10 viestiä aiheessa

Mulla on kuollut käsiin nyt n. 40 kpl kiinankääpiötuliliskon poikasia sellaisessa toukkavaiheessa, että jalat kehittymässä. Joku on alkanut jo leijumaan vedenpinnan tuntumassa, mutta ei ole kiivennyt kelluvalle alustalle. Mulla on poikasakvaariossa ilmapumppu vettä hapettamassa, ja ravinnoksi on tuohon vaiheeseen asti ainakin kelvanneet hyvin pakastetut kyklooppiäyriäiset. Veden olen vaihtanut ja pessyt astian kuumalla vedellä joka toinen päivä. 
Nyt on pelissä vihoviimeiset 2 toukkaa, n. viikko sitten kuoriutuneet. Apua. Mitä voisin vielä tehdä toisin, että saisin edes nämä kehittymään aikuisiksi asti?

2017-05-29.jpg

Jaa viesti

Ainakin pese vähän vähemmän. Lämpötilojakin kannattaa vahtia etteivät pääse nousemaan korkeiksi. Mutta jos toukat eivät kehity, luultavimmin syy on siinä, että niissä on jotain vikaa, mikä sit voi johtua vaikka mistä. Ovatko vanhemmat sukua keskenään? Itselläni on altaassa yks setti tulareita, jotka kyllä saavat aikaan munia ja toukkia, mutta ne kuolevat viimeistään maavaiheisina ilman näkyvää syytä.

Jaa viesti

Itselläkin kuolivat aina, vaikka kaiken piti olla kohdillaan. Yhden toukkavaiheessa olevan myin kaverilleni ja se on kehittynyt ihan aikuiseksi asti, niin voisi olla että niiden pitää olla erillään toisistaan. En ole ihan varma tästä, mutta voit ainakin kokeilla :)

Jaa viesti

Olosuhteilla on kyl paljon merkitystä, kun tyypit ovat vielä noin älyttömän pieniä. Itsellä kuoli yksi setti maavaiheisia kun anoppi laittoi patterin päälle talvella ja lämpö ylitti ötökkäraukkojen sietorajan.

Jaa viesti

Mullakaan ei ole sen parempia neuvoja mutta noi kuvassa näkyvät ainakin on niin pieniä ettei ne ihan kohta nouse maalle. Voisko ilmastin ja liika kuuraus olla syynä kuolemiin? Oon saanut ainoastaan kaksi kintsua kasvatettua aikuisiksi, japsit on kaikki kuolleet viimeistään maavaiheessa. Viimeks äitienpäivänä yks lupaava vuoden ikäinen :( Oon päätellyt että kompostin reunoilta ruuaksi otetut madot (joita luulin banaanikärpästoukiksi) on olleet syynä ainakin joihinkin kuolemiin. Oon antanut vauvojen kasvaa aikuisten altaassa kunnes nousevat maalle, ja suurimmat & vahvimmat ovat olleet kiinankääppäreitä joiden allas on viileämpi ja yleensä huonommalla hoidolla kuin japsien, joka on meidän"ykkösallas". Senpä takia testaan nyt yhden vaavin kanssa kasvatusta pikkuötöjä vilisevässä erittäin epästeriilissä lampivedessä...

Jaa viesti

Kiitos vastauksista! Liika hygienia saattais olla... Antaa astian siis limottua vaan.
Taidan kokeilla kylmäkallea ajoittain astian alla, että sais veden viilenemään. 
Ja kyllä vain, isot tularit on kaikki sukua keskenään. :/

Jaa viesti

Se pinnalla kelluminen ei muuten kuulu ollenkaan asiaan. Noista tulee ihan oikean tuliliskon näköisiä ennen kuin nousevat maalle, ja siinä menee ainakin viikkoja. Eli muodonmuutos on ihan totaalinen ennen vedetä nousua.

Jaa viesti

Komppaan Kaisaa, meillä toukkavaiheeseen on mennyt kolme, neljä kuukautta (viileässä vedessä kestää pidempään ja kasvaa paremmin). Kidukset alkavat loppuvaiheessa pienentyä ja huomaat kyllä muutoksen ulkonäössä.

Jaa viesti

Aha. Joo. Kiitos kommenteista. Oon vielä noviisi, enkä siis seurannut yhtään toukkaa vielä maavaiheeseen. Tää on niin jännää! 

Jaa viesti

Samaa mieltä, kasvun seuraaminen on tosi mielenkiintoista! Mulla on nyt eka kertaa tällä systeemillä toi yks erikseen kasvamassa ja just tiirailin sitä niin taas parissa päivässä tullu kokoa milli-pari lisää niin että sen hyvin huomaa. Napsii hauskasti mikroskooppisen pieniä lampiötöjä, toivon että tää kasvais isommaksi kuin aiemmat japsit että ois maavaiheessa helpompaa.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään