Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry

Recommended Posts

*Marika*    1 870

Ensin vähän taustaa ja esittelyä:). Kesällä 2008 haaveilin jättiläistuhatjalkaisesta, mutta koska jotkin asiat sen hoitoon liittyen jäivät vähän epäselviksi, päädyinkin ottamaan akaattikotiloita. Sinänsä luonnollinen valinta, kun lapsesta asti olen ihastellut lähitienoon lehtokotiloita:). Mulle piti tulla 2 kotiloa, mutta lopulta niitä olikin 4 ja vajaan vuoden päästä piti jo hankkia isompi terraario. Sitten iski taas kotilokuume ja keväällä 2009 akaattien vanhaan terraan muutti 5 sagriinikotiloa:). Alkuvuodesta bongasin niiden terrasta 5 yllätyspoikasta, jotka jäi mulle, ja maaliskuun alussa yksi aikuisista kuoli, joten nykyään mulla siis on 9 sagriinia. Sagriinikotiloilla ei ainakaan toistaiseksi ole nimiä, mutta tässä lyhyet esittelyt akaateista.

Alli:s.05/08, tuli mulle 07/08. Pituutta tällä hetkellä 13cm.

Neo:s.05/08, tuli mulle 08/08. Pituutta tällä hetkellä 16cm.

Sulo:"Viralliselta" nimeltään Zorromi´s Ugly Duckling, s.07/08, mulle tuli 09/08. Pituutta tällä hetkellä 12-13cm.

Hilla:s.05/08, tuli mulle 12/08. Pituutta tällä hetkellä 8cm. Hilla on Allin sisarus samasta poikueesta, mutta tosiaan tuli mulle vasta 5kk myöhemmin. Siinä ajassa noille oli ehtinyt jo tulla huima kokoero ja Alli oli tuplasti Hillan pituinen. Hilla myös söi omaa kuortaan (kuoren reuna oli epätasainen ja kerran näin Hillan haukkaavan siitä palan). Sittemmin on onneksi päässyt siitä "tavasta".

Ja sagriineista vanhemmat on syntyneet 03/09 ja nuoremmat oletettavasti 12/09.

Sitten kuvia, tosin vain osasta, pitäisi saada aikaiseksi ottaa uusia kuvia...:)

Näissä kuvissa on Neo.

Neooksalla3.jpg

Neooksalla2.jpg

Neooksalla.jpg

Akaattien terraario nykyisellä sisutuksella.

Akaattienterra.jpg

Sagriinit, yksi on ehtinyt mönkimään kuvasta pois:). Nyt poikaset on jo aikuisen mitoissa.

Sagriinit.jpg

Ja sagriinien terraario.

Terraario.jpg

• Like 1

Jaa viesti

-hanna-    842

Ihana toi kuva missä Neo on ikään kuin "jahas ja poseerataans kameraan päin välillä" :) Kivat terrat.

• Like 1

Jaa viesti

*Marika*    1 870

:) Samaa mieltä. Musta kotilot on ihan ylisöpöjä, kun ne tollain "kaula pitkällä" kurkottelee joka ilmansuuntaan...:) Itsekin olen lopulta tyytyväinen terrojen ulkonäköön, nyt ne on ihan kivat sisustuselementit. Välillä olleet paljon surkeamman näköiset. Uudet taustakuvat ja kasvit teki paljon.

• Like 1

Jaa viesti

*Marika*    1 870

Tässä kaikki 9 sagriinia. Kuoreltaan värikkäämmät on poikasia/nuoria kotiloita. Vaihdoin noille uudet turpeet tänään ja tarkoitus oli laittaa otukset smarttiin siksi aikaa. Olinkin joskus täyttänyt sen smartin kotiloiden tavaroilla enkä jaksanut tyhjentää sitä, joten sagriinit päätyivät sitten smartin kannelle. Vaeltamaan lähteneet pyydystin pieneen faunaboksiin:). Mutta pitääpä siis ostaa yksi smartti lisää...

Kaikkisagriinit.jpg

Ljss.jpg

Tämä on mielestäni sagriineistani kaunein. Ikää vasta n.5kk, mutta vähän aikaa sitten mitatessani se oli jo 5-senttinen! Huh.

Kaunein.jpg

Kaunein2.jpg

• Like 1

Jaa viesti

Johannei    2

Heei, kuinka kauan sulla kesti noiden sagrupoikasten kasvu noihin aikuisten mittoihin? Ja onko noi sun Maximoita vai ihan tavallisia? :)

• Like 1

Jaa viesti

*Marika*    1 870

Maximoita ovat. Olen tätä ihmetellyt, kun noi poikaset on kasvaneet aikuisten kokoisiksi 4 kuukaudessa...!!! Elikkäs tammikuun alkupuolella bongasin ne terrasta ja silloin olivat ihan pikkuisia. Luulen kuitenkin, että olivat saattaneet kuoriutua jo n.kuukautta aiemmin, koska silloin hävitin munia, jotka oli olleet jo aika kauan... Ja sen jälkeen en löytänyt muita munia, ainoastaan noi 5 poikasta. Mutta kuitenkin löytöhetkellä olivat ihan pieniä, eli kaikki kasvu on tapahtunut neljässä kuukaudessa. Mulla ei vielä kauheesti ole kokemusta sagriineista, mutta joka tapauksessa tuntuu ihan mielettömän hurjalta kasvuvauhdilta. Vanhemmat kotiloni eivät kyllä noin nopeasti kasvaneet... En tiedä sitten voisiko johtua ihan vaan kosteudesta, kun näiden poikasten boksissa pysyi kosteus vähän liiankin hyvin ja sitten terrankin olen pitänyt kosteampana kuin ennen. Kuoretkin on poikasilla kauniimmat kuin aikuisilla, ja jokin siihen oltava syynä...:) Ravinto on ihan samaa kuin ennenkin, eli pääosin tuoreita kasviksia. Hmm...

• Like 1

Jaa viesti

CroSSLeSS    55

Kotiloiden kasvu on hyvin yksilöllistä. Toiset kasvaa nopeammin kuin toiset. Kasvaminenkin on ennemmin hetkittäistä ja tapahtuu pyrähdyksin. Jos olot on aina ihanteelliset mikäs siinä on kasvaessa. Poikasten kanssa pitää aina olla hyvin tarkkana olla kosteudesta, kun herkemmin siitä itseensä ottavat kuin aikuiset.

Kotilot on siitä jänniä, ku ei voi koskaan tietää minkä kokoisia niistä tulee. Poikeuksia aina löytyy. :)

• Like 1

Jaa viesti

*Marika*    1 870

Näköjään. Mittasin juuri toisen suurimmista aikuisista sagriineista ja se on ehkäs 4,7cm, kuitenkin siis alle 5cm. "Poikasista" suurin on 5cm. Heh. Sille on tullut jo huulikin ja lemmennuolen paikka on alkanut näkyä, mutta vielä ei ole kunnolla pullistellut, lemmennuoli siis. Mutta sukukypsäksikin siis jo tulossa. Toivoin, että tuosta poikasesta tulisi 6-senttinen, mutta ei näköjään tule, kun sille on tosiaan jo tullut huuli ja kuulemma nämä ovat silloin täysikasvuisia. Toiset poikaset vielä kasvaa, että jospa niistä joku kasvaisi max.mittoihin:D.

• Like 1

Jaa viesti

Johannei    2

Aijjaa, mulla kun toi oisko kakskuukautta ollu Horatio ei oo kasvanu kahesta sentistä mihinkään, ja ikääkin tällä on 8kk.... :o!

• Like 1

Jaa viesti

*Marika*    1 870

Mittasin ja punnitsin tänään Neo-akaatin. 16,5cm ja 375g. Melko massiivinen otus. Toivottavasti kasvaa vielä:). On sillä jatkuvasti kapea uuden kuoren kaistale näkyvissä, mutta onhan tuo kasvu nykyään jo hidasta... Tämän vuoden puolella tullut 1,5cm lisää pituutta, painoa sen sijaan 100g. Ikää tolla on tosiaan 2 vuotta.

• Like 1

Jaa viesti

*Marika*    1 870

Yli vuoden pohdinnan jälkeen päätin lopulta hankkia viidennen akaatin. Voi, miten se on pieni ja söpö aikuisten rinnalla...:)

Tässä on Helmi, ikää vajaat 2kk.

Helmi.jpg

• Like 1

Jaa viesti

*Marika*    1 870

Yhdessä vaiheessa sain jopa päätettyä sagriinikotiloiden nimet: Halla, Routa, Viima, Tuisku, Usva, Pilvi, Aava, Sade ja Salama. Halusin luontoaiheiset nimet...ja ne muuten kuuluu sanoa aina juuri tuossa järjestyksessä :).

Kotiloiden nimet myötäpäivään, alkaen noista kahdesta osittain päällekkäin olevasta: Sade (päällä), Salama (alla),

Aava, Viima, Usva, Halla, Pilvi, Routa ja Tuisku. Usva, Pilvi, Aava, Sade ja Salama ovat oletettavasti Viiman ja Tuiskun

jälkeläisiä.

Maximat.jpg

Tässä sagriinit "luonnollisessa elinympäristössään" :).

Maximat2.jpg

• Like 1

Jaa viesti

*Marika*    1 870

^ Kiitos vaan:).

Kuvasaastetta.

Aikuiset akaatit terran suursiivousta evakossa. Alhaalla vas. Sulo ja oik. Alli, ylhäällä

vas. Neo ja oik. Hilla.

Aikuiset.jpg

Neo on ihan mukavan kokoinen:).

Mittakaavaa.jpg

Prison break 2: The Escape of the Snails

Pako.jpg

Alli haluaa paeta.

Allikarkaa.jpg

Tällainen terra odotti kotiloita. Muutin hieman sisustusta. Kasveja piti tulla kaksi, mutta

kaupasta löytyi vain yksi kappale...

Uusisisustus.jpg

• Like 1

Jaa viesti

*Marika*    1 870

Tässä riitti ihmettelemistä ja kurkottelemista minuuttitolkulla. Suoraan alaspäin oli pakko päästä,

sivusta Hilla ei voinut etsiä jalansijaa. Lopulta koko kuori heilahti ruukun reunan yli ja kotilo tipahti

turpeeseen ruukun sisälle. Välillä ei meinaa päästä nukkumaan, kun pitää nauraa näiden touhuille:D.

Hilla.jpg

Tässä olisi Helmistä tuoreita kuvia. Ikää melkein 3kk ja pituutta n.4cm. Melko arka ja piilotteleva kotilo,

mutta kasvaa hurjaa vauhtia ja on tosi nätti. Helmin "virallinen" nimi on muuten Holiday´s Amor, jos vaikka

kasvattaja sattuu näitä sivuja lueskelemaan...:)

Helmi1.jpg

Helmi2.jpg

Helmi3.jpg

Ja sitten... Huoh. Tuli pari sagriinien vahinkolasta, viikon ikäisiä ovat nyt (ja kuvassa). Muutamaa päivää myöhemmin

löysin isommankin poikaskätkön, jonka joku oli onnistunut todella salakavalasti piilottamaan. Muut poikaset lähtivät kotilotaivaaseen,

mutta nämä aiemmin löytämäni onnekkaat nyt sitten jäävät mulle. Pahuksen söpöjä ne on:D.

Vauvat9-2010.jpg

• Like 1

Jaa viesti

*Marika*    1 870

^ Kiitos:).

Sagriineista Routa kuoli 7.10., eli se lauma on vähän pienentynyt. Ei minään yllätyksenä tullut, kun se käyttäytyi pitkään "epämääräisesti". Sillä oli myös kehityshäiriö kuoressa, niin saattaa olla että sekin osaltaan lyhensi elinikää. Routa oli 1,5-vuotias.

Laitanpa huvikseni vanhoja kuvia akaateista, vuodelta 2008, olivat silloin vielä poikasia/nuoria.

Alli ja Neo.

AlliNeo2008.jpg

AlliNeo2008b.jpg

Sulo pikkuisena.

Sulo2008a.jpg

Sulo2008d.jpg

Sulo2008c.jpg

Sulo2008b.jpg

Sisarukset Alli ja Hilla, näin valtava oli kokoero, kun sain Hillan muutamaa kuukautta myöhemmin

kuin Allin. Samasta poikueesta siis ovat. Hilla on noista se pienempi, ikää niillä oli tuossa 6kk.

AllijaHilla.jpg

Jaa viesti

Dreams    0

Sullahan on paljon kotiloita. Itselläni on 11 akaattikotiloa joista vain 2 on aikuisia ja yksi White Jade. Homehtuuko sulla noi puu oksat tuolla terrassa? Mulla oli yks tosi hieno omenapuun oksa terrassa, mutta se homehtui ja jouduin heittää sen pois.

Jaa viesti

*Marika*    1 870

Melkoinen lauma sullakin:) . Itselläkin tuo white jade tulevaisuuden suunnitelmana.

Homeongelmia on ollut. Ihan aluksi, ekat aksut hommattuani, laitoin oksat suoraan turpeeseen. Kostean turpeen kanssa kosketuksissa ollut pää tietty homehtui. Sahasin pahimmat kohdat pois, loput pesin. Suojasin sitten oksien päät muovilla ja ongelma katosi. Hometta on tullut myös, jos olen sumuttanut terraa toistuvasti liian "huolimattomasti" ja samalla kovasti kastellut oksia. Mutta homeen saa pestyä pois, sen jälkeen oksa kuivumaan ja jatkossa sitten oltava varovaisempi sumuttamisen suhteen. Ei siis ole tarvinnut heittää oksia pois. Tarkoitus olisi ostaa jokin juurakko akaateille, mutta saas nähdä miten sen saa pidettyä homeettomana, hankalampaa suojata kuin oksa.

Jaa viesti

Elven    23

Ei muuta, kuin että ainakin kuvissa turve näyttää kovin kuivalta. Ehkä se sit oikeasti on märkä, mut ainakin näyttää...

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään