Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
saana_85

Kummitussirkka (Extatosoma tiaratum)

Recommended Posts

No, se nyt sitten vain heikkeni ja heikkeni, kunnes lopulta kuoli :/ Mitä lie sitten kävikin.

Minulla on kuitenkin onneksi vielä yksi naaras ja yksi koiras, jotka elelevät aivan tyytyväisinä. Tänään pääsin ensimmäistä kertaa näkemään, miten iso poika lensi  :lol: En halua ruveta tahallani säikyttelemään sitä, mutta tänään taisin vahingossa säikyttää sen. Tai kenties vain halusi itsekin testailla siipiään. Suihkuttelun yhteydessä jäpä käppästeli ensin kädelleni, ja suureksi riemukseni lensi siitä paidalleni! Ja paidalta vielä pitemmän matkan rönsyliljaan. Ehdin jo ajatella, että tuleekohan tästä nyt aivan mahdoton takaa-ajo, mutta rönsyliljasta poika kapusi taas kiltisti ojennetulle kädelleni ja meni ihan suosiolla takaisin boksiin.

Ovat nämä aivan suunnattoman kauniita eläimiä. Tyttö on vielä kahden nahanvaihdon päässä aikuisuudesta, mutta taidan kuitenkin vielä tämän illan aikana laittaa niille tuon isomman boksin valmiiksi. Ei kun ulos vaan ja keppisiä hakemaan  B)

• Like 1

Jaa viesti

Kuinka Kala kävi niiden 10 munan kanssa,paljonko kuoriutui? Húomasin nyt vasta ruokakysymyksesi,onkohan merkitystä että noiden munien "vanhuksille" on kelvannut vain ja ainoastaan salal. Ei mitään vadelmaa,ruusua,tuomea,kaikkea on tyrkytetty. Olemme jo tuttuja kukkakaupassa ja sirkat syövät meidät vararikkoon.  :P no ei...mutta toistaiseksi yŕitämme minimoida omat sirkkamme ja vaikka tarjoamme maailmalle jos joku haluaa.Tuossa on samaa pesuetta kuin Kalalla, tyttöjä 6 ja poikia ainaskin 3. 

Jaa viesti

Uusi kummitussirkkaharrastaja (vaivoikoniinvieläsanoa) ilmoittautuu. Maanantaina Helsingissä käydessäni lähti munia mukaan. Pitkään ei tarvinnut munia ihmetellä, ensimmäinen pieni kuoriutui nimittäin jo 5. päivänä eli eilen. Ruokakin maistui heti, kun siirsin asumukseensa tammen lehdelle  :P  Tänään ilokseni huomasin että toinenkin on jo kuoriutunut  :wub: Tämä viikko on ollut onneksi lomaa, niin saan näitä tuijotella ja lukea lisää ja lisää tietoa  :D Milloin voin odotella näiden ensimmäistä nahanluontia? Siihen en ole löytänyt vastausta.

Jaa viesti

Kyllä homma on niin, että mun täytyy saada muutama tämmönen... Onkohan sakkia joilla olis munia/poikasia menossa tuleville messuille? Mulla olis kyyti valmiina, vain kuljetettavat uupuu...

Jaa viesti

Jee, kolmas kuoriutunut  :) Nyt on sitten nymfi, kerran nahkansa luonut ja pari kertaa nahkansa luonut. On ne vaan ihmeellisiä  :wub:

Jaa viesti

Oon jo pari kolme vuotta haaveillu näistä et sirkoista. Koko "lyhyen" ikäni olen sirkkoja ja kuoriasia harrastanut, kokemusta siis löytyy näistä vipeltäjistä. Näin talvella niitä ei ehkä mistään voi saada kun paleltuvat kuljetuksen aikana :mellow: Pitää sitten keväällä katsella jos jollai olisi myydä/antaa  ;)

Jaa viesti

Kellään kokemusta munien postittamisesta? Meneekö ehjänä perille ihan vain kirjekuoressa vaikka minigrip pussissa muutaman paperinpalan kera?  :huh:

Jaa viesti

lohari77, enpä huomannut viestiäsi pitkään aikaan. 10 munasta kuoriutui 7, eli ihan hyvin. Suurin osa valitettavasti kuoli ennen, kuin ehtivät aikuisikään. Yksi poika ja yksi tyttö ehtivät aikuisiksi asti, tekivät jättimäisen kasan munia ja elelivät kivasti. Poika kuitenkin kuoli tässä muutama viikko sitten (kenties vanhuuteen). Mietin, että olenkohan tehnyt jotakin väärin, kun näin pieni prosentti pääsi aikuisiksi asti (muutaman nymfin kanssa se ruokinta oli tosiaan hakusessa).

Tyttö tuolla vielä kuitenkin on, yksi takajalka on irronnut onnettomuudessa laatikon siivouksen yhteydessä, mutta muuten on meno kovaa ja virkeää. Sitten on se jättikasa munia. Ne jos rupeavat kuoriutumaan, niin pitää hankkia jostain uutta verta joukkoon :)

Edited by Kala

Jaa viesti

Sain postitse et:n munia, joiden munimisen ajankohdasta ei tarkkaa tietoa.. eli poikasia saattaa kuoriutua ihan koska vaan. Erottaako munista mitenkään mitkä ovat tuoreimpia tai mistä saattaisi olla joku kohta puoliin kuoriutumassa?

Jaa viesti

Mä en tienny minne pistään nii varmaa sitten tänne.

Ootteko hommaillu ulkomailta kummitussirkkoja?

Tiedän bugzuk.n mutta itellä ei oo kyseisestä paikasta kokemuksia.

Oisko mitään muita kauppoja josta ootte näitä hommaillu?

Aina ku googlaan nii meinaa ehottaa ebay.ta enkä nyt tiä luottaisinko ollenkaan sieltä tilailemaan.

Jaa viesti

On 11.5.2017 at 23.28, Lobotomia said:

Mä en tienny minne pistään nii varmaa sitten tänne.

Ootteko hommaillu ulkomailta kummitussirkkoja?

Tiedän bugzuk.n mutta itellä ei oo kyseisestä paikasta kokemuksia.

Oisko mitään muita kauppoja josta ootte näitä hommaillu?

Aina ku googlaan nii meinaa ehottaa ebay.ta enkä nyt tiä luottaisinko ollenkaan sieltä tilailemaan.

Hei muakin kiinnostaisi sama asia onko kummitusirkkaharrastajia enään linjoilla täällä foorumilla laisinkaan katsoin että lobotomiaa ennen edellinen viesti on vuodelta 2015 joten onko foorumi tai sirkkaharrastus lopahtanut vai siirtynyt enemmän toiselle alustalle facebook tai jokin muu sosiaalinen media. eräs tuttu jolla on noita sirkkoja ollut voivotteli sitä että viimeisin erä on ollut todella heikko kuoriutumaan on jo kasvattanut useita eriä sirkkoja niin että vanhempien munia haudottaan ja syntyneet poikaset taas tuotavat uuden sukupolven jne elikkä ei geneetisesti uutta verta ole tuotu tuohon kantaan olisikohan tämä ongelmana. ??? 

• Like 1

Jaa viesti

Kummitussirkkaharrastajia löytyy ainakin facebookista, sieltä saa monesti postikulujen hinnalla munia, koska niitä tulee usein niin paljon.

Olen tilannut pari kertaa Bugz.uk:sta muita selkärangattomia ja voin suositella paikkaa, jos haluaa ulkomailta tilata ötököitä. Viime kerralla tosin Suomen posti pahoinpiteli pakettia, mutta se ei mitenkään ollut nettikaupan vika. Posti hakkaa kyllä tasapuolisesti kotimaan liikennettäkin, että sen puoleen ei varmaan ole väliä mistä elukkaa tilaa...:dodgy:

Jaa viesti

5 tuntia sitten, Kekkiäinen said:

Kummitussirkkaharrastajia löytyy ainakin facebookista, sieltä saa monesti postikulujen hinnalla munia, koska niitä tulee usein niin paljon.

Olen tilannut pari kertaa Bugz.uk:sta muita selkärangattomia ja voin suositella paikkaa, jos haluaa ulkomailta tilata ötököitä. Viime kerralla tosin Suomen posti pahoinpiteli pakettia, mutta se ei mitenkään ollut nettikaupan vika. Posti hakkaa kyllä tasapuolisesti kotimaan liikennettäkin, että sen puoleen ei varmaan ole väliä mistä elukkaa tilaa...:dodgy:

Joo oon huomannu ton suomen postin tapauksen muutaman kerran muiden ostosten kanssa. :/

Pitää varmaan pistää jotain erikoisohjeita myyjälle jos tulee tilamaan.

Jaa viesti

On 19.5.2017 at 06.56, Lobotomia said:

Joo oon huomannu ton suomen postin tapauksen muutaman kerran muiden ostosten kanssa. :/

Pitää varmaan pistää jotain erikoisohjeita myyjälle jos tulee tilamaan.   itse tilasin e baysta kummitusirkan munia vanhemmat ovat vihreitä kummitusirkkoja e tiararum laitoin tilauksen eilen liikeelle ja toivottavasti munat saapuvat perille ja toivottavasti niistä kuoriutuu vihreitä sirkkoja. 

Jaa viesti

4 tuntia sitten, rami12 said:

itse tilasin e baysta kummitusirkan munia vanhemmat ovat vihreitä kummitusirkkoja e tiararum laitoin tilauksen eilen liikeelle ja toivottavasti munat saapuvat perille ja toivottavasti niistä kuoriutuu vihreitä sirkkoja. 

Hei voisiks vaikka päivitellä tänne miten sun tilauksesi meni? Olis aika mielenkiintonen tietää tulevaisuutta varten :D

Jaa viesti

Tämä laji kiinnostaa mua:) mistä näitä saisi?

Edited by Aksut89

Jaa viesti

On 1/4/2018 at 02.17, Aksut89 said:

Tämä laji kiinnostaa mua:) mistä näitä saisi?

Kannattaa liityä facebookissa kummitussirkka sivustolle,siellä on monesti myyjiä liikenteessä

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään