Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Jeze

Koristesarvisammakko (Ceratophrys ornata)

Recommended Posts

VonLexuza    13

Kauanko sarvisammakko luo nahkaansa?

Itsellä on tuollainen arviolta hieman vajaan vuoden ikäinen sarvisammakko, joka luo mun mielestä nahkaansa nyt toista viikkoa ja on myös syömättä ollut melkein koko ajan. Olosuhteet sammakolla pitäisi muuten olla ok.

Silloin kun minulla vielä oli sarvisammakko, se saattoi olla nahanluonnin aikana kuukaudenkin hautautuneena turpeen seassa. Pitkä prosessi, mikä pisti välillä hermoja kireälle. Toisinaan kyllä kaivoin sen ylöskin sieltä pohjamatskuista ja vähän autoin sitä nahanluonnin suhteen, mikäli tuntui ettei siitä tule omin avuin mitään. Lämmintä juoksevaa vettä hiljaisella paineella, kumihanskat ja pehmeä harjainen hammasharja olivat hyviä työkaluja, jos nahka ei muuten lähtenyt sammakosta.

^Kyllä minäkin kiljuisin jos joku mua sormella tökkisi x) Olisi kyllä se kerran-pari tökkäisy riittänyt esimerkkinä sammakon äänekkäästä protestista.. menee jo turhaksi kiusaamiseksi tuo.

Vaihdoin tänään vedet sampille kun oli sinne oletettavasti kakkinut (jotain sen näköistä vedessä lillui). Ruoka ei tänään maittanut. Täytyy nyt tarjota kaikennäköistä öttiäistä sille jos vaikka onkin nirso..

Tässä pari kuvaa tilliäisestä :wub:

gallery_15368_1285_54166.jpg

gallery_15368_1285_46929.jpg

Aika mainio veijari! Mistä näin pieniä "roskiksia" saa? ;-)

Kannattaa muuten pitää jatkossa jonkinlaisia suojakäsineitä kädessä, jos tulee tarve ottaa sammakko käsiisi. Ainakin itse huomasin, että oma sarvisammakkoni lopetti aina syömästä ja pian rupesi luomaan nahkaansa, kun olin käsitellyt sitä paljain käsin. Ilmeisesti tuo käsien rasva ei ole oikein sovellu sammakon hyvin herkälle iholle.

Edited by VonLexuza

Jaa viesti

^Natina    2 321

Juu, ei tulisi missään tapauksessa paljain käsin lääppiä samppeja. Meillä siirrot sun muut tehdään rasioiden avulla. En ole kertaakaan joutunut käsin (hanskojen avulla) sammakoihini koskemaan. Hanskojenkin laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Irtoaako niistä talkkia tms.  Itse suosin siirrellessä rasioita. 

Jaa viesti

Anria    90

^Joo, tuo oli ainut kerta kun samppia paljain käsin pidin. Sittemmin luin ettei ihmisihon kosketus tee hyvää. Purkkiin minäkin oon pikkuisen napannut asumuksen putsauksen ajaksi, mitään varsinaista käsittelyä en harrasta ollenkaan.

Nykyään tämä örvelöinen syö erittäin hyvällä ruokahalulla ja istua möllöttää lituskalla kivellä päivät pitkät. Aika harvalti olen nähnyt sen käyvän vedessä eikä erityisemmin näytä kaipaavan piilojakaan. Mielenkiintoinen hoidokki kaikenkaikkiaan. Mikäpäs tässä sammakon rauhaisaa sielunelämää seuraillessa :D

gallery_15368_1285_185671.jpg

gallery_15368_1285_204097.jpg

• Like 4

Jaa viesti

Ruby    33

Aivan ihana kaveri! Tykkään tosi paljon tuosta värityksestä :)

Jaa viesti

kotilomiäs    1

onko nämä millaisia harraste-eläimi, kun luin että köllöttävät monesti paikallaan eikä juurikaan liiku niin onko näostä mitään iloa?:)

Edited by kotilomiäs

Jaa viesti

Sinikettu    396

Vaihdetaanko näiltä toi vesipohja kerralla vai osittain niinkuin akvaarioissa? Tarviiko kehittyä mitään bakukantaa tonne vai onko ne ihan tyytyväisiä tolleen? Ja miten käytätte vedenparannus ainetta vai käytättekö ollenkaan? :)

Jaa viesti

^Natina    2 321

Mä vaihdan kerralla kaiken. Vettä on kuitenki nii vähän.

Jaa viesti

Sinikettu    396

Sitä mä nyt vielä kysyisin että kuinka usein poikasta ruokitaan ja kuinka usein sitten aikuista? Kunhan käärmeelle saadaan terraario valmiiksi niin mulle tulee tällainen! Tilaa tulee kivasti siihen kärmelootan päälle :P

Jaa viesti

Sinikettu    396

Tulipa semmoinenkin mieleen että onko kellään mitään vesikasveja näiden terroissa? Mietin itse lähinnä amerikan kilpukkaa tai pikkulimaskaa, kelluvia lajeja. Vedenvaihdon yhteydessä ne olis helppo ottaa haavilla pois (etenkin iso amerikan kilpukka) ja kaataa takaisin kun vedet on vaihdettu. Sillä sais "kaivautumis mahdollisuuden" kun pintakasvit antaisi sammakon vartalolle suojaa. Onko ihan haudattu ajatus? :D 

Jaa viesti

Teemu    4

Hei! Oma pikkuinen sammakko hankinnassa, mutta tulipa mieleen kysyttävää... lueskeltuani ymmärsin että jokainen ruokaötökkä pölytetään kalkki-vitamiinisekoituksessa. Onko se sama millaisen purkin ostan? Käykö esim. tämä: http://www.verkkokauppa.faunatar.fi/index.php/matelijat/ruokinta/vitamiinit/jbl-terra-vit-powder-130g.html

Voisitteko suositella jotain?

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään