Tornitonttu

Terraarion koko ?

3 viestiä aiheessa

Heips ! Olen ajatellut hankkivani jossain vaiheessa tulevaisuudessa käärmeksen (ei tosiaankaan vielä, kun mahdollinen muutto edessä, raha jne) ja haluaisin tietää että voiko käärmekselle ostaa suoraan "aikuisiän" terran vai kannattaako ennemmin ostaa sitä mukaan isompaa kun kasvaa ? Miten itse olette tehneet ?

Niin, ja miten olette itse lähteneet terroja ostamaan, mitä kannattaa ottaa huomioon (muutakuin että onko käärme kiipeilevä, maassa elävä, kaivautuva vai akvaattinen laji) ja mitä kaikkea sinne tarvitsee ?

Aloittaja kiittää

Jaa viesti

Meillä on poikaset olleet alkuun muovilaatikoissa(smart, ikean samla tms) ensin pienessä ja sitten isommassa ja lopuksi aikuisterraan. Aluksi talouspaperin päällä. Ainakin lämpömatto/lamppu on välttämätön, juoma-astia, pari piiloa( toinen lämpimään ja toinen viileään päähän, lämpö/kosteusmittari. Ei tarvi olla kalliita eläinkaupan sisusteita: savinen kukkaruukun aluslautanen on hyvä juoma-astia, talouspaperirullan hylsy on hyvä pikkuiselle, eri kokoisista muovikulhoista ja pahvilaatikoista saa hyviä piiloja. Ämpäristä saa jo ison luolan kun leikkaa yläosan pois ja kylkeen aukon,,dc-fixiä päälle niin tulee kiviluola. Ikeasta saa tekokasveja halvemmalla kuin eläinkaupasta ja monesti on kirppareillakin myynnissä. Turvallisuus täytyy vaan muistaa: ettei otus jää jumiin mihinkään pieneen aukkoon/rakoseen eikä pääse karkaamaan.Tai revi itseään mihinkään terävään reunaan tms.Meillä on kaikilla kolmella viljalla vanhoista akvaarioista tehdyt asumukset.( Niitähän saa ihan ilmaseksi) Katot puulistaan kiinnitettyä hyttysverkkoa ja hakasilla kiinni, ei ole yksikään karannut vaikka yritystä on ollut ja kovastikin.

1 person likes this

Jaa viesti

Yleisesti suositellaan ensin pienempää ja sitten käärmeen kasvaessa vaihtamista isompaan. Mielestäni aikuisellekin sopivan terraarion voi hankkia kunhan sinne laittaa tarpeeksi piilopaikkoja. Itselläni tapa on vaihdellut, pääsääntöisesti kuitenkin eläimen koon kasvaessa olen vaihtanut isompaan.

Lasiterraariota en suosittele, sillä käärme voi stressata jos jokaisesta suunnasta näkee sisään. Lasi pitää myös huonosti lämpöä verrattuna esimerkiksi vaneriin. Käärme tarvitsee terraarionsa pohjamateriaalia, piilopaikkoja, kiipeilyn mahdollistavia rakenteita (jos kiipeilevä laji), juoma-astia ja lämpölamppu. Lisävaloa voi halutessaan luoda loisteputkella.

Googlella löytyy terraarionrakentamisohjeita jos nikkarointitaitoja löytyy. Tässä esimerkki. Valmiita löytää mm. nettikaupoista tai käytettynä minkä mistäkin palstalta. Eläinkaupoissa myytävät terraariot ovat yleensä lasia ja niissä on katteet kohdillaan.

1 person likes this

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään