Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Sign in to follow this  
Monni-

Kertokaa mitä syötätte konnallenne

Recommended Posts

Nyt on siis ollut paaaljon palstoja siitä, mikä on konnien oikea ruokavalio ja kuinka paljon konnille pitäisi ruokaa antaa. Nyt ajattelin, että täällä ihmiset voisivat kertoa, mitä syöttävät konnalleen ja kuinka paljon. Itselle ainakin tuli ihan yllätyksenä miten paljon täällä on mielipiteet oikeasta ruokavaliosta muuttuneet! Aloin nimittäin pari vuotta takaperin lukea kilpikonnista kun sellainen oli hankintalistalla. Silloin ei vielä ollut minkäänlaista puhetta (tai ei ainakaan niin paljon että sitä olisi löytänyt mistään) tummista salaateista, joten nyt kun pitkästä aikaa taas eksyin tänne, huomasin etten ole ruokkinut konnaani lainkaan oikealla tavalla! Tai ainakaan sillä tavalla miten täällä on konnia kehotettu ruokkimaan. Ajattelin tälläisen palstan tulevan tarpeeseen vastaavien tilanteiden välttämiseksi.

Jakakaa siis täällä konnienne ruokatottumukset, ja olisi myös hyvä jos kertoisitte kuinka monta paastopäivää pidätte viikossa. Itse olen pitänyt yhden, mutta jossain on muistaakseni sanottu että voisi pitää jopa kaksi?

Edited by Monni-

Itsekin olen miettinyt tuota .. Esimerkiksi kuiva muonista on monen laista mielipidettä. Toisaalla sanotaan että ei missään nimessä yhtään ja jossain että juu, pistäkäähän oikein reippaasti.

Itse annan kreikankonnalleni päivittäin salaattia ja lisäksi jotain muuta, kuten persilijaa, kurkkua, tomaattia, omanaa, pihanurmelta poimittuja kasveja (kuten piharatamo ja voikukka) yms.

Joskus tulee annettua vain kurkkua ja salaattia, jok hieman huolettaa, mutta ihan hyvin sekin kelpaa ahneelle konnaherralle. :)

Ruokin sitä 1-3 kertaa päivässä, riippuen vuoden ajasta. Paasto päivää pidän vähän riippuen viikosta, mutta yleensä se tulee ihan itsestään joskus, kun sille ei ruoka maita, tai tarjolla on vain jotain, joka ei kiinnosta sitä.

Ruokinnasta tulee tosiaan hyvin ristiriitaista tietoa.... toivottavasti tämä palsta auttaisi edes vähän sen suhteen. :)

Tässä omien konnieni ruokavaliota tähän mennessä

syys-kesäkuu

80-90 %

- kuiva heinä tai ruoho

- Pre Alpin Testudo -pelletit

- erilaiset, tummat salaatit, kuten Romaine, tammenlehvä, villirukola ja endiivi (sikurisalaatti) Suosin erityisesti luomusalaatteja, koska ne tulevat isommissa ruukuissa ja säilyvät siksi pidempään tuoreina. Olen myös saanut luomusalaatin kasvattamaan uusia lehtiä =)

- voikukan lehdet

- apilanlehdet

- koivunlehdet

- basilika

- sitruunamelissa

Lisukkeet, 10-20 % (= kerran viikossa) ruokavaliosta koostuu hiukan "tuhdimmista" kasviksista, vihanneksista, versoista ja esimerkiksi myrkyttömien kukkien kukista.

- herneen versot

- auringonkukan versot

- vesikrassi

- parsakaali

- kesäkurpitsa

- voikukan kukat

- porkkana

heinä -elokuu

50%

- kuiva heinä tai ruoho

40%

- Pre Alpin Testudo -pelletit

10%

-kuivatut lehdet; voikukan, koivun, marjapensaiden, ratamon, jne...

Konnani ovat Pohjois-afrikkalaista lajia jossa kesän kuukaudet ovat todella kuumia, kuivia ja siksi ravinnonkin puolesta erittäin niukkoja. Loppuvuosikaan ei mene ihan yksi yhteen tuon listan kanssa, vaan painotan keväällä ja alkukesästä vielä enemmän tuota "mehevää" osuutta ja syksyllä taas vähän vähemmän...

Ja tietenkin (!) seuraan koko ajan konnien kasvua ja mukautan tarvittaessa ruokavaliota sen mukaan.

Edited by paputtaja

Paputtaja- ostin vihanneskrassin siemeniä. Olen ymmärtänyt, että ovat huomattavasti "kevyempiä" kuin vesikrassit? Olenko oikeilla jäljillä? Vai onko ne peräti sama "kasvis"?

Öö... nyt minun täytyy kyllä myöntää tietämättömyyteni.

Ostin joskus pussillisen valmiita versoja kaupasta, ja siinä sanottiin "vesikrassi", joten siitä tuo nimi. heh hee...=D

Mistä sitten hankitte erikoisimpia kasveja? Kaikkia ei saa ruokakaupasta, ja kesällä tietysti hyvän ruokavalion saa kerättyä pihalta. Mutta entä talvisin? Mistä ostatte konnienne sapuskat ja mitä kasvatatte itse?

Monni- kirjoitti:

Mistä sitten hankitte erikoisimpia kasveja? Kaikkia ei saa ruokakaupasta, ja kesällä tietysti hyvän ruokavalion saa kerättyä pihalta. Mutta entä talvisin? Mistä ostatte konnienne sapuskat ja mitä kasvatatte itse?

Ihan olen kaikki löytänyt ruokakaupasta, mutta olen ymmärtänyt, että jopa erilaisten yrttien ja salaattien saatavuus on eri puolella Suomea erilaista?

Talven varalle kuivatan ja pakastan (läheskään kaikki lehdet ei kestä pakastamista) kaikenmoista pihalta ja luonnosta. Lisäksi ostin vihanneskrassin siemeniä, kissanruohoa ja pensaskrassin siemeniä, joita koetan sitten kasvatella talvella/alkukeväästä. Lisäksi olen saamassa kotikasvatetun (myrkyttömästi kasvatettu) suuren Opuntia-kaktuksen, jota ajattelin talvella tarjoilla myös eläimilleni :) Haaveilen myös kiinanruususta, jos semmoisen saisi myös joltakin kotikasvattajalta ;) Satsaan talveen siksi, koska konnani ovat horrostamatonta lajia, joten ovat hereillä koko pitkän talven.

Pre alpin testudo (= PAT)- pellettien löytäminen on kumminkin haasteellista, kun ei meinaa saada mistään (asun Itä-Suomessa)- no tällä erää niitä meillä on.

N. kaksivuotiaan nelivarvaskonna Tikrun ruokailee lähinnä yrttejä ym.; basilika, persilja, rucola, oregano, vesikrassi, kissanminttu... Ostan niitä tuoreena sellaisissa purkeissa (löytyy meillä ainakin Prismoista) ja istutan sitten kotona ruukkuun. Niistä sitten napsaisen aina päivän sekoituksen. Näin näitä ei tarvitse olla ostamassa jatkuvasti. Esim. basilika kesti hyvin parikin kuukautta.

Lisänä on sitten välillä hyppysellinen PATia. Ruokaa konna saa viisi kertaa viikossa, eli kaksi paastopäivää. Ruokaa annetaan kerran päivässä.

Yrttejä ja luomusalaattia ei täällä Vantaallakaan kovin monesta putiikista saa. Jumbon Citymarketista olen kuitenkin löytänyt hyvän valikoiman ja sieltä saa ihan sellaisissa isommissa "kasvatusruukuissa" erilaisia yrttejä.

Nuo tosiaan riittää pidemmäksikin aikaa, että rehuostoksilla käyn ehkä 2 kuukauden välein.

Olisiko jossain puutarhamyymälöissä vastaavia, jos ruokakaupoista ei saa? Tai suoraan taimitarhalta tms.?

paputtaja kirjoitti:

Olisiko jossain puutarhamyymälöissä vastaavia, jos ruokakaupoista ei saa? Tai suoraan taimitarhalta tms.?

Espoossa ainakin Plantagen näyttää heikolta noiden suhteen. Siemeniä käsittääkseni kyllä on, mutta ei valmiita kasvatteja (vai miksikä niitä sanotaan? :D).

Espoossa Prismoista ainakin Leppävaaran (Sello), Iso Omenan ja Olarin Prismat ovat tarjonneet noita yrttejä ihan hyvin. Ostan niitä Järvi-Suomen (?) valmiita ruukkuja. Usein niillä on vihannesosastolla ihan oma "ständinsä".

Mahdollisimman monipuolista yritän tarjoilla. Tein blogiini postauksen ruuasta, joten laitetaan kuvat aiheesta sitten tännekin :)

IMG_0042.JPG

IMG_0050.JPG

Konna-aiheinen blogini on vain kutsuttujen lukijoiden luettavissa, joten mikäli olet kiinnostunut, laita minulle yksityisviestiä asiasta.

Edited by tuuliaa
lisäys
  • Like 3

Olen varmaan ihan pimahtanut, mutta minusta tuo annos näyttää suorastaan herkulliselta =D

paputtaja kirjoitti:

Olen varmaan ihan pimahtanut, mutta minusta tuo annos näyttää suorastaan herkulliselta =D

Hehee, samaa mietin kyllä itsekin, kun sekoittelen noita ruokia- tuoksukaan ei niissä paha ole, vaan suorastaan kodikas :)

tuuliaa kirjoitti:

paputtaja kirjoitti:

Hehee, samaa mietin kyllä itsekin, kun sekoittelen noita ruokia- tuoksukaan ei niissä paha ole, vaan suorastaan kodikas :)

Sitä samaa täälläkin on mietitty :D Tosin eniten mä olen itseni kohdalla huolissani, kun koiranruoka alkaa näyttämään ja tuoksumaan hyvältä. Tää 7 vuoden kasvisruokavalio alkaa vähän puuduttamaan ilmeisesti :D

Märästä Patista tulee lähinnä mieleen lehmien ruoka, tosin ei tossakaan mitään, lehmät on suloisia ja maatalousleirit on hienoja paikkoja :D

Meidän nelivarvas syö:

PATtia

Basilikaa

Persiljaa

Lehtipersilja (/ym. ? )

Romaine/ym. tummaa salaattia

Voikukkaa, voikukan lehtiä

Ratamoa

Koivun lehtiä

Vadelman lehtiä

Määriä on vaikea sanoa, mutta näin tunteella.

Tällä hetkellä vavoitteenani on kuitenkin monipuolistaa Välkyn ravintoa ja kokeilla muitakin yrttejä, jämähdän helposti vanhoihin kaavoihin :D

Meillä nelivarpaat sekä kreikkalainen on kesän syöneet lähinnä luonnonkasveja, mukana lähes joka ruokintakerralla PAT, välillä punaista lehtisalaattia omasta pihasta ja satunnaisesti jotain yrttiä. Lisukkeina useimmiten erilaiset kukat ja pari kertaa olen antanut jokusen marjan, vaikka muuten ei marjat tai hedelmät kuulu ruokavalioon.

Talviaikaan syövät romainea, tammenlehtisalaattia, lollo rosoa, rucolaa, punaista salanovaa ja joskus jotain muuta esim. endiiviä, yrttejä ja niistä useimmin basilikaa, sitruunamelissaa ja korianteria, PATia ja lisänä kuivattuja luonnonkasveja. Lisukkeena kuivatut kukat, jotkin kasvikset esim. kesäkurpitsa ja parsa ja välillä auringonkukan tai herneenversoja tai "kissanruohoa" (eli ohraa tai kauraa), riippuen siitä kuinka muistan kasvatella niitä...:) Lisäksi yksi nelivarvas syö välillä kuivaheinää, muille se ei mene, ei pahemmin edes silputtuna muun ruuan joukossa.

Ruokin konnat kerran päivässä, joskus saatan heltyä antamaan jollekin jotain ylimääräistä, lähinnä muutaman kuivan lehden. Paastopäiviä olen pitänyt 2 per viikko, mutta kesän aikana olen lipsunut tavasta ja paastoja on ollut hieman epäsäännöllisesti...yleensä kuitenkin ainakin yhtenä päivänä viikossa.

Meidän kolmikko on kesän vetänyt oman maan antimia suoraan penkistä. Kasvatin pari penkkiä jotain salaattisekoituksia, joissa oli tummia punertavia salaatteja, niitä ahmivat innolla. Voikukkaa keräsin niille tietenkin, sekalaisia villikasveja ja muuta söivät mitä nyt ulkotarhassa maasta irti nyhtivät. PATia mukaan silloin tällöin. Lisukkeeksi kesäkurpitsaa, joskus vähän porkkanaa, kukkakaalia ym mitä nyt sattuu löytymään. Kuivaheinää niillä on aina terrassa. Seepiansuomua raastavat itse, varsinkin suurin naaras syö sitä jostain syystä ihan hullun lailla.

^Naaraskonnan himokas seepian syöminen enteilee tulevaa munintaa. Minkäikäinen tytteli on kyseessä ja onko viriilejä koiraskonnia ollut lähellä? Onko muninut aikaisemmin?

^Naaras on 14v. Tuo muninta ois kyllä positiivinen yllätys, koiraan(15v) kanssa ollut kesällä vaihtelevalla menestyksellä, nelivarpaita kun ovat. Ollut toisen naaraan kanssa samassa ulkoterrassa ja tämä toinen naaras jyysti tätä kyllä silloin tällöin sellaisella antaamuksella, että aloin jo epäillä sen sukupuolta. :-o Mutta naaraathan harrastelevat myös tunnetusti keskenään, ihmettelin vaan ihmeen "aidon" näköistä touhua... :-)

Mulla kille syö lähes kaikkea mitä olen tarjonnut paitsi kuivaa heinää,silloin on mennyt sekin jos "piilottaa" pari kappaletta salaatin väliin ni saattanut vahingossa mennä jotain suuhunkin..

Tässä meidän listaa:

rucola,ruukkusalaatti,jääsalaatti,tammenlehväsalaatti,voikukanlehti,piharatamo, mustaherukka ja viinimarjan pensaan lehdet,koivun lehdet,

kurkku,kesäkurpitsa.

omena,porkkana,tomaatti....jne. (näin hätäsesti tuli mieleen....)

Meillä ei kelpaa kuiva heinä ollenkaan,jättää syömättä.

Kokeilepa kostuttaa sitä kuivaa heinää. Itse teen niin, että pätkin heinän noin 5 cm mittaisiksi pätkiksi ja laita vesilasiin likoamaan 5-10 minuuttia. Nämä kostutetut heinä kiinnostavat konnia enemmän ja ovat muutenkin helpommat syödä.

Kyllä konna kannattaa opettaa syömään kuivaa heinää! Tuossa jekkujustiina82:n listassa ei ollut mitään muutakaan kuitupitoista ja kuidut ovat elintärkeitä konnan ruuansulatuksen toiminnalle! Tarjoa parina päivänä viikossa pelkästää tuota kostutettua heinää. Kyllä se pikkuhiljaa oppii =)

jekkujustiina82: Kannattaa testata myös PAT:ia. Meillä kuiva heinä sellaisenaa ei myöskään oikein mene kaupaksi. PAT uppoaa kyllä muun seassa ja yhdelle jopa pelkästäänkin. Kuiva heinä jos sattuu suuhun muuta syödessä, se huidotaan jalalla pois. :D Kostutettu, silputtu heinä voi kelvata PAT:in lailla, täytyypä kokeilla.

Kyllä mä konnalleni kuivatan talvea varten kuivaa. :) ei vaan tullut jaksettua yöllä kirjottaa koko litanjaa! olin ihan väsynyt. pitää kokeilla tuota kikkaa heinän kanssa,kokeillaan tepsiikö.

Muoks.meillä siis syödään myös lähes tulkoon kaikkia noita edellä mainittujakin mitä muut ovat jo tässä ketjussa maininneet.

ainoa että voikukan kukinnot kelpaavat vain jos ovat nupussa,ei aukinaisina. ja tuo heinän kans ongelma. kaikki muu siis menee ja on tarjottu ja tarjotaan jatkossakin.

Törkeää alkaa heti mustamaalaamaan että syötän konnani huonosti, tämä on ehkä se syy miksi en ole aiemmin "hengaillut" foorumeilla. Täytyy katsoa jaksaako jatkossakaan.

Edited by jekkujustiina82

Ei mun mielestä kukaan sanonut, että syöttäisit konnaasi muuten huonosti.

Paputtajakin varmasti vain halusi neuvoa sinua siinä kuitu asiassa, ei syyttää konnan huonosta ruokinnasta! ; )

Saatoithan ymmärtää asian eri tavalla kuin esim. paputtaja tarkoitti..?

Nöyrin anteeksipyyntöni jekkujustiina82:lle. Tarkoitukseni ei todellakaan ollut mustamaalata sinua!

Jos ihan tarkkoja ollaan, kritisoin listaasi, en sinua tai toimintatapojasi.

kirjoitin:

Kyllä konna kannattaa opettaa syömään kuivaa heinää! Tuossa jekkujustiina82:n listassa ei ollut mitään muutakaan kuitupitoista ja kuidut ovat elintärkeitä konnan ruuansulatuksen toiminnalle! Tarjoa parina päivänä viikossa pelkästää tuota kostutettua heinää. Kyllä se pikkuhiljaa oppii =)

Täällä kirjoittaessa täytyy ottaa huomioon se, että lukioita on paaaaljon enemmän kuin keskusteluun osallistuneita ja ettei kukaan osaa lukea rivien välistä mitä listasta jätettiin pois. Siksi kommentoin niin "pikaisesti", että kuidut ovat tärkeitä.

Ja heinä nyt on hyvä & halpa tapa syöttää kuituja konnalle.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this