36 viestiä aiheessa

Voitha sie porata nykyseenki lisää reikiä? Ei se menoa haittaa vaikka ois "väärissä" paikoissa reikiä. Mie laittaisin suht tiuhaan, about parin sentin välein ja n. puolet päätyjen alasta. Kanteen 2/3 tai 1/2 alalta. Tää o vaa mite mie tekisin, joku muu voi tehä toisin. :)

Jaa viesti

Ahaaa! Mä vaan aattelin ettei tuo ole enää pelastettavissa. :lol:  No tämä selkis näin, kiitos ja kumarrus!  ^_^

Jaa viesti

ja kannattaa sit kostutella melko maltilla, varsinkin kun käärme on smartissa, liiallinen kosteus on huomattavasti pahempi asia ku pieleen mennyt nahkominen (mikä ei edes ole vaarallista) ;)

suuressa maailmassa suositellaan nahkomisen aikanakin sellasta maltillista 60%:n kosteutta.

1 person likes this

Jaa viesti

En mä koskaan sumuttele pytikoiden bokseja. Hyvin on luonnit silti sujunu joitain yksittäisiä räjähdyksiä lukuunottamatta. Ja kuten taijaskin sanoi, pieleen menny luonti on vielä melko helppo korjata, toisin kuin liiallisesta kosteudesta aiheutuvat hengitystieinfektiot ja iho-ongelmat.

Niin eikä oo kyllä kosteusmittariakaan pytikoilla.

Edited by jaded
1 person likes this

Jaa viesti

Mie sumuttelen ennen takin vaihtoa ja talvisin sillon tällön, ku huoneilman kosteus tippuu. Muina vuoden aikoina en oo sumutellu. Kosteudet pörrää tuollon 40-50% tienoilla.

Mittarin käyttö (niin kosteuksien ku lämpötilojen seurannan puolee) on ihan hyvä ratkasu etenki harrastelun/uusien elukoiden hankkimisen starttivaiheessa, oli sit kosteemman tai kuivemman olosuhteen asukki kyseessä.

Jaa viesti

Juu, iho-ongelmat ja hengitystieinfektiot ei todellakaan ole tervetullutta. D: Voisihan sitä olla sumuttelematta ja katsoa miten onnistunut nahanluonti se on, mutta kannattaako tuota 'riskiä' nyt sitten ottaa, jospa kuitenkin ainakin kerran nahanluonnin aikana sumuttelen? Haluaisin ainakin välttää nahkan jäämistä silmiin.

Ja kasvattaja sanoi myöskin ettei hän ole kosteuksia koskaan mitannut.

Jaa viesti

Se kosteusmittarin hyöty voi jäädä aika minimaaliseksi, jos niitä lukemia tuijottaa liikaa ja räveltää sitä terran ilmankosteutta sitten koko ajan johonkin suuntaan eikä tasapainoa tunnu ikinä löytyvän. Vähän niin kuin tyyliin "mulla on 7 erilaista lämmitintä tuossa pienessä terrassa ja silti lämpömittari näyttää vaan 25 astetta!". Ei näin. Pytikat ei ole kosteuden suhteen kovinkaan kranttuja. Jos luonnit sujuu ja seiniin ei tiivisty kosteutta, niin se on aivan hyvä, riippumatta siitä onko kosteusmittaria vai ei ja mitä se näyttää. Jotta asia ei olis aivan näin yksinkertainen, niin luonti voi mennä pieleen muistakin syistä kuin liian alhaisesta ilmankosteudesta johtuen, jolloin ongelma ei luonnollisesti myöskään korjaannu pelkästään kosteutta lisäämällä.

Yksittäinen lyhyt sumutus ei hetkauta tilannetta suuntaan eikä toiseen, ja on sinänsä aivan turha toimenpide.

1 person likes this

Jaa viesti

Haha, jep. Ei tuossa mitään järkeä olisi, itteensä stressaamista vain tommonen. :/ Pitääpä vaan odotella tuon nahanluonnin alkamista, pitäisi muutenkin olla kohta ajankohtainen vaikken vielä silmissä ole huomannut muutosta. Ainakin sen puoleen pytikka on hyvin toiminut, että eilen oli ulostanut ja huomenna ruokin, sittenpähän näkee syökö vai ei. Omasta mielestä olosuhteet sillä on kuitenkin hyvin, kun olen saanut boksista hyvin suojaisan kolmella tekokasvilla ja lämmöt on täydellisen hyvät mitä nyt infrapunalämpömittari on näyttänyt, sekä on saanut olla rauhassa paitsi veden ja siivouksen yhteydessä. Mitä nyt olen matoa seuraillut niin omasta mielestä ihan normaalisti käyttäytyy. Tänään tosin pitää vielä porata lisää reikiä boksiin, että ilma vaihtuu paremmin. :)

Veden vaihdon*

2 people like this

Jaa viesti

Riittääkö kunkkupytonille 40% kosteus kun ei ole nahanluontia? Jos laittais sit wetboxin nahanluonnin aikana et kostuttais terraaki?

Edited by Liskoihminen

Jaa viesti

Kyllä se riittää. Sellanen 40 - 60%RH on sopiva yleiskosteus. Nahanluonnin aikaan itse nostan 75 - 85%RH lukemiin, ja myös pidän siellä kun omat pytonit ei noteeraa wetboxeja mitenkään.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään