iasa

Kuningaspyton ensimmäiseksi käärmeeksi?

4 viestiä aiheessa

Olen jonkun aikaa haaveillut/suunnitellut käärmeen hankintaa, ja lajina kuningaspyton kiinnostaisi. Sen mainitaan monessa lähteessä olevan ok valinta ekaksi käärmeeksi, mutta mikä on kokeneiden harrastajien mielipide?

Minulla ei ennestään ole kokemusta minkäänlaisista terraarioeläimistä. Olen kuitenkin aikuinen ja täysjärkinen ihminen, ja muita lemmikkieläimiä (kissoja) on ollut aina, joten eläimenpidon vastuut, kustannukset ja eläimen pitkäikäisyys eivät ole ongelmia. :biggrin:

Minkälaisia asioita pitää ja kannattaa ensisijaisesti ottaa huomioon?

Niin ja olisikohan järkevämpää hankkia eka käärme poikasena, vai pyrkiä löytämään aikuinen yksilö?

Jaa viesti

Omasta mielestäni kuningaspyton sopii ekaksi käärmeeksi, olihan se sitä myös itsellenikin. Kyseisessä lajissahan ei ole mitään muuta ongelmaa kuin paastoilut. Ja tämänkään ei tarvitse olla ongelma jos se vaan on luonnollinen kausipaasto eikä stressistä tai vääristä olosuhteista johtuvaa syömättömyyttä. Moneen muuhun lajiin verrattuna kuningaspytonin olosuhteet on helppo järjestää, elikko ei kasva mahdottoman kokoiseksi eikä ole lainkaan aggressiivinen. Lisäksi ravinnoksi sopivia pakasterottia on hyvin saatavilla.

Huomioitavista sekoista tärkeimmät ovat: millaiseen asumukseen majoitat käärmeen ja mistä hankit ruokaeläimet. Moni pitää kuningaspytoneita suht tavallisissa lasiterraarioissa, kasvattajat yleensä räkeissä ja minä sängynaluslaatikoissa. Kaikki ovat ihan soveltuvia ratkaisuja, joskin liian isoa ja avaraa asumusta kannattaa välttää, sillä etenkin pienikokoinen pyton stressaa siitä (yksilökohtaisia eroja on). Ruuan suhteen kannattaa perehtyä siihen minkäkokoista rottaa on saatavilla. Helsingissä asuvana parhaat vaihtoehdot lie tilata ReptileManiacsilta joka toimittaa kerran kuussa Haagaan ja Reptico jonka tiloista Espoosta voi noutaa rotat. Sitten kannattaa keksiä miten pakasterotan sulattaa. Itse käytän vesihaudetta, sulaa tarpeeksi nopeasti muttei kypsy.

Muut oleelliset seikat löytyy hoito-ohjeista joita löytää netistä ja jossain määrin täältäkin. Ja aina saa kysyä!

Suosittelisin mieluiten nuorta aikuista, joka on jo tottunut elämään vankeudessa ja syö hyvin. Tällöin pitkänkin syömättömyyden seurauksena ei eläin vielä näänny. Lisäksi nuorehko aikuinen yksilö ei välttämättä ala pitämään talvipaastoja heti samantien (tosin yksilöitä nämä ovat ja saattaa paastota silti).

Jaa viesti

Miksei ekaksi vois ottaa poikasta? Minulla oli takana muutama kuukausi viljakäärmeen kanssa kun pytonkuume iski ja niin kaksi 6 viikkosta pikkumatoa muutti meille. Nyt ovat vuosikkaita ja hienosti on mennyt. Tärkeintä on että hankkii poikasen luotettavalta kasvattajalta jolla on asiat kunnossa ja jolta saa hoito-ohjeet ja apua tarvittaessa jatkossakin. Itse sain nähdä poikasten emon ja oppia käsittelyyn yms.Tietysti pikkusen kans on oltava tarkempi hoitohommissa mutta on tosi mukava seurata kasvua pikkulierosta isoksi möllykäksi.

Jaa viesti

Kyllä ekaksi voi ottaa ihan poikasenkin. Minä tuossa yllä suosittelin kahdesta vaihtoehdosta toista, en tyrmännyt kumpaakaan. Olet aivan oikeassa siinä että yleensä mitään ongelmaa ei ole, vaan kaikki menee hyvin. Suositukseni perusteluina käytin juuri tuota korostettua helppoutta, joskin kuningaspyton lajina on niin helppohoitoinen ettei edes poikasten tapauksessa ongelmia juuri tule.

Ehkä Talvikon kommentin paras sanoma on tässä:

On 7/10/2017 at 17.56, talvikko said:

Tärkeintä on että hankkii poikasen luotettavalta kasvattajalta jolla on asiat kunnossa ja jolta saa hoito-ohjeet ja apua tarvittaessa jatkossakin.

Jep, luotettava kasvattaja, asiat kunnossa (sekä kasvatustoiminnassa että itse poikasella), hoito-ohjeet ja myynnin jälkeinen apu (vertaa bisneksessä after sales). Jo käärmettä hankkiessa kannattaa kysellä kasvattajalta kaikenlaista mitä mieleen tulee, etenkin jos jokin asia on epäselvä, meneekö se nyt näin vai näin? Toki ihan perustiedot tulisi olla tiedossa, mutta tarkennuksia saa ja kannattaa kysellä.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään