Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
jaded

Jauhomatojen kasvatus III

Recommended Posts

Millasella syklillä jauhopukit lisääntyy? Madot muuttuu kovaa vauhtia pukeiksi (mikä ei kyllä haittaa, lismu tykkää enemmän pukeista kuin madoista), mutta tätä menoa popula kuolee kohta sukupuuttoon jos ei uutta sukupolvea ala ilmestymään. Tarviiko jauhomadot valoa/lämpöä lisääntyäkseen? Ovat ihan huoneenlämmössä pimeässä laatikossa.

Uusi ketju - vanha löytyy täältä -> Jauhomatojen kasvatus II

Edited by SariS

Jaa viesti

Jauhomadot ei tarvitse erillistä lämmön tai valon lähdettä. Se saattaa näyttää siltä, ettei pukit lisäänny, mutta jos alkaa laatikon pohjaa kaivelemaan, niin sieltä (toivottavasti) alkaa löytyä ihan pienenpieniä millin-parin mittaisia pikkumatoja. Madoilla kestää aikansa kasvaa "hyvään ruokaelukka kokoon". 

Edited by AniJ
  • Like 2

Jaa viesti

Munitut munat hautuvat noin viikon verran, toukkavaihe kestää optimilämpötilassa (27c) 6-7 viikkoa ja kotelovaihe reilu viikko. Lämpötilan ollessa esim. 24c kotelovaihe voi kestää jopa 4 viikkoa ja 21c kotelovaihe voi venyä lähes puoleen vuoteen.  :blink: 

Toukka käy läpi kymmenen nahanluontia ennen koteloitumistaan tuon 6-7 viikon aikana. Eli raa'asti laskettuna kehittyminen munasta kuoriaiseksi kestää noin 10 viikkoa hyvissä olosuhteissa. Kestoon tietysti vaikuttavat lämpötila ja ravinto.

Eli lyhennettynä - muutos alienista koppikseen (kotelovaihe) kestää +27c reilun viikon, +25c 3-4vko, +20c puolisen vuotta...

• Like 1

Jaa viesti

Ja muistutus, että jauhomadot siis eivät lisäänny. Vaan jauhopukit, eli kuoriaiset, tekevät niitä munia joista kuoriutuu jauhomatoja.

Jaa viesti

Pitänee omat jauhomadot laittaa varmaan johonkii lämpösempään paikkaan kasvamaan, kun miula on kämpässä just ja just 20 astetta lämmintä.

Jaa viesti

Help!

Olen siirtänyt matorasiasta alienit aina omaan rasiaansa siinä toivossa, että saisin pukeista joskus jälkikasvua. Nyt vihdoin ja viimein rasian pohjalla on aivan pikkuruisia jauhiksen alkuja. Pitääkö nämä pienet jauhikset siirtää jo tässä kohtaa omaan matorasiaan, vai voiko niiden antaa kasvaa jauhopukkien ja alieneiden kanssa samassa rasiassa?

Kiitän etukäteen vastauksista :).

Jaa viesti

Meillä on ollut jauhiksia noin 10 kappaletta odottelemassa liskon ateriaksi pääsyä. Viikko sitten huomasin yhden muuttuneen alieniksi. No ei siinä mitään muuten, mutta tänään purkkia siivotessani en löytänyt kyseistä alienia (tai koppista) enää mistään. Olisiko mahdollista, että toiset madot olisivat syöneet sen? Kannen reiät ovat niin pieniä, että ei niistä karkureissulle pitäisi päästä.

Viimeinen vaihtoehto on sitten se, että heitin ötökän vahingossa roskiin siivotessani, vaikka luulin olleeni huolellinen kaurahiutaleita seuloessani.  :unsure:

Edited by Tundrah

Jaa viesti

On mahdollista, että ovat syöneet, mutta eivät yleensä syö sitä kokonaan, vaan siitä jää yleensä aina jotain rippeitä jäljelle.

Uskoisin pikemminkin tuohon toiseen vaihtoehtoon -> olet epähuomiossa nakannut roskiin.

Jaa viesti

Meillä sattui eilen pitkästä aikaa hometapaturma; suurin osa jauhiksista oli koteloitunut ja jäljelle olevat olivat sen verran passiivisia, etteivät olleetkaan syöneet isoa kesäkurpitsan palaa, jonka olin niille laittanut. Aiemmin minkä tahansa kokoinen ruoka oli kadonnut hetkessä, mutta nyt tosiaan alkoi meininki hiljentyä siihen malliin, että syöminenkin väheni. Jauhiksia oli kuitenkin syöjiin nähden niin monta, että päätin noukkia muutaman virkeän yksilön pois ja heitin koko loppusatsin pakkasen kautta roskiin. Koppiksia ja minimatoja kuitenkin on, eikä pieni tauko tuotannossa kyllä haittaakaan. Tuntuu että ihan muutamastakin koppiksesta tulee hurja määrä pikkumatoja!

Luin Elvenin blogista ritiläkasvatuksesta ja se lähtee kyllä seuraavaksi kokeiluun ^_^ Vihaan kakkajauheen pöyhimistä ja kaivelemista, ja olenkin pitkään jo miettinyt jotain järkevää tapaa, jolla laatikot saa pidettyä puhtaina ja pienet madot erotettuna isoista. Siis prototyyppiä rakentamaan!

Jaa viesti

Jos jaksaa nikkaroida, niin myös isommat jauhomadot on mahdollista pitää ritiläpohjaisessa laatikossa. Siis senverran isot madot, että ne eivät enää itse putoile läpi. Tuolloin matojen kakat putoavat verkon läpi toiseen kippoon, ja madot itse ova aina puhtaissa jauhoissa. :)

• Like 1

Jaa viesti

Tein hyvin yksinkertaisen prototyypin ihan vain teippaamalla hyttysverkkoa kiinni rasian pohjaan. Toistaiseksi koppiaiset ovat pysyneet omalla puolellaan ja jotain höttöstä verkosta tulee jo läpi :)

Jaa viesti

Löytyi alienrasiasta valkoinen jauhopukki.. Voivatko siis olla jopa valkoisiakin kun kuvista mitä olen netistä katsellut niin tulee vain mustia vastaan o.O

Jaa viesti

Minulla on tuollaisia akvaario ajoilta jäänyttä kalanruoka "palleroita", sellaisia millinkokoista rouhetta. Voiko sitäkin antaa madoille?

Jaa viesti

Antaa mennä vaan, kelpaa varmasti.

Mulla olis taas jauhis-boksin putsaustalkoot edessä... kiinnostaa ku kilo kiviä.

• Like 1

Jaa viesti

Antaa mennä vaan, kelpaa varmasti.

Mulla olis taas jauhis-boksin putsaustalkoot edessä... kiinnostaa ku kilo kiviä.

Anna mun tulla siivoamaan ^^.

Jaa viesti

Voiko jauhomadoille antaa soijarouhetta proteiinin lähteenä?

Edited by Sharren

Jaa viesti

Hmm.. Liekö että olen epäonnistunut jossain tai sitten en tiedä millaista porukkaa odotella. Juuri siirsin kaikki jauhopukit uuteen rasiaan ja hieman pengoin entistä asumusta, mutta ei silmään pistänyt kyllä madon matosta. Ovat siis sen parisen viikkoa olleet tuossa. Ovatko ne sitten niin mikroskooppisen pieniä ja menee miljoona vuotta kasvaa vai olenko vain sokea? Ja siis jauhopukkeja on kyllä melko runsaasti, tai no n. 30? ja lisää tulossa.. Elävät siis kalanruoka-kauraleseseoksessa, muuta kun ei pahemmin ole ja huoneenlämmössä, 22'C

http://puu.sh/hKV8K/84299b66e3.jpg

Jaa viesti

Mä haluaisin sanoa malttia! Omat asuvat/asuivat faunaboksissa, pohjana kaurahiutaleita n. 4 cm!

Kesti monta kk ennenkuin ekat pienet matoset bongasin (tuoreruuan kimpussa olivat. Pieniä pieniä matosia) Silloin koppiksia oli reilusti. 50-100kpl. 

Ja mä en ole koskaan vällänyt lämpötiloista. 

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään