vaikka olisikin nitriitti huipussaan. Toivottavasti tilanne rauhoittuu ja on vaan jotain ohimenevää!

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään