Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
saana_85

Kotiloiden sairaudet ja tapaturmat II

Recommended Posts

nuhjus    1

Hoidan töissä akaattikotiloita, ja eilen vaihdoin niiden terraan turpeen ja käytin kaikki kotilot kylvyssä. Kun laitoin ne takaisin puhtaaseen terraan niin kaikki tottakai venytteli itsensä pitkäksi ja sarvet sojottivat pitkinä. Huomasin että yhdellä oli sarvet ihan kippurassa, mutkalla. Tiedän että ne pystyy niitä kääntelemään mutta tämän meni ihan rullallekin. Tökkäsin kotiloa hellästi, jolloin se vetäytyi vähän piiloon, mutta tuli taas uudestaan ulos ja taas sarvet meni kippuraan. Tänään yritin katsoa onko se samanlainen mutta en huomannut että kellään olisi näin ollut (en siis tunnista yksilöitä sieltä). 

Tiedättekö onko tällainen ihan normaalia vai johtuuko jostain sairaudesta/puutoksesta tms? 

• Like 1

Jaa viesti

henni    80

Tänään kuoli toinenkin kotilo.Ilmeisesti sai tartunnan toisesta kotilosta. :(

• Like 1

Jaa viesti

Veli Kotilo    18

Onko normaalia, että aksu viettää monta päivää peräkkäin turpeeseen kaivautuneena? Se menee aina vain syvemmälle turpeeseen eikä tule sieltä pois. Olen yrittänyt pitää uuden, entistä suuremman terraarion tarpeeksi kosteana. Olen myös huomannut, että kotilon suuakuolla on jotain kalvoa, mutta se ei peitä koko suuta. Voiko olla kyse horrokseen vaipumisesta? Toinen kotiloni taas seikkailee virkeänä ympäri terraariota. Mitä teen :o!?

• Like 2

Jaa viesti

*Marika*    1 920

Kuulostaa minusta horrokseen vetäytymiseltä. Mulla myös osa fulicoista horrostaa talven ja olen antanut niiden olla rauhassa. Osa onkin jo jonkin aikaa ollut kaivautuneena, viides horrostalvi nyt kahdella vanhimmalla akaatilla. Viime talvena yksi jadeista horrosti muiden samassa terrassa asustelevien ollessa aktiivisina, eli aktiivisuus tosiaan saattaa vaihdella kotilokohtaisesti.

Jaa viesti

Wirnu    305

Unille sun kaveri on vain vetäytynyt. :) Täällä tirsaillaan myös, mutta ei kaivautuneena vaan korkeimmalla paikalla koko terrassa. Tuohon samaan paikkaan on tyyppi enneki nukahtanut. :)

Jaa viesti

Eikö se olekin aina merkki siitä ettei kaikki ole hyvin jos kotilon vaippa on painunut kuoren sisälle? Eli tavallaan irronnut kuoren reunasta missä se yleensä on? Eli kun kotilo menee kuoreensa, jää kuoren reunaan siis ''tyhjää''.

Jaa viesti

Kaskas    145

Meillä joskus käyny noin että vaippa 'painuu' kotilon kuoren sisään. Ihan hyvin on kuitenkin pärjänny. Mut jos näyttää et ei paremmaks mee enää siitä nii kannattaa suosiolla lopettaa, mut jos ei kotilon elämää haittaa nii antaa vaan olla.

Jaa viesti

Bob on viime aikona ollut koko ajan hyvin syvällä kuorensa sisällä. Siis niin syvällä, että välillä on saanut ihmetellä onko sielä sisällä edes ketään. Kuitenkin sen sai veden kanssa tulemaan ulos syömään.

No, nyt pari päivää ollut kokonaan ihan liikkumatta syvällä kuoressaan, juuri sitä tutkailin ja hajun (järkyttävä lemu) perusteella totesin kuolleksi :( Kuoren sisältä valui myös jotain ruskeaa nestettä.. Ikää kaverilla oli vajaa kolmisen vuotta. 

Jaa viesti

*Marika*    1 920

Mulla on reilun vuoden ikäinen jade ollut viime aikoina epämääräisessä kunnossa, on laiha eikä ole kunnolla aktiivinen, vähän vaihtaa paikkaa välillä. Jos ei pian ala normalisoitua, niin lopetus edessä...

Jaa viesti

Wirnu    305

Nyt on meillä kotiloton talo :( Yön aikana oli Kalle the rallietana tullut ulos kuorestaan. Kukaan ei tiedä mitä tapahtui, kaikki on ollut niin kuin ennenkin. Kalle oli seurassamme kuutisen vuotta.

Jaa viesti

kotiloulla    0

Hei kaikille!  Olen ihan tuore akaattikotilon omistaja Turun läheltä.  Sain sen naapurilta 30 metrin päästä. Se tuotiin edellispäivänä. Kun kävimme katsomassa sitä 2 päivää ennen kuin naapuri toi sen, sillä oli molemmat "silmät jäljellä". Kun naapuri sitten sen toi sellaisessa faunaboksissa sillä ei toinen silmä "auennutkaan" ja se oli katki lähes juurestaan... ja kun katsoimme lähemmin ja huuhtelimme sitä vedellä tuli ilmi, että siinä näkyi ihoa hieman tummempi lähes säännöllisen rengasmainen jonkun näköinen rupi, tai arpikudos. Naapurilta asiaa kysyttäessä sanoi, että sillä oli molemmat silmät lähtiessä naapurista. Eli silmän on muka pitänyt pudota 30 metrin matkalla 15 asteen pakkasessa.! Just joo! Olen joskus kuullut, että nilviäiset kasvattavat uusia ruumiin jäseniä, mutta en tiedä vielä kotiloista niin paljon, että osaisin sanoa tuohon jotakin!!?? Olisi kiva jos voisitte kertoa tästä tapauksesta jotakin, ja jos muilla kotilon ystävillä olisi samanlaisia tapauksia? Kiitos.

Jaa viesti

CrypticDoll    510

15 asteen pakkanen ei kyllä ole ollut hyväksi kotilolle, jatkossa kotilon matkatessa kylmässä se pitää suojata viileydeltä. Kotilot eivät kasvata uusia ruumiinjäseniä. Saisiko kuvaa tästä sarvesta?

Jaa viesti

Nancy    86

Yksi kotiloistani (akaatti) on melkeinpä jatkuvasti mielestäni aika syvällä kuoressaan. Siis jos kotilon haluaa nähdä, niin kuori pitää ottaa käteen ja sisälle pitää katsoa silleen vinottain (toivottavasti ymmärrätte mitä selitän). Kuorestaan tuli ulos viimeksi eilen kun huljuutin sitä hanan alla, laitoin terraan ja se söi vähän. Illalla taas oli syvällä kuoressa, eikä sieltä ulos ole tullut. Onkohan tämä nyt jotenki sairas? Olisko armeliainta vaan pistää pakkaseen? En ymmärrä :( Muut toimii ihan normaalisti.

Jaa viesti

*Marika*    1 920

Mulla on ollut joillain akaateilla vastaavaa vammailua: syvällä kuoressa, ei juuri liiku tai syö, laihtuu. Yksi kuoli omia aikojaan, muut lopetin, kun eivät siitä parantuneet.

• Like 1

Jaa viesti

Tigelius    3

Mun aksuni kuoli n. 2vk sitten lauantaina. :( Sain sen Heinäkuussa, joten se kerkesi olemaan vasta puolvuotta mulla. Eläinkaupasta hankittiin, siellä oli pienessä faunassa todella monta akaattia, en nyt tarkkaan muista montako, mutta monta. Seeppari ihan mädäntynyt ja ruokana pari salaatin lehteä. Hoito-ohjeissa sanottiin että aksu eläisi muka 20 vuotiaaksi... Mun aksuni ei ehtinyt vielä täyttää edes kolmea. Se vaan oli tullut kuorestaan ulos ja vetänyt sarvensa sisäänsä, eikä se siitä virvonnut. Siinä vaan makasi ja oli jotenkin oudosti tullut, että kuoren sisäseuran näki kokonaan. Asusteli faunassa joka kuivui todella todella nopeesti, sitä sai todellakin olla jatkuvasti suihkuttelemassa... En enää ikinä asuta aksua faunaan... Periaatteessa haluisin nyt aksuni kasvattajilta, mutta kun mä en oikeen luota siihen postittamiseen, kun mua pelottaisi et entäs jos se kirjekuori tippuu tai jos se joutuu olemaan postilaatikossa liian kauan tai juuttuu postiin :( Jos joku vois kertoa mulle tästä postituksesta vähän enemmän, koska en tiiä pelkäänkö mä vaan aivan turhaan.. :/

Edited by Tigelius

Jaa viesti

Nancy    86

Mulla on ollut joillain akaateilla vastaavaa vammailua: syvällä kuoressa, ei juuri liiku tai syö, laihtuu. Yksi kuoli omia aikojaan, muut lopetin, kun eivät siitä parantuneet.

Kiitos vastauksesta, pitää vielä katella jos ei virkisty enää tuosta niin limaisemmat niityt odottaa.

Jaa viesti

CrypticDoll    510

Mun aksuni kuoli n. 2vk sitten lauantaina. :( Sain sen Heinäkuussa, joten se kerkesi olemaan vasta puolvuotta mulla. Eläinkaupasta hankittiin, siellä oli pienessä faunassa todella monta akaattia, en nyt tarkkaan muista montako, mutta monta. Seeppari ihan mädäntynyt ja ruokana pari salaatin lehteä. Hoito-ohjeissa sanottiin että aksu eläisi muka 20 vuotiaaksi... Mun aksuni ei ehtinyt vielä täyttää edes kolmea. Se vaan oli tullut kuorestaan ulos ja vetänyt sarvensa sisäänsä, eikä se siitä virvonnut. Siinä vaan makasi ja oli jotenkin oudosti tullut, että kuoren sisäseuran näki kokonaan. Asusteli faunassa joka kuivui todella todella nopeesti, sitä sai todellakin olla jatkuvasti suihkuttelemassa... En enää ikinä asuta aksua faunaan... Periaatteessa haluisin nyt aksuni kasvattajilta, mutta kun mä en oikeen luota siihen postittamiseen, kun mua pelottaisi et entäs jos se kirjekuori tippuu tai jos se joutuu olemaan postilaatikossa liian kauan tai juuttuu postiin :( Jos joku vois kertoa mulle tästä postituksesta vähän enemmän, koska en tiiä pelkäänkö mä vaan aivan turhaan.. :/

Aksut ei elä 20 -vuotiaaksi, hyvällä tuurilla voi päästä 10 -vuotiaaksi mutta ei sekään yleistä ole.

Faunabokseja ei ole riittävän kokoisia aikuiselle normikokoiselle aksulle. Mutta pienemmän asumuksena käy, kantta voi esim. Kelmuttaa jotta kosteus pysyy.

Postitus on täysin turvallista, kunhan sen tekee hyvin joka ei vaikeaa ole. Itse olen postittanut kotiloita niin Suomeen kuin ulkomaillekin satoja ja lähes poikkeuksetta kaikki mennyt todella hyvin.

Jaa viesti

Nancy    86

Tänään taas ihmettelin ihan kädestä pitäen tätä yhtä kotiloa. Sinne oli painunut kuoren syövereihin, nyt oli vielä "normaalia" syvemmällä. Pudotin kuoren sisään jokusen tipan vettä ja jätin terraan. Jonkun ajan kuluttua kävin katsomassa taas kotiloita ja nyt kuoren sisältä pilkisti pää. Ajattelin sen siitä jälleen tokenevan, mutta taas kun jonkin ajan kuluttua kävin katsomassa, niin eipä näkynyt kuin pelkkä kuori ;( Jo on kummaa käytöstä, ilmeisesti jotenkin kipeä? Ne limaniityt on nyt sit vissiin edessä. .

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään