seinäkello

Tautiset sirkat?

3 viestiä aiheessa

Osaisikohan kukaan sanoa mistä mahtaa olla kyse, kun kenttäsirkat alkavat halvaantua takimmaisista hyppyjaloista lähtien ja lopulta kuolevat? :/ Ostin vajaa viikko sitten n. 20-30 sirkan satsin, missä oli pieniä ja vähän isompia, keskenkasvuisia kuitenkin kaikki eikä ihan vauvoja. Laitoin niille asumuksen sellaseen tokmannin säilytyslaatikkoon, mitat noin 40x40x50, ja sinne vessapaperirullaa, maitotölkkiä, rutistettua paperia ja heinää piiloiksi. Päivällä sirkoilla on hehkulamppu lämmittämässä muutaman tunnin ajan. Tarjolla on koko ajan vettä pumpuliin imeytettynä, kuivaruokaa (kaurahiutaleita, sirkkojen rehua, kalanruokahiutaleita, kuivia lehtiä) sekä päivittäin olen antanut jotain tuoretta kasvista ja lähes päivittäin jotain proteiinipitoista syötävää (kissanruokaa, kananmunankeltuaista, jauhisten koteloita). Joten mun käsityksen mukaan olosuhteissa ei pitäis olla vikaa? Voiko siis olla, että sirkoilla on joku tauti? Ei niitä joukoittain ole kuollut, tähän mennessä kolme yksilöä, jotka kaikki olivat niitä pahnueen pienimpiä. Nyt tosin yhdellä isommalla yksilöllä on taas tollasia halvausoireita :/ Lisäksi sirkat ovat aika väkivaltaisia toisiaan kohtaan, päivittäin joku menettää raajansa tai tuntosarven. Onko kuitenkin niin, että laatikko on liian pieni? Lykkäsin sen kyllä lähes täyteen tota piiloutumismatskua...

Jaa viesti

Mun sirkat elelevät (ja jopa lisääntyvät :D ) myös isossa muovilaatikossa jossa on hyttysverkosta väkästetty kansi, pohjana talouspaperia, piiloina kanamunankennoja ja talous/wc-paperi rullia. Ruokana koiranruokanappuloita, salaattia ja porkkanaa. Vesi tarjoillaan pilttipurkin kannessa olevalta vanulapulta. (kalan ja sirkan ruokaakin oli,mutta ne loppuivat vähän aika sitten, kauraryyneissä ainkin faunattaren sirkat kupsahtivat). Sun virityksesi tosin kuulostaa sirkoille "mielenkiintoisemmalta" =).

Lämmitystä noilla ei ole lainkaan, ei myöskään poikasilla. Olen siis jamaikkalaisille laittanut sukukypsyyden koittaessa laatikkoon turpeella täytetyn kipon joka on hivenen kostutettu. Kirjallisuutta kun luki,niin kasvattamisesta sai vaikeahkon kuvan,mutta eipä tuoihmeempää ole.

Ihan minipoikaset sitten hukkuvat helposti ippaan tai vaikkapa kosteaan kurkkuun,jotenka varo sitä . Ja suosittelen ostamaan ihan kasvattajilta, saa huomattavasti elinvoimaisempaa populaa kuin eläinkaupasta.

Jaa viesti

ja  minusta paras sirkkalaji ruokaötöksi on nuo jamaikkalaiset. Ne vaan "helisevät" kun tulevat sukukypsiksi. Kakstäpläsirkat ainkin vastaavat sirityksen desibeleiltään palovaroitinta :biggrin:

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään