Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
saana_85

Kummitussirkka (Extatosoma tiaratum)

Recommended Posts

Edellisen ketjun ollessa jo melkoisen pitkä, aloitetaan uusi ketju aiheesta. Vanha ketju löytyy täältä: -Saana_85

Jaa viesti

No nyt mulla on munia <3 Kiitos vain vielä niistä, ehkä minullakin puolenvuoden kieppellä on näitä :ph34r:

Jaa viesti

Onneksi olkoon! Meillä on varsinaisia munatykkejä nuo typyt,mutta tällä kertaa emme säilytä kaikkia munia. Vahingosta viisastuu ;)

Jaa viesti

Mitä voisin tehdä kun minun kummitussirkka naaras oli yöllä tippunut selälleen turpeeseen ja nyt sillä on vain 2 raajaa käytössä yritin nostaa sitä pystyyn mutta se kaatui uudelleen. :unsure:

Jaa viesti

Pystyi kävelemään sen verran että kävi syömässä pari maassa olevaa lehteä nyt sirkka on vieläkin turpeessa pysyy joten kuten pystyssä tällä hetkellä neljä raajaa käytössä yksi oikealla puolella ja 3 vasemmalla. Selviääkö sirkka sen ajan että uudet raajat kasvaa?

Edited by akutzi2

Jaa viesti

Mitenkä vanha akka on kyseessä? Voisitko vielä tarkentaa kuinka monta jalkaa sillä on olemassa?

Kuulostaa kyllä siltä, että loppu olisi lähellä. :|

Jaa viesti

Ostin eläinkaupasta joten en ole varma mutta on luonut viimeisen nahkan aikoja sitten ja pituus on 15cm. Sillä oli eilen vielä 6 jalkaa mutta nyt siltä oli lähtenyt 2 jalkaa irti! Näyttää kyllä nyt jo voivan paremmin.

Edited by akutzi2

Jaa viesti

Nämähän eivät ole kovin pitkäikäisiä otuksia. Kompurointi ja maassa makailu ei ole hyvä merkki.

Mikäli kummitussirkkasi on luonut viimeisen nahkansa, ei kasvua enää tapahdu. Menetetyt raajat eivät enää kasva siis takaisin.

Jaa viesti

Rupesi syömään vadelman lehtiä ja voi jo huomattavasti paremmin nyt. Joten varmaan ei tarvitse sirkkaa lopettaa?

Jaa viesti

Jos raajojen menetys ei vaivaa sirkkaa ja käytös on muutenkin normalisoitunut (kiipeilee, syö, juo, yms),niin en näe syytä lopettaa eläintä.

Jaa viesti

Meillä molttasi toinen naaras aikuiseksi n. viikko sitten, nyt on sitten kaksi "munatykkiä" niinkuin osuvasti Emppa tuossa kirjoitti XD Munia saa siis ilimatteeksi nyt myös meiltä :)

Tässä toinen poseeraamassa:

qn9y6t.jpg

• Like 1

Jaa viesti

Meillä taitaa alkaa sirkat olemaan elämänsä ehtoopuolella. Täysikasvuisia ovat olleet jo hyvän tovin ja tänään uusia rehuja niille vaihtaessa huomasin, että muutaman ote alkoi olemaan jo aika heikko. Ennenkun niitä ei meinannut saada käsistä millään irti, niin nyt meinasi muutama tipahtaa. Lisäksi yksi naaras on vaalentunut aika paljon.

Tuo munien heittely on kyllä aika hassu juttu. Yksi päivä huomasin sivusilmällä, että yksi naaras alkoi heilua kauheaa vauhtia oksallaan ja samantien kuului napakka "naps". Aika kovaa se sai munan lingottua takamuksestaan.

Lemmikkeinä nämä ovat kyllä mitä mainioimpia. Meillä lapset ovat ihastuneet näihin ihan täysin ja kovasti kurkitaan pakasterasiaan, että milloin munat kuoriutuu.

Tämähän on nyt johtanut semmoiseen lieveilmiöön, että kummitussirkkojen terran lisäksi olohuoneseen on ilmestynyt kaksi faunaboksia, joissa on...sirkkoja. Carausius Morosukset ostin ihan vastasyntyneinä ja Lamponius Guerinit hauduttelin munasta lähtien.

Ja tähän kaikkeen on syyllinen Emppa. Joten kannattaa varoa sitä jos ei halua saada sirkkakuumetta itselleen ;)

Jaa viesti

*heh* Eipä kestä kiittää :D Meillä tilat ovat sittemmin kummasti täyttyneet kotiloista...Ensin pari,sitten kolme lisää,sitten 7 lisää,sitten 5lisää....

Sirkkojen munia en tällä kertaa ole säilytellyt liiemmilti,mutta tietysti tarvii muutamat säästää :rolleyes: Peruphasma schultei´t olisivat kyllä ihania,mutta niillä on hankalan oloinen meny...

Munasta olen kerran saanut suoraan silmään! Mitäs menin mulkoilemaan toista liian läheltä...Aikamoisella vauhdilla typykät niitä viskovat, onpa muutaman kerran ollut muna liiskautuneena boksin seinäänkin.Tällä hetkellä on enää jäljellä viitisen tyttöä ja yksi poika,joka on tullut muualta neitokaisia vikitteleen. Näistäkin tulevista munista pitäisi tulla siis molempia sukupuolia.Bokseja on kyllä "ikävästi" tyhjillään,että eiköhän ne pitäisi kohtapuoleen saada täytettyä jonkun sortin sirkoilla.

• Like 1

Jaa viesti

Hauska lukea juttuja noista kavereita. Itse sain omat sirkkani täysikasvuisina about kuukausi sitten. Hyvin ovat pärjänneet. Ostin pari sauvasirkkaakin, jotka ovat sitten erikseen omassa pikkuterrassa.

Naurattaa tosiaan toi munien viskely, välillä kuuluu kauhea rapina kun munia/kakkaa lentelee pohjalle. Onkos muilla käynyt niin että kun lisää terraan/missä ikinä sirkat onkaan ruokaa niin reaktiona on kauhean vauhdikas keikkuminen ja sitten heti hamuaminen ruokaan? Tämä piirre erityisesti huvittaa tuossa tyttösirkassa.

Jaa viesti

Jep. Akat on läskejä ja tosi ahmatteja: heti kun laittaa uutta vihreää terraan, ruvetaan huojumaan ja syömään :) Äijät vaan kiikkuu selässä parittelemassa ja sieltä syövät sen mihin yltävät. Suuri ero kyllä ruuan kulutuksessa sukupuolten välillä!

Sitten kun niitä siirtelee siivouksen yhteydessä muualle niin naaraat sinkauttelee niitä munia ahteristaan pitkin elukkahuoneen lattiaa.

Jaa viesti

Haha, mulla ei oo sentään vielä huoneen puolelle viskonnu. Mä yritän hautoa munia, toivosin että tulisivat siinä 4-5kk ku tahtois vaaveja. :)

Jaa viesti

Meillä taitaa alkaa sirkat olemaan elämänsä ehtoopuolella. Täysikasvuisia ovat olleet jo hyvän tovin ja tänään uusia rehuja niille vaihtaessa huomasin, että muutaman ote alkoi olemaan jo aika heikko. Ennenkun niitä ei meinannut saada käsistä millään irti, niin nyt meinasi muutama tipahtaa. Lisäksi yksi naaras on vaalentunut aika paljon.

Ollos huoletta vielä! Allekirjoittaneen (jo edesmennyt) sirkka naaras eli ainakin puoli vuotta vielä niin, että putoili vähän väliä oksilta ja boksin katosta alas. Aina se omin avuin kipusi takaisin ylös ja ihan hyvävointisena. Raajat ehjinä ja muutenkin virkeänä. :) Sitkeä oli sissi siis.

Kuolla kupsahti kun itse olin matkoilla ja hoitaja ilmoitti viestillä ötökän poismenosta (ei kuulemma halunnut noukkia sitä pois, joten jäi sitten minun hoidettavakseni kun kotiuduin ulkomailta). Olihan se silloin minulla ollut jo reilun vuoden ja ostaessani se oli kuitenkin jo parin sentin mittainen öllimölliäinen.

Jaa viesti

Pikkuneiti loi eilen illalla joskus yhentoista aikaan nahkansa, kauanko kannattaisi antaa kuivatella enne kun uskaltaa koskea?

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään