saana_85

Hiirten kasvatus III

42 viestiä aiheessa

Pitääkin laittaa toi vekotin kirjanmerkkeihin talteen ja mahollisesti hankkia moinen kun se tulee tarpeelliseksi :)

Kokeeko kukaan että toi ois jollaintapaa huono laite? Ite en ainakaan äkkiseltään osaa kyseenalastaa sen toimintaa, vaan näyttää varsin pätevältä. En kuitenkaan halua moista hankkia, jos joku keksii sen toimintaperiaatteesta jotain huonoa.. Joten mielipiteitä?

Jaa viesti

Tähän mennessä suurin hiiri mitä tolla olen lopettanut on ollut 35g. Ja pienin 3g
Molemmissa tapauksissa selkäranka murtuu heti.

Itse pidän tuota parempana kuin kaasu, mutta en siis ole kaasua vastaan.

Olen teurastellut aika paljon elukoita kanoista sikoihin ja mun kokemuksella tuo toimii ja on näppärä

2 people like this

Jaa viesti

Ihan on nopean näköinen vekotin, mutta mites tuo lopetustapa sopii eläinsuojelulakiin? Ja olen ilman muuta sitä mieltä, että kaasua nopeampia lopetustapoja on, mutta niistä ei kannata kovin huudella.

Jaa viesti

Ah joo, lakihan ton kanssa haraa taas vastaan. Toivottavasti lakiin tulee tältäkohdin muutos, nii sais näitä vaihtoehtosia tapoja ihan yleiseen käyttöön.

Jaa viesti

Laki on kieltämättä aika hassu tässäkin kohtaa... Näyttää näppärältä ja pätevältä laitteelta kyllä. Tollanen toimii varmasti paremmin kun kaasu.

Jaa viesti

onkohän näin että laki haraa vastaan?

vai onko hiiret erikseen määritelty? muistaakseni laissa puhutaan kiloista ja esim, kanan saa yhä lopettaa kirveellä vaikka suositellaan tainnutusta ennen sitä

koitin tankata lakia ja hyvin ylimalkainenhan se on. Siinä on ajateltu lähinnä isompia seuraeläimiä. Eli ilmeisesti ainut oikee tapa on kaasu :D

Jaa viesti

Ainoat sallitut tavat on ampuminen (xD) ja kaasu. Mutta jostain syystä eläinlääkäri voi kuitenkin lopettaa piikillä o.O 

Jaa viesti

Eikös se ollu vielä niin, että alle 3pv vanhan elukan saa myös lopettaa katkomalla niskat/ kovalla iskulla päähän. Sitä vanhemmilla se ei oo lain mukaan sallittu. Toi ampuminen on kyllä etenki tälleen ruokakasvatuksessa, noh... vähäsen epäkäytännöllinen tapa  ;)

Jaa viesti

Tuohon valmisteilla olevaan uuteen eläinsuojelulakiin ei kannata odotella ainakaan lisää sallittuja lopetustapoja, päinvastoin...eikös jotain puhetta ollut jopa hiilidioksidin käytön kieltämisestä? Tilalle oli esitetty jotain muuta kaasua?

Muut tavat (kotioloissa) kuin kaasu ja ampuminen yli 3vrk ikäisillä menee osastoon hätälopetus. Sen vuoksi ne hiilarilaitteet olis varmaan hyvä olla edes rekvisiittana, jos tarkastajatanttarainen päättää tehdä kotikäynnin...pihdeistä kyllä nousee jumalaton älämölö :)

1 person likes this

Jaa viesti

Siinä vaiheessa kun tarkastaja tulee, pakkaan hiiret vaikka mukaan. Tässä ei niin paljon ole omaisuutta kiinni, että sen uhan takia muuttaisin tapoja.

Yksinkertaisesti nuo on inhimillisempi tapa lopettaa joten aion olla kansalaistottelematon tässä kohtaan.

Jaa viesti

Itse olen aloittamassa hiirten kasvatuksen ravinto tarkoitukseen.

Mistä aloittaisin?

Siis mistä saisin hiiripariskunnan jolla aloittaa?

Jos joku myisi, ostaisin mielelläni.

Vastatkaa YV:llä..

Jaa viesti

Jos ruuaksi aikoo alkaa kasvattamaan niin suosittele nostamaan muutaman eri ryhmän. 1.3 tai 1.4 ryhmiä 2 - 3 jkl. Siinä on jo kivan kokonen laumakin laumaeläimelle :) Sitten vain yhdistät ryhmät eri aikoihin jolloin ravinto hiirtä tulee tasaiseen tahtiin. Sillä välinkun toiset lepäävät niin toiset poikivat jne jne. Toki hiiret jää sitten aika pieniksi isoille kääärmeille ajatellen (mietin nuita omistamiasi lajeja ) isompi vaihtoehto on natalhiiri /rotta.

1 person likes this

Jaa viesti

Minusta se, mistä kannattaa aloittaa riippuu ihan siitä, mitä ja kuinka paljon ruokittavia omistaa. Briteissä kuulema tyypillisin alkukokoonpano on 1 uros ja 3 naarasta. Itse aloitin tuolla samalla, ja olen jättänyt sitten noitten jälkeläisistä sekä uroksia että naaraita kasvatukseen, lisäksi hommanut silloin tällöin uutta verta molempia sukupuolia. Eikä ole tarkoitus muuttaa tätä kuviota vaikka aloitankin kuviojalostusta, näin pienellä herppimäärällä tällainenkin järjestelmä toimii..

Eri juttu sitten jos hiirien määrän ja kokojen vaihtelevuus pitää olla suurta.

Jaa viesti

Menee nyt vähän ot:ksi, mutta jos tosissasi meinaat jalostaa näyttelytasoisia kuviollisia, niin muutamalla hiirellä ei tee juuri mitään. Kuvion kannalta tasokkaita yksilöitä syntyy kuitenkin niin vähän, ei edes joka poikueeseen, että siinä on aika äkkiä jalostusmateriaali vähissä...

Voih, mulla on niin ikävä hiiruja. Hienoja pieniä eläimiä. Ehkä joskus vielä.

Jaa viesti

(YLE) Hiiri näkee viiksillään, kissalta se ei onnistu. Hiirellä on sumea lähinäkö, mutta sen viikset piirtävät aivoihin karttaa pään ympäristöstä. https://yle.fi/uutiset/3-9697126

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään