Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
LeoBardi

Hamm - yleistä keskustelua

Recommended Posts

Kiinnostaa tietää et miten tuolta hammista ostetaan/varataan herppejä? Yritin tuol sivuilla käydä tutkailemassa mutta en oikeen päässyt jyvälle

Jaa viesti

Suoraan kasvattajiin/myyjiin vaan yhteys. Eli siis suurin osa pöydistä on yksityisten kasvattajien varaamia ja tuovat myyntiin mitä tuovat, ja kävijät voivat sitten näitä "suoraan pöydästä" ostaa tai hakea ennalta varatut eläimet sovitusti. Lisäksi siellä on yrityksiä edustamassa ja myymässä eläimiä/tavaraa (esim ExoTerra), mutta kaupat siis tehdään joka tapauksessa joko paikan päällä tai myyjän kanssa ennaltasovitusti.

• Like 2

Jaa viesti

Mitenkäs sitten noiden herppien tuominen maasta toiseen? Tarvitaanko jotain lupia tms. Vai saako niitä tuoda tuosta noin vaan niinkuin olutta virosta? vähän tyhmä vertaus..

Jaa viesti

Se riippuu täysin kuuluuko laji CITESiin ja jos kuuluu, mihin luokkaan. Listalle kuulumattomien tuonti on täysin vapaata (jollei sitten kaupalliseen tarkoitukseen tuo, jolloin tietty veroja saattaa joutua maksamaan), II-luokkaan ja B-liitteeseen kuuluvat tarvitsevat alkuperätodistuksen, josta käy ilmi että ovat vankeudessa syntyneitä/kuoriutuneita ja A-liitteen lajit tarvitsevat noiden lisäksi EU-todistuksen. I-luokan lajit eli erittäin uhanalaiset taas tarvitsevat MMM-virastolta luvan, mutta näitä lajeja nyt ei Suomessa taideta edes harrastaa yksityisesti.

Lisätietoa:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/CITES

http://www.ymparisto.fi/fi-fi/asiointi_luvat_ja_ymparistovaikutusten_arviointi/Luvat_ilmoitukset_ja_rekisterointi/Uhanalaisten_lajien_kansainvalinen_ja_EUn_sisainen_kauppa_ja_sita_koskevat_luvat_CITES

http://keskustelu.herppi.net/topic/22391-cites-liitteisiin-kuuluvien-eläimien-osto-ja-myynti/

• Like 2

Jaa viesti

Jospas sitä joku kerta lähtisi paikan päälle katsomaan. Tosin haluaisin lähtee sellaisen mukaan joka olisi jo siellä käynyt. Itsellä kun ei ole uskallusta lähteä yksin. Eikä lähipiirissä ole ihmisiä joita kyseinen tapahtuma kiinnostais.

Jaa viesti

Ehdottomasti kannattaa lähteä jonkun siellä jo käyneen mukaan. On nimittäin semmonen hulina ja väenpaljous joka kerta, että heikompia hirvittää. :D

• Like 2

Jaa viesti

Eikös seuraavat ensi vuoden messut ole maaliskuussa? Jospa silloin yrittäisi päästä jonkun mukaan

Jaa viesti

Messut on joka kolmas kuukausi kuukauden toinen lauantai. Maaliskuussa seuraavat, sitten kesäkuussa, syyskuussa ja jälleen joulukuussa. Syyskuun messut isoimmat, koska kesän poikaset tulevat myyntiin.

Jaa viesti

Täytyy alkaa huudella ennen maaliskuuta, jospa jonkun mukaan pääsisi. Ajatuksissa ei ainakaan vielä olisi ostaa sieltä mitään mutta eihän sitä tiedä miten käy kun/jos sinne pääsee :)

Jaa viesti

En ole koskaan hankkinut gekkoja Hammin messuilta, mutta nyt ajatus siitä kutkuttaisi kovasti, joten voisiko joku konkari valaista, miten asia hoituisi mahdollisimman kätevästi? En siis tiedä mitä kaikkea koko hommaan edes sisältyy, niin pihalla olen. Kun on leopardigekosta kyse, niin tarviiko paperitöitä tehdä minkä verran vai kenties ei ollenkaan? Ja onko täältä millainen porukka sinne menossa syyskuussa?

Jaa viesti

Tyypillinen kauppojen kulku:
1. Yhteys kasvattajaan (esimerkiksi Hammin messujen FB-sivuilta tai terraristik.comista löytyy kasvattajien/myyjien ilmoituksia myytävistä eläimistä)
2. Sovit minkä eläimen varaat, maksat varausmaksun ennakkoon. Myyjät yleensä tuovat varatut eläimet maksutta messuille, paitsi esim. Yhdysvalloista tuleville voi joutua pulittamaan vielä ylimääräisiä tuontikustannuksia. Yleensä myyjä laatii eläimelle tarvittavat paperit automaattisesti. Selvitä kuitenkin itse itsellesi, mitä ko. lajin tuonti vaatii. Esimerkiksi leopardigekko ei ole CITES -listattu eläin, joten ei välttämättä tarvitse kummempia papereita; kasvattaja saattaa silti haluta antaa alkuperätodistuksen, ja se voikin olla ihan hyvä pyytää joka tapauksessa, kun meillä täällä Suomessa byrokratiasta niin tykätään. Ota kaikki puhelinnumerot (myyjä, mahdollinen hakija) itsellesi ylös, anna heille myös omasi. Sovi myyjän kanssa, missä hänet voi tavata, tai onko hänellä mahdollisesti oma pöytäpaikka.
3a. Mikäli menet itse messuille, voit maksaa eläimen loppusumman paikan päällä haun yhteydessä. 
3b. Mikäli et itse mene messuille, maksat varaamasi eläimen kokonaisuudessaan myyjälle hyvissä ajoin ennen messuja. Pyydät messuille menevää suomalaista kanssaharrastajaa asioimaan myyjän kanssa paikan päällä ja tuomaan maksamasi eläimen Suomeen. Maksat kiltisti hakupalkkion etukäteen. :) Menet messuviikonlopun jälkeisenä maanantaina satamaan, tai muuna sovittuna ajankohtana sovittuun paikkaan, hakemaan eläimesi pois. Älä oleta että hakija toisi kotiovelle, vaan mene itse vastaan. Varmista, että hakija muistaa antaa itse eläimen lisäksi myös sen paperit, mikäli myyjä on semmoisia antanut. Yhtään viileämmällä säällä pitää muistaa ottaa oma kylmälaukku kuumavesipulloineen tms. mukaan eläimen turvallista kuljetusta varten.

Toivottavasti tästä oli apua. 

Edited by Hiidenhukka
  • Like 3

Jaa viesti

Kiitoksia!
Tuo oli hyvin ytimekkäästi ja selvästi kirjoitettu. :) Pitänee pitää mielen päällä siihen saakka kun tulee ajankohtaiseksi rueta hieromaan kauppoja. 

Jaa viesti

Hiidenhukka laittoi todella hyvin faktaa tiskiin! Vois kelvata vallan hyvin topikin kaltaiseen hakutiivistykseenkin?

Ite ekaa kertaa Hammissa sovittujen ostojen/vaihtojen nimissä seikkailleena viskaan tiskiin myös sen; miten hemmetin aikaa vaativaa noiden jo ennalta "sovittujen hakuaikataulujen" ja muun messuhässäkän kanssa pulaamisten kanssa aika ei meinaa riittää kaikkeen. Eli löysiä ranteita ja kärsivällisyyttä, myös(kin) eläimiä tilanneiden suuntaan;)

Jaa viesti

+ Kattokaa et lootat on oikeesti huolella teipattuja ja tarkistakaatte viel se. Boksit kun tuppaa oleen monasti melko heppoisia "rypäle lodjuja", niin moni kolhu voi tehdä huteralle pakkauslaatikolle hallaa. Tätä ei voi olla alleviivaamatta.

Jaa viesti

Oli muuten oikeestikin hyvä ja avartava reissu! En vaan ole kerennyt ihmeemmin turiseen tästä muille kuin meijän autoremmille ja muulle mukana olleillle kanssaharrastajille. Väkeä ei ollut mun päälle liikaa ja homman mittakaava ja kaikki muu tuotti efektin, jonka mukaan uutta reissua pukkaa, kunhan massia taas siihen likenee. Johan tätäkin neitsyys saumaa tuli alusteltua sen kymmenisen vuotta:) Houten vois olla se seuraava?

Kiitos meijän autolliselle ja muillekin oluissa ja sikareissa avittaneille;)

Jaa viesti

Jos jonkun kyytiin mahtuu niin hammista ois tulossa pieni kärmes joka tarttis kyydin!

Voi myös soittaa:nollaneljänolla5550618

Palkkio luonnollisesti kuuluu asiaan ja on sovittavissa:)

-Salla

Jaa viesti

Tarvisin kyydin yhdelle tai kahdelle käärmeelle tuojan hammista. Mielellään etelä-lapista Korvaan hyvin.

Janne 0565926935

Minulla on myynnissä Elaphe s. Anomala

Edited by KingSnake

Jaa viesti

Olen menossa Hammiin itte ja ei ole mitään ongelma saada eläimet tänne. MUTTA Olen jo varanut lento sinnepäin ja huomasin äsken että minun täytyy saada pari sammakoita sinne myös.

Eli onko ketään menossa Hammiin joulukuusa? Maksan myös vaivasta. Lähetä viesti tai soita. Kiitos. 050 300 32 38

Andreas

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään