saana_85

Hiirten kasvatus III

42 viestiä aiheessa

Hei mitä kalkin lähdettä ootte hiirillenne käyttäneet?

Jaa viesti

Itse en käytä hiirilläni mitään erillistä kalkin lähdettä, vaan laadukas ja monipuolinen ruoka takaavat myös riittävän kalkin saannin.

Jaa viesti

Okei. Mietin vain kun tuolla hiiret.fi:ssä suositellaan kalkkilisää..

Sopisiko matelijoille tarkoitettu kalkki (repti calcium) ?

Entä mitä pellettiä/siemenseosta syötätte hiirillenne? Itse meinasin oxbowin rottapellettiä. Ainut puute ruoassa on pari prosenttia liian alhainen proteiini mutta ajattelin korjata sen antamalla matoja/sirkkoja ja kanaa/lihaa välillä hiirille :) muutenkin kaikki kasvikset ja hedelmät plus puuro yms. ajattelin sisällyttää ruokintaan.

Jaa viesti

Hiirillä käytän Rapunzelin HiiriMixiä ja rotilla Rapunzelin RottaMixiä sekä lisäksi tuoreruokaa pari kolme kertaa viikossa.

Jaa viesti

Laadukas siemenseos ja tuoreruoka silloin tällöin on aivan riittävän monipuolista ja ravitsevaa, eikä tarvitse kylkeen mitään lisiä.

Galluppia pukkaa: Mitenkäs palstalaiset loishäätää ruokahiirensä? Ajatuksella että syöjille saataisiin turvallista (ei haitallisia lääkejäämiä tms.), mutta loisvapaata sapuskaa.

Jaa viesti

Meillä loishäädetään hiiret ivermektiinillä ja pidän 30 päivän varoajan ennen hiiren lopetusta.

Jaa viesti

Ivermektiini täälläkin käytössä. Kaikki lähtevät ja saapuvat hiiret käsitellään. Ruoaksi meneviä en erikseeen loishäädä.

Jaa viesti

Myös minulla ivermektiini käytössä. Näyttelyihin lähtevät, samoin kuin uuteen kotiin lähtevät saavat lääkityksen ennalta. Myös uudet tulokkaat saavat yleensä yhden tai kaksi hoitokertaa saavuttuaan.

Jaa viesti

Pidättekö jotain varoaikaa ivermektiinin antamisen jälkeen ennen kuin laitatte hiiren pakkaseen/käärmeelle?

Osa käärmeharrastajistahan ei halua antaa otuksilleen ivermektiinillä käsiteltyjä hiiriä ollenkaan, ainakaan ilman pitkää varoaikaa. Olen aina pitänyt sitä vähän liioiteltuna, omat hiiret madotan aina ivermektiinillä enkä ole hiiriä lopettaessani sen kummemmin miettinyt kuinka pitkä aika edellisestä kerrasta on. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut.

Jaa viesti

Kysyn nyt ehkä ihan höpöjä mutta mistä ivermektiiniä saa? Apteekista ilman reseptiä vai pitääkö eläinlääkäriltä pyytää?

Jaa viesti

Ivermektiini on reseptilääke. Itse olen saanut lääkkeen (Ivomec 1%) eläinlääkäriltä valmiiksi laimennettuna. Eläinlääkärit vaan yleensä tarjoavat niin voimakkaasti laimennettuna (1 osa lääkettä, 99 osaa vettä) ettei se tehoa mihinkään. Omani olen pyytänyt laimennettuna 1 osa lääkettä ja 4 osaa vettä. Ekalla kerralla (vuosia sitten) ell sanoi, että jos hiiresi ovat tämän jälkeen vielä hengissä niin lisää saa soittamalla ja kirjoitti vielä reseptiinkin, että laimennossuhde asiakkaan pyynnöstä. Hiiret käsiteltiin ohjeiden mukaan ja hengissä selvisivät eivätkä loiset vaivanneet. :)

Edited by Vilja II
1 person likes this

Jaa viesti

^ Tuo onkin oikea suhde tuo 1 osa lääkettä ja 4 osaa vettä. Minulla on joskus lötsähtänyt lääkettä vähän reilustikin hiiren niskaan, muttei siitä ole mitään niille tullut. Ja ostan siis lääkeaineen raakana ja sekoitan itse.

Kerran jouduin lopettamaan hiiren sen jälkeen kun olin lääkinnyt, mutta en muista syötinkö sitä kenellekään. Tavallisesti ei lopetuksia lääkkeen annon jälkeen tule, joten ei pitäisi olla ivermektiiniä lopetetuissa hiirissä.

Jaa viesti

Harkitsen hiirten ruokakasvatusta. Luin että niitä voi lopettaa soda streamin hiilaripullolla. Voiko joku selittää miten käytännössä menee? Meiltä löytyy laite ja pari pulloa. Miten letku liitetään pulloon että sitä voi säätää vai häh...?

Jaa viesti

Sodatreamia ei voi oikein säätää. Käytännössä liität letkun sodatstreamiin ja yhdistät sen tappolaatikkoon, päästät yhen suhauksen hiilaria laatikkoon ja heität hiiret perään, kansi kiinni ja heti lisää hiilaria perään. Kannattaa ottaa sellainen laatikko käyttöön missä on jonkun sortin venttiili systeemi, koska muuten saattaa kansi lentää omille teilleen.

Jaa viesti

Tai sitten ei laita kantta tiiviisti laatikon päälle vaan painaa kädellä kiinni ja mahdollisesti vielä yhdestä kulmasta raottaa.

Bongasin jonkun kodinkoneliikkeen lehdestä suoraan pulloon liitettävän kertakäyttöisen hiilihapotussysteemin, vähän samalla idealla kuin sifoni. Tiedä sitten olisiko toimiva vekotin edes satunnaiskäyttöön..

Jaa viesti

Mikäli lopetettavia hiiriä on enemmän kuin muutamia, suosittelisin lämpimästi hankkimaan säädeltävän hiilidioksidilaitteiston. Meillä on ollut käytössä tällainen hiirikasvatuksen alusta saakka. Alkuinvestointi on hieman hinnakas mutta 2 kg:n pullon täyttö maksaa vain kympin (hinnat vaihtelevat paikkakunnittain jonkin verran). Aloimme kasvattaa hiiriä loppukesästä 2009 ja hiilidioksidilaitteiston käyttö on ollut runsasta. Ensimmäisen kerran pullo täytettiin uudelleen tänä keväänä.

Jaa viesti

Mietin  pienimutoista vaan.Yx ukko ja 4-6 naarasta tai jotain. Itellä 2 jotka vetää hiiriä. Rotat sit tilaan muualta. Mietin vaan edullista ja helppoa tapaa tappaa. Mulla joskus ollut hiiriä lemmikkinäkin että toi lopetus ei kyl tunnu kivalta... Varsinais-Suomessa vaan niin vaikee saada pakasteita. <_<

Jaa viesti

Tällä hetkellä helpoin, edullisin (ja ainoa laillinen joka täyttää em kohdat) on hiilidioksilla kaasuttaminen yli kolmen päivän ikäisten poikasten kohdalla. Tulevaisuudessahan tähän saattaa tulla muutoksia jos hiilidioksidin käyttö kielletään ja eläinten päät on vielä murskattava lopetuksen jälkeen.

Itselläni on "viininhapotuslaitteesta (Fizz Devil)" rakenneltu hiilaripönttö joka on kyllä ollut ihan näppärä. Ainoastaan vaan en muista milloin sen pullo on viimeeksi koeponnistettu, joten hyvällä tuurilla ei saa enää uudelleen täytettyä sitä jos pullo mennyt vanhaksi... en ole vielä asiaan perehtynyt kun ei ole tarvinnut täyttää.

Edited by Darw

Jaa viesti

Ihan näin eläinystävänä en kehota ketään lopettamaan kaasulla alta pariviikkoisia hiiriä. Kestää liian kauan. Laki sanoo muuta, mutta mielestäni (ja monen muun mielestä myös) laissa ei ole huomioitu poikasten ns. sukellusrefleksiä minkä vuoksi kaasulla lopettaminen ei niiden kohdalla toimi tarkoituksen mukaisesti. Mekaanisesti henki pois, tapahtuu paljon nopeammin ja vähemmällä kärsimyksellä. Yli pariviikkoiset sitten kaasulla oikea-oppisesti (=tarpeeksi kaasua ennen kuin elukan laittaa pönttöön).

Jaa viesti

Miten muuten saa lopettaa hiiren ku kaasulla?

Jaa viesti

Mekaanisesti (=niska poikki). Aikuisen hiiren ollessa kyseessä ei mikään ihan helppo juttu, poikasien kanssa onnistuu paremmin, joten niistä kannattaa aloittaa. Kaasu on heittämällä kaikkein paras ratkaisu tähän kyllä, imho.

Jaa viesti

Minulla on niskankatkasupihit, ne on alunperin viiriäisille tarkotuttu, Toimii hyvin hiirilläki. Paljon ennemmin niillä katkasen ku kaasutan

Jaa viesti

^Mielenkiinnosta ois kiva nähdä minkämoiset ne pihdit on, pystytkö laittamaan kuvaa? Itekin mielummin katkoisin niskat ku kaasuttaisin (vaikka tällähetkellä ruokakasvatusta en harrasta, mut jatkoa ajatellen).

1 person likes this

Jaa viesti

13800234.t.jpg

Pihtien väliin jää tasainen pieni rako. Eli niskat murtuu heti, mutta pää ei mene poikki ja yleensä iho pysyy ehjänä.

1 person likes this

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään