Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
tuliliskofani

Viljakäärmeen terraarion koko

Recommended Posts

Olisin kiinnostunut ostamaan jonkun viljakäärmeen tuliliskojen jälkeen kun muutan omaan kotiin (eli kyllä muutaman vuoden päästä).

Tuliliskoilla on sellainen 63 L akvaario, niin voiko sellaista pitää viljakäärmeen poikaisella, ja jos voi niin kuinka kauan ennen kuin pitää vaihtaa isompaan? Ja minkä kokoinen (litroissa) pitää täysikasvuisen viljakäärmeen terraario olla?

Eikös se niin olekin että poikasella täytyy olla erikseen pieni akvaario, ennen kuin alkavat olla pian täysikasvuisia silleen, että kun on silleen puolivaiheessa kasvua niin siirretään isoon? :)

Kiitos paljon jos viitsitte vastata! =)

Edited by Guest
Otsikkoa muokattu.

Jaa viesti

wilmeee    13

tuliliskofani kirjoitti:

Olisin kiinnostunut ostamaan jonkun viljakäärmeen tuliliskojen jälkeen kun muutan omaan kotiin (eli kyllä muutaman vuoden päästä).

Tuliliskoilla on sellainen 63 L akvaario, niin voiko sellaista pitää viljakäärmeen poikaisella, ja jos voi niin kuinka kauan ennen kuin pitää vaihtaa isompaan? Ja minkä kokoinen (litroissa) pitää täysikasvuisen viljakäärmeen terraario olla?

Eikös se niin olekin että poikasella täytyy olla erikseen pieni akvaario, ennen kuin alkavat olla pian täysikasvuisia silleen, että kun on silleen puolivaiheessa kasvua niin siirretään isoon? :)

Kiitos paljon jos viitsitte vastata! =)

matelijat.info sieltä löytyy, mutta eikös se ole että pisin sivu ainakin yli puolet käärmeen pituudesta.. Faunaboksit ym. sopii alkuunsa, tai pienet akvat..tuon faunan pohja on joku 30x40..Litroissahan se on loppujen lopuksi paha sanoa kun se korkeus tuo niitä niin paljon lisää :D(itse sen tuossa totesin juuri :D

• Like 1

Jaa viesti

Mut tiedäks et onks toi mun hyvä? Matelijat.infosta en saanut selvää, kuinka kauan noin pikkuisessa akvassa/tai siis terraariossa sitä voi pitää .. :)

Mun akvaarion koko on 60x30x35, eli laskelmieni mukaan juuri tuo 63 litraa =)

Edited by tuliliskofani

Jaa viesti

wilmeee    13

tuliliskofani kirjoitti:

Mut tiedäks et onks toi mun hyvä? Matelijat.infosta en saanut selvää, kuinka kauan noin pikkuisessa akvassa/tai siis terraariossa sitä voi pitää .. :)

Mun akvaarion koko on 60x30x35, eli laskelmieni mukaan juuri tuo 63 litraa =)

kyllähän sitä tuossa jo tovin asustaa

Jaa viesti

baste    1

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että käärmeen pituus on yhtä suuri kuin terraarion lyhyt sivu + pitkä sivu yhteensä. Ja tuota voidaan oikeastaan pitää jo miniminä, ellei korkeutta ole sitten reippaasti.

Eli tuossa terraariossasi voisi maksimissaan asua 90cm käärme, mutta en sellaista sinne kyllä laittaisi mitenkään päin. Aina parempi, mitä suurempi asumus, se kuitenkin on aikalailla kaikki mitä sillä käärmeellä on :)

• Like 1

Jaa viesti

wilmeee    13

baste kirjoitti:

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että käärmeen pituus on yhtä suuri kuin terraarion lyhyt sivu + pitkä sivu yhteensä. Ja tuota voidaan oikeastaan pitää jo miniminä, ellei korkeutta ole sitten reippaasti.

Eli tuossa terraariossasi voisi maksimissaan asua 90cm käärme, mutta en sellaista sinne kyllä laittaisi mitenkään päin. Aina parempi, mitä suurempi asumus, se kuitenkin on aikalailla kaikki mitä sillä käärmeellä on :)

eikö tää terra ollut nyt tarkoittettu sille juniori koolle eli ensimmäiseksi terraksi..eli ei aikuiselle..

Jaa viesti

Siis tarkoitin toki että käärmeen poikanen menisi tuohon 63 L, mutta kun päädyin täysikasvuiseen en todellakaan laittaisi sitä tuohon, vaan ostaisin ison terran! :)

Jaa viesti

baste    1

Niin, tarkoitinkin että JOS ottaisit poikasen, se ehdottomilla minimimitoilla voisi asua tuossa terraariossa niin kauan kunnes on 90cm pituinen. Ja tuo nyrkkisääntö pätee myös jatkossa, siis aikuisen asumusta hankittaessa.

Jaa viesti

Adalrich    0

Hejssan!

Itsekin olen viljakäärmeen hankintaa harkinnut ja monta kertaa eläinkaupoissa lasien takana olevia yksilöitä haikaillut ; ) Suunnitelmanani oli ostaa kesällä/syksyllä poikanen samaan aikaan 90 x 45 Exoterran kanssa, mutta tarkemmin ajateltunahan niin pieni lierohan hukkuisi mokomaan kartanoon.

Jonkin sortin faunaboksi/vastaava olisi luullakseni parempi vaihtoehto? Asialla on myös rahallinen ja tilallinen puolensa, eli yrittäisin selvitä vain muutamalla asumuksen vaihdolla ennen tuohon Exoon tai vastaavankokoiseen siirtämistä.

Jos ostaisin siis vaikkapa 37 x 22-pohjaisen faunaboksin, niin käsittääkseni elikko saisi kasvaa siinä noin 60-senttiseksi asti. Kuinka kauan poikasella kestää venähtää näihin mittoihin?

Toinen vaihtoehto olisi eräässä kaupassa bongaamani halpa 60 x 40-pohjainen liukuovellinen terra, jossa otus kaiketi pärjäisi jo metrin mittaiseksi.

Kellarissani makaa toisaalta edelleen vanha 70 x 35-pohjainen akvaario, joka kai ajaisi saman asian kuin edellämainittu. Tähän pitäisi tosin väkertää jonkinlainen verkkokansi, ja liukuovien puute varmaan hankaloittaa ylläpitoa?

Kuinka kauan edellämainitut vaihtoehdot siis riittäisivät viljakäärmeen poikaselle? Jos oikein käsitän, tuo 90 x 45 tai vastaava olisi ajankohtainen vasta muutaman vuoden päästä.

Edited by Adalrich
Kirjoitusvirheen korjaus

Jaa viesti

wilmeee    13

Meillä oli tuo 37x22 kokoinen faunaboksi...nyt ikää on noin vuosi ja ovat muuttaneet hieman isompaan torppaan. pituutta noin ehkäpä 40-50cm, näitä on siis kaksi jtn terran tarvii olla muutenkin isompi.

ovat nyt tuollaisessa yhdelle täysikasvuiselle sopivasssa ja tuntuvat viihtyvän ihan hienosti kun on riittävästi piilopaikkoja(kumma kyllä viihtyvät kaikista näkyvimmässä piilossa, ehkä näkevät itsekkin paremmin..en tiedä kun eivät ole kertoneet :S ). meillä tuo muutto vaikutti mielestäni ainakin positiivisesti kavereiden käytökseen. Eivät sinkoile päin seiniä tai mitään muutakaan. Liikkuvat iltasella normaalisti(kumpikin kiipeilee ihan mahottomasti..ovat suurimman osan ajasta poissa maanpinnalta paitsi silloin kun sulattelevat ruokaansa.) Kannattaa seurata käärmeen käytöstä siitä tietää onko terra sopiva.

Ja tuohon verkkokansi juttuun. tein itse pleksistä ja lattialistasta köyhänmiehen liukukannen ja toimii myös tossa päällä. ainoa mikä työllisti oli pleksin reijittäminen :D :D :D

Jaa viesti

Adalrich    0

Elikkä 40-60 sentin mittoihin kasvuun menee noin vuosi? Yksilöllistä varmaan tietenkin, mutta suuntaa tässä haen ; ) Faunaboksi kestäisi siis aika pitkään.

Nyt en ollenkaan osaa hahmottaa tuota liukuovirakennelmaasi, löytyykö kuvaa tai muuta diagrammia? : D Olisi kiva, jos tuon vanhan pöntön saisi johonkin mielekkääseen käyttöön.

Jaa viesti

wilmeee    13

joo voin laittaa otan tänään mutta ensin kirjallisena :D eli mdf jalkalistoissa on takapuolella urat(ainakin joissain malleissa) ja alaosan uraan menee hienosti 5mm pleksi alle. eli jalkalistoista tekee U muotoisen kehikon(siis terävät kulmat) ja sinne väliin pystyy liuttamaan sen pleksin. sen kun liimaa kunnolla kanteen kiinni niin sitä ei saa käärme nostettua pois.. laitan kuvan kun kerkiän.. kaunis se ei ole mutta eipä se verkkokansikaan vissiin. tuo on vaan käytännöllisempi kun ei tarvi koko kattoa nostaa pois. Meillä nuo on tosiaan siinä 40-50cm mitoissa mutta kai se aika lähelle menee 40-60cm..

• Like 1

Jaa viesti

Adalrich    0

Aaah! Johan valkeni tyhmällekin : D

Selvä pyy, tuohan on yksinkertaisuudessaan mainio idea! Ei sillä kauneudella niin väliä ole, pääasia että toimii!

Onkos tuolla käyttämällänne listalla jotain erikoista tuotemerkkiä ja -mallia? Muodostahan koko suunnitelma on riippuvainen.

Mistäs pleksiä saa? K-raudasta tai vastaavasta?

Jaa viesti

wilmeee    13

no periaatteessa mikä vain mdf jalkalista missä menee alhaalla ura SIIS sillä sisäpuolella :D. Meillä taitaa olla joku pyökin värinen töissä jämäpätkistä kerätty malli :D

pleksin hain itse bauhaussista. sitäkin voi jostain esim lasiliikkeistä tai muista saada jämäpaloina halvemmalla. :D laitan tänään sen kuvan niin siitä saa sen kokonaishahmotuksen

28042010221.jpg

28042010220.jpg

28042010219.jpg

Muoksista vaan ja tässä näitä kuvia..olin reipas..tuo avonainen sivu on vielä teipillä vaan kun en ole saanut lukkoja rakennettua...

Edited by wilmeee
  • Like 1

Jaa viesti

baste    1

Ite hankin pikkumadolle 31l SmartStore-lootan, se oli helppo rei'ittää, kansisysteemi oli hyvä eikä koko laatikko ollu ees kauheen pahan näköinen. Ja se soveltuu mainiosti jatkossa ruokintaboksiksi, mitä tehtävää se tälläkin hetkellä toteuttaa :) Tuossa laatikossa matonen oli mulla n. 60cm asti, joka oli kyllä jo täysi maksimimitta, oli selkeästi liian pieni.

Tällä hetkellä terraario on 75 x 40 x 60 (pit x lev x kork) ja matonen on n. 80cm, ja tuntuu jo ahtaalta. Tälläiseen terraarioon en aikuista laittaisi, jotta madolla on riittävästi tilaa liikuskella ja touhuta. Tänä kesänä ajattelin rakentaa aikuisasumuksen, jossa mato saa viettää loppuelämänsä. Kooksi olen ajatellut 120 x 50 x 60, pienempään en laittaisi eläintä jonka koko maailma on kuitenkin vain ja ainoastaan se terraario.

Jaa viesti

Adalrich    0

Kiitokset Wilmeelle selkeistä kuvista! Saatan hyvinkin hyödyntää ideaasi, nyt kun viimein olen saanut terraarioharrastuksen poljettua käyntiin, olen monesti kuikuillut tuota vanhaa akvaariota ja miettinyt jonkinnäköistä ratkaisua kanneksi, niin että pääsee vanhaa lasilootaa käyttämään. Tuo pleksimallisi on kätevän näköinen : D

baste:

Juu, itsekin hommaisin isomman lootan, jos asunto antaisi myöten. Tuo 90 x 45 pohjainen terra on jo ihan maksimikokoa. Olin itse tosin laskenut, että tuo olisi ihan mukavan kokoinen : O Siis siinä mielessä, että muistaakseni minimiminimiminimikoko aikuiselle viljakäärmeelle oli joku 80 x 40 (mikä kyllä kuulostaa jo aika pieneltä). Ja onhan moni asuttanut käärmeitä näiden kokoisissa tai näiden väliltä olevissa terroissa. Jopa pienemmissäkin : /

En tosin itse ole päässyt aikuista viljakäärmettä kunnolla tarkkailemaan ja hypistelemään, joten ihan suositusten pohjalta laskeskelin ; )

Jaa viesti

baste    1

Juu, tottakai jokainen tekee resurssien puitteissa asumukset matosille :) Mutta jos tilanahtaus on syynä, tällöin kannattaa laittaa terraarioon reippaasti korkeutta; tuo 60cm ei ole edes lähelläkään liian korkeaa. Tein kallioseinän, jossa kielekkeitä, ja 90% ajastaan mato viettääkin kallioseinällä, sen kielekkeillä tai päällä. Pohjalla käy juomassa ja heittämässä silloin tällöin runtua + kaivelemassa pohjamatskua. Tästä opin, että jatkossa teen aina kallioseinän, kun näkyy olevan niin suosittu ja käytetty. Ja sillä saa terran pinta-alaa kummasti lisättyä.

Jaa viesti

Adalrich    0

Kalliotausta tarkoittanee sellaista hienoa tasanteista, kivisen näköistä kallioseinämää, jollaisia on yleensä eläinkauppojen terraarioissa? Pitkään olen pohtinut, mistä kummasta niitä saa, niin hienoja ovat :D Terraario-osiosta löytynee varmaan reseptejä, joskin otan kyllä vinkkejä vastaan. ; D

Tuossa katselemassani Exoterrassa (Linkki) on korkeutta juurikin tuo 60 senttiä. Tämä ei tietenkään ole mitenkään kiveen hakattu, eli jos hyvällä hinnalla saisi korkeamman, ottaisin sen, kun kerran ainoa rajoittava tekijä on tuo pituus x syvyys.

Jaa viesti

baste    1

Tosiaan itse tekemällä saa kaikkein helpoiten, halviten ja saa juuri sellaisen kuin haluaa. Eikä se ole edes kovin vaikeaa, helpompaa mitä minä luulin. Tein tosiaan itse viime kesänä terraarion koivuvanerista, liukuovet lasista ja kiinteän kallioseinän styroksista. Tänä kesänä sama juttu edessä, teen saman uusiks mutta isompana ja pieniä muutoksia tehden, virheistä oppien :)

Jaa viesti

weemano    0

Täällä ilmoitti MIES haluavansa käärmeen. o.o Hurja ukko, ei yleensä lotkauta korvaansakaan millekään eläimelle. Viljikseen päädyttiin ja terraprojektia pitäisi aloitella kesän aikana.

Terran matskuna olis 190l akvaario, pituus n. 114-120cm, onko tarpeeksi suuri aikuisellekkin yksilölle?

Altaan pohja on halki, joten ajattelin vain sahailla siihen uuden sisäpohjan vanerista.

Takaseinään on styroksinen juurakkotausta jo mitoitettu, pitäisi enää silikoonata kiinni.

Altaan mittainen 1 putkinen loisteputkivalaisin löytyy kotoa, joten siihen hommaillaan uvb-putki.

Jaa viesti

Miksutin    0

Niin että mahtuisko toinen viljakäärme tälläiseeen 100x50x40 terraario ku ois kiinostusta hankki kaveri sille urokselle;D

Yhdistin viestisi toiseen samaa aihetta käsittelevään ketjuun.

-Wilkku

Edited by Wilkku

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään