Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry

Recommended Posts

renne    0

Käärme on ollut suunnitelmissa jo monia vuosia ja nyt kun alkaa olla raha-ja elämäntilanne kohdillaan että sen voisi ottaa, niin mieltä askarruttaa kysymys johon ei Googlella tai foorumia selaamalla löydy vastausta. Kysymys kuuluu, mikä on teidän mielipide voiko käärmeen hankkia talouteen kun kuljen toisella paikkakunnalla töissä, olen aina 4 päivää töissä ja 6 vapaalla..?  Sen toki tiedostan ettei ole järkevää hankkia lajia jonka terraario vaatii päivittäin sumuttelua jne... Kuulostaako tämä teidän kokeneempien mielestä aivan tuhoon tuomitulta ajatukselta?  Sekin mietityttää että kuinka sydän syrjällään olen aina huolehtimassa mitä kotona voi tapahtua sillä välin kun olen töissä. Ajattelin laittaa eläintä kuvaamaan puhelimeen yhdistettävän riistakameran mielenrauhan takaamiseksi... :biggrin:  Kiitos jo etukäteen.

Edited by renne

Jaa viesti

tonikin    1 482

Taisit jäädä nyt hieman yksiksesi kysymyksesi kanssa:)

Mutta paikataampa tilannetta. En missään nimessä suosittelisi. Riippumatta millaisen ilmasto-olsuhteen eläin vaatii, kuuluu terraelämän satunnaisiin arkirutiineihin lamppujen kosahtelut, vesiastioihin paskantelut, pieleen menneet nahanluonnit, sun muuta kaikkea mahdollista. Siksi päivittäinen tsekkaus, vaikka mitään itse hoidettavaa ei välttämättä olisikaan.

Jaa viesti

Nitrogen    37

Minä en myöskään suosittele. Kun jotain joskus menee vähän pieleen Tonin kuvaamilla tavoilla ja käärme tarvitsee toimenpiteitä, pääsetkö varmasti paikalle? Toki riistakamera tai vastaava auttaa toteamaan tilanteen, mutta ei vielä korjaa sitä. En halua liikaa lytätä tai pelotella, mutta viitatkaamme vielä eläinsuojelulakiin:

5 §
Eläinten hoito

Hoidossa olevaa eläintä ei saa jättää hoidotta tai hylätä. Eläimen on saatava riittävästi sille sopivaa ravintoa, juotavaa ja muuta sen tarvitsemaa hoitoa. Eläimen sairastuessa sen on saatava asianmukaista hoitoa. Eläimen hyvinvointi ja olosuhteet on tarkistettava riittävän usein.

Lain taustalla on etiikka, eli käsitys oikeasta ja väärästä. Lain tarkoitus on turvata eläimille hyvä elämä, johon lainsäätäjien mielestä kuuluu eläinten hyvinvoinnin ja olosuhteiden tarkastaminen riittävän usein, kuten viimeinen lause toteaa. En pelottele lailla ja seuraamuksilla, vaan vetoan etiikkaan. Sillä ei ole käärmeen kannalta oikein että se jää hoidotta useaksi päiväksi peräkkäin (muissa kuin poikkeustilanteissa).

Jaa viesti

renne    0

Juurikin tälläisiä olen itsekkin miettinyt, taitaa jäädä hankkimatta :confused: kiitos kuitenkin kun viitsitte vastata ja vaikka joku olisikin voinut sanoa tämän olevan toimiva kuvio olisi varmaan jäänyt silti hankkimatta kun ei saa sielulle rauhaa kun olisin ollu aina huolissaan käärmeestä... :rolleyes:

Jaa viesti

tonikin    1 482

No mut hyvin harkittu ja suunniteltu on jo puoliks tehty, eli jos/kun elämän tilantees muuttuu niin tiedätpähän mihin hommaat voit suvereenisti siirtyä:)! Ja mikäs siiheks on tätä foorumiakaan läräillessä, kyllähän täällä on (vaikka rupattelu melko verkkaista onkin..) eläimen hankintaa harkitsevia muutoinkin, eikä se kokemuksen vaihtoja estä.

Edited by tonikin

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään