Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Sign in to follow this  
Monni-

Kertokaa mitä syötätte konnallenne

Recommended Posts

Konnan ulosteita kannattaa seurata. Omieni en ole kovinkaan usein nähnyt nassuttavan heinää mutta toisesta päästä ulos pukkaa pii..itkiä heiniä jotka eivät sula vaan tulevat sellaisenaan ulos.

Paras kriteeri riittävälle kuidunsaannille on että konnan ulosteet muistuttavat ns.lakritsipötkyjä..semmosta tummaa ja kiinteähköä tavaraa...

Mikäli ulosteet ovat kuraa ja löysiä, niin jostain pitäisi kuitua saada lisää tai kiinteyttää/ kuivattaa syötettäviä ruokia.

Edited by Wiola

Olen niin onnellinen tänään saamastani isosta Opuntiasta, joten laitetaan nyt tännekin ;) Meillä syödään tänä talvena tätäKIN:

IMG_0101.JPG

Minulla ei ole vielä konnaa, mutta kysymyksiä on sitäkin enemmän. Pelottaa, että konna tukehtuisi johonkin ruokaan. Jos sille antaa vaikka palan kesäkurpitsaa, niin voiko ne ottaa liian ison palan ruoasta, ettei se jää kurkkuun jumiin? Konnat kun ei oikein pureskele, eikö ne niele vaan ruoat? Olenkohan turhasta huolissani? Millaisina paloina te tarjoatte paksummat tai kovemmat vihannekset?

Voiko maakilpikonnalle antaa muuten kissanruohoa (istuttaa vaikka terraarioon) vai onko se kuivattu ruoho parempaa?

Edited by konnienystävä

^ Tänään just laitoin konnille salaatin päälle muutaman isohkon porkkananpalan. Katselin kun uros otti kokonaisen palan leukoihinsa ja yritti selvitä siitä pilkkomatta. Yritti ja yritti mahduttaa palaa suuhunsa, kunnes sylkäisi sen pois. Yleensä pureskelevat nokalla paloja mistä tahansa isoista paloista, ei kannata ihan pieneksi kaikkea raastaa, että saavat nokallekin töitä. Nokassa on kyllä pirusti voimaa ainakin näillä isoilla. Kerran naaras nappasi sormenpäästä kiinni, tuntui kun sormea ois puristettu hohtimilla.

Edited by Kattivatti

Konnat repivät, raastavat ja jyrsivät leuoillaan. Ei ne ruokaansa tukehdu vaikka niillä ei hampaita olekaan. Liian suuret palat kaapivat etukäpälillä suusta pois ja homma otetaan uusiksi.

Pikkupoikasillekkin laitan kaiken kokonaisena: siis voikukan-, ratamon- yms. lehdet semmoisinaan. Kaksiviikkoinen, syömään opetteleva, konnalapsi repii sitkeitä osia leuoillaan ja avustaa puuhaa kynsillään, siis jaloillaan, että saa sopivia suupaloja. Hupaisaa seurattavaa.

Joillekkin isoille kreikankonnille laitoin viimekeväänä kokonaisia porkkanoita ja hyvin söivät päivässä kadoksiin kokonaiset porkkanat.

Näissä jyrsimis- ja repimispuuhissa konnien leuat kuluvat luonnollisella tavalla. Kukapa niille luonnossa käy valikoimassa ja silppuamassa niiden eväät...

Varmaistan että olenko ymmärtänyt oikein. Konna tarvitsee kuitua, sitä saa kuivasta heinästä ja pre alpin testudosta? Itse olen allerginen ihminen että en voi kotiini ottaa esim. kaneille ja marsuille tarkoitettua kuiva heinää. Olen kuivannut itse voikukan, ratamon,siankärsämön ja maitohorsman lehtiä. Olen saamassa itsekuivattua ja kerättyä piha nurmea/heinää. Olen vasta aloitteleva konnan omistaja(konnaa odotellaan vielä tovi) niin siksi kuivattujen kasvien määrä on pieni/suppea. Mutta ensi kesänä osaa jo kerätä ja kuivata usempia lajeja.

aansku kirjoitti:

Varmaistan että olenko ymmärtänyt oikein. Konna tarvitsee kuitua, sitä saa kuivasta heinästä ja pre alpin testudosta? Itse olen allerginen ihminen että en voi kotiini ottaa esim. kaneille ja marsuille tarkoitettua kuiva heinää. Olen kuivannut itse voikukan, ratamon,siankärsämön ja maitohorsman lehtiä. Olen saamassa itsekuivattua ja kerättyä piha nurmea/heinää. Olen vasta aloitteleva konnan omistaja(konnaa odotellaan vielä tovi) niin siksi kuivattujen kasvien määrä on pieni/suppea. Mutta ensi kesänä osaa jo kerätä ja kuivata usempia lajeja.

Kyllä kuituja saa myös Patista (=Pre alpin testudo), joten ellet kuivaheinää voi käyttää, käytä Pattia. Kuivatetut luonnon/pihankasvit on sitten hyvänä lisänä kuitua antamassa. Tosin monet kuivatetutkin kasvit voi aiheuttaa toisaalta allergiaa... Itsekin karsin vähän keräämääni valikoimaa sen mukaan, mitä omassa nenässä tuntui :/ Tosin kuivaheinää olen pystynyt käyttämään konnille kostutettuna.

Mikä noista PAT:eista pitäisi ostaa? Niitä löytyi:

Pre Alpin Testudo

Pre Alpin Testudo Baby

Pre Alpin Testudo Fibre

Pre Alpin Testudo Herbs.

Onko se mistä täällä kirjoitetaan tuo ylin, ilman lisänimeä? Vai onko joku muu noista parempi? Vuoden ikäiselle kreikankilpikonnalle aion ostaa.

Meillä syödään Fibreä :)

lisäys: syöpöttelijä on siis 2-vuotias nelivarvaskilpikonna

Edited by Morre

konnienystävä kirjoitti:

Pre Alpin Testudo

Pre Alpin Testudo Baby

Pre Alpin Testudo Fibre

Pre Alpin Testudo Herbs.

Onko se mistä täällä kirjoitetaan tuo ylin, ilman lisänimeä? Vai onko joku muu noista parempi? Vuoden ikäiselle kreikankilpikonnalle aion ostaa.

Noissa eri vaihtoehdoissa on erilaiset ravintoainepitoisuudet.

Taisi olla niin, että "perus PAT" on vähäproteiinisin ja Fibressä eniten. Tämä tietysti tarkoittaa, että sisältävät osittain eri kasveja tai eri määriä tiettyjä kasveja. Itse olen sitä mieltä, että vaihtelu on hyväksi ja ostan mitä milloinkin =)

Kävin konnamaan sivuilla ja sieltä löytyi ruoka lista konnalle. Pari kasvia jäi mietityttämään.... pitääkö paikkansa että limoviikunan, kiinanruusun lehtiä ja mehikasveja voi syöttää konnalle?

Meillä eivät kreikankonnat syö Patia koska perheessäei ole heinäallergisia, ihan kuivattua piha- ja pupuheinää syövät vauvasta vaariin:)

Kiinanruusu ja limoviikuna eikä lehtikaktusten kukat (edes) maistu kreikankonnille, että meillä mennään keväällä kasvatetun auringonkukan-, kauran-, herneen- ja maissinversoilla. Muutoin ulkoa joko tuoretta / tai kuivattua ripsittynä kaupan tummien salaattien päälle: tämä siis keväällä horroksen jälkeen kun ulkoa ei oikein irtoa vielä mitään.

Tämä ketju kannattaa lukea:http://keskustelu.herppi.net/keskustelu/558-yleistae/303832-kilpikonnalle-ruuaksi-sopivat-kasvit-ja-kukat

..vielä ehtii kovasti kuivattamaan talven varalle evästä pikkukonnalle :)

Edited by Wiola

Jos ostaa kasvin mitä on lannoitettu ja itse ei lannoitta vaikka vuoteen. Voiko sitä sitten tarjota konnalle?

Kasvin lannoittaminen ei haittaa, päinvastoin auttaa kasvia tuottamaan hyviä ravintoaineita. Eri asia on kaupan koriste- ja huonekasvit koska useimpia ns.koristekasveja on jouduttu myrkyttämään tuholaisten takia. Kaupan kukat tms. pitää olla vaikka 3 kk kotona ilman myrkytystä ja sitten niitä voi tarjota kilpikonnalle.

Kaikkia puutarhakasveja, salaatteja jne. toki lannoitetaan ja siitä ei ole haittaa.

Edited by Wiola

Tosi hyvä lista ja jos viherpeukalo vimma iskee pitänee kokeilla versojan kasvatusta:)

Wiola kirjoitti:

Kasvin lannoittaminen ei haittaa, päinvastoin auttaa kasvia tuottamaan hyviä ravintoaineita. Eri asia on kaupan koriste- ja huonekasvit koska useimpia ns.koristekasveja on jouduttu myrkyttämään tuholaisten takia. Kaupan kukat tms. pitää olla vaikka 3 kk kotona ilman myrkytystä ja sitten niitä voi tarjota kilpikonnalle.

Kaikkia puutarhakasveja, salaatteja jne. toki lannoitetaan ja siitä ei ole haittaa.

okei... no hyvä tietää jos on noin. Minä olen ajatellut, että yleensä noihin koristekasveihin käytetään jotain kemiallisia lannoitteita, jotka sitten voi olla haitaksi. Myrkytys on tietysti vielä haitallisempaa!

Syötäviin kasveihin toki käytetään lannoitteita, mutta oletin niiden taas olevan luonnonmukaisia ja siksi vaarattomia. Esim kanankakkaa olen itse käyttänyt syötäviin kasveihin.

Kyllä kaupasta ostettavat salaatit vihannekset yrtit jne... ovat niillä niinsanotuilla keinolannoittella kasvatettuja pääasiassa.Kasvinsuojelu suomessa on monessa paikkaa hoidettu biologisesti,eli käytetään kasvintuhoojien luontaisia vihollisia.Lisäksi Suomen sallittujen torjuntaaineiden luettelo on huomattavasti tiukempi,kuin esim maassa,josta halpa kurkku-tomaatti tuotetaan maahan.Torjuntaa joudutaan käyttämään lähinnä kasvitauteja vastaan,joten kyllä alan ihmisenä,luotan kotimaisiin kasvihuoneviljelijöihin +suomalaisiin tuotteisiin.

konnienystävä kirjoitti:

Pre Alpin Testudo

Pre Alpin Testudo Baby

Pre Alpin Testudo Fibre

Pre Alpin Testudo Herbs.

Onko se mistä täällä kirjoitetaan tuo ylin, ilman lisänimeä? Vai onko joku muu noista parempi? Vuoden ikäiselle kreikankilpikonnalle aion ostaa

Meillä on tällä hetkellä muita paitsi Babya. Useimmin olen ostanut ja antanut perus-PATia, koska siinä on vähiten proteiinia, mutta muitakin annan välillä vaihtelun vuoksi. Fibreä en tosin taida enää ostaa, koska se ei tunnu kaikille maistuvan yhtä hyvin kuin muut. Lisäksi Fibre-pussissa on 400g vähemmän kuin perus-PATissa ja Herbsissä, mutta hinta silti sama.

Onko muuten kukaan ostanut PAT Flowersia? Kiinnostaisi, että millaista se on, ihan vaan kuivattuja kukkia, vai...?

Olen tässä miettinyt että voiko "haavaheinää" antaa kuivattuna konnalle? Sitten tarvitsisin tarkennusta konnalle annettaviin vitamiineihin. Olemme hankkineet nutrobal jauheen mutta riittääkö se vai tarvitaanko myös liitujauhetta ja seepiasuomua?

Mikäli tarkoitat "haavaheinällä" piharatamoa, niin se on yksi parhaita kasveja maakilpikonnille hyvän ravintopitoisuutensa takia. Siis sopii.

Nutrobal ja liitujauhe/ruokintakalkki sekä seepiansuomu, kaikkea saa olla tarjolla.

Pikkupoikasetkin jyrsivät silloin tällöin seepiaa. Sitä voi pitää terrassa jatkuvasti, muita annostellaan vuorotellen ruuan päälle.

Edited by Wiola

Kyllähän konnat on melkosia "ronklaajia" ,aivan koten muutkin elukat.Eli meillä kyllä pää kasvi jota syödään kesällä ompi voikukka -yllätys yllätys .Myös nelivarvas katselee lähinnä halveksivan näköisenä vähänkin nahistunutta annosta...

sama juttu meillä mutta kyllä kaikilla konsteilla muutkin menee! sama juttu ku et vois jättää omilta lapsilta lääkkeitä antamatta kun ne sanoo ei. meillä ei syödä lisäravinteita jos ne ripotellaan vaan salaatin päälle mutta kurkkukuutiosalaattiin sekoitettuna ei edes huomaa niiden olevan siellä. kyllä kaiken saa menee jos käyttää maalaisjärkeä.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this