Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Mallu

Kenttäsirkkojen kasvatusohjeet

Recommended Posts

Mallu    0

Kuinka niitä kasvatetaan?

Välillä tuntuu että hengissä pitäminenkin on hankalaa. Ostan sirkat eläinkaupasta, melko suolaiseen hintaan...

Jaa viesti

tohtori    0

Itselläni on juuri kasvatusyritys käynnissä. Ostin reilun kokoisen muovisenlaatikon johon tein runsaasti ilmareikiä kanteen. Pohjalle laitoin kalanruokaa+kaurahiutaleita+päivittäin vaihdettavat kasvikset/vihannekset (esim peruna,appelsiini jne.) Piilopaikoiksi rypistettyä sanomalehteä,munakennoja,tyhjiä wc-paperirullia yms. ja lisäksi pari kermaviilipurkkia joissa kosteaa EI märkää multaa(kostutan n. joka kolmas päivä). Sitten ostin kaupasta aikuisia sirkkoja (sekä uros/naaras!!) aikuiset tunnistaa siitä että ne sirittää.. ja laitoin se laatikkoon. Parin päivän päästä totesin että ne olivat kaikki kuolleet! Lisäsin ilmanreikiä ja hain useita pieniäsirkkoja eläinkaupasta. Nyt ensimmäiset ovat kasvaneet sukukypsiksi ja toivo elää että ne lisääntyisivät..

Jaa viesti

soile    0

Kotisirkkojenkasvatus ei ole vaikeaa eikä ainakaan minulla ole juurikaan äkkikuolemia tai muita menetyksiä. Olen havainnut faunaboxien olevan käteviä hinnastaan huolimatta. Ne eivät ole kovin isoja, mutta eipä tarvitse pestä muulloin kuin uusien sirkkasatsien välillä. Pohjalla ei tarvitse välttämättä muuta kuin reilusti munakennuja niin, että ne menvät myös päällekkäin. Tuoreen ruoan eli appelsiinin, salaatin, porkkanan jne., olen laittanut Bringles-purkin kannen päälle; ei sotkeudu muuhun ruokaan eikä homehduta, jos sattuu unohtumaan. Käytän enimmäkseen akvaariokalan hiutaleita, kissan- tai koiranruoka tulee kuulemma halvemmaksi. Munintakipoksi viilipurkki, joka on täytetty kostealla vermikuliitilla. Kipon vaihdan n. 5 pv välein ja laitan hautumaan muovikelmun alle n. 10 pv. Sekä boxit että haudutettavat munintakipot pidän jääkaapin yläpuolella olevassa kaapissa, ne kun tarvitsevat yli huoneenlämmön, mutta ei yli 30 astetta. Välillä vaan pitää muistaa avata ovia, että ilma vaihtuu ja saavat valoa. Tietenkin boxissa pitää olla sekä uroksia että naaraita. Ja ei kun kasvattamaan! :D

Soile

Jaa viesti

soile    0

Erika kysyi:

soile miten hyviä tuloksia oot saanu?

Olen kasvattanut kotisirkkoja muistaakseni kolme vuotta. Kaksi leopardigekkoa pärjää hyvin ja lisäksi myyn niitä. Alkuun kasvatin reilusti, joka satsista möin useita rasioita joko eläinkauppaann tai suoraan herppi-ihmisille. Nykyään olen laiskuuksissani vähentänyt tuotantoa, en hirveästi kauppaa, mutta aina silloin tällöin myyn myuutaman rasian. Hukkaan ei ole tarvinnut heittää! Eli mulla on koko ajan aikuisia sirkkoja ja munintakippo. Helppoa hommaa, mutta vaatii enemmän kuin itse liskot :cry:

Jaa viesti

Mallu    0

Sirittävätkö sirkat mahdottomasti? Nuo pienemmät kun eivät vielä siritä, mutta aikuiset sirittää. Pelkään että poltan hermot moiseen metakkaan.

Jaa viesti

Markku    0

Ainakin nuo kenttäsirkat pitää sellaista meteliä, että se kuuluu meidän taloyhtiön parkkipaikalle asti ihan selkeästi. En usko, että kukaan voi nukkua niiden kanssa samassa huoneessa, koska meteli on pahimmillaan juuri yöllä. Kyllä hermojen palamista on odotettavissa... :)

Jaa viesti

geggo    155

Helppoa hommaa, mutta vaatii enemmän kuin itse liskot :kirjoittaa Soile

Soile olet kyllä ihan oikeassa. Gekot eivät tosiaan vaadi läheskään niin paljon huolenpitoa kuin sirkat.

Ja. . . . kyllä. . . . kenttäsirkat pitävät KOVAA meteliä. On kuin etelässä asuisi. No , sirkat asustavat alakerrassa , itse nukun yläkerrassa , silti kyllä kuuluu.

Kivaa hommaa. . . . . onnea vaan :-)

geggo

• Like 1

Jaa viesti

geggo    155

Kun ovat munineet, kestää lämpötilasta riippuen , vajaasta kahdesta- kolmeen viikkoon , että munat kuoriutuvat. Lämpömaton päällä siis käy nopeimmin. Täytyy vaan olla tarkkana ettei turve , munien boksissa , pääse kuivumaan. Jos kuivuu ovat munat kuolleet.

-geggo-

Jaa viesti

sannal    0
Miten kauan menee siitä kun sirkat alkavat sirittää siihen että tulee pikkusirkkoja? tai että yleensä tapahtuu mitään...?

Samaa minäkin olen pohtinut..kauanko pitää tuota järkyttävää sirpatusta kuunnella ennen ku älyävät edes ruveta tosi hommiin..ja munimaan..saas nyt nähdä kuoriutuuko ensimmäisestä purnukasta yhtikäs mitään..olinkohan liian hätäinen purkin laiton kanssa..

Jaa viesti

geggo    155

Ainakin minulla muninta alkaa aika pian kunhan sirkkaterrassa on tarpeeksi sekä aikuisia uroksia että naaraita. Lisäksi ovat tosi ahkeria munijoita. Munintaboksissa on oikein tappelua kun eivät meinaa kaikki mahtua samaan aikaan sisään.

Jos teillä on munintaboksi , olette varmaan huomanneet kun naaraat "tökkivät" munanasettimellaan siellä boksissa.

Minulla munivat jopa tuoreeseen kurkunpalaan jos ei turveboksia ole.

-geggo-

Jaa viesti

soile    0

Munintakippo kannattaa laittaa heti, kun ensimmäinen alkaa sirittää, sillä sirkoilla tosiaankin on taipumus monia mihin tahansa kosteaan, jos ei purkkia ole. Hautomisen olen huomannut helpoimmaksi jääkaapin yläpuolella olevassa kaapissa, siellä on lämpöä juuri sopivasti eikä tarvitse lämpömattoa. Välillä vaan kannattaa muistaa vähän aukoa ovia, että saavat valoa ja ilmakin vaihtuu paremmin. Kuoriutumisen jälkeenkin sirkkoja on hyvä pitää vielä jonkin aikaa huoneenlämpöä lämpimämmässä, ellei sitten halua kasvavan tosi hitaasti.

terveisin sirkkafarmari Soile

Jaa viesti

Pilgrim    0

Selvä, kiitos!

Hermot alkaa jo palamaan kun sirinää riittää mutta tulosta ei tunnu tulevan. Kärsivällisyyttä kai sitten vaan..

Jaa viesti

Hilkka    1

Jos munintaboxia pitää liian pitkään munivien sirkkojen terrassa, alkavat munat hävitä parempiin suihin, eli munintaboxi kannattaa vaihtaa 2 - 3 kertaa viikossa. :? Itse haudotan sirkan munat akvaariolampun päällä aina viikon-parin munat samassa muovisaavissa. Kantena on vanhaa tiivistä valoverhoa, joka on kiristetty paikoilleen kuminauhalenkillä.

Mitä enemmän sirkkoja meinaa saada kasvamaan, sitä paremmin on varmistuttava piilopaikoista ja valkuaispitoisesta ruuasta. Muuten syövät toisiaan. Laporatoriorottien ja hiirien rehu olisi kuulemma parasta, mutta itse en ole sitä saanut ja olen käyttänyt korkealaatuisia kissan raksuja sekä tietenkin tuoreravintoa; omenaa, porkkanaa, appelsiinia, kiinankaalia ym. mitä kulloinkin on ollut helpoiten saatavissa. :oops:

Etenkin kenttäsirkka :x on vielä pahempi kannibaali kuin tavallinen kotisirkka ja se vaatii myös hieman korkeamman lämpötilan kasvaakseen kuin kotisirkka, jolle riittää normaali huonelämpötila. Toki kenttäsirkkakin lisääntyy huoneenlämmössä, mutta sen kasvukierto hidastuu melkoisesti.

:wink: Piilopaikkoina käytän päällekkäisiä munakennoja ja vessapaperi- ja talouspaperirullien hylsyjä. Lisää piiloja antaa, kun hylsyn sisään taittaa pituussuunnassa kaksi muuta hylsyä. Pienet sirkat sopivat näihin pieniin väleihin mainiosti ja saavat turvallisemman paikan nahanluonnilleen. :roll:

Jaa viesti

PirkkoT.    1

:oops: Tämä on nyt taas tätä "samoja kysymyksiä toistetaan"-kamaa, mutta kun olen penkonut vanhoja keskusteluja ja löytänyt vain kommentin siihen ja tuohon seikkaan eikä mistään kokonaisuuksia..........eikä minulla ole käytettävissäni vanhoja Herpetomania lehtiäkään, niin sattuisiko joku olemaan niin viitseliäs, että laittaisi hyvät kasvatusohjeet sirkoille?

Taitaisi olla muuten tarpeen sekä kenttä- koti- että kulkusirkoille tuollaiset kasvatusohjeet...........mihinkähän ne voisi saada? Marikan sivuillakaan niitä ei ole................ :x

Jaa viesti

geggo    155

Tässä tämä ohje nyt sitten on. Eipä kummonen , mutta on toiminut minulla loistavasti.

Tulee tähän vaan niin pienellä tekstillä.

Kirjoittanut: marjaleena valkonen

SIRKKOJEN HOITO-OHJE

Osta kaupasta n. 10 naaras sirkkaa ja suunnilleen saman verran urospuolisia. Jos ovat vielä pieniä , kannattaa ostaa hieman enemmän koska usein niistä jokunen kuolee ennen kuin ovat aikuisia. Uroksen ja naaraan erottaa naaraan pitkästä munanasetinputkesta joka on siis peräpäässä (usein uroksen pitkiä siipiä erehdytään luulemaan munanasetin putkeksi).

Varsinkin kenttäsirkat aikuisina sirittävät voimakkaasti.

Laita sirkat faunaboksiin jonka pohjalle on laitettu sisäkkäin rutattuja wc-paperirullia. Niitä saa olla vaikka parikin kerrosta. Jos sirkoilla ei ole tarpeeksi piilopaikkoja ne tahtovat syödä toisiaan , varsinkin nahanvaihdon yhteydessä.

Ruoaksi voit ostaa esim. kilppareille tarkoitettuja pellettejä , koiran- ja kissanruoka pellettejä , kalanruoka hiutaleita , yms.

”Juotavaksi” laita pieni pala kurkkua , porkkanaa tai perunaa. Myöskin voikukan lehdet ja kukat ovat kesällä sirkkojen herkkua. Pitää vaan katsoa ettei poimi niitä alueelta jossa saattaa olla myrkkyjä. Nämä kosteruoat pitää vaihtaa joka päivä etteivät homehdu. Home on vaarallista sirkoille.

Jos sirkat ovat täysikasvuisia , voi parin päivän kuluttua boksiin laittaa munintalaatikon. Itse olen käyttänyt lannoittamattomalla ja kalkitsemattomalla , kostutetulla turpeella, puolilleen täytettyä ”Kevyt & Maukas”- levite rasiaa. Mielestäni se on sopivan kokoinen ja kestävää muovia. Yhteen kanteen leikkaan noin puolen kannen kokoisen reiän josta sirkat pääsevät munimaan ja pois milloin haluavat. Kansi siksi että turve pysyy sopivan kosteana koko ajan.

Pidän rasiaa sirkkojen boksissa noin viiden päivän ajan. Sen jälkeen laitan rasian päälle toisen kannen johon olen ”karttaneulalla” tehnyt ilmareikiä. Eivät saa olla kovin isoja koska vastakuoriutuneet sirkat ovat TOSI pieniä.

Rasian laitan avonaiseen kannettomaan ”irtokarkkirasiaan”(ainakin täältä niitä saa noutaa Rautakirjan kioskeista ihan ilmaiseksi). Rasian asetan terraarion päälle , gekkojen lämpölampun lähelle. Siinä kuoriutuminen kestää 10-17 päivää lämpötilasta riippuen.

Joka päivä tarkistan munalaatikon kunnon. Jos on tullut paljon homeisia sirkankakkeja (muniessaan kakkivat myös sinne), poimin ne pois. Sopivasta kosteudesta täytyy myös huolehtia .Munat ovat hyvin herkkiä kuolemaan kuivuuteen. Kun sirkkoja on alkanut kuoriutua , laitan niille jauhettua ruokaseosta ja juomavettä pullonkorkkiin karkkirasian pohjalle. ENSIN täytän korkin pumpulilla ja lisään veden. Pienet sirkat hukkuvat jopa pohjalle pudonneeseen vesipisaraan. Voit jauhaa niitä ruokapellettejä pikkuisille. Hieman voi myös murskata hienoksi sitä kalanruokaa. Munintaboksi kannattaa pitää karkkirasiassa jonkin aikaa koska sirkat kuoriutuvat eri aikaan.

Karkkilaatikon päälle pingotan sukkahousut ( J). Lahkeet ensin poikki ja solmuun. Eivät pääse pikkuiset karkuun , eikä tule laatikossa liian kosteaa joka myös tappaisi sirkat. Siis karkkiboksin oma kansi on liian tiivis.

Kasvun nopeus riippuu lämpötilasta. Karkkiboksia olen myöskin pitänyt terraarion päällä lampun lähellä.

Jo munineita sirkkoja voi , noin viikon jälkeen munittaa uudelleen , ja jälleen viikon jälkeen jos tarvitsee enemmän poikasia. Ja takuulla on PALJON poikasia.

Heti kun ovat aikuisia voit jälleen munittaa jotta kanta säilyy. Huomioi kuitenkin että yksi sirkkanaaras voi kerralla munia jopa tuhansia munia. Tietenkin suurin osa aina tuhoutuu.

Kun poikaset ovat suurempia voit vaihtaa ne karkkiboksista faunaboksiin.

T

• Like 2

Jaa viesti

Niina    3

Tässäpä minun kokemuksia kenttisten kasvatuksesta. Minun tyylini sopii vähän laiskemmalle eikä turhan tarkalle viljelijälle :)

Pidän parisenkymmentä sukukypsää sirkkaa n. 15 litran fauniksessa, jossa on piiloina päällekkäisiä munakennoja, litistettyjä wc-rullia ja mitä milloinkin sattuu löytymään. Yhdessä nurkassa on lintujen juoma-automaatti sellaista mallia, jossa on leveä ja matala vesikaukalo. Automaatin käyttö vähentää tuoreruoan tarvetta, mutta täytyy huolehtia, ettei vesi pääse valumaan faunan pohjalle muodostamaan hometta. Ruokana on jauhettua koiranruokaa. Munintapurkkina matala pakasterasia, joka on ääriään myöten täynnä kosteaa kukkamultaa ja rasian päälle sovittelen seulaverkosta kannen, joka estää sirkkoja syömästä munittuja munia. Verkkokannen käyttöönottamisen jälkeen on saanto parantunut tuntuvasti! Sumutan multaa jos se tuntuu kuivuvan. Vaihdan munalaatikon uuteen n. 1-2 viikon välein. Sirkat kakkivat munalaatikkoon ja ennen pitkää multa homehtuu, mutta se ei tunnu vaikuttavan poikastuotantoon ainakaan negatiivisesti. Munalaatikot siirrän 30-litraisiin smartstore laatikoihin tai vastaaviin, jotka on sisustettu valmiiksi piiloilla. Näissä kasvatusastioissa en pidä kansia ollenkaan, koska sirkat eivät kiipeile/pompi niistä pois. Haudonta tapahtuu ihan huoneenlämmössä tai hieman lämpimämmässä, jos on kiire saada sapuskaa. Kuoriutuvat poikaset saavat elää smarteissaan aikuisiksi. Vastakuoriutuneet poikaset saavat aluksi kalanhiutaleruokaa ja juomaksi salaattia, kurkkua yms. noin joka toinen päivä. Sumutan boksit kevyesti päivittäin ja pikkuiset saavat sumutuksesta pääosan nesteestään. Kalanruoasta siirryn jauhettuun koiranruokaan vähitellen. Kalanruoka/koiranruoka ei saa koskaan loppua, tai muuten sirkat alkavat syömään toisiaan. Kannibalismia ilmenee aina jonkin verran, mutta kun populaa on alunperin ylimäärin, niin kanta ei pienene liikaa. Siivoan kasvatusbokseista ulosteita ehkä 1-2 kertaa kierron aikana tai useammin, jos muodostuu hometta.

Jaa viesti

Iggy    0

Meillä on ennenminkin ongelma se, että munia ei tunnu tulevan. Sirittäjiä on jo varmaan yli 20, ja naaraitakin löytyy. Alkavatko naaraat munia heti sukukypsiksi tultuaan? Vai onko mahdollista, että sirkat olisivat syöneet munansa? Mikä mättää...? :?

Jaa viesti

Niina    3
Meillä on ennenminkin ongelma se, että munia ei tunnu tulevan. Sirittäjiä on jo varmaan yli 20, ja naaraitakin löytyy. Alkavatko naaraat munia heti sukukypsiksi tultuaan? Vai onko mahdollista, että sirkat olisivat syöneet munansa? Mikä mättää...?

Kokeileppa tuota verkkosysteemiä munapurkin päällä. Sirkat tosiaan syö munittuja munia. Ainakin minulla kasvatus lähti kunnolla käyntiin, kun otin tuon verkon käyttöön.

Jaa viesti

Esa Peltola    886
Meillä on ennenminkin ongelma se, että munia ei tunnu tulevan. Sirittäjiä on jo varmaan yli 20, ja naaraitakin löytyy. Alkavatko naaraat munia heti sukukypsiksi tultuaan? Vai onko mahdollista, että sirkat olisivat syöneet munansa? Mikä mättää...? :?

Jos sirkkasi ovat todellakin sukukypsiä niin yksi mahdollisuus on liian kuiva muninta-alusta. Naarassirkka kaivaa alustamateriaalia ja maistelee sitä selvittääkseen sopivan kosteuden muninnalle. kun se on kaivanut kuoppaa sopivaan kosteuteen asti se kääntyy ympäri ja painaa munanasetinputkensa alustaan ja munii ryppään munia alustaan. Sitten se nostaa putken ylös ja poraa uuden reiän alustamateriaaliin.

Liian märässä alustassa munat kuolevat. Turpeilla ja hiekalla on vaikea pitää kosteutta sopivana. Paras munintamateriaali on vermikuliitti jota saa eläinkaupoista suht kalliiseen hintaan pusseissa.

Jaa viesti

silleeni    0

me laitettiin sirkkojen "terroihin" nyt turvelaatikot ja niistä tuli heti pop juttu. Suorastaan yleinen ajanviettopaikka :D Naaras-sirkka toisensa jälkeen kävi munimassa ja tonkimassa... Toivottavasti onnistus kasvatus kun täälläpäin velkoovat ainakin liikkeessä 60c kappale sirkoista...

Jaa viesti

Iggy    0
Jos sirkkasi ovat todellakin sukukypsiä niin yksi mahdollisuus on liian kuiva muninta-alusta. Naarassirkka kaivaa alustamateriaalia ja maistelee sitä selvittääkseen sopivan kosteuden muninnalle. kun se on kaivanut kuoppaa sopivaan kosteuteen asti se kääntyy ympäri ja painaa munanasetinputkensa alustaan ja munii ryppään munia alustaan. Sitten se nostaa putken ylös ja poraa uuden reiän alustamateriaaliin.

Liian märässä alustassa munat kuolevat. Turpeilla ja hiekalla on vaikea pitää kosteutta sopivana. Paras munintamateriaali on vermikuliitti jota saa eläinkaupoista suht kalliiseen hintaan pusseissa.

En viitsisi sitä vermikuliittiä noita varta lähteä ostamaan, kun turvetta on iso pussi jäljellä. Pidän sitä yhtä kosteana, kuin leopardigekkoni wetboksia, eli niin ettei vettä turvetta painamalla tihku, mutta myös niin kosteana, että talouspaperi siitä kostuu.

Jaa viesti

geggo    155

En viitsisi sitä vermikuliittiä noita varta lähteä ostamaan, kun turvetta on iso pussi jäljellä. Pidän sitä yhtä kosteana, kuin leopardigekkoni wetboksia, eli niin ettei vettä turvetta painamalla tihku, mutta myös niin kosteana, että talouspaperi siitä kostuu.

Minä olen nyt kasvatellut noita sirkkoja kolmisen vuotta (muistaakseni) ja ihan hyvällä menestyksellä. Munintamateriaalina on yleensä ollut juuri turve. Minusta turpeen kosteutta on paljon helpompi kontrolloida kuin vermikuliitin.

Pari kertaa kokeilin sitä eikä minulla ollut mitään käsitystä sen kosteudesta. Sitä kosteutta kun ei päälle näy toisin kuin turpeessa , eikä sitä voi mennä välillä rutistelemaan kosteuden toteamiseksi.

Turve on toiminut erittäin hyvin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.Jonkun kerran on nimittäin tullut punkkeja samalla kun pikkusirkat ovat kuoriutuneet. Silloin annoin vain alustan kuivahtaa jolloin punkit kuolivat. Tosin sitten tuhoutuivat myös kuoriutumattomat sirkan munatkin. Siitä boksista tuli siis vähemmän sirkkoja.

Turpeen pidän muninnan aikana ja kuoriutuessa ehkä hieman kosteampanakin kuin wet-boksin. Sirkathan sitä kaivelevat joten se kuivuu joskus ihan pohjalle saakka.Silloin ei pelkkä suihkuttelu riitä. Kastelen pipetillä rasian reunoja pitkin niin reilusti että turve kostuu varmasti pohjia myöten.

Mutta joka osaa tuon vermikuliitin kosteuden oikein määritellä onnistuu varmasti myöskin sillä. Eikä ainakaan punkkeja tule :wink: .

-geggo-

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään