619 viestiä aiheessa

Tuo Elvenin käärmeen tarina tuntus taas muuttuneen.. (Siis sen myyjän toimesta). Olihan se koko käärmekkin eri väriä kuin myytiin. Kuulemma ei ollut ikinä ukkoa nähnytkään jne.  Että eipä siitä taustasta ota erkkikään selkoa.

Jaa viesti

Ei kai niitä ihan kaikkia kukaan tunnista/muista, mutta ihan kattava kokoelma on syöpynyt mieleen vuosien saatossa ja tuhansia kuvia selatessa. Perusvärimuodot oppii kyllä nopeaa. :)

Esim. Ian's vivarium on hyvä ja kattava sivusto värimuotojen maailmaan: http://iansvivarium.com/morphs/

Kannattaa kuitenkin muistaa ennen kuin tuolla lähtee omaa yksilöänsä vertailemaan, että yksilölliset erot ovat suuria ja kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää. ;)

Perusvärimuodot kun oppii niin ei tarvitse pahemmin muuta muistaa. Monesti eri väriyhdistelmät ei omaa kummempia nimi hirviöitä ja sitten värin mukaan on nimetkin annettu. Esimerkiksi karkeasti sanottuna amela+anery=Snow (lumi) joka nimensä mukaisesti on valkoinen. Anery+hypo=Ghost (haamu) on harmaa väriltään. Amela+caramel=butter joka nimensä mukaisesti on taas viittaa keltaiseen väriin. Sitten on näitä yhdistelmä hirviöitä kuten Amela+anery+caramel+Hypo=Citrine. IV on ollut itselle hyvä paikka opetella nimet. 4v jo sitä lukenut enkä vieläkään osaa kaikkia ja koko ajan tulee lisää värimuotoja, yhdistelmiä ja nimiä.

Kiitos vastauksista!  :D  ehkä mäkin ne perusvärimuodot opin, vaikka huono muistinen olenkin.  :rolleyes:

Jaa viesti

11760283_10207510223256417_3166706604823

Normi poikanen juuri syöneenä.

11214182_10207510220736354_7382521908890

Ja tämä näyttää tummemmalta nahanluonnin jälkeen. Anery sittenkin eikä ghost?

Mut molemmat söivät pinkkinsä varsin helposti ekalla kerralla välittömästi, eli hyvin pelittävät. :)

Jaa viesti

Joo, anerylta näyttäisi tuo alempi. :)

Jaa viesti

Voiko tästä tehdä päätelmän, että emo olisi väkisinkin hypo het. anery, ja isä on suurella todennäköisyydellä anery, tai normaali het. anery?

Jaa viesti

Joo, emä on hypo het. anery, mutta isästä nyt ei voi sanoa mitään muuta noiden kahden poikasen perusteella kuin sen, että se ei ole homotsygoottisesti eli näkyvästi hypo ja että se kantaa anerya joko homo- tai heterotsygoottisesti. :)

Jaa viesti

Tartteisin apua, minkähän sortin motley kuvassa oleva kaveri on?

B-motley_zpsw7t2ktbk.jpg

B-motley2_zpscpc0dqas.jpg

Jaa viesti

Ihan vaan normaali motley eli motley kyseessä, jos vatsa on valkoinen. Jos vatsassa on shakkiruutu niin se ei ole motley lainkaan vaan edustaa normaalia värimuotoa.

Jaa viesti

Valkoinen vatsa sillä on juu. Ihmettelin vaan kun siinä on aivan selvät mustat reunukset, ja oon ollut luulossa ettei normaali motleyssä ole mustaa. Ja eikös tämäkin kaveri kuitenkin ole normaali motley? En saanut hänestä kunnon kokovartalokuvaa, mutta saanee kuitenkin selvän.

A-motley_zpsbja46drw.jpg

A-motley2_zpsflm2uflf.jpg

Jaa viesti

Kuoriutuessaan lähes kaikkien värimuotojen poikaset ovat yleensä aina tummia sävyltään ja kasvun myötä sitten vaalenevat, näin myös motleyilla. Toki myös yksilökohtaisia eroja on. Ja kyllä, molemmat käärmeet ovat motleyita. :)

Jaa viesti

Kiitos, tuota pähkäilinkin. Mutta valtava väriskaala motleyllä! Ovat siis samasta poikueesta, värit kuoriutumisesta asti olleet hyvin erilaisia ja kuvat molemmista otettu samana päivänä. Yksi on vielä hyvin erisävyinen, lähes punainen mutta mun mielestä silti motley eikä hypo motley. On vaan vähän hitaasti startannut kaveri, kun oli repäissyt kuoriutuessaan ruskuaispussin irti. Pitänee laittaa siitäkin kuva värin varmistukseksi jahka kasvaa vähän että viitsin häiritä kuvailulla.

1 person likes this

Jaa viesti

Pitäisiköhän minunkin sitten tulla kyselemään "varmistusta" oman kärmekseni väritykselle. Myytiin "vaaleanruskeana" ja päättelin itse, että kun on lähtöisin yhdistelmästä normal x ghost motley striped, niin lienee ainakin ghost kun ei normaalilta kyllä näytä? Elokuun lopulla syntynyt, joten ihan pikkuinen on vielä. Onko tuo motley/striped nyt sitten millä todennäköisyydellä heterotsygootti? Motley kai oli resessiivinen, joten se voi olla, vaikka käärmeellä normaali kuviointi olikin?

http://i.imgur.com/sBKBLWj.jpg
https://scontent.fqlf1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/15391060_1391423287575818_5227548552068894039_n.jpg?oh=d8376173a979301fb925abaf8b116511&oe=58B3758F

Kuvia voin laittaa lisää, jahka jaksan tuon paremman kameran ladata. Nyt ovat puhelinlaatuisia, pahoittelut siitä.

Jaa viesti

Olisko parempia kuvia? Normaali x ghost motley striped -yhdistelmästä tulee pelkästään normaali, jollei normaali kanna hypoa, anerya, motleyta tai stripedia (ghost on hypo anery yhtä aikaa).

Jos taas normaali on kantanut heterotsygoottisesti eli ollut het hypo JA anery, on mahdollista, että poikanen on ghost. 

Ja koska toinen vanhempi on homotsygoottisesti (näkyvästi) ghost motley striped, niin se tarkoittaa sitä, että kaikki poikaset kantavat 100% varmasti vähintään heterotsygoottisesti anerya, hypoa ja motleyta TAI stripedia. Motley striped eroaa siis "totutusta", koska kyseisest kuviointigeenit ovat yhteisvallitsevia eli jos yhdistät motleyn ja stripedin niin et saa normaalikuviollisia, jotka kantavat piilevästi eli heterotsygoottisesti molempia geenejä vaan saat motley stripedeja, jotka siis kantavat näkyvästi molempia geenejä. 

Kaikki resessiiviset värimuodot perustuvat siis yksinkertaistettuna geenipareihin. Mutta motley stripedissa motleyn parina vain ei ole motley-geeni vaan striped-geeni. Tästä syystä ennalta ei voi tietää kumman geenin poikaset saavat.

Jaa viesti

Tunnistusapua tarvitaan! Mikä värimuoto? Vatsapuolesta en saanut nyt kuvaa mukaan, oli liian iso tiedosto, mutta "shakkikuvio" masu.

FB_IMG_1494494288370.jpg

Jaa viesti

Oisko anery?

Jaa viesti

Anery on! :)

Jaa viesti

Kiitoksia, näin itsekin ajatellut, mutta entinen omistaja sanoo käärmeen olevan Anery motley? Pahoittelen huonoa kuvaa, mutta itse mitä olen lukenut, niin eikös se nyt niin ollut että motley kuvioidulla käärmeellä on aina yksivärinen masu? Edellinen omistaja sanoi myös että "jos luet lisää, tulet huomaamaan että Aneryllä on hyvin harvinaista "shakkilauta" kuvio vatsassa", mutta itse olen lukenut aivan muuta? Kysyn nyt teiltä kokeneemmilta, itse aika "lapsen kengissä" näissä värityksiin ja kuvioihin liittyvissä asioissa. Kiitoksia jo etukäteen vastauksista! :)

Jaa viesti

Kirjoitettu (muokattu)

Perusaneryllä on "shakkilautakuvio" masussa ja anery motleylla on valkoinen maha. Toki käärme voi olla anery het. motley, mutta silloin motleykuvio ei näy ulospäin, eikä pidä kutsua anery motleyksi. Toivottavasti käärmeen myyjä ei tahallaan huijannut, jotta saa käärmeestä paremman summan rahaa. Itselläkään ei tosiaan ole tietämys näissä viljiksien genetiikka-asioissa kummoinen, mutta nämä perusväritykset kyllä tiedän, kun niitä itselläni on/on ollut.

Edited by AniJ

Jaa viesti

Ei ole ollut myyjän tarkoitus minua huijata sillä hän on läheinen ystäväni ja ennen käärmeen minulle tuloa, olen hoitanut sekä tätä käärmettä, että hänen kuningaspytoniakin, mutta hänellä vahva mielipide että Anery motley tämä on, mutta täytyypä kysyä että minkä lähteiden mukaan tämä tieto? Koska kaikki lähteet jotka olen itse käynyt tähän mennessä läpi puhuvat motleya vastaan ja tavallisen aneryn puolesta. Pitää vaan itse ottaa tarpeeksi lähteitä ylös ja niiden kautta yrittää tämä hänelle näyttää toteen, koska kiven kovaan väittää muuta. Eikä sillä minulle nyt niinkään ole merkitystä, jos itse tiedän asian nyt vahvasti olevan näin, mutta siinä mielessähän nämä ovat tärkeitä asioita jos aikoo kasvattaa ja myydä poikasia että väreistä/kuvioista puhutaan niiden oikeilla nimillä ja hinnoilla. Kiitoksia taas pikaisesta vastauksesta!

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään