Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
jessebiatch

Konnien kurnutuksesta

Recommended Posts

jessebiatch    0

Moikka moi! Olen tässä ensimmäisiä sammakkoeläimiä kotiini hankkimassa ja olen pääasiassa kiinnostunut konnista, kuten Pantterikonnasta (Bufo regularis), Valetomaattisammakosta (Dyscophus guineti) ja lehtisammakoiden puolelta Korallisormisammakosta (Litoria caerulea) sekä Viherlehtisammakosta (Hyla cinerea). Kysymykseni kuuluu, että kuinka kovaa nämä kyseiset veitikat konkreettisesti kurnuttavat? Asumme kolmiossa ja huone johon sammakot sijoittuvat, ovat seinän takana makuuhuoneestamme. Eli toisin sanoen täytyy kyllä harkita uudestaan jos suurin osa näistä on sellasia yötä päivää kurnuttavia ja ääni kaikuu seinien läpikin. Tiheämpikään kurnutus ei haittaisi, mikäli mölinä nyt pääasiassa pysyisi edes ko. huoneen sisällä. Miten on?

Jaa viesti

tonikin    1 481

Mielenkiintoinen kyssäri, olkoonkin että oon kysymäs lajiston ulkopuolella. Ekaks mulle tulee kuitenkin mieleen seinän sekä oven rakenne/rakenteet, äänen blokkaamisen suhteen? Tokaks taas noiden lajien luontainen kutu/kurnutus sykli tai syyt ja siihen vaikuttamisen mahdollisuudet?

Jaa viesti

jrascible    30

Itelläni sekä viherlehtiä, että koralllisormia. Eivät kurnuta edes päivittäin. Useimmiten kurnutus tapahtuu sykleissä. Kestää muutaman sekunnin, tauko, muutama sekunti, tauko. Ei ole itselläni ainakaan millään tavalla haitannut nukkumista, sillä vaikka heräisin kurnutukseen se on alle minuutissa ohi (ja seuraavaan kertaa saattaa mennä päiviä) ja saan unen päästä kiinni uudelleen. 

Henkilökohtaisesti viherlehtisammakoista tulee mielestäni pahempi ääni, sillä tajuus on paljon korkeampi. Pitää semmosta kimakkaa lintu/koira-maista kurnutusta, kun taas korallisormilla semmosta möreää matalaa. 

Voit välttyä kokonaan kurnutukselta, jos otat selvää sammakoiden sukupuolesta ensin, naaraathan eivät kurnuta.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään