Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
NukeCow

Amazonin puuboa (Corallus hortulanus)

Recommended Posts

NukeCow    4

Onko kenelläkään kokemuksia tai tarinoita näistä kaunokaisista?

Pitäisikö hankkimisen suhteen kääntyä ulkomaille vai onko näitä mahdollista saada jostainpäin Suomea?..

Eihän sitä koskaan tiedä :roll:

Jaa viesti

SiruH    3

Täältä löytyy yksi... voin kyllä suositella lämpimästi. :)

Suomessa on ainakin silloin tällöin näkynyt tulleen poikueita, tuo meidän on ainakin ihan kotimaista alkuperää. Mutta kuten yleensä, Ruotsista saa halvemmalla. Ja jos erikoisempia värimuotoja kaipailee, kannattaa varmaan myös kysellä kauempaa.

Ihan helppohoitoisin laji tämä ei taida olla - muuten ei ole ollut ongelmia, mutta sen syömisen kanssa vierähtää usein tunti jos toinenkin. Heiluttelet hiirtä, puhaltelet, tökit kuonoa ja kylkeä, uhkailet tai puhut nätisti, mikään ei tehoa. Nappaileehan se kovasti, muttei tarraa kiinni. Mutta yhtäkkiä -siinä! Käärme ottaa hiiren, kuristaa innolla, kietoutuu saaliin ympärille niin tiukasti, ettei hiiriparasta näy kuin häntä. *riemua, onnea, lyhyt voitontanssi*

...ja siinä se sitten nököttää. Vartin. Mitään ei tapahdu. Ruokkijalla on nyt hyvä hetki keittää kupillinen teetä ja lukea lehti. Ja käärme tappaa ruokaansa kaikessa rauhassa. Kunnes yhtäkkiä se liikahtaa. Tiukka mytty aukenee pitkäksi laihaksi käärmeeksi, joka on täysin unohtanut saaliinsa ja huomannut mielenkiintoisen oksan, jota voisi käydä tarkemmin tutkimassa. Ruokkijalta saattaa tässä vaiheessa päästä itku. Mutta uudestaan pitää yrittää. Ja yleensä boa jossain kohtaa vahingossa nielee hiiren. Ja kun se on makuun päässyt, söisi se koko pakastimen tyhjäksi, ei puhettakaan mistään odotteluista tai kuristamisista, siinä se odottaa kita ammollaan, että joku ystävällisesti tiputtaisi ruokaa kurkkuun. :roll:

*huokaus*

Mutta ehkä niitä on helpompiakin yksilöitä. Eikä ainakaan pääse tekemisen puute yllättämään. :wink:

Siru

• Like 3

Jaa viesti

Asta A.    0

Meiltä niitä löytyy 1.2. Corallus hortulanus on ihan kiva laji ja suosittelenkin sitä suht kokeneelle käärmeharrastajalle. Ensimmäiseksi lajiksi se ei ole sopiva melko aggressiivisen luonteensa takia. Eli se on laji, jota kannattaa ihailla lasin läpi ja käsittely tulee jättää minimiin. Toisaalta moni voisi sanoa, että se on "tylsä" laji esim. #piip# viljiksiin verrattuna. C. hortulanus on yleensä kaikki päivät paikallaan ja valojen sammuttua se lähtee liikkeelle. Tai sitten ei. Monesti se vaan valojen sammuttua siirtyy vaanimaan kiemuralle lasin taakse, josko joku toisi sille evästä. :roll: Silloin kannattaa pitää näpit kaukana terrasta. Tämän lajin hampaat kun ovat tunnetusti pitkät.

Sirun kuvaama ruokintamalli sopii kyllä hyvin poikasiin, mutta ainakin meillä aikuiset yksilöt syövät lähes poikkeuksetta kunhan niille vain tunkee evään suuhun. Suosittelen käyttämään riittävän pitkiä pinsettejä yms.

Suomessa muutama kaveri on näitä lisäännyttänyt, mutta en kyllä vähään aikaan ole nähnyt poikasia kaupan. Meidän elukoista kaksi on Suomessa syntyneitä ja yksi on tuotu Ruotsista. Toivottavasti vuoden tai parin kuluttua meillä olisi poikasia kaupan.

- Asta

Edited by Asta A.

Jaa viesti

SiruH    3

Sirun kuvaama ruokintamalli sopii kyllä hyvin poikasiin, mutta ainakin meillä aikuiset yksilöt syövät lähes poikkeuksetta kunhan niille vain tunkee evään suuhun. Suosittelen käyttämään riittävän pitkiä pinsettejä yms. :wink:

*nauraa*

Voi olla, että mä vähän liioittelin tuota ruokinnan vaikeutta - mutta ikävä kyllä vaan hyvin vähän. :?

Ne ovat kaikki niin yksilöitä, sehän tästä harrastuksesta tekeekin niin mielenkiintoista! :D

Siru

Jaa viesti

Asta A.    0

Meidän uros oli poikasena melko hankala ruokkia, mutta nykyään se kyllä syö lähes aina kun evästä tarjoaa. Se tuli meille Ruotsista tosi laihana ja surkean pienenä ja se näytti jo tullessaan toivottomalta tapaukselta, mutta kyllä se siitä sitten vähitellen lähti tokeentumaan. Ruokinta oli alkuun just sellasta ottaa pinkin suuhun, pudottaa, ottaa pinkin suuhun, pudottaa..........kunnes se aina välillä lopulta söi sen. Silloin kyllä tais tulla ekat harmaat hiukset.

- Asta

Edited by Asta A.

Jaa viesti

NukeCow    4

Nyt se sitten on :) Eilen kävin hakemassa Wilcon entiseltä omistajaltaan! Yksi asia minua tosin hieman huolestuttaa, tiedän että käärmeen nahanluonnit ovat olleet totaalisen ylimittaisia ja melkoisen epäonnistuneita ja nytten sitten ongelmana olisi että yhden silmän ympärillä on vielä nahkaa ja sitten se silmänpäällinen. Käärmeellä on ruumiissaan muutenkin vielä nahkaa, olen pitänyt sitä nyt kosteaa talouspaperia sisältävässä laatikossa ja hoitanut parafiiniöljyllä ja seon ihan yhdessä yössä kohentunut ulkonäöllisesti mutta tuotanoin miten sen silmän kanssa :o Odottaako vielä ja tiputella parafiiniöljyä vai pitäisikö eläinlääkärillä käyttää?

Jaa viesti

Janne    5

Yleensä hortulanusten nahanvaihto-ongelmat johtuvat vääristä olosuhteista tai sitten eläintä on häiritty nahanvaihdon aikan. Olen pannut merkille, että ongelmia aiheuttaa liian kuiva, kuuma tai märkä terraario. Myös puutteellinen ilmanvaihto aiheuttaa ongelmia.

Ton kiinni jääneen nahan kanssa ei kannata turhia hätiköidä. Majoitat vaan elukan oikeisiin oloihin ja odottelet seuraavaa nahanluontia.

Janne

Jaa viesti

NukeCow    4

Jooh, syynä on just nuo väärät olosuhteet. Mutta elikko ei ollut sillon mun omistuksessa vielä. Eli antaa sen vaan olla ja odottelee? Selvä.. kiitos

Jaa viesti

Tulilisko    0

Millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä käärmeestä? Onko niin ilkeä kuin mitä saa kuulla? Tottuuko käsittelyyn/kannaattaako edes käsitellä? Mikä on teistä kaunein värimuoto? Mitä plussia / miinuksia tämän lajin pitämisessä on? Minkä kokoinen tankki pitäisi olla? Kuinka isoksi kasvaa, kuinka vanhaksi elää?

Siinä muutama päätä vaivannut kysymys :)

Jaa viesti

Martti N    193
Millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä käärmeestä? Onko niin ilkeä kuin mitä saa kuulla? Tottuuko käsittelyyn/kannaattaako edes käsitellä? Mikä on teistä kaunein värimuoto? Mitä plussia / miinuksia tämän lajin pitämisessä on? Minkä kokoinen tankki pitäisi olla? Kuinka isoksi kasvaa, kuinka vanhaksi elää?

Siinä muutama päätä vaivannut kysymys :)

Elikkä siis Corallus hortulanus.

Melko puolustautuvaisia. Eiväthän nämä mitä ilkeitä ole mutta eivät käsiteltäviäkään. Ei kannata käsitellä tarpeettomasti (niinkuin ei mielestäni mitään muutakaan lajia). Käsittely hoituu parhaiten koukuilla, jotka on helppo tehdä itse. Värimuotoja piisaa normaalista "garden phasesta" keltaisiin-mustiin-punaisiin. Ainakin keltaisia on tullut Suomessa vastaan.

Plussia: Mielenkiintoinen harraste-eläin, ei vaadi hirvittävää tilaa, "sopiva" koko, yleisesti haluttu (poikasista pääsee eroon),

Miinuksia: Ei käsiteltävä (jos sen haluaa miinukseksi mieltää), saattavat poikasena olla huonoja syömään

Kyllä tämä aina viljiksen voittaa.

Jaa viesti

Markku    0

Omani ovat kyllä aika rauhallisia, kyllähän ne saattaa tehdä pieniä varoitushuitaisuja vähän sinne päin, mutta nekin kyllä pystyy ennakoimaan käytöstä tarkkailemalla. Käsittelyssä jo pelkkä terraariosta ulos saanti saattaa olla työn takana, ja ei sitä ihan turhan takia kannatakkaan repiä ulos. Mutta terraariossa tarkkailu onnistuu hyvin, koska ne yleensä on hereillä ollessaan jossain näkyvillä oksalla, ja tulevat uteliaina tutkailemaan tilannetta kun ovea raottaa.

Sopiva terraario aikuiselle lienee jotain luokkaa 80 x 80 x 60 cm (kxlxs), pituutta niille tulee jotain parin metriä.

Jaa viesti

juksu    51

Siis C.hortulanus on loistava käärme valinta kaikinpuolin.

On kylläkin plussaa jos löytyy jonnimoista kokemusta käärmeistä.

Tempperamenttiä niiltä taitaa löytyä laidasta laitaan. Oma aikuinen naaraani on melko "kesy", että sitä nyt voi vähän käsitellä jos siltä tuntuu. Mutta ruotsista tuomani poikanen ei kyllä anna itteensä koskea vaan nappaa näppeille tai ulostaa. <- Linkissä kuva.

Plussaa:

-Suht pieni koko (yleensä 120-180cm tai jotain ??)

-Mahtavat värimuodot (poikasten väri ei välttämäti tule olemaan sama mitä vanhempien)

-Edes hiukan lisää haastetta

Miinusta:

-Empäs keksi yhtään ;D

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/photo/jippii.fi/a/n/antero.heikkinen/1070353542030.jpeg

Lisä infoa

www.corallus.com

Jaa viesti

NukeCow    4

Omat viuhtoo aina hännillään ja paskoo yltympäriinsä jos niitä käsiin ottaa. Mutta en näe mitään syytä miksei tämmöistä hankkisi, loistavia käärmeitä. Ei niistä tarvitse sanoa mitään muuta :D

Ja kyllä niitä puremisiakin aika hyvin pystyy välttelemään koska ovat mielestäni melko ennalta-arvattavia käärmeitä, kyllä sen siitä aika hyvin näkee millon meinaa antaa sormille.

Jaa viesti

Guest Pinksu   
Guest Pinksu

Olen yrittänyt etsiä googlesta tietoa Amazonin puuboista. En löytänyt oikein hyviä suomalaisia sivuja, eikä enkku oikein hyvin suju..:) Eli haluaisin tietää niiden hoito-ohjeita. Minulla ei ole ikinä ollut käärmeitä, mutta liskoja kyllä. Onko Amazonin puuboa hyvä ensimmäiseksi käärmeeksi? Millaisen terraarion se tarvii? Onko niitä helppo käsitellä? Ja jos tiedätte jotain hyviä sivuja mistä löytyisi tietoa niistä, niin laittakaa osotteita ;)

Jaa viesti

tara86    0

En ole kamalasti puuboaan perehtynyt, mutta sen voin sanoa että tietääkseni ei oikein sovi ensimmäiseksi käärmeeksi..

Jaa viesti

SiruH    3

Etsi käsiisi Herpetomania 3-4/2001, sieltä löytyy oikein mainio juttu kyseisestä käärmeestä. :)

Jaa viesti

laura:    0

joo... mun mielestä Amazonin puuboa ei ei olkein sovi ensimmäiseksi käärmeeksi sillä se on (siis mitä olen lukenut ja kuullut) aika äkäinen ja vaikea käsitellä. siis jos sitä kannattaa käsitellä ollenkaan.. olikos se vihreän värinen...

kannattaisin kuitenkin jotain kuningaspythonin tai viljakäärmeen tapaista käärmettä sillä ne ovat rauhallisia... voit kuitenkin ottaa minkälaisen käärmeen tahansa...

Jaa viesti

Kiemura    2
Olen yrittänyt etsiä googlesta tietoa Amazonin puuboista. En löytänyt oikein hyviä suomalaisia sivuja, eikä enkku oikein hyvin suju..:)

Joo, kannattaa panostaa siihen englannin kieleen jos haluat harrastusta jatkaa. Vain yleisimmistä lajeista löytyy mitään tietoa suomeksi ja nekin yleensä kovin suppeasti.

Eli haluaisin tietää niiden hoito-ohjeita. Minulla ei ole ikinä ollut käärmeitä, mutta liskoja kyllä. Onko Amazonin puuboa hyvä ensimmäiseksi käärmeeksi?

En suosittele. Itsellä on ollut käärmeitä yli 5vuotta, mutta vasta hortujen tultua taloon alkoi ensimmäiset harmaat hiukset ilmaantua.

Nämä kaverit kun eivät ole ihan käyttäjäystävällisiä. Nimim. hermot meni yritettyäni syöttää hortua 2 tuntia siinä onnistumatta...

Millaisen terraarion se tarvii?

Isohkon, korkean, hyvällä tuuletuksella varustetun sademetsän kosteudella 70-90%... Meillä on pari 140x60x60 kokoisessa.

Onko niitä helppo käsitellä?

Näitä ei käsitellä... Ilman käsittelyn yrityksiäkin saattaapi tulla tälläistä jälkeä: pikku näykkäisy

Ja jos tiedätte jotain hyviä sivuja mistä löytyisi tietoa niistä, niin laittakaa osotteita ;)

www.corallus.com

olikos se vihreän värinen...

Joo, ei ollut... se vihreä oli se caninus...

Jaa viesti

Kaide    0

Kyllä hortut mun mielestä sopivat ekaksi käärmeeksi, kunhan mielenkiintoa riittää ja muistaa ettei niitä turhaan sorkita.

Ja jos nyt hortun hommaisit, niin suosittelen kyllä poikasta. Poikanen on helpompi käsitellä ja siinähän ne taidot sitten pikkuhiljaa karttuvat kun hortukin kasvaa.

Meillä ei ole vielä ollut noitten parin hortun kanssa minkäänlaisia ongelmia, ruoka uppoaa "liiankin" hyvin jne. Aika pieniähän nuo ovat, 30l smartissa vielä asustelevat.

Suosittelen.

Jaa viesti

Kiemura    2

Kaide: Tervetuloa meille syöttämään aikuista urosta... :D

Se nimittäin nappaa kiinni... pudottaa... nappaa kiinni... pudottaa... nappaa käsille... lähtee karkuun... nappaa kiinni... pudottaa... ja jatkaa samaan malliin kunnes syöttäjällä menee hermot ja päättää kokeilla huomenna uudestaan... :hehe:

Jaa viesti

sarian    18

No eivät nuo hortulanukset nyt vaikeimmasta päästä ole kunhan ensin perehtyy hoito-ohjeisiin ja hankkii mieluiten kotimaiselta kasvattajalta hyvinsyövän ja muutenkin hyvin käyntiin lähteneen terveen poikasen johon on käyttötuki, taikka aikuisen vastaavan yksilön.

Mikäli haluaa syliteltävän, tai edes käsiteltävän käärmeen suosittelen tutustumaan muihin lajeihin, vaikkapa juuri kuningaspytoniin tai vielä mieluummin kuningasboaan/sateenkaariboaan taikka mieluimmin juuri viljakäärmeeseen :D

Jaa viesti

Guest   
Guest

Hortulanukset on mun mielestä sen verran helppoja elukoita, että sopii vallan mainiosti ekaksi käärmeeksi. Mulla ei oo ollu syöttämisessä nuorilla ikinä mitään ongelmia. Aikuisen naaraan kanssa on ollu joskus pientä vääntöä, mut ei siinäkään oo hermot menny(jos menee ni en suosittele mitään elukoita:P ainakaan hortua haastavampaa..). Tosta käsittelystä sen verran et ei noi siitä oo ollenkaan stressannu, mut mä käsittelenkin niitä vaan sillon ku on tarve siihen.

Elikkäs ainoat haaste aloittelijalle voi olla kosteus, mut ei sekään oo mitään vaikeeta saada pysymään sopivana.

Ja tietoa löytyy myös suomeksi ainakin täältä herppinetistä kunhan markku sitä laittaa paremmin esille.

ps. Mä voin myydä sulle yhen viime syksyn uroksen, joka toimii 100%:ti, ja lupaan ettei tule ongelmia sen kanssa. :D

sori viestin virheitten määrää ja kappalejakoa, mä en vaan nyt jaksa tehä paremmin..(kumminkin joku mode alkaa itkemään:P)

Jaa viesti

sarasv    0

^ Nostin tämän aiheen ylös sillä olen myös kovin ihastunut Hortun kovasti peloteltuun haasteellisuuteen.

Minua kiinnostaisi tietää kuinka kauan olette puuhastelleet helppojen "roskakäärmeiden" kanssa ennenkuin uskaltaa täydentää käärmekokoelmaansa ilmeisesti nahanluontiongelmaisella ja syömättömällä kiukku-Hortulla.

Uskon vahvasti että myös hortun kanssa pärjää, kunhan tutustuu läpikotaisin lajin vaatimuksiin ja hoito-ohjeisiin. Corallus hortulanus on käärmeistä se (Morelia viridiksen ohella) joka on viehättänyt minua siitä asti kun käärmeistä kiinnostuin.

Olen hankkinut elikkoni puhtaasti ulkonäön perusteella, ja tulen jatkossakin hankkimaan. Viehättävää käärmettä on mielenkiintoisempi tutkia ja katsella kuin susirumaa tylsimystä. Toki olosuhteet ja vaivalloisuus vaikuttavat otuksen hankintaa miettiessä mutta todellinen ostopäätös syntyy aina ulkonäön perusteella.

Ovatko motiivini siis Hortun hankkimiseen ns. perseestä? Kyseisen käärmeen ostaminen ei ole vielä ajankohtainen, mutta vahvasti suunnittelilla kylläkin.

Jaa viesti

Martti N    193
...ennenkuin uskaltaa täydentää käärmekokoelmaansa ilmeisesti nahanluontiongelmaisella ja syömättömällä kiukku-Hortulla.

Eivät ne niin vaikeita ole. Jos ostaa esim. toimivan poikasen, ei laji ole paljoakaan viljistä vaikeampi. Kerran kun pistää terraarion olosuhteet kuntoon, ei ongelmia pitäisi olla.

Pahimmillaan laji on etenkin poikasena hieman hankala, mutta tästä selviää hommaamalla kunnon yksilön/yksilöitä.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään