mara

Gargoyle Gecko (Rhacodactylus auriculatus)

56 viestiä aiheessa

Tällaisesta otuksesta etsin infoa, kun olisin mahdollisesti tulevaisuudessa kiinnostunut hankkimaan sellaisen :) En löytänyt mistään suomenkielistä nimeä joten laitoin englanninkielisen!

Onko kenelläkään herppinettiläisellä moista ötöä? Tietääkö kukaan onko miten yleinen ja hyvin(tai huonosti) saatavilla Suomessa? Onko(miten) vaativa laji?

Jaa viesti

Täältä löytyy useitakin, olen niitä kasvattanutkin ja pidän lajista kovasti.

Hoito on hyvin harjasgekon kaltaista, lisätietoa löytyy: http://roguestar.urli.net/ kohdasta Hoito-ohjeita / Rhacodactylus-gekot. Mielestäni tämä ei ole kovin vaativa laji, tietty minullakin on ollut vaihtelevia kokemuksia. Uskoisin kuitenkin että laji sopii ensimmäiseksikin gekoksi.

Tänä vuonna minulle saattaa tulla muutamia poikasia, katsotaan...

(ps. sivuilla käyttämäni nimitys gargoyle-gekko ei tiettävästi ole mikään virallinen nimitys, se tuntui tuota kirjoitettaessa luontevalta ja on suht helppo mutustaa suomalaiseenkin suuhun) :)

Edited by RogueStar

Jaa viesti

Oho, hieno homma! :) Kiitoksia vinkistä, käynpäs heti katsastamassa!

En tiedä hankinko enää tänä vuonna matelijoita, mutta jos ensi vuonna saat auriculatus-vauvoja niin pidetään mielessä.

Ja juu, huomasin itsekin äsken että "oikeampi" nimitys olisi New Caledonian Bumpy Gecko :D Mutta menkööt tuollaisena! ;)

Jaa viesti

Meiltä löytyy 2 ja jos osoittautuvat molemmat uroksiksi menee toinen ehkäpä myyntiin (toiselta oli meinaan hännästä napattu eli naaras+naaras tai uros+naaras kuten olen epäillyt ei välttämättä olekaan niin...)

Meillä ovat aika piilottelevia mutta niinhän nämä rhacodactylukset muutenkin taitavat olla. Kauniita kyllä kun niitä näkee. Mun mielestä melko helppoja hoitaa.

Jaa viesti

Niinpä tosiaan, jossain maniassa oli juttu Rhacodactylus-gekoista, siinä käytettiin nimitystä kuhmujättigekko. :) ("jätti"-osan taustalla lienee se että samassa suvussa on maailman suurin gekkolaji, R.leachianus, ja nimeä käytetään helposti muillekin suvun lajeille, vaikka auriculatus on suvun pienimpiä lajeja)

Jaa viesti

Onko täällä muita, joilla on näitä? Olisi kiva kuulla enemmän näistä.

Meillä on pikkuinen, joka on n. 5kk ikäinen. Se on ihana pieni otus. Olen jonkin verran huolissani sen syömisistä. Hedelmäsosetta CGD:llä höystettynä olen tarjonnut. Syötän itse lusikalla n. joka toinen päivä, koska epäilen, ettei se koske tohon terrassa olevaan itse ollenkaan. Voin olla siinä väärässä kun se syö niin vähän ettei sitä näe vaikka olisikin syönyt. Mihinkään eläimeen päinkään ei vilkaise. Banaanikärpänenkin on yäk (yritin jopa tarjota sitä soseen mukana "vahingossa". Ilmeisesti nämä rupeaa syömään hyönteisiä vasta isompana, mutta pitääköhän jossakin kohdassa alkaa huolestumaan jos ei ala maistumaan. Toisaalta se on kyllä selkeästi kasvanut ja vaikuttaa ihan terveeltä ja terhakalta.

Jaa viesti

tn_gallery_16424_1032_99524.jpg

Joko tämän pienen sukupuolen pystyisi tästä näkemään? Tämä on nyt siis n. 5kk. Vai onko liian pieni sukupuolen määrittämiseksi?

Jaa viesti

On vähän turhan nuori, rauhasriviä voisit loopilla koittaa katsoa - kuva on ihan liian pieni myös, isompi kuva ja tarkka pitää olla :)

Oletko kokeillut pikkuista sirkkaa? Banskut ovat liian pieniä.

Jaa viesti

Olen kokeillut pikkusirkkojakin, mutta ei katsokaan päin ja sirkat saa kävellä vaikka päällä mutta ei kiinnosta. Toivottavasti pian alkais kiinnostamaan, koska näiden kai pitäis jossakin kohdassa ruveta ahmimaan?! Mutta ei kai nyt mitään suurempaa hätää ole, koska tuntuisi kasvavan ja toi CGD-piltti kelpaavan. Eli odotellaan varmaan vielä.

Eli jos katson loopilla, niin mitä pitäis nähdä? Jos on uros, niin rauhaset pitäis näkyä tarkemmin? Vai miten se meni? Ja pusseja pitäis ilmeisesti alkaa kehittyyn jossakin vaiheessa? Missäköhän iässä näitten sukupuolimerkkejen pitikään alkaa näkyyn?

Jaa viesti

Juu ei huolta jos sose ja CGD maistuu :) Kyllä se metsästyshimo siitä kasvaa ;)

Täällä pari kuvaa: http://www.geckosunl...yle-geckos.html

Rauhasrivistöjä silmällä pitäen siis; gargo-naarailla on pulleempi tuo alakerta kuin harjasgekoilla, se saattaa hämätä sukupuolen tunnistamisessa. Tuolla sivuilla joku kehuu että näkee sukupuolen jo 5-6 kk iässä 100% varmuudella; minä en kyllä näe eli tarvinnee paljon enempi kokemusta kuin 2 auriculatusta ja muutaman cillin...

Edited by creepycrawly

Jaa viesti

Ehkä mä odottelen vielä hetken ja hankin kunnon suurennuslasin :) . Eipä tolla oikeestaan kauheesti ainakaan tässä vaiheessa väliä oo. Sitten jossakin kohdassa jos ruvetaan miettiin seuralaisia niin olis väliä.

Jaa viesti

No niin parivuotta olen etsinyt sopivaa herppiä meille ja nyt se löytyi. Pari alustavaa kysymystä jos joku viitsisi vastata olisin todella kiitollinen.

-Kun ruokinta ohjeissa on mangoa, päärynää ym hedelmää annatteko sen soseena vai palana/viipaleena?

-Annatteko hedelmä ja marjasosepilttejä noiden hedelmien lisäksi vai vain pilttejä?

-Mitä paikkaa suosittelisitte tämän tapauksen hankkimiseen ajankohta alkuvuosi 2013 kuitenkin on tärkeää että otus on hyvästä paikasta jolloin terveys ym on paremmin kohdillaan?

-Tekeekö mitään vanhalla akvaariolla joka 100*50*50? Toki on aikaa rakennella vaikka mitä mutta tuota haaveilen käyttöön, toki jos tuohon päälle kyhäisi "kaapin" ja tuon altaan laittaisi pohjaksi niin onko maksimi korkeutta gargoyleilla?

-Oletteko käyttäneet mekaanista/automaattista kostuttajaa terrassa kuinka se on toiminut näillä?

Jaa viesti

-Soseena, ei lisättyä sokeria eikä lisättyjä vitamiineja,

-Reptile maniacsilla taisi olla poikasia, ovat vastuullisia kasvattajia jotka tietävät tosiaan mitä tekevät

-jos 100 ei ollut korkeis sanoisin ettei tee kyllä oikeen, vähän väärän mallinen, ideaalinen aikuiselle on se 80-100 korkeutta ja 40-60 leveyttä/syvyyttä, mun vuoden vanha poitsu porskuttelee 60x60x60 vielä toistaseksi ennen ku muuttaa varmaan ensi kesänä isompaan

-en ole ja en oikein näe järkeä siinä, niitä yleensä käytetään isommissa kokoelmissa tai verkkoterroissa säästämään työnmäärää, se että normi terran suihkuttaa 1-2 kertaa päivässä ei liian rankkaa ole :)

ps. 100% identtiset hoito-ohjeet harjasgekon ohjeiden kanssa, niitä voi noudattaa täysin ja saat ideaalit olosuhteet

Edited by Frinta

Jaa viesti

Juu huomasinkin ja olen lueskellut tuota ohjeistusta mutta tosiaan jäi hieman silloin vaivaamaan kun kehutiin että pilttejä ja sitten hedelmiä niin että soseutatteko te ne hedelmät ym vai annatteko kokonaisena. Mietin sitäkin että annatteko pelkkiä pilttejä vai soseutteletteko itse välillä?

Eli alamme kyhäämään tuon terran päälle "kaappia". Niin sellaiste kun kyselin että onko jotain maximi korkeutta vai onko tuo 100cm jo lähemmäksi maksimi korkeus? Mitä suosittelette? Olisiko hyvä jos terra olisi 100cm leveä, syvä sen 50cm ja korkeus 100cm?

Kyselinkin tuon automaattisen kostuttimen käyttöä kun siitä tuntuu muutamia mielipiteitä olevan. Löytyy suihkepullo jo valmiina kuitenkin.

Jaa viesti

Ei tarttis olla noin leveä, vaikka aina mahd. isoihin terraarioihin kannustankin. Muista että varsinkin nuorella yksilöllä pitää terran siis alussa olla pienempi että löytää ruokaa sieltä kepustaan.

Ikävä kyllä nämäkin tarinoiden mukaan välillä voivat mokaa, ja yli 100cm menevät mitat alkaa olee sellasta tasoa että kun tulee huonosti korkealta alas on riski että käy huonomminkin.

En silti sano että esim 110 tai 120 nyt niin isoa eroa tekee... mutta 150-200 on kyllä aivan yliampumista, nämähän viihtyvät pohjallakin, varsinkin täällä päivät ollaan aina pohjalla nukkumassa, ettei niin henkeen ja vereen oo arboreaalisia.

Ja en oo itse henkilökohtaisesti gargoylelle antanut soseita, mutta miksi ei, parempia ne varmasti on kun piltit.

ns. täysravinne jauhe ku näille on tarkoitettu on myös ihan hyvää annettavaa varsinkin nuorille yksilöille sekoitettuna pilttiin/soseeseen http://kauppa.reptile-maniacs.com/catalog/product_info.php?cPath=8_11&products_id=101&osCsid=e5b825e27e6d601053eb900c139aac77 siinä yksi vaihtoehto jauheelle, itselläni on erimerkkiä mutta Zoo med on kyllä brändinä niin kovassa huudossa nyt että tota äkkiseltään suosittelisin kyllä! (tarvii itekkin tilaa :P)

Näihin astetta deepeimpiin asioihin kun oon D3 suhteen paneutunu viime aikoina sanoisin vinkkinä noitten ihan harjasgekon jne. yleisten vitamiini antamisen ohella tarkista että d3 arvo jauheessa on enemmän 1-5000 IU luokkaa kun esim. 20.000IU, on noi arvot noissa jokusissa d3 jauheissa vähän turhan korkealla yö elukoille!

Jaa viesti

Kiitos vinkistä ja juu olisi tuossa sellainen noin 40l akvaario/terraario ensialkuun vauvalle. Sitten isonnellaan mutta pitää mitettiä sitä millainen on sitten se lopullinen asumus. Tämähän alkaa olemaan selvää kauraa ja nyt vain asiat kuntoon ja vauvaa metsästämään.

1 person likes this

Jaa viesti

Mua niin himottaisi hankkia tälläinen jossain vaiheessa kun hoidoltaan samanlainen kuin harjasgekko ja harjasgekot kun ovat hyvin lähellä sydäntä helppohoitoisuuden ja kivan ulkomuotonsa vuoksi. Mulla olisi ehkä terrakin valmiina, rittäisiköhän tuollainen 80x50x70 vai onko tuo 70cm korkeutta liian vähän tälläiselle?

Edited by monna83

Jaa viesti

Kyllä sanoisin että toi on ihan passeli aikuiselle =]

Jaa viesti

^ Arvelinkin että menisi mutta piti varmistaa. :) Siinä asustaa ruhtinaallisesti nyt yksi harjasgekkoukkeli mutta mukava tietää että siihen menisi myös yksi auriculatus.Onko näiden käytöksessä mitään eroa verrattuna cilleihin? Ovatko esimerkiksi vilkkaampia?

Edited by monna83

Jaa viesti

No itse en cillejä ole omistanut mutta tää ekan vuoden vaan löhöili, sitten tuli viereen kamsu terraario jossa on hid lamppu, nyt tää on PALJON aktiivisempi ja chillailee päivätkin näkyvillä usein ja kiipeilee :]

Jaa viesti

onko ketään bongannu mite poucheja ("punkki pusseja") takajaloista? ite yritin yöllä ettii jaloista mutten erottanu

Näille siis kasvaa pussit takajalkoihin mihin ne luonnossa kerää punkkeja (otollinen piilopaikka punkeille menee sinne eikä esim silmien ympärille, aika jännä "puolustautumis mekanismi")

Jaa viesti

559502_378278108916888_1679599508_n.jpg

Nasu 1v vaikeuksien jälkeen nousuun

1 person likes this

Jaa viesti

Paljon teiän gargoyle gekkoset painaa? Punnitsin äsken omani ja oli 34g, ja ku on lukenu jenkkien 270g gargoyleista toi kuulostaa niin vähältä kyllä....

Toisaalta ovat tän ikäsenä about sukukypsiä ja artikkelissa mainittiin painon olevan sillon 30g luokkaa

Jaa viesti

Oman gargoylen painosta en kyllä osaa sanoa, sillä tuo ei pidä käsittelystä alkuunkaan niin en ole otusta punninnut. 

Mua kiinnostais tietää, että kuinka paljon muiden aikuiset gargoylet syö ja että missä suhteessa sirkkaa / pilttiä menee? Kuinka usein ruokitte?

Tuo omani (2v.) saa joka toinen pv pilttiä ja kerran viikossa elävää ruokaa. Pienempänä pilttiä ei juurikaan maistanut, mutta nyt aikuistuttuaan on alkanut sitäkin syömään kohtalaisesti ja sirkat on jääny vähemmälle. Tällä hetkellä tuntuu kyllä, ettei oikein mikään kelpaa kunnolla :o Lisko on kuitenkin hyvin aktiivinen ja muutoinkin hyvässä kunnossa, niin en ole vielä tuosta vähentyneestä syömisestä huolissani. Pinseteistä syö kyllä reippaasti sirkkaa, silloin kun on sellaisessa paikassa, jonne pinsettien kanssa pääsee ötöä tarjoamaan :D

1 person likes this

Jaa viesti

Aikuiset syö luonnossakin vähemmän hyönteisiä kun esim. cillit. Täällä vuoden vanha gargoyle vetää 2-3 kertaa viikossa torakkaa/sirkkaa ja pilttiä 2 kertaa viikossa. Hyönteiset jää vähä väliä syömättä piltti ei :)

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään