Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Skimme

Parta-agamien terraario ja tekniikka IV

Recommended Posts

Toivottavasti tulee oikeaan aiheeseen. :D Minulla on partiksen hankinta edessä ja vanhastaan löytyy edesmenneen leopardigekon terraario kellarista (olisko nyt joku 100-125 cm pitkä) ja tarkoitus olisi asuttaa uusi asukki tähän näin aluksi.

Putkivalaisimia löytyy yksi eli riittääkö jos hankin aluksi vain UVB putken (esim. Arcadia 12% d3) ja myöhemmin vasta lisäksi luonnonvaloputki?

Muutenkin kun tuon leogekon lämpöpaikka hoitui lämpökiven avulla niin tarvitsen ilmeisesti heti alkuun jo spottivalon partikselle tähän tarkoitukseen? Riittääkö tuohon tavallinen tarpeeksi tehokas (50-100w) hehkulamppu? Ja valaisimeksi exo terra glo light, ellei tähän ole halvempaa ja toimivaa ratkaisua?

Tiedossa on partiksen vaatimat lämpötilat terraariossa ja muut tärkeät jutut. Lähinnä käytännön ratkaisuja tiedustelisin miten tuon vanhan terraarion saa muutettua partisvauvakäyttöön. Kesän aikana rakennan kuitenkin tähän tarkoitukseen oman terraarion :) Ja nykyinen terra on siis ihan kaupasta ostettu kunnollinen, eikä itse rakennettu.

Ps. Könkkö kirjoitus puhelimen piikkiin

Jaa viesti

Joo hyvin riittää pelkkä UVB-putki aluksi. Lisäksi tarttet tosiaan sen lämpölampun, ja tavan hehku kelpaa oivallisesti, jos saat sillä lämmöt nousemaan tarpeeksi lämmittelypaikalla. Glo Light on aivan hyvä valaisin, mutta pärjäät hyvin vaikka kukkaruukusta rakennetulla valaisimellakin. Väliä on ainoastaan sillä, että ratkaisu on kaikin puolin turvallinen (nää hyppii ja kiipeilee) ja kestää lämpölampun wattimäärän hajoamatta ja sulamatta (tavallinen valaisin ei kestä esim. 100-wattista spottia 10-12 tuntia päällä).

Varaudu poikasen kanssa siihen, että yleislämpöä saattaa joutua nostamaan esim. lämpömatolla (tosin kesällä harvemmin on tätä ongelmaa). Tärkeintä on, että saat rakennettua lämpötilaerot, eli lämmittelypaikalle se ~40 astetta ja viileässä päässä huoneenlämpö. Lämpö on tärkeää mm. ruokahalun kannalta, mutta toisaalta liika kuumuus myös läkähdyttää ja ajaa liskon apaattiseksi viileään päähän jemmaan.

Partis kaipaa kiipeilymahdollisuuksia, ja lämmittelypaikkakin kannattaa väkästää johonkin maata korkeammalle. Nää viettää aikaansa maan tasoa korkeammalla, kiipeävät tasan niin korkealle kuin pääsevät. Elukka lähes varmasti kiipeää myös taustaa pitkin reikäpeltiin saakka, ja se on riski, koska näiden varpaat jää herkästi sinne reikiin jumiin ja katkeilee tms. Jos pystyt peittämään reikäpellin esim. taustalla tai jotenkin muuten, se kannattaa tehdä.

Piilo kannattaa tarjota sekä lämpimään että viileään päähän.

Partiksen pennut kasvaa hyvin nopsasti, eli kovin kauaa toi pieni terra ei sille riitä :)

Jaa viesti

Kaiken, mitä normaalikin parta-agama. Lämpölampun, jonka alle lämmittelypaikalle 40 astetta lämmintä, Tehokkaan uvb-loisteputken, jonka koko n. 2/3 terraarion pituudesta. Kiipeiltäviä sisusteita, vesiastian, jossa mahtuu myös pulahtamaan uimaan mikäli lisko sattuu siitä olemaan kiinnostunut, mahdollisen ruokakupin, mikäli aiot tarjota hyönteiset suoraan kiposta, kalkkiastian, jossa aina saatavilla terraariossa liitujauhoa. koristekasveja, yleensä muovisia, koska syövät kaiken elävän tai vähintäänkin tallovat ne ei-niin-siistin-näköisiksi. Pohjamateriaalin jokainen valitsee itse, poikaselle helpoin ja hygieenisin on ihan tavallinen talouspaperi, joka on helppo vaihtaa kakkojen ilmaantuessa, aikuiselle voi laittaa halutessaan hiekkaa tai vaikka laattoja, luonnossa elävät kovalla savipohjaisella aavikolla, jossa irtohiekkaa päällä. Piilopaikkoja hyvä olla kaksikin, toinen lämpöisessä päädyssä terraariota, toinen viileässä. Tuossapa tärkeimmät varmasti. 

Jaa viesti

Kyllä voi rakentaa. :) Periaatteessa mikä vaan puulevy käy rakentamiseen. Kunhan siitä ei irtoa mitään ylimääräistä (pihka esimerkiksi) kun lämpötila on melko korkea osassa terraariota. Kannattaa kysellä lasitusalan liikkeistä mittaan leikattuja ja hiottuja ovia. 

Jaa viesti

Onko ihan mahdotonta että aikuisen parta-agaman asuttaisi 120x60x70 terraan? Meillä on jo viljakäärmeitä joiden terrat on 120x60 niin saisin parta-agaman tuohon torniin ja jos se ei käy niin tietääkö joku missä myytäisiin valmiita mdf terroja kokoa 150? Nykyiset olen tilannut akvaterrasta mutta sieltä on kaikki loppu ja tuo 120 oli muutenkin isoin :)

Jaa viesti

Ei se varmaan mahdotonta ole, jos lisko on pienemmästä päästä. Kyllähä toi 120 liian vähän on isolle liskolle, mutta pienikokoiselle varmaan ihan sopiva. Ja korkeuttakin on sen verran, että saa sisustettua kivasti.

Jaa viesti

No niin nyt olisi partis tulossa ja terraarioksi tuleekin 140cm pitkä! :) 
Ensiksi pitäisi tuo terraario saada kuntoon eli olisiko joku ihana ja laittaisi jonkun listan mitä KANNATTAA ostaa ja mistä :D
Noita loisteputki valoja ja yksiköitäkin on jo niin paljon enkä niistä mitään tajua. Parta-agaman hoito on hanskassa (olen koulutukseltani eläintenhoitaja) ja lämpölamppu olisi lämmönlähteenä. Minulla on jo valmiiksi UVD valo jonka sain tuttavalta ja se on 60cm pitkä, riittääkö 140cm terraan? Niin ja terra on MDF-levy terraario :)

ISO KIITOS! :)

Jaa viesti

No UVB-putkeksi Arcadian 12.0-vahvuinen putki, lisäksi voit sovitella terraan päivänvaloputkea. 60cm on nafti, UVB;n suositellaan olevan 2/3 terran pituudesta. Itse lähtisin suosiolla 90-senttiseen. Arcadian putkia on vähän huonosti saatavilla useimmiten, melkein helpoimmalla pääset jos saat paikallisen eläinkaupan tilaamaan sulle niitä.

Valaisimeksi joko perinteinen akvaariovalaisin jonka ruuvaat terran kattoon sisäpuolelle tai sit sellainen tulppahommeli ja heijastimet. MDF-terran voi olla vähän haastavaa väkästää sitä tulpallista.

Exon putkia älä hanki, jos et löydä Arcadiaa, Zoomedin 10.0-putket on kans ihan ookoo.

Jaa viesti

Hei! Olen suunnittelut ensimmäisen matelijan hankintaa ja parta-agama on haavelistalla... ja nyt tämä terraarion tekniikka puoli hämmentää minua.. Eli mulla olisi kysymys myös valaistuksiin liittyen. Olenko siis ymmärtänyt oikein että tarvitsee UVB-putken lisäksi toisen päivänvaloputken? Miten tämä käytännössä toimii olen siis tutkinut netistä että tilaisin Arcadian loisteputkirungon ja siihen ilmeisesti mahtuu vain yksi loisteputki niin mihin/miten toinen putki kiinnitetään (kattoon toisen viereen/ulkopuolelle.. uvb tosiaan tiedän että pitää laittaa sisäpuolelle)?? Onko muita vaihtoehtoja esim mites nämä pelkät kiinnikkeet/tulpat ja heijasteet? Mistä näitä kannattaa lähteä tilamaan tai mistä löytyy? Rautakaupasta löytyy myös jotain tähän käyttöön soveltuvia loisteputkia ja ehkäpä runkojakin? Myös lämpölamppu vaihtoehtoja tuntuu olevan useampi, esim. kukkaruukku ja sinne lämpölamppu mietin onko vaaraa että parta-agama satuttaa itsensä siihen?

Olen myöskin terraariota hankkimassa 175cm pitkän, korkeus vielä mietityttää onko suosituksia? Riittääkö 60-70cm että saa tarpeeksi kiipeilysisutuksia?

Kaikki vinkit otetaan vastaan että saan koottua käytännällisen terran! 

Jaa viesti

Sellainen lisäkysymys kun ilmanvaihto kun se olisi tärkeä saada tarpeeksi hyväksi jälkikäteen vaikea muuttaa... Jos koko katto reikälevyä onko silloin riittävä? Vai liikaa? 

Jaa viesti

Tulpat ja heijastimet -vaihtoehto toimii oikein hyvin, itsellä on toisessa terrassa sellaisessa molemmat putket terran sisällä. Toisessa terrassa on UVB-putki tulpat ja heijastin -systeemillä sisällä ja päivänvalo terran päällä valaisinkotelossa. Käytännössä kaikista eläinkaupoista löytyy, heijastimet usein akvaariopuolella. Rautakaupan systeemit toki toimii yhtä hyvin, pidät vaan huolen että otat oikean wattimäärän ja kannan loisteputkille. Rautakaupasta saa varmaan myös päivänvaloputkeksi sopivia, mutta UVB:t pitää hankkia eläinkaupasta, ja UVB:tä siis vähintään se 10.0. Arcadian UVB-putket on parhaita, Exon putkia ei kannata hankkia.

Lämpölampuksi käy mikä vaan, joka kestää kuuman lampun, eli käytännössä keraaminen kanta täytyy olla. Oli ratkaisu mikä vaan, lamppu kannattaa suojata verkolla, koska partikset tuppaa hyppimään mm. sinne lamppuun roikkumaan.

60-70 korkea terra on oikein ruhtinaallinen :)

Onko sulla jo terra siis katsottuna vai ootko tekemässä? Liukuovellinen kannattaa olla, ja kyllä yleensä riittää, että reikälevyä on se suikale katossa ja toinen takaseinässä, eli aika normaali systeemi. Vaneriterrassa niitä ilma-aukkoja sit voi tietysti väsätä myös kylkiin.

Jaa viesti

Olen miettinyt joki-terran tilaamista kun se ois varmasti lasina kestävä materiaali mutta myös tutkinut erilaisia vaihtoehtoja rakentaa itse. Liukuovet haluan ehdottomasti mikä sitten tarkottaa että pitäs johonkin lasikauppaan ottaa yhteyttä tekeekö liukuovia ja millaseen hintaan. Haussa kuitenkin kestävä ja pitkäikäinen ratkaisu niin mietin mitä oma kyhäelmä kestää esim jos johonkin hyllyy/tv-tasoon rakentaa. 

Jaa viesti

Oon tuossa ryhmässä ollut jo jonkin aikaa! :)

Ilmeni muutama kysymys lisää kun kävin hieman ostoksilla ja sisutusta aloin tarkemmin miettiä, eli mites noi takaseinässä olevat reikälevyt olette suojanneet? Kun siinä ilmeisesti on vahingon riski.

Toinen kysymys lämpölampuista jos joku nyt ymmärtää kun minä noita taulukoita vertailin ja jos oikein ymmärsin niin toisella tulee tasaisemmin lämpöä ja se olisi ilmeisesti parempi partikselle? eli nämä kaksi exoterran lamppua: http://www.exo-terra.com/en/products/heat_wave_desert.php vai http://www.exo-terra.com/de/products/daylight_basking_spot.php Onko noista kumpikaan hyvä? Ja on käykö toi toinen (viimeinen) edes ollenkaan?

Jaa viesti

Mulla on noilla sellaset taustat, jotka tulee osin reikäpellin päälle, eli eivät pääse roikkumaan sinne. Muuten sitä on käytännössä mahdotonta estään.

Ite oon käyttänyt menestyksekkäästi molempia lamppuja.

Jaa viesti

Kiitos jälleen vastauksesta Kaisa :)

Terraan valaistukseen vielä yksi kysymys eli päivänvaloputki, olen etsinyt rautakaupoista tarpeeksi lähellä auringon valoa löytyi 5500K kelpaako tämä? 

Jaa viesti

Sellainen tilanne tulossa, että olen muuttamassa solu-asuntoon ja vanha terraario jää tänne kotiin. Olen miettinyt soluun terraarioksi sellaista leveys: 100-120cm, syvyys 50-65cm, korkeus 80-100cm terraariota. Meidän Sulevi tykkää enemmän kiipeilystä, kuin juoksusta ja muutoinkin sellainen “kököttelijä”, hiukan pienempi kokoinen herra,

eli tuskin kärsisi muutoksesta (nykyinen terraario L150/S60/K55)

Kysyisinkin, että jos olette teettäneet terraarion mittatilaustyönä, niin mistä, minkä hintainen, kauanko kesti valmistus ja toimitus? 

Kiitos :D

Jaa viesti

Aika pieni mun silmään, mutta mistäs sitä tietää mistä lisko tykkää :) Meillä on piiloina korkkikaarnaa.

Jaa viesti

Voisko joku auttaa että kun voisin tehä styroksista tai jostaa partille piilon mutta miten? ja mitä maalia siihe tarvis/ainetta käyttää ja että ei vois vahingoittaa liskoa :P Ja anteeksi jo etukäteen jos on tästäkin puhuttu mutta en vaan löytänyt aihetta :P

Edited by Liskoihminen

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään