Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
AlbusStark

Apua paksuhännän kanssa

Recommended Posts

AlbusStark    1

Loin tänne käyttäjän ihan vais siksi, että saisin kysyä teiltä kokeneilta että mitä pitäis tehdä paksuhännän kanssa.

Tosiaan, tuossa viitisen päivää sitten tuli hankittua ihka ensimmäinen oma gekko. Gekko tuli meille kodinvaihtajana, edellisessä kodissaan oli ollut vain muutaman kuukauden, eikä sitä edellisestä elämästä ole juurikaan tietoa, iästä yms. Tullessaan tänne, antoi ihan nätisti ottaa käteen, pitelin sitä vähän aikaa ja laskin terraarioon, sen jälkeen ei ole enää antanut koskeakkaan. Parin ensimmäisen päivän ajan hengaili kokoajan ulkosalla piiloista, liikuskeli ja seuraili muiden touhuja, ei ole tosin käynytkään vielä terraarion viileämmässä päässä, mistähän tuokin johtuu?

Ajattelin että annan olla rauhassa muutaman päivän ennenkuin menen sitä häiritsemään. Nyt tosin loi yllättäen juuri nahkansa viimeyönä ja pitäisi saada tarkistaa, että kaikki meni hyvin. Mutta parin päivän ajan se on ollut wetboxissa, eikä ole liikkunut sieltä kertaakaan minnekkään, toisin kuin ekoinä päivinä. Joo, ymmärrän että se loi juuri nahan, joten luonnollisesti oleilee siellä. Wetboxi on pikkuveljen parhaat laatikko jonka kyljessä on reikä, eli en saa sitä millään otettua sieltä pois säikäyttämättä ja stressaamatta sitä tai itseäni.

Se ei anna ollenkaan käsitellä ja on linnoittautunut sinne wetboxiin enkä uskalla ottaa sitä väkisin pois sieltä. Kuulostaa ehkä naurettavalta, mutta itseäni ahdistaa ja stressaa, eilen menin kerran sitä katsomaan ja luulin sen jo kuolleen, kun ei liikkunut tai mitään. Äh, en osaa kunnolka selittää ongelmaa, mutta toivon että joku vastaisi. 

Ei se ole juonut tai syönytkään mitään, mutta se on vissiin ihan normaalia, varsinkin kun uusi paikka ja kaikki, nahkansa se kuitenkin söi, että se vähän helpottaa omaa ahdistusta.

Jaa viesti

minna78    492

^Miltäs nyt näyttää gekkosen tilanne? Usein omilla leoskelilla on nahanluonnin jälkeen vaan möllöttämistä ja syövät sitten vasta useankin päivänkin päästä. Myös jos vaihdan heidän terran sisusteita tai muute siivoilen, ovat myös muutaman päivän piilosalla, vaikka tuttu mökki onkin..

Jaa viesti

Tähti*    43

Omat paksukaiset voin vaan "nätisti" nostaa käteen. Eivät siitä ihmeemmin säpsy tai käyttäydy levottomasti tai ahdistuneen oloisesti (eivätkä esim. pure). Eli jos sua huolettaa gekkosi hyvinvointi, niin kansi rauhallisin ottein auki ja gekko hellästi ktäeen ja tutkimaan :smile:

Ja aikansa varmasti ottaa että syö. Meillä toisen herkkua on vahikse ja sirkat. Toinen taas popsii ennemmin jauhomatoja ja sirkkoja ja nekin itse pyydystäen. Vahistyypi sitten pinseteistä. Eli ruokailu käytös erojakin on.

Jaa viesti

AlbusStark    1
On 16.8.2017 at 14.46, minna78 said:

^Miltäs nyt näyttää gekkosen tilanne? Usein omilla leoskelilla on nahanluonnin jälkeen vaan möllöttämistä ja syövät sitten vasta useankin päivänkin päästä. Myös jos vaihdan heidän terran sisusteita tai muute siivoilen, ovat myös muutaman päivän piilosalla, vaikka tuttu mökki onkin..

Vielä se piilottelee. Ja nyt kun hän on uusi talossa, niin ei ihan kaikkea olla saatu vielä kasaankaan ja muutoksia tulee vielä, että ei vissiin kauheasti aktiivisuutta odotettavissa. Kuulostipa tyhmältä:D 

Edited by AlbusStark
  • Like 1

Jaa viesti

AlbusStark    1
6 tuntia sitten, Tähti* said:

Omat paksukaiset voin vaan "nätisti" nostaa käteen. Eivät siitä ihmeemmin säpsy tai käyttäydy levottomasti tai ahdistuneen oloisesti (eivätkä esim. pure). Eli jos sua huolettaa gekkosi hyvinvointi, niin kansi rauhallisin ottein auki ja gekko hellästi ktäeen ja tutkimaan :smile:

Ja aikansa varmasti ottaa että syö. Meillä toisen herkkua on vahikse ja sirkat. Toinen taas popsii ennemmin jauhomatoja ja sirkkoja ja nekin itse pyydystäen. Vahistyypi sitten pinseteistä. Eli ruokailu käytös erojakin on.

Nokun yritetty jo on muutamaankin otteeseen. Ensimmäisellä kerralla pinkoi vaan pakoon ja seuraavalla heilutti hitaasti häntää ja tajusin että pakko "perääntyä", vaikka tilanne oli kyllä se, että rymistelin ja tiputtelin tavaroita, että sitä se varmaan enemmän säikähti. pelottaa kans että jos se hännän tiputtaa, kun tuolla lailla pelkää. Vielä kun ei syö, niin hännän tippuminen kuumottaa entistä enemmän, en minä uskalla pakkosyöttääkkään sitä.

Toivotaan että tää yhteiselo lähtee tästä vielä sujumaan:D

Jaa viesti

Tähti*    43
On 18.8.2017 at 22.51, AlbusStark said:

Nokun yritetty jo on muutamaankin otteeseen. Ensimmäisellä kerralla pinkoi vaan pakoon ja seuraavalla heilutti hitaasti häntää ja tajusin että pakko "perääntyä", vaikka tilanne oli kyllä se, että rymistelin ja tiputtelin tavaroita, että sitä se varmaan enemmän säikähti. pelottaa kans että jos se hännän tiputtaa, kun tuolla lailla pelkää. Vielä kun ei syö, niin hännän tippuminen kuumottaa entistä enemmän, en minä uskalla pakkosyöttääkkään sitä.

Toivotaan että tää yhteiselo lähtee tästä vielä sujumaan:D

Onko gekkosi muutes myyty sulle ns. käsikesynä eli on lähtöpaikassaan tottunut jo käsittelyyn? Omien kohdalla näin on ollut, jotenka se on vaikuttanut myös siihen että näitä on helppo käsitellä =)

• Like 1

Jaa viesti

minna78    492

Piti aiemmin jo kirjoittaa: Minun omani eivät piittaa käsittelystä vaikka käsikesyinä ovat aikanaan minulle tulleet. Tulevat karkkilaatikkoon kun käännän sen kyljelleen hoitotoimenpiteitä varten, antavat kyllä silitellä ,saattavat kyllä joskus vähän puhista. Ikää noilla on jo reilut 15 vuotta. Hyvin olemme pärjänneet ja uteliaat saavat katsella sitten niitä vain lasin takaa,  eikä muutenkaan ole tarvetta niitä esitellä. Löytyy paijattavaksi sitten muunlaisia eläimiä meiltä :biggrin:

• Like 1

Jaa viesti

Tähti*    43

Mä käsittelen paksukaisia lähinnä silloin kun tarkistan nahan luonnin jälkeen varpaat. Toisella omista jää helpommin joihinkin varpaisiin nahkaa silloin tällöin. Punnannutkin pienempää olen ja tietysti vanhemankin joskus. Sen sijaan leoskeja tulee käsiteltyä useita kertoja viikossa, ovat aina kiipeilemässä hihoille ym. kun touhuaa vesi ja ruoka/siivous juttujen kanssa =).

• Like 2

Jaa viesti

AlbusStark    1

Gekkuli nyt tällä hetkellä luomassa nahkaa jo toista kertaa, enkä vieläkään ole uskaltanut sitä käsitellä, eikä vieläkään ole syönyt mitään. Viimekerralla näin että varpaisiin ei ollut jäänyt mitään ja häntäon mitä ilmeisimmin entisessä elämässä jo kerran pudotettu, kun on härskin mallinen ja paksuimmillaan hännän kärjestä, joten hännän kärkeen tuskin nahan jääminen niinkään haittaa. Mutta nyt luominen kestää paljon pidempään ja näyttää vaivalloisemmalta. En ole saanut syötettyä vitamiineja, eikä kalkkiinkaan ole koskenut. Eli epäilen vaikeuden johtuvan vitamiinien puutteesta?  Ja tosiaan en ole mistään oikein tainnut löytää että kuinka pitkä on paksukaisten nahalnuonti väli? Leoskeilla taisi olla 3-8 viikkoa niin ajattelin että sama homma olisi paksuillakin, mutta tällä yksilöllä ei kestänyt "kierto" kuin 16 päivää, ei iso heitto ole, mutta tuli yllätyksenä:D

Edited by AlbusStark

Jaa viesti

AlbusStark    1
On 19.8.2017 at 23.40, Tähti* said:

Onko gekkosi muutes myyty sulle ns. käsikesynä eli on lähtöpaikassaan tottunut jo käsittelyyn? Omien kohdalla näin on ollut, jotenka se on vaikuttanut myös siihen että näitä on helppo käsitellä =)

Miulle sanottiin että on käsikesy, näin kyllä entisen omistajan sen käteen ihan ottavan ja nätistihän se siinä möllötti. Alkuun se ei pelännyt, mutta nyt on pelokas. Olen ollut säännöllisesti terran ääressä ja yrittänyt totuttaa sitä, mutta on mennyt huonompaan suuntaan, mitä mä teen väärin:D ei oo syönytkään mittään, en tiiä johtuuko siitä että mä olen siinä kyttäämässä vai mistä? Nahan loi nyt hankalammin ja nenän päähän jäi pieni nahan riekale, eikä mitään toivoa että saisin rapsuteltua sem pois:D Ajattelin että vitamiinin puutoksesta johtuu, joten menin ja tökin sen nenän päähän vesi/vitaamiinijauhe töhnää ja sen se kyllä nuoleskeli pois.

Tiesin että liskon pitäminen on haastavaa, mutta että sen hengen puolesta pitää pelätä kokoajan. Kumpa olisi joku tuttu, joka osaisi tulla ja auttaa tietämätöntä:D

Jaa viesti

minna78    492

Harmi,kun olet niin kaukana, olisin voinut tulla auttamaan..Jos nyt sai luotua nahkansa hyvin, niin ehkäpä ruokakin saattaisi maistua. Mitä ruokaa olet nyt antanut? Vahakointoukat on herkullisia ja usein kelpaavat myös nirsoille liskoille. Onko niitä saatavilla sieltäpäin tai nettikuapasta ainakin sitten saa.. Tuolla on hyvä  keskustelu gekkojen syömättömyydestä, jos et jo ole tutustunut..

• Like 1

Jaa viesti

Tähti*    43
On 30.8.2017 at 22.09, AlbusStark said:

Miulle sanottiin että on käsikesy, näin kyllä entisen omistajan sen käteen ihan ottavan ja nätistihän se siinä möllötti. Alkuun se ei pelännyt, mutta nyt on pelokas. Olen ollut säännöllisesti terran ääressä ja yrittänyt totuttaa sitä, mutta on mennyt huonompaan suuntaan, mitä mä teen väärin:D ei oo syönytkään mittään, en tiiä johtuuko siitä että mä olen siinä kyttäämässä vai mistä? Nahan loi nyt hankalammin ja nenän päähän jäi pieni nahan riekale, eikä mitään toivoa että saisin rapsuteltua sem pois:D Ajattelin että vitamiinin puutoksesta johtuu, joten menin ja tökin sen nenän päähän vesi/vitaamiinijauhe töhnää ja sen se kyllä nuoleskeli pois.

Tiesin että liskon pitäminen on haastavaa, mutta että sen hengen puolesta pitää pelätä kokoajan. Kumpa olisi joku tuttu, joka osaisi tulla ja auttaa tietämätöntä:D

No jos siinä hännässä on paksuutta,niin ei se ihan hevillä nälkään kuole. Paastoavathan nää pitkiä aikoja ilman ihmeempiä hätiä =). Mimmonen sulla on wetboxi? Sillä on myös merkitystä kuinka hyvin luo nahkaansa, meillä siis toisella vain jää varpaisiin ja silläkään ei aina (siis joihinkin varpaisiin,ei kaikkiin). Jos kakka on normaalia niin ei huolta.

Hommaat eri ruokaeläimiä ja kokeilet mikä olisi se herkku. Vahakointoukat todellakin on liskoille kun karkkia hyllystä. Sirkoista uppoo helpoiten s ja m koko,mutta kyllä kitusiin menee isompaakin. Torakat eivät kelvanneet meillä. Ja toinen vetää kun simo hilloa jauhiksia,vaikka ileisesti ne eivät kovinkaan usein paksukaisille hyvin maistu.

Edited by Tähti*
  • Like 1

Jaa viesti

AlbusStark    1
On 19.8.2017 at 23.40, Tähti* said:

Albus on asustanut meillä nyt kolomisen kuukautta, eikä vieläkään ole syönyt MITÄÄN. Olin kaksi viikkoa poissa kotoa,  ja äitini on yrittänyt pitää siitä  sillä aikaa huolta. Vaikkei Albus ollut lähimainkaan kesy, nykyään se kammoaa kaikkea liikettä, voiko tämmöinen muutos tapahtua parissa viikossa? Siitä on tullut myös todella apaattinen ja se oleilee vain yhdessä piilo boxissa. Nahan luonti ei onnistunut nyt enää kovin hyvin, naamaan jäi iso nahan repale. Albuksen pelkäämisen takia on ollut vaikeaa päästä pinsettien kanssa kovinkaan lähelle. Osan olen saanut nypättyä pois, mutta takaraivossa on vielä pieni pala.

Pelkään nyt jo ihan tosissani sen hengen puolesta. Ollaan ostettu uudet lämpölamput ja soiteltu monet paikat läpi, mutta pitää se kai myöntää että vika on minussa. Gekko oli kai liian iso pala purtavaksi:/

Jaa viesti

minna78    492

Mitä ruokaa olet nyt koittanut antaa? Itselläni oli joskus paksuhäntä, jolle ei kelvannut muu kuin sirkka.. Nekin piti tarjoilla pinseteistä. Tämäkään ei teillä nyt toimisi, kun Albus on niin arka.. 

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään