Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry

Recommended Posts

Amymaria    1

Hei!

6v leoskini ei ole syönyt kolmeen viikkoon muuta kuin nahkansa. Ruokahalu oli jo ennen tätä normaalia huonompi, söi n. kerran viikossa tai kahdessa normaalin 2 kertaa viikossa sijaan.

Eläinkaupasta suosittelivat kokeilemaan Nutri Plus geeliä sipaisuina suupieleen, että saisi energiaa ja vitamiinejä. Olen tehnyt tämän nyt kahdesti.

Nyt lesoki sitten ulosti ja ulosteessa oli kirkasta nestettä (pissa?), valkoinen kuivempi kökkäre ja sitten vihreää... Vihreää en ole nähnyt koskaan aikaisemmin, vain mustaa ja valkoista.

Voiko tämä johtua Nutriplussasta vai onkohan ressukalla nyt muuta hätää?

Eläinkaupassa (Faunatar) meinasivat, että liskolla olisi myöhäinen kevätpaasto ja pitivät sitä normaalina...

Olen kiitollinen jos joku osaisi vastata, onko muilla ollut samanlaista?

Jaa viesti

Amymaria    1

Odotan kovasti josko joku osaisi vastata....:huh:

Lisko loi tänään nahkansa ja ainakin se maistui, eli söi sen...

olen kyllä ihmetellyt, kun luo nahkansa aika tiuhaan eli 3 viikon välein...

Jaa viesti

Tähti*    43

Mulla oli paksuhäntägekolla vihreitä löysiä ulosteita. Alkoi myös niin että söi huonommin, sitten ei lopuksi olleskaan ja nahanluontikin oli vaikeaa. Kyse oli silloin 6kk ikäisestä pikkuisesta ja huoli suurta. Käytin eläinlääkärissä (ja vaikka valitsin mukamas liskoihin erikoistuneen paikan niin tutkijana oli aivan joku muu kuin "liskolääkäri). Eläinlääkäri tutki liskoni faunaboxin läpi, määräsi nestemäistä antibioottia pikku ruiskulla annettavaksi. Lääkekuuri oli muistaakseni 7pv. ja ei toiminut.

Tuolloin minulla sammui aina yöksi lämpömatot ja koska olin todella huolissani niin liskoni kasvattaja otti Helmin hoitoonsa tervehtymään. Hyvin pian uloste normalisoitui ja ruoka alkoi maistumaan. Muuta en keksi kun joka liiallinen vahakoin syöminen tai se etteii ruoka kerennyt sulamaan kunnolla kun matto sammui -> suolistotulehdus.

Nyt Helmi on taas kotona ja voi hyvin ja syö päivittäin sirkkoja =).. lämpömatto on ainkin vielä pitkään päällä koko ajan (terrassahan on ns. viileä pää johon voi sitten vetäytyä jos siltä tuntuu )

muuta neuvoa ei itsellä ainakaan tilantteseen ole kuin tämä kokemus.

Jaa viesti

Tähti*    43

niin ja yrtin "pakkoruokkia" muussaamalla vahakoita/sirkkaa mössöksi ja sivellä nenulle ym. Nutri-plusgeeliä tarjosin myös mutta eihän se mikään ihme troppi ole.

Jaa viesti

Amymaria    1

Kiitos Tähti tosi paljon vastauksesta.

Tänään tuli taas vihreää löysää kakkaa. :-(

Meillä ollut lämpökivi päällä 24/7 joten en usko että olisi ruuansulatteluongelmaa.

Mutta outoahan tuo on.

Virkeä ja valpas leoski kyllä on. Liikkuu ahkerasti päivälläkin.

Äsken näkyi litkivän vettä vesikupistaan.

Yritän tarjota ruokaa joka toinen päivä ja annan edelleen Nutriplussaa. Nahanluonti sujui täydellisesti.

Ajatus kyllä ottaa eläinlääkäriin yhteyttä hyvinkin pian jos tilanne ei muutu.

Onko muilla kokemuksia vihreästä kakasta?

Jaa viesti

Tähti*    43

Käyttääkö leoski kuitenkin normaalisti lämpökiveä? Oletko mitannut minkä lämpöiseksi kivi kuumenee? Meillä leoskien lämmöt vaihtelevat 37-39 välillä ja paksukaisilla lähemmäs 40c.

Jaa viesti

Amymaria    1

Kyllä leoski viihtyy lämpökivellä. On siinä aina aamulla kun heräämme.

Meillä terran lämmin pää 39 C ja viileä huoneenlämpöinen.

Olen ollut nyt yhteydessä Johanna Raulioon ja saanut ohjeita.

• Like 1

Jaa viesti

Tähti*    43

Minkälaisia ohjeita sait? Jos niitä olisi hyötyä muilekin,jos vastaavaa jonkun leoskille ym. tulee?

• Like 1

Jaa viesti

Gekkomums    0

Itse en liskoa omista mutta onhan vesi vaihdettu tarpeeksi usein ja vesikuppi pesty? Onhan ruokaelukat eläviä? (eikä jätetty kuppiin päiviksi) Ja eihän sille ole syötetty kasviksia? (Leoskit ovat täysin hyönteissyöjiä) Joo ja tosiaan en ole mikään ekspertti, vasta liskoista innostuin:biggrin:.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään