169 viestiä aiheessa

Siirsin pitkäksi venyneen ketjun arkistoon. Jatketaan tässä. -tuuliaa-

Eka pointti että konna on ehdottoman terve.

* 3 - 4 viikkoa täyspaastoa jona aikana valaistusta vähennetään.

* Paaston jälkeen konna laitetaan vesiämpäriin jossa viileää vettä ja sanko kellariin.

Vettä sangossa noin 10 - 20 senttiä, että konna mahtuu umpsukkeliin halutessaan.

* Sangon voi vielä halutessa laittaa mustaan jätesäkkiin joka löyhästi kiinni ettei valo

häiritse konnaa. Sangossa ei tarvita kantta. Vilkkaalle konnalle riittävän korkea sanko ettei

pääse könyämään pois. Omalla koiraalla on korkea 20-litranen pänikkä.

* Kerran viikossa käy tarkkailemassa konnan vointia, liikkuu yleensä kun häiritään.

* 2,5 - 3 kuukautta horrosta, kellarin lämpö noin +5 astetta.

* Horroksen aikana seurataan että vesi pöntössä on puhdasta. Likaantunut vesi vaihdetaan uuteen.

Uuden veden voi nostaa kellariin sangossa edellisenä päivänä että on samanlämpöistä kuin

horrostusvesi. Normaalisti veden joutuu vaihtaamaan pari, kolme kertaa horroksen aikana.

* Horroksen päätyttyä sanko nostetaan ensin johonkin hieman lämpimämpään paikkaan ja muutaman

tunnin kuluttua huoneenlämpöön. Tämän jälkeen konnan voi laittaa akvaansa.

* Ruokailu alkaa normaalisti muutaman päivän päästä. Ensimmäisinä päivinä ei kannata tarjota

ruokaa, ei yleensä maistu.

* Horroksen jälkeen akvaan normivalaistus 12 h / vrk.

Edited by tuuliaa

Jaa viesti

Kiitos tuhannesti!! :)

Edited by ltexxi

Jaa viesti

Kiitos selkeistä ohjeista Wiola!

Onkohan jotain erityistä huomioitavaa/estettä puniksen horrostuttamiselle jääkaapissa?

Todennäkösesti uskallan meidän konnarouvaa horrostuttaa vasta ensi talvena, kun sillä jokin aika sitten oli sieni-infektio, eikä se päässyt ulkoilemaankaan kuin vasta loppukesästä muutamaksi viikoksi. Hyväkuntoiselta ja reippaalta se ell:n mukaan kuitenkin vaikuttaa, mutta ajattelin pelata varman päälle kun sen ruokinta yms. on edellisessä kodissa ollut huonolla tolalla (tuli meille viime keväänä). Kovasti ruustinnaa kyllä näyttäs nukuttavan.

Jaa viesti

Jaakaappihorrostus menee samoin kuin kellarihosrroskin. Ainoa eri asia on horrosloota. Sangot ei taida suosiolla jääkaappiin mahtua. Pieni hieman konnaa suurempi smarttiloota toimii hyvin. Siinä saa olla silloin myös kansi mutta laittaa kanteen verkkoa tai poraa semmosia sentin reikiä että ilma kiertää.

Jotkut jääkaappihorrostajat pitävät punakorvaa siellä alaosassa vihanneslokerossa jossa vettä, toimii hyvin.

Jaa viesti

Punakorvat lähti tänään kellariin 3,5 viikon täyspaaston jälkeen ja akva sai uusiokäytön talven ajaksi. Vanhan akvaarion valokansi ja kasviputki, niin eiköhän pelakuut selviä kevääseen saakka:)

punisakvanuusiokytt.jpg

Edited by Wiola

Jaa viesti

Punakorvilla 2 kuukautta horrosta takana ja kaikki hyvin. Vielä kuukausi kellarissa, niin tulevat piristämään talvipäiviäni akvaansa.

Jaa viesti

Romeon ja Julian horroksen lopetetin tänään. Horrosta takana 3 kk ja 2 vrk, koska muikkutilanne on heikko, kun lähikauppa on kiinni ennenkuin muuttuu Prismaksi vasta ensiviikolla. Laskeskelin että torstaina saan tuoretta muikkua ja noilla menee 5 - 7 vrk horroksen jälkeen ennenkuin alkavat syömään.

Kaikki meni hyvin ja tuolla köllivät lamppujen alla lämmittelytasolla. Olikohan tämä noilla nyt 5:s horros?

Jaa viesti

Punakorvat toimivat ja syövät normaalisti ja lähes kaikki kilpipalat kummaltakin vaihtuneet.

Meillä siis 5:s horrostalvi ja nyt horrosta kesti 3 kuukautta. En voi kuin suositella noiden horrostuttamista jos on vain sopiva paikka horrokselle.

Jaa viesti

Wiola kirjoitti:

Tänään mielenkiinnosta puntaroin molemmat punakorvakilpiset horrososastolla. Kellarin lämmöt noin +5 ja kosteus edelleen 90 %:a.

Pieni sähköpatteri kellarin nurkassa ettei pääse pakkanen purasemaan!

Julian paino oli taas noussut: horrokseenlähtöpaino 1562 grammaa ja nyt: 1574 grammaa.

Romeon horrokseenlähtöpaino 778 grammaa ja nyt 784 grammaa. Romeon selkäkilvet olivat irronneet ja olivat ihan hötösti vaan kiinni reunoiltaan, ilmaa oli lähes kaikkien selkäkilpien alla.

Painoista vesi eliminoitu pois kuivaamisella. Molemmat konnat sähisivät toimitusta ja vetivät kaikki irtonaiset ruumiinosansa kilven sisään. Oli helppo tarkastaa konnien yleistila: ei mitään erikoista.

Tässä olen mielenkiinnolla seuraillut tätä punakorvien horrostelu - keskusteluja. Tuli noista viesteistäsi näin mieleen että lähteekö punakorvilla kilpi pois horrostamisen aikana vai lähteekö se normaalisti pois joka vuosi?

Itse en ole vielä tuollaiseen tietoon törmännytkään. Amatööri näissä asioissa olen.

Edited by Caramella

Jaa viesti

Nuo Wiolan ohjeet on paras kirjoittaa ylös. Olen tässä yrittänyt etsiä punakorvakilpikonnien horrostelu ohjeita, mutta kun niitä ei ole oikein löytynyt.

Onko muuten kelläkään mitään kokemusta siitä, että olis kilpikonna saanut jonkun sairausen horrostelun aikana? Vai onko ollut ihan terveinä?

Jaa viesti

^^Kilpipalat meillä vaihtuvat noin 1-2 kertaa vuodessa. Suurin kilpipalojen vaihto on juurikin horroksen jälkeen, johtuen varmaan tuosta paasto + horrostusajasta = nelisen kuukautta.

Täällä ei ainakaan mitään sairauksia ole ilmennyt horrosaikana.

Jaa viesti

Olen harkinnut oman punikseni horrostuttamisen kokeilua tänä talvena, mutta vähän jännittää vielä! Pitää lukea nuo Wiolan ohjeet tarkkaan läpi moneen kertaan ja tarkistaa että talomme kylmäkellari on sopivan viileä!

Wiola, milloin alat valmistella konniasi talvilevolle?

Jaa viesti

Perinteisesti kaikkilla kilppareilla alkaa noin 25.10. paasto.

Olen enää ruokkinut punakorvia kerran viikossa kun ruokahalu on selkeästi hiipunut.

Loppuviikolla annan sitten viimeisen kerran ruokaa ja sitten paastolle.

Loppupeleissä punakorvien horrostuttaminen on aika yksinkertaista. Nuo voivat kakata horrospönttöönsä mutta siitä selviää vedenvaihdolla.

Jaa viesti

meillä konna on ollut syömättä jo toista viikkoa mutta silti jaksaa uiskennella virkeenä ja ottaa lämpöäkin nyt uudella tasolla.

voisko tuo olla merkki horroksen odotuksesta ettei ruoka ole maistunut?

tietääkseni konna ei ole hororstanut koskaan.

Jaa viesti

Mulle ilmaantu yllättäen mahdollisuus horrostuttaa punakorvat. Aikataulutus menee hieman tiukille eikä ole tullut otettua hirveästi selvää viimesen parin vuoden aikana tulleista uusista ohjeista punakorvien horrokseen liittyen.

Paasto on tarkotus alottaa huomenna, tänään saivat muikkua ja rehuja. Onko neljä viikkoa edelleen suositeltu paastoaika? Hieman mietityttää konnien vararavinnon riittävyys. Ne on ollu muutamat viime vuodet uudistetulla ruokavaliolla jonka ansiosta en voi puhua enää lihavista konnista, ovat oikeastaan aika hoikassa kunnossa. Ja nyt en tosiaan ole kerennyt mitään tankkauskuuria niille pitää ellei tankkaukseksi lasketa näiden kahden viime päivän runsaanpaa ruokintaa. Horroksen pituudeksi tulee neljä viikkoa jääkaapissa.

Mistä löytyy parhaan oloset ohjeistukset punisten horrokseen?

Jaa viesti

Meillä Väiski ollut nyt tasan viikon paastolla. Eka puniksen horros minulle ja Väiskille myös! Vähän jänskättää mutta eiköhän tuo tuosta...

Virkeä on kyllä toistaiseksi, millonhan se mahtaa väsähtää...??

Jaa viesti

Osaisko joku asiasta tietävä laittaa yksinkertaiset ja yksityiskohtaiset ohjeet, miten toimitaan horrostuksen suhteen?

Ei tuolle kerran ruoka maistu niin kai soisin kokeilla horrosta?

Jaa viesti

Punakorvien horrostusohjeet olen laittanut jo vuosi sitten tähän ketjuun. Löytyvät tämän ketjun sivulta 1. (sivunumeroa muokattu -tuuliaa_)

Kokemusta 5 vuotta ja 2 punakorvakilpistä. Nyt lähdössä kuudes horrostusvuosi.

Edited by tuuliaa

Jaa viesti

Kiitos Wiola.

Konna makoilee nyt kovasti tuolla lämmittelemässä.

Olen suunnitellut tuota jääkaappihorrostamista koska meillä ei ole mahdollisuutta kylmäkellariin.

Mistä tiedän, haluaako konna menä horrostamaan vai onko se vain minun päässäni se horrostaminen? Eli siis onko se konnalle hyvä ratkaisu kun ei ole koskaan horrostanut. Ja mistä tiedän koska horrostaminen pitää lopettaa?

Vähän pelottaa, mielelläni pitäisn konnan koko talven tuolla omassa akvassaan =)

Jaa viesti

Aika paljon se horrokseenlaitto on omistajan päässä. Luonnossahan nuo useimmiten myös horrostavat, ihan jään alla mudassa, osa suokonnista.

Mulla on noilla nyt viimeinen paastoviikko menossa. Naaras oikeastaan nukkuu koko päivän vedessä silmät kiinni, harvoin tulee enää lämmittelemään. Koiras enempi makaa lämmittelytasolla koivet ojossa.

Olen noille joskus vaan päättänyt että horrosaika on 3 kuukautta, voisi olla vähempi tai jonkunverran enempikin. Idea on se että talvisin on pimeää ja aika tylsääkin varmaan punakorville. Muninnat sun muut höyryt ohi, niin joutavat horrostamaan.Syyskilpipalojen vaihtokin on ohi. Helmikuun puolivälissä jo paistelee aurinko aika kivasti ja luonnonvaloa huoneissakin on huomattavasti enempi, niin ovat silloin jo vilkkaampia.

Horros keskeytetään jos jotain poikkeuksellista ilmenee. Konnat on viikottain hyvä tarkistaa että kaikki on ok. Muuten horros voi jatkua sen ajan minkä on itsensä kanssa sopinut.

Jaa viesti

Konna ei edelleenkään syö, mutta ui tosi paljon ja tönii suodatinta että akvan seinät kolisee.

On viihtynyt paljon kyllä tuolla lämmittelytasolla mutta ei ole ollenkaan unisen olonen.

Että... jos tuon jääkaappiin laitan niin kolisteleeko sielläkin sitten koko ajan kun haluaa pois =D

Jaa viesti

Vallun eka horrostalvi on alkanut, paastoa takana miltei kaksi viikkoa ja valoja olen vähentänyt myös reippaasti.

Jaa viesti

Meillä Väiskillä eka horros alkanut, n. 2 vkoa takana. Aika jänskää on ;) Toistaseksi kaikki hyvin.

Jaa viesti

Vallu lähti tänään kellariin. Jotenkin suretti jättää se sinne yksin pimeään ja viileään, mutta toivottavasti kaikki menee hyvin. Godspeed, Vallu!

Jaa viesti

Onko muiden konnilla paino laskenut horrostamisen aikana? Meidän frouva painoi äsken 1.480kg ja 21.12. 1,510kg, jääkaapissa oloa takana nyt tasan kuukausi. Maakonnillahan paino ei saisi pudota yhtään, puniksilla se ei ilmeisesti ole ihan niin kriittistä, mutta epävarmuus asian suhteen vaivaa. Tämä on kuitenkin konnan eka horros eikä mullakaan ole aiempaa kokemusta horrostuttamisesta.

Onko jotain tiettyjä juttuja, joihin erityisesti kiinnitätte huomiota konnaa tsekatessannne? Itse olen pessyt kilpeä pehmeällä harjalla jos on ollut limaisen tuntuinen ja vaihtanut veden tähän mennessä kerran.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään