Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
saana_85

Kuoriaisia aloittamassa II

Recommended Posts

M.t.u. -poppoon "Big Mama", eli isoin naaras on koteloitunut! Alkaa terraarion käyttövalmiuteen saattamisella olla jo pieni kiirus :blink:

Kuoriaisille ei saa syöttää sitrushedelmiä, mutta voiko niiden siemenistä kasvatettuja taimia laittaa samaan terraarioon koppisten kanssa? Olisin juuri sopivasti saanut muutaman siemenen itämään ja taimet hyvälle alulle.. :ph34r:

Jaa viesti

Kuoriaisille ei saa syöttää sitrushedelmiä

?

kyllä ainakin ruusukuoriaislle saa syöttää, enkä nopeella tutkimisella löytänyt kieltoa muidenkaan lajien kohdalla  :huh: .

Jaa viesti

Kuoriaisille ei saa syöttää sitrushedelmiä

?

kyllä ainakin ruusukuoriaislle saa syöttää, enkä nopeella tutkimisella löytänyt kieltoa muidenkaan lajien kohdalla  :huh: .

http://keskustelu.herppi.net/topic/21298-kukkakuoriaisista-tietoa/?p=308698

http://keskustelu.herppi.net/topic/21629-kuoriaisia-aloittamassa-ii/?p=349993

Jaa viesti

mä käytän tietolähteinä ulkolaisia sivustoja, ja niiden mukaan sitrushedelmistä appelsiini ja mandariini on ok kaikille lajeille.

• Like 1

Jaa viesti

Minulle on ensi viikolla kotiutumassa muutama Eudicella-suvun toukka, minun ihkaensimmäiset kuoriaiset :) mulla olisi tyhjänä tuossa s-koon faunaboksi, menisikö nuo toukat siinä kun pistää mahdollisimman paljon beetlefixiä sinne? Ja kuinka kosteana pohjamateriaalin pitää olla? Olisiko hyvä pistää beetlefixin sekaan myös turvetta vai meneekö noin? Jännittää että meneekö kaikki toukkien kanssa hyvin ja saanko niistä kuoriaisia  :D

Aikuisia kuoriaisia varten minulla on exoterran 20x20x20cm nanoterraario, pohjalla 5cm turvetta ja kourallinen beetlefixiä seassa, valona exoterran 25w natural light. Onkos tuo ok? :)

Jaa viesti

Mä olen pannut merkille, että faunaboksi tuulettuu ihan pirun äkkiä, eli kostuttaa saa usein. Itse olen toukilla pitänyt beetlefix (molempia) ja JBL Terrabasis seosta. Tuo terrabasis pitää kosteutta ihmeen hyvin.

Jaa viesti

Terve! Olen juuri aloittamassa kuoriaisia ja olen kahlanut nettiä kuoriaisten hoito-ohjeista. Lajiksi olen valinnut Chlorocala africana africana- kukkakuoriaisia, joiden toukkia käyn hakemassa kuutisen kappaletta ensi viikolla. Olen reptilemaniacsilta tilannut 20x20x30 terran, beetlefixiä ja jellyä sekä faunarium-toukkaterran. Lisäksi saan lehtikompostia kaveriltani ja koivun lahopuuta olen käynyt hakemassa metsästä. Pohdiskelen nyt olisiko jollakin tarjota lisäinfoa mitä muuta toukat mahdollisesti tarjoavat ja miten terra kannattaa järjestää myös täysikasvuisille kuoriaisille. Tässä pari ajankohtaista kysymystä:

1) Onko lahoa lehtipuuta mahdollista pakastaa säilyvyyden pidentämiseksi? Entä tuleeko lahopuuta pestä tai kuivattaa ennen kuin sitä voi antaa toukille?

2) Terran puhdistus. En ole kauheasti löytänyt tietoa pitääkö toukkaterraa/kuoriaisten terraa puhdistella ja kuinka useasti. Ainakin toukkien kohdalla olen kuullut paljon ettei terraa saisi kovasti pöyhiä etteivät toukat/mahd.kotilot kärsisi vaurioita. Onko sitten mahdollista että terran luonnonmateriaalit homehtuisi pohjalle, ja miten tässä tilanteessa tulisi menetellä kuoriaisia häiritsemättä?

3) Tarvitseeko terra lämpölampun? Suunnittelin sijoittavani kuoriaiset huoneen nurkkaan johon parvekkeen viima ei kävisi. Sisällä on noin 23 astetta lämpöä mutta valoa ei kauheasti. Tulisiko minun siis hankkia öttiäisiä varten lämpö/valaisulamppu?

Tässä pari kysymystä johon toivoisin jonkun asiaa paremmin tuntevan voivan vastata aloittelevalle koppisharrastajalle :) Kiitos!

Jaa viesti

Meille muutti pari päivää sitten kaksi kaunista chlorolocala africana africana sekä yksi Chlorocala africana oertzeni :-) aivan ihania otuksia, juoksevat päivät pitkät ympäri terraariota. Lisäksi on jo puolisen vuotta ollut Kamerunin punapääkukkakuoriaisen toukkia 4 kappaletta, eivät vaan ota koteloituakseen.

Sen verran kysäisin, että onko tietoa millainen päivärytmi yleensä hyönteisillä on? Ilmeisesti valoisan ajan hereillä ja pimeät ajat nukkuvat, mutta itse suljen terraarion valon melko myöhään, onko vaikutusta hyönteisiin?

Jaa viesti

Hei! Onko suomessa Mecynorrhina torquata ugandensis-lajin kasvattajia tai pitäjiä, minua kiinnostaisi saada lisä teitoa ko. lajista ja sen elintavoista. Jos jollain on ylimääräisiä kuoriaisia tai toukkia olisin niistä kiinnostunut. Itsellä ei vielä ole muita kuoriaisia ja ajalttelin aloittaa yhdellä tai kahdella lajilla. Terran koko näille ugandensisksille tulisi olemaan 80cm, 40cm ja 50cm(viimeinen korkeus) Toiseksi lajiksi ajattelin jotain ihan perus kukka- tai ruusukuoriaista.

Jaa viesti

Moi! Oon lueskellu foorumia jo pidemmän aikaa mutta päädyin rekisteröitymään vasta nyt. Oon harrastanu hyönteisiä pienestä asti, koteloituvat lajit on olleet erityisen mielenkiintoisia, oon kasvattanu mm. perhosentoukkia ja jauhomatoja. Herättelin taas harrastusta viime kesänä ja otin aluksi kimalaiskuoriaisia exoterraan. Olivat aika hauskoja kavereita, mutta kuolivat ennen syksyä. Syksyllä tilasin ruusukuoriaisen toukkia, kuoriaisia on nyt parikymmentä, koteloita on vielä 3. Samassa terraariossa on nyt myös kuparikuoriainen ja messuilta tarttui mukaan elliptorhina chopardi -torakoita. Afrikkalaiset kukkakuoriaiset kiinnostais aika paljon, mutta hinnat on vielä vähän liian suolaisia. Torakoita ois myös ajatus hankkia lisää.. :tongue:

IMG_3597.thumb.JPG.9b4293379885bfc6e4ce7

Kimalaiskuoriainen kiipeilemässä tekokasvissa

IMG_4143.thumb.JPG.f103f95f8696e37168099

Ruusukuoriaisia ja kuparikuoriainen banaanin kimpussa

IMG_4058.thumb.JPG.6b360da504f14bb2a6c46

Elliptorhina chopardeja

• Like 1

Jaa viesti

^ Voi ei miten suloisia nuo kimalaiskuoriaiset! ;u; Yritin kesällä sivuvilmällä kuikuilla, josko löytäisin muutaman yksilön omaan terraan mutta ei lykästänyt. Täytyy yrittää ens kesänä uudemman kerran :D

Jaa viesti

Mitä olette syöttäneet kimalaiskuoriaisille? Minun ötökkäkirjan mukaan se syö kukkien siitepölyä, niin olen miettinyt että kelpaako niille purkissa myytävä siitepöly? 

Jaa viesti

En oo nyt täysin varma siitä voinko laittaa tän nyt tähän ketjuun, mutten kokenut tarpeelliseksi avata uuttakaan tällasen asian takia.

Elikkäs, mun toukista suurin osa kehittyi täysin normaalisti, mutta pari päivää sitten löysin laatikosta tällasen yksilön.

Tuolla on siis ollut vain ruusukuoriaisia, eikä tämä tosiaan ole sellainen. Veikkaan Afrikan kukkakuoriaista. Siltikin väri on outo, enkä oo varma onko tää kehitysvirhe vai mikä. Ihan hyvin vaikuttaa kaveri toimivan, ainakin toistaiseksi. Liikkuu laatikossa ja syö normaalisti, niin en oo ajatellut, että pitäis lopettaa. Onko muilla ollut tällasia hiukan erilaisia yksilöitä?

Jotkut toukista oli siis faunattaresta, eli jonkin sortin sekaannus tässä on vissiin tapahtunut.

wp_ss_20160427_0001.png

IMG-20160428-WA0012.jpg

Jaa viesti

^ Aika jännä tapaus. Omaankin silmään näyttäisi joltain Afrikan kukkakuoriaiselta täplineen kaikkineen, jännän värinen kaveri kyllä. :D

Jaa viesti

9 tuntia sitten, Kaskas said:

En oo nyt täysin varma siitä voinko laittaa tän nyt tähän ketjuun, mutten kokenut tarpeelliseksi avata uuttakaan tällasen asian takia.

Elikkäs, mun toukista suurin osa kehittyi täysin normaalisti, mutta pari päivää sitten löysin laatikosta tällasen yksilön.

Tuolla on siis ollut vain ruusukuoriaisia, eikä tämä tosiaan ole sellainen. Veikkaan Afrikan kukkakuoriaista. Siltikin väri on outo, enkä oo varma onko tää kehitysvirhe vai mikä. Ihan hyvin vaikuttaa kaveri toimivan, ainakin toistaiseksi. Liikkuu laatikossa ja syö normaalisti, niin en oo ajatellut, että pitäis lopettaa. Onko muilla ollut tällasia hiukan erilaisia yksilöitä?

Jotkut toukista oli siis faunattaresta, eli jonkin sortin sekaannus tässä on vissiin tapahtunut.

wp_ss_20160427_0001.png

IMG-20160428-WA0012.jpg

Voi juku mikä tuuri! (╯✧∇✧)╯
Väittäisin, että tuo on eudicella smithii, engl. Jade headed buffalo beetle.32053-rl-eudicella-smithii-050_0.jpg?ito

• Like 1

Jaa viesti

Vaikuttaa hyvältä.

Tää on alkanu vaihtamaan väriä melko rajusti. Toi kuva on otettu pari päivää sitten, nyt on jo enemmän vihreetä.

wp_ss_20160501_0002.png

• Like 1

Jaa viesti

Moi! Olen juuri tilannut itselleni kaksi ihka ensimmäistä kuoriaista (Ugandan m.t.u kuoriainen) ja mietiskelin tässä että mitenkäs sukupuoliero näkyy tässä rodussa? Löytyykö ero väristä vai jostain muusta ominaisuudesta?

Jaa viesti

Nyt minäki hurahdin näihin! Sopivasti eilen siivosin ja laitoin yhden terran kuntoon ajatellen, että jaan sinne torakkaterrasta torakoita, kun ne on räjähtävästi kerenneet lisääntyä. En kerennyt laittaa torakoita, kun satuin törmäämään näihin Coelorrhina hornimaneihin paikallisessa lemmikkiliikkeessä. :rolleyes: Siellä oli mukavan näköinen pariskunta roikkumassa lehdellä yhdessä, eikä niitä voinut jättää sinne. Toivottavasti kerkeävät saamaan jälkikasvua ennen kupsahtamista, kun koppisten ikiä ei ole tiedossa ja jo kauppaan olivat koppiksina saapuneet.

koppis4.jpg.3163f9c17dfa289667cae2a948b9a0af.jpg

koppis3.thumb.jpg.447849409a4326034fa0ba9f7cad80c9.jpg

koppis2.thumb.jpg.654a041350a17dd1c992abf44e0e069c.jpg

Touhu on kyllä kovasti vaikuttanut siltä, että jälkikasvua olisi piankin odotettavissa.:heart:

Jaa viesti

Piti käydä hakemassa toinen naaras, ettei ensimmäinen kulu puhki koiraan käsittelyssä. :rolleyes:

Nää on ihan supersöpöjä!

uusikoppis.thumb.jpg.d39acb4ca1f773ac4dde08ff02485c5f.jpg

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään