Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Akaattisydän

Akaattikotilon muninta/lisääntyminen II

Recommended Posts

Kiitos. Pakko nyt ilmoittaa, että eilen kuoriutui mun eka "omatekoinen" aksu!! Olin niin intoa täynnä, mutta sitten rupes mietityttämään, että koskakohan noi muut mahtaisi kuoriutuu? Tää yks on vaan ollut päivän tuolla yksin kun muut on vielä munassa :D Millon noi muut kuoriutuu? :O

Jaa viesti

innis    37

Sarjassamme fiksu munija iskee taas. Aamulla kun kurkkasin terraan niin siellä toinen kotilo lojui "selällään" ja puski munia pihalle. Tuossa se nyt makaa munakasassaan... Ei taida olla ihan kaikki kotona. :lol:

• Like 1

Jaa viesti

Koppis    2

Moi. Kyselen tässä kaverin puolesta. Annoin hänelle viime sykysynä kotilon poikasen. Se on nyt kuusi kuukautta, mutta pituutta on vaan 2cm. Mulla on yks poikanen samasta poikueesta ja se on 5cm. Vanhemmat on kyllä jotai eläinkauppa kotiloita, jotka on sisaruksia, jolla saatta olka tietenkin tekemista asian kanssa. Saa kuitenkin kuulemma monipuolista ruokaa ja on aktiivinen.

Pitäiskö se lopettaa vai odetella kasvaako vielä?post-23689-0-65540300-1426019907_thumb.j

Jaa viesti

AniJ    663

Eikai sitä lopettaa tarvitse, jos on kerran virkeä? Antaa pikkuisen elää. :)

Jaa viesti

teavaa    2

Heippa

Voisikohan joku auttaa :)

Mun aksut muni noin Reilu viikko sitten.

Korjasin munat talteen erilliseen poksiin mutta vieläkään ei ole mitään tapahtunut.

Luin jotain että kuoriutuminen riippuu lämpötilasta ?

Päivittäin suihkuttelen munia.

Näyttävät ihan vitivalkoisilta

Kiiiiiitoksia jo etukäteen :))

Jaa viesti

AniJ    663

Kuoriutumiseen voi mennä päivistä jopa neljäänkin viikkoon.

Ei oikeastaan kannata suihkutella munia ollenkaan, eikä edes availla rasiaa päivittäin, missä munat on hautumassa.

Sopivasti kostutettu turve pysyy reijitetyssä pakasterasiassa sopivan kosteana monta päivää.

Munat alkavat hieman kelastua, kun kuoriutuminen lähestyy.

Kuoriutuvat myös ihan huoneenlämmössä, halutessaan voi nostaa pari astetta lämpötilaa.

Jaa viesti

AksuFani    4

En aivan ole ymmärtänyt tätä "Harjoitusmuna juttua" Eli voiko niitä tulla iman että aksut ovat olleet minkäänlaisessa yhdynnässä? Meidän aksujen terraariosta löytyi 2 eri kertoina, jotka liiskasin uusien munien toivossa. Nyt kuitenkin olen huomannut ettei munia enää ole löytynyt. Akaatit ovat olleet tasan 1 vuoden minulla. Niiden pitäisi olla sukukypsiä? Tiedän kyllä ettei kaikille munia vain tule. Entä harjoitusmunia? :o

Jaa viesti

AniJ    663

Harjoitusmunia voi juurikin tulla ilman yhdyntää. Niitä tulee yleensä vain pari ja usein juuri sukukypsiksi kasvaneet yksilöt tekee niitä, joskus myös vanhemmat. Jotkut tosiaan tekevät niitä vain sukukypsiksi kasvaessaan, eikä sen jälkeen muni välttämättä enää koskaan. Kaikki ei tee harjoitusmunia, mutta saattavat silti tehdä monta poikuetta elämänsä aikana, jotkut taas ei muni minkäänlaisia munia. Harjoitusmunat eivät ole hedelmöittyneitä.

Jaa viesti

meriemilia    18

Olen muutamaan otteeseen löytänyt terraarion pohjalta jonkinsortin poikasten joukkohaudan. Monta pientä poikasta, jotka ovat kuoriutuneet (tai jopa syntyneet ilman kuorta?! - onko edes mahdollista?), mutta eivät osoita minkäänlaisia elonmerkkejä. Mistä tällainen johtuu? Munijaa ei tiedossa, mutta onko mahdollista, että joku kotiloista ei kykene lisääntymään normaalisti? 

Edited by meriemilia

Jaa viesti

AksuFani    4

Hei! Akaattikotiloni ovat jo liian aivan liian pieniä faunaboksiinsa, joten olisi muuton paikka! Mikä olisi kelpo terraario, jos akvaariot pois sulkee vaihtoehdoista? :huh: (mieluiten lopulliseksi asumukseksi.)

Jaa viesti

Piija    45

Meillä on muovinen duna, noin 55L, Kevyt, helppo siivota. Hyvä ilmanvaihto, joten sumutella pitää vähän enemmän paristi päivään. Voi toki laittaa esim. elkukelmua ritilöihin, jolloin pitää kosteuden paremmin, itse teen näin jos ollaan päivä/pari poissa. Olen tykännyt. :smile:

Jaa viesti

jjenniil    1

Ajattelin täällä kysyä että voiko Achatina fulica var. jadatzin eri värimuotoja lisäännyttää keskenään? 

Kun tuntuu ettei mistään muualtakaan löydy vastausta kysymykseeni :D

Edited by jjenniil

Jaa viesti

meriemilia    18
2 tuntia sitten, jjenniil said:

Ajattelin täällä kysyä että voiko Achatina fulica var. jadatzin eri värimuotoja lisäännyttää keskenään? 

Kun tuntuu ettei mistään muualtakaan löydy vastausta kysymykseeni :D

En nää syytä miksei voisi, mutta itse en ainakaan haluaisi ostaa mixejä. 

Jaa viesti

Epiliini    0

Hei! Kuinka pian kuoritumisen jälkeen poikaset lähtevät liikkeelle? Löysin yllättäen kotiloni tekemät munat ja muutaman jo kuorituneen poikasen terraariosta viime sunnuntaina ja siirsin ne varovasti eri astiaan kostean turpeen päälle ja laitoin viereen ruokaa ja raastettua seepiansuomua. Nyt on jo keskiviikko ja yksikään poikasista ei ole vielä liikkunut mihinkään tai osoittanut muutenkaan elonmerkkejä. Nyt huolestuttaa jo kovasti onko nuo poikaset edes hengissä!

Jaa viesti

AniJ    663

Kyllä niiden heti kuoriuduttuaan pitäis lähtee liikkeelle. Jos kuori näyttää tyhjälle, niin poikaset on päässeet kuivumaan ja kuolemaan. Kurkkaa yhteen kuoreen ja tarkista näkyykö jalkaa. Munatkin voi ottaa terrasta, jos kuoriutumattomia vielä löytyy ja laittaa samaan rasiaan poikasten kanssa. Kostuta poikaspoksin pohjamateriaali, mutta varo jättämästä pisaroita, koska aksujen poikaset hukkuvat ihan pieneenkin vesipisaraan.

• Like 1

Jaa viesti

Epiliini    0

Kiitos vastauksesta, AniJ! Nyt uskaltauduin tutkimaan tarkemmin poikasia ja eihän niissä jalkaa näkynyt yhdessäkään, kuolleita olivat siis. :'( Varmaan olivat siksi päässeet kuivumaan, kun ne oli munittu syvälle turpeeseen, aivan muovilaatikon paljaaseen pohjaan ja löysin ne vasta sitten, kun aksu muni toisen kerran. Olivat ehkä siis n. viikon vanhoja munia.

Mulla on vielä parikymmentä kuoriutumatonta munaa, 10 ensimmäisestä "pesästä", josta nämä kuoriutuneetkin löysin ja 10 viime sunnuntaina munittua munaa. Toivottavasti niistä nyt vielä kuoriutuisi poikasia! Munat on rasiassa kostean turpeen päällä. Kuinka paljon munia kannattaisi yleensä jättää hautumaan, jos haluaisi vaikkapa 10 poikasta vai voiko tuohon minkäänlaista yleistä arviota antaa? Ensikertalaisena suorastaan järkytyin, kun nuo munat löysin enkä uskaltanut niitä hirveästi jättää hautumaan. Olisi varmaan pitänyt jättää enemmän.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään