Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Aksufani5

Kotilon hankinta

Recommended Posts

Mitä mieltä olette voiko/kannattaako suomalaistaustaista akaattikotiloa pitää samassa teraariossa ulkomaalaisen kanssa??

apua kaipailisin...

kiitos!

Edited by Pelmi
Otsikko

Jaa viesti

Akaattikotilo ei ole Suomesta alkujaan vaan Afrikasta.

Jos olet tilaamassa ulkomailta kotiloa on hyvä pitää sitä 2-4viikkoa karanteenissa yksinään/ryhmässä jossa saapuu, jos ostat useita. Ulkolaisissa kotiloissa joskus voi olla punkkeja ja ei ole kiva jos ne tartuu heti omaasi. Sekä jos punkkeja tulee, niin helpompi yhen terraarion kanssa päästä eroon punkeista kun että niitä olisi siellä terraariossa myös jossa on jo nyt omistamasi kotilot ovat.

Itse pidän jotakin viikkoja karanteenia myös uusille kotiloille jotka oon Suomesta hommannut sen tähden, että näen että ne syövät kunnolla ja liikkuvat normaalisti ennen laumaan laittamista.

• Like 1

Jaa viesti

Eli olen saamassa 1-2 kuukauden päästä 1-2 (luultavasti 2) aksua. Mietin tässä nyt jo, että mistä ne kannattaisi hankkia. Lukemieni viestien yms. ymmärtäisin, että eläinkaupat tekevät rahaa huonoissa olosuhteissa olevilla kotilo-raukoilla. ;( Mutta taas kasvatajilla on erinomaiset olosuhteet jne. mutta en ole löytäny paikkakunnaltani yhtään kasvattjaa vielä. En myöskään haluaisi turvautua postitukseen, koska pikkuiset saattaisivat siellä sitten vetää viimeiset henkosensa...;(

Turvaudunko eläinkauppaan (-.-) vai etsinkö kasvattajan ? (:

Jaa viesti

Kasvattajien ilmoituksia löytyy kultakotilo foorumilta myynti-ilmotuksista pitkin kesää melkeempä syksyyn asti. http://www.phpbbserver.com/aksulit/

Itse aio suosia kasvattajia jatkossa, koska he eivät tee sitä rahasta. Eikä sillä oikeen rahoiksi voi kasvatuksella löydä. Säännöllisesti kasvattavilla kasvattajilla on jopa vuosien kokemus postituksesta, joten harvoin mitään ikävää sattuu.

Eläinkaupoissa joskus voi olla kotilot jopa kuivahorroksessa ja se ei oo mitään kovin helppoa saada kotiloita siitä heräämään, ja se vie aikaa ennen kun kotilo aktiivinen.

Kotilo nyt ei montaa päivää postissa ole, mielestäni parempi postimatka kuin ostaa eläinkaupasta josta ei voi tietää syntymäaikaa tai mitään muutakaan tietoja. Toki se on jokaisen päätettävissä kuinka tekee. Tuossa viel jotaikin kasvattajien yhteystietoja, varmasti sinne noita lisääkin tulee ajankanssa.. http://www.phpbbserver.com/aksulit/viewtopic.php?t=3415&mforum=aksulit

Kotilot todennäköisemmin menehtyvät postituksessa vain silloin kun on vielä liian kylmää postittaa, sekin liian kylmä ajanjakso on ollut alku keväällä.

Jaa viesti

Itse olen ostanut kotiloni Faunattaresta. Ihan hyvin on toimineet. Mutta olen kuullut/lukenut juttua joidenkin eläinkaupoista ostettujen kotiloiden huonosta kunnosta jne.. Eli tavallaan kasvattajalta on ''turvallisempaa'' hankkia. Mutta jos päädyt eläinkaupasta ostamaan niin kannattaa ainakin kattoo ettei se oo mitenkään kauhian huonossa kunnossa.

Jaa viesti

Vikat kotilot kun ostin eläinkaupasta.. Eräs myyjä ei ollut tuhonnut munia vaan säästänyt ja pistänyt oman "kasvatustoiminnan" pystyyn.. Pitääkin tuosta lähettää palautetta, sillä muut myyjät eivät tienneet hautomosta mitään. Aika ikävää on tuo mitä näin, sillä poikasilla hoiton säännöllisyys on tärkeempään, koska menehtyvät herkemmin. Ihan pihalla olivat kuin kysyin mikä epämääräinen rasia terraariossa on sen jälkeen, päätin et jokainen kotilo tulee kasvattajalta.

Maksoi postarit vaikka kuinka paljon tahansa ja vaikka aina kevääseen oottais.

Osa kotiloista on mulla eläinkaupasta, osa ite kasvatettu ja osa otettu sellaiselta joka ei voi pitää kotiloita.

Täysikasvuisia kotiloita löytyy aika paljon myynnistä jopa ilmaiseksi, koska monet joutuu luopuun niistä jos muninta tahti hirvittää eikä näin ollen kaikkien kotiloiden kanssa ei pärjää..

Jaa viesti

Itse sain ensimmäisen oman kotilon ilmaiseksi eläinkaupasta, tutun myyjän kautta, tossa vuoden vaihteessa. Kun heillä oli viimeinen kotilo suuressa terrassa ja hyö tarvitsivat kyseistä terraa uusille eläimille. Any way, parin viikon päästä ajattelin tuolle yksinäiselle kotilolle pari kaveria ostaa ja nekin ostin eläin kaupasta. Tällä kertaa Faunataresta. Kotilot olivat asian mukaisissa oloissa eli lähinnä terrassa näytti olevan tarpeeksi kosteata ja tuoretta ruokaa, vielepä keskellä terraa oli iso laake vesi kuppi missä kotiloilla oli mahdollisuus "polskia". Ja kotiloita oli nyt joku 15, eri kokoista tuossa suurehkossa terrassa.

Kun sitten kyselin että ovatko kaikki kotilot toistensa sisaruksia niin vastaus oli että siinä on kotiloita kolmesta eri kannasta. Sitten kysyin että mistä ovat peräisin niin vastasivat että 1/3 on kotimaiselta kasvattajalta ja loput 2/3 ovat kahdelta eri ulkomaalaiselta kasvattajalta. No tietenkään kotiloita ei ollut millään lailla merkitty mikä nyt on mistäkin kannasta mutta aika hyvin koo-on ja kuoren värityksen mukaan pystyi katsomaan ketkä ovat sisaruksia. Hintakaan ei nyt mielestäni ollut paha, 6 € kpl.

Eli kyllä on niitäkin eläinkauppoja joissa katsotaan eläinten hyvin vointiin ja lajin laatuun.

Ja mikä nyt oma käsitykseni on niin faunatar tuollaisena suurena eläinkauppa ketjuna taitaa kaikki eläimet ostaa kotimaan tai ulkomaan kasvattajilta.

Jaa viesti

Mun monet kaverit on vienyt omia kasvattejaan faunattareen vaikka ei virallisia kasvattajia ookkaan.

Joku osa kotiloista myös voi olla sellasia, jotka on vaan annettu myyntiin kun ei raaski lopettaa tai ei pysty pitämään niitä ja vie kauppaan myyntiin. Jossain kaupoissa, jos ei ees kysy eläimestä mitään, ei saa tietääkkään mitään. Vastauksen voi usein arvata, että se o ei tiedä. Harvoin missään eläinkaupassa muistetaan eläinten syntymäaikoja, useimmiten ne vaan suullisesti kerrotaan ja myyjä sen unohtaa, koska pitäis muistaa niin paljon juttui mut mitään ei kirjoiteta ylös.

En oo pahemmin missään nähnyt säännöllisesti kotiloita myynnissä muuta kuin Tiias petsissä. Muualle niitä ilmeisesti tulee vaan silloin, kun joku yksityinen niistä haluaa lopua?

Jaa viesti

Kiitos vastauksista(:

En usko kuitenkaan että kotilot eläinkaupassa huonoissa oloissa ovat, mutta monilla foorumeilla on niin sanottu, joten sain tälläisiä käsityksiä...

Jaa viesti

Vähän huono yleistää, että eläinkaupoissa olisivat huonoissa oloissa ja kasvattajilla hyvissä. Itsekin tiedän heti neljä liikettä, jossa kotiloilla on ihan hyvät oltavat. Mutta toki tiedän myös niitä joissa näin ei ole. 3/4 näistä hyvistä liikkeistä pitää aksuja ihan perusvalikoimassa.

Ja mistäpä sitä kukaan tietää millaisissa oloissa ne poikaset siellä kasvattajan kotona elelevät? A. fulica on hyvin sopeutuvainen ja kestävä laji siinä suhteessa, että se ei ota nokkiinsa kovin helposti.

Jaa viesti

Muutamaa kotiloa (tarvikkeineen) pyysin mieheltäni synttärilahjaksi. Kotiloita on ollut aiemminkin, hoito-ohjeet varmaan muistuu mieleen kun vähän kertaa.

Jostain sivustolta luin äsken että terrassa saisi olla vaan muovisia sisustustarpeita, ei keraamisia tai kivisiä ettei kotilo satuta itseään pudotessaan.

Mietityttää vaan sen terran sisustaminen, aikasemmin oli muovikippoa sun muuta mut kun se on nykyään niin hemmetin tarkkaa.. :D Oon käärmeenkin asumuksen kanssa ihan pakkomielteinen siitä miten kaiken tulee olla mahdollisimman luonnollisen/hienon näköistä, tai ainakin puuta jos jotain riippumattoja kyhää.

Löytyykö keneltäkään luonnonmukaisesti sisustettua kotiloterraa ja mahdollisesti kuvaa moisesta? :)

Jaa viesti

Hei

On iskenyt kahden viikon aikana akaattikuume, ovat niin sympaattisia eläimiä. Kerran kaksi ollaan käyty katsomassa eläinkaupoista aksuja, mutta päädyttiin kasvattajaan, joten kertokaa minulle mitä tarvitsee ostaa ennen aksun tuloa ja oisiko kenelläkään myydä n.2-3 aksua, ja myös kuinka monesti pitää ruokkia ja sumuttaa terra päivässä, tarvitseeko mitään UV-valaisinta.

Unikek0

Jaa viesti

Ensin pitäisi tietää minkä kokoisia kotiloita on tulossa, jotta niihin voi valmistautua oikein. Jos on tulossa pari ihan pientä poikasta, niille voi valmistaa asunnoksi karkkilaatikon tms.

Jos taas isoja akaatteja, niin sitten iso lasiterraario, muovinen varastolaatikko, tai vastaava.

Mutta, koosta riippumatta, nämä voi hankkia:

- turvesäkki

- seepiansuomuja

- ruokakippo (pehmeä sellainen, ei keraamista, muoviset on hyviä)

- kissanhiekkalapio tms, siivoamiseen

- mahdollisia koristeita terraan (kannot, muovikasvit, oikeat kasvit, ei kiviä!)

Ja on hyvä kirjoittaa itselle lista, mitä kaikkea kotiloille voi syöttää. Ja koska kotilot ovat yksilöitä, kaikki eivät pidä samoista ruuista kuin toiset. Eli helpoin tapa on sopivien listalta kokeilla kaikkia, yksi kerrallaan, ja viivata sitten sieltä pois ne, mitä omasi eivät suostu pitelemään. Näin jää jäljelle lista ruokia, jotka kelpaavat.

Uv-valaisinta ei tarvitse, mutta jonkunlainen lämmitys on hyvä. Voi ostaa lämpömaton, tai sijoittaa tavallisen lampun terraarion viereen tai päälle. Sisälle ei voi laittaa lamppua, kotilot polttaisivat itsensä. Itsellä kotilot ovat kylppärissä, missä on lattialämmitys.

Sumutuksen tarve riippuu terraarion kosteudenpitävyydestä. Mutta käytännössä se sumutetaan tai muulla tavoin kastellaan, kun pinta alkaa näyttämään kuivalta. Ja huom, ei riitä että turve kastellaan vain pinnasta! Sen pitää olla pohjaan asti kosteaa. Helpoin tapa on kantaa terraario vessaan, ja kastella se suihkulla kunnolla. Tai sitten kastelukannulla. Itse en ole vuosiin käyttänyt sumutuspulloa, se kun vain on niin tehoton.

Ruokinta taas riippuu ruoan laadusta. Siis uutta ruokaa laitetaan, kun vanhat alkavat pilaantua. Voi vaihtaa joka päivä, tai jokatoinen. Porkkana esim kestää 3-4 päivää pilaantumatta pahasti, mutta jos on jotain tomaattia/paprikaa laittanut, niin ne joutuu kyl vaihtamaan uusiin jo seuraavana päivänä.

Ruokaa tulisi aina laittaa enemmän, kuin mitä kotilot ehtivät vuorokaudessa syömään. Jos ne ehtivät syödä koko kipon tyhjäksi ennenkuin mitään pilaantuu, et ruoki niitä tarpeeksi. Ja ne syövät kyllä yllättävän isoja annoksia kokoonsa nähden.

Esim mulla on 4 rodatzii-kotiloa, jotka vastaa aika pitkälti tavallisia fulicoita. Ne saavat kerralla esim puolikkaan salaatista, neljäsosan kurkusta, puolikkaan tomaatin tai paprikan. Ja tuosta määrästä ei paljoa jää jäljelle.

Niin ja mulla on myynnissä rodatzii-poikasia. ;) Niillä siis keltainen kuori. Poikasia on 20kpl. 1-2cm kokoisia pikkuisia. Pitää vain seinäjoelta hakea, ei voi lähettää pakkasilla.

Jaa viesti

Heij! Onko teillä tai muilla mitä lajeja nyt myytävänä ja varattavana? Kun kevät lähtestyy jo kovaa vauhtia, ei mee kun hetki niin se on taas :)

Ja uutta lemmikkiä taas kehiin :)

Itselläni on nyt myynnissä Achatina Fulicoita. Tavallaan enää muutama.

Torakoitakin on.. Blaberus Craniifer <3 ;)

Jaa viesti

omassa terraariossani jossa majailee 5aksua on keskellä pieni kanto,jasen vierellä muovikasvi.olen kylvänyt teyyaarion nurkkaan salaattia,kotilothan syövät sakaattia muutenkin niin istutin sitä vähän niiden terraarionkin nurkkaan:)

Edited by Akaatti kotilo

Jaa viesti

Itselläni on: Muutama pieni sora-kivi (huuhdeltu), vähän sammalta, muovinen tulivuori jonka alla pehmeää turvetta, ja terran kulmassa on seepiansuomu. ;)

Jaa viesti

Olemme aikoneet hommata meille akaattikotilon. Onko Jyväskylässä kasvattajia? Emme haluaisi ostaa eläinkaupasta.

Jaa viesti

Ja postittamallahan kotilo tulee mistäpäin Suomea vain, eli kasvattajan ei välttämättä tarvitse olla samalta paikkakunnalta :) .

Jaa viesti

Hmmh.. Oma pohdintani tänne eli tikruista luovuin, koska alko loppumaan rahat jatkuvien lämpölampun poksahteluiden takia.

Lajia en oo osannut päättää, kun osa tarvisi mielellään lämpölampun ainenkin poikasiäksi ja toiset suosittelevat jolleikkin lajeille sitten kuitenkin aina lämpölamppua.

Mietin sitten jos kokeili sittenkin taas aksuja nehän ei tarvisi lamppuja, jos muuten pysyy lämmöt suositellussa lukemissa. Aksuja voisin kokeilla niin, että rajottaisi yksilömääriä ettei pää hajoa munintaan tai siihen että loman jälkeen palatessa terra kuhisee poikasia.. Tosiaalta pohdin tulevia helteitä uskaltaako ottaa, mutta sitten toisaalta olisi hyvin epätodennäköistä että kohdalleni osuisi niitä 14-15cm aksuja uudestaan. Isoimmat aksut olivat todella herkkiä kaikille muutoksille eli varmaan ihan hyvillä mielillä uskaltaisi aksut kokeilla uudestaan, kun todennäköisesti mulle sattuis varmaan ne suht keskimittaiset.

Jaa viesti

Varmasti tuo helteenkestävyys on yksilöllistäkin, tai ainakaan omillani ei ole ollut ongelmia vaikka sisälämpötilat viime kesinä on välillä olleet melkoisen korkeat, ja tosiaan on pari suurtakin yksilöä :). Muutenkaan en ole huomannut mitään eroja käytöksessä/voinnissa erikokoisilla, mulla akaatteja kokohaitarilla 8-17cm (+poikanen).

Onhan sitten myös noita pienempiä lajeja, jotka ei myöskään lamppuja tarvitse, vaikkapa sagriinit ja viinikset.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään