Edin omistaja

Nelivarpaan hoidosta

7 viestiä aiheessa

Olen melko tuore kilpparin omistaja. Edi on ollut mulla lokakuun alusta asti. Se on jonkin verran vapaana, mutta viettää aikaa myös terrassa. Haluaisin sille jotain virikettä. Terrassa on tällä hetkellä kaarisilta, pari oksaa, kalkkikivi ja isompi kivi, jonka päällä se myös syö. Mitä muuta terraan voisi laittaa? Se voi olla myös jotain pureskeltavaa.

Lisäksi mieltäni painaa kaksi asiaa. Edi on kova puriskelemaan mm. mattojani. Mistäköhän se johtuu ja millä sen saisi loppumaan? Olen myös huomannut, että välillä se syö puhdasta hiekkaa. Siinä vaiheessa olen koputtanut terran lasiin, minkä jälkeen se on lopettanut sen. Voisiko sillä olla tylsää? Toisaalta tämä herraseni on kova syömään, mutta siitä huolimatta olen ruokkinut sen vain kerran päivässä; annan sille kourallisen verran ruokaa. Olen miettinyt, voisiko sillä hiekkaa syödessään olla vielä nälkä tms... Toivon tähän jotain ratkaisua, koska tiedän, ettei tuo normaalia ole. Ruoan päälle ripottelen päivittäin kalkkia ja kerran viikossa Nutrobalia. Onko se ok?

Mitä mieltä olette kylvetyksestä? Edin entinen omistaja kylvetti sitä viikon parin välein, minä taas kylvetän parin viikon välein. Onko kylvetys kuitenkaan välttämätöntä? Vesiastiaa Edillä ei terrassa ole. Pitäisikö sellainen laittaa?

Kiitos kaikille, jotka viitsivät vastata!

1 person likes this

Jaa viesti

Heippa! :)

Terraan voi laittaa mitä vain myrkyttömiä kasveja, tekokasveja, piiloja, juurakoita, kiviä jne.. :)
Jos jotain pureskeltavaa, niin hanki seepiansuomu eläinkaupasta.

Mattojen pureskelu loppuu siihen, kun pitää konnaa vain sille oikeassa ja turvallisessa paikassa eli terraariossa.

Joskus kivien, hiekan tms. syönti voi olla oire jostakin puutostilasta. Kuitenkin tuo päivittäinen kalkki ja pari kertaa Nutrobalia viikossa kuulostaa hyvältä. Muista kuitenkin pitää myös niitä paastopäiviä, ettei konna kasva liian nopeasti ja saa liikaa ruokaa - ne kun eivät joka päivä luonnossakaan välttämättä syö tai löydä ruokaa.

Konnaa ei tulisi kylvettää ollenkaan, sillä se ei ole luonnollista ja on jopa haitallista.
Huolehdi vaan, että konnalla on tarpeeksi iso ja laakea vesiastia terrassaan. Sellainen, mihin se halutessaan kokonaan mahtuu, mutta jalkojen tulee yltää pohjaan. Konna juo ja "kylpee" kyllä itse kun sen kokee tarpeelliseksi. Ei siis pakoteta konnaa veteen. :)

Jaa viesti

Mitä nuo myrkyttömät kasvit voisivat olla näin talviaikaan? Minulla on tulilatva, onko se myrkytön? Kävin eläinkaupassa, jossa sanottiin, etten välttämättä tarvitse seepiansuomua, koska Edin terraariossa on jo kalkkikivi.,,

Paastopäivä tuli oikeastaan pari viikkoa sitten. Laitoin sille ruokaa, kun se oli jo mennyt nukkumaan. Seuraavana päivänä se söi ne vasta, kun oli kunnolla herännyt. :D Ei siis saanut ruokaa yhtenä päivänä lainkaan. On myös päiviä, jolloin se syö vain vähän, ei edes sitä kourallista, jonka annan.

Haluaisin muuten vielä tietää, mitä kasveja sille uskaltaa antaa ruoaksi. Entä onko salaatilla mitään väliä; käyvätkö kaikki salaatit? Edin suosikkisalaatti on ehdottomasti romaine. :) Olen kuitenkin vaihdellut salaattia ajoittain; tänään se sai jäävuorisalaattia.

Onko väliä, mitä materiaalia vesiastia on? Voiko se olla jotain muuta kuin muovia? Olen huomannut, että Edi ei todellakaan pidä kylvyistä. :D Se ei edes aina juo, kun joutuu veteen. Ehkä suosiolla jätän sitten kylvetyksen, koska se ei pesuhetkistä nauti. En viitsi rääkätä toista. :)

Jaa viesti

Kannattaa lukaista listaa konnille sopivista kasveista tuolta ruokapuolelta. :)

Oli sinulla sitten seepiansuomu ja/tai kalkkikivi, niin kalsiumkarbonaattia eli liitujauhoa tarvitset jokaiseen ruokaan jokatapauksessa, koska kalkkikivi ei ole riittävä.

Tummia salaatteja vain salaateista, jäävuorisalaatissa ei ole mitään muuta kuin vettä, todella ravintoköyhää, joten se tulisi jättää ruokavaliosta pois kokonaan.

Vesiastian materiaalilla ei ole väliä. Meillä on käytössä niin eläinkaupasta ostettuja, vesiastioiksi tarkoitettuja astioita kuin sitten ihan noita kukkaruukkujen aluslautasia.

Jaa viesti

Kalkkia olen laittanut jokaiseen ruokaan. Se ei kuitenkaan taida olla sama asia kuin liitujauho... Tiedän, että sitä myydään mm. apteekeissa. Minkä laatuista ja paljonko sitä pitäisi kerralla ostaa?

Hyvä tietää, että jäävuorisalaattia ei saa antaa; jätän sen siis pois. Juuri tänään ostin ruokakaupasta romainea, joka on Edin herkkua ja ymmärtääkseni juurikin tuota tummaa salaattia. :) Tummista salaateista taidan ostaa jatkossa myös rucolaa.

Olen nyt laittanut Edille vesiastian terraan ja jättänyt kylvyt kokonaan pois. Olen huomannut, että se kyllä käy juomassa aina välillä, mikä on hyvä juttu! :)

Haluaisin vielä tietää, onko olemassa yläikärajaa sille, minkä ikäisenä aloittaa kilpikonnan "pakkohorrostuksen". Edi täyttää toukokuussa jo kahdeksan eikä ole siis vielä koskaan ollut horroksessa. Ensi talvena ajattelin sitä kyllä kokeilla, ellei ole jo liian myöhäistä...

Anteeksi, että kyselen näin paljon! Edi on kuitenkin ensimmäinen kilpparini ja haluaisin siitä mahdollisimman pitkäikäisen ja terveen lemmikin, joten haluan hoitaa sitä parhaani mukaan. :)

Jaa viesti

Liitujauho eli kalkki eli calsium carbonate. :)

Ei ole mitään ikärajaa horrostukselle, alusta alkaen vaan ja loppuun asti, jos konna on terve. :) Niin ne luonnossakin horrostavat syntymästä kuolemaan asti.

Jaa viesti

Kirjoitettu (muokattu)

Tuli tässä taas mieleeni yksi asia nyt, kun on kevät ja ulkona on voikukkia yms. herkkuja, joita voisi konnalle antaa. Olen antanut Edille pari kertaa voikukkaa (nimenomaan sitä kukkaosaa) ja se on ne hyvällä ruokahalulla vedellyt. :) Montako kertaa viikossa voikukkaa, orvokkia yms. voi konnalle antaa?

Lisäksi kysyisin, onko mielestänne outoa, että Edi menee heti vesikippoon kylpemään, kun olen vaihtanut sinne veden. :D Se nimittäin tekee niin joka kerta, ja pian vesikippo on ihan samannäköinen kuin ennen veden vaihtamista. :D

Edited by Edin omistaja

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään