cynops pyrrograthes

Tuliliskojen lisääntyminen/muninta

42 viestiä aiheessa

Aloitettu uusi ketju. Vanha löytyy täältä. Useita ketjua yhdistetty. -tuuliaa

Tänään (3.1.2011) Huomasin, että yksi tuliliskoistani yrittää kietoa jalkojaan lehden ympärille. onko kellään hajuakaan, mitä se voisi olla?

Jaa viesti

Taitaa yrittää munia lehteen. :) Se on hassun näköistä puuhaa; päässyt nyt pari kertaa todistamaan kun omani takajaloilla hienosti taittelee munan lehden sisään.

Jaa viesti

Minkäs näköisiä ne munat sitten ovat, jotta tietää mitä odottaa? Se oikeastaan roikkui sellaisessa köynnöskasvissa, Ja luulen että se on koiras. (Olen tarkistanut) Voisiko olla, että se yritti jotenkin nukkua tai jotain?

Edited by cynops pyrrograthes

Jaa viesti

27.12.2010-002.jpg

Tuossa on Cynops Orientaliksen muna. Mun taitaa olla n. 1-2vrk vanha tässä kuvassa.

1 person likes this

Jaa viesti

Ja luulen että se on koiras. (Olen tarkistanut) Voisiko olla' date=' että se yritti jotenkin nukkua tai jotain?[/quote']

Kuvaamasi toiminta on nimenomaan munien laskupaikan etsintää ja munintaa. Eli sukupuolimäärityksesi on mennyt väärin, ja otus on naaras.

Jaa viesti

Tähän mennessä se kerkesi jo munimaan. Tämä on ensimmäinen kerta, kun tuliliskoni ovat munineet. Se taisi olla raskaana, jo kun sain sen, koska se oli jo silloin aika paksu. Niin että kuka on biologinen isä.:)

Jaa viesti

Kuinka kestää kestää että munat kuoriutuu? Joko minulla on kova kiire sirtää ne pois vanhempien altaasta?

Voiko jostain kasvista ottaa esim. vain lehden irti, ettei tarvitse siirtää koko kasvia?

Huomaan että keskustelulistoista on lopulta aika vaikea löytää tietoa. Luettavaa on aika paljon :)

Ja varsin harmillista että hyödyllisiä kuvia on hävinnyt, esim. hyvistä ja huonoksi menneistä munista.

Huh, enpä olisi uskonut että jaappanilaisteni muninta saa itsessäni ressiä aikaiseksi, mutta kyllä tässä nyt huoli nousee...

Jaa viesti

Pahuksen munakkaan syöjät! Nyt on kasvi siirretty turvaan, mutta ylen onnettomasti tässä taitaa käydä, kun on vaan muutama muna suojeltavana. Toivottavasti jatkavat vielä munimista!

Onko ok ruokkia aikuisia vähän tuhdimmin/ useammin tällaiseen aikaan?

Jaa viesti

Minulla kiinaankääpiönaaras jatkoi munintaa viime vuonna neljä kuukautta... Loppua kohden munia toki tuli paljon vähemmän ja harvemmin. Tänä vuonna muninta kesti vain pari viikkoa. Itse en jaksanut enää samaa rumbaa kuin viime vuonna, että olisin ottanut munat erilliseen akvaarioon kasvamaan, vaan annoin niiden kehittyä samassa aikuisten kanssa. Nyt noin kymmenen pikkuista toukkaa tuolla taas uiskentelee, useimmilla on jo kaikki jalatkin. Hirvittää vähän kun en haluaisi niitä ruveta tappamaankaan, mutta kasvattaminenkin arveluttaa kun viime vuoden poikasetkin ovat vielä huolehdittavana.

Jaa viesti

Miten usein teidän maavaiheiset lapsoset syö? Meillä on ensimmäinen lapsonen noussut maalle ja en oikein tiedä miten usein sille pitäisi tarjota ruokaa. Aikuinen maavaiheinen syö noin joka toinen tai kolmas päivä yhden tai kaksi buffalomatoa ja on nyt kovin hoikassa kunnossa, ei ole ruoka kelvannut kauhean hyvin viimeisen parin viikon aikana. :dry:

Jaa viesti

Minulla ainakin on maavaiheisille aina banaanikärpäsiä tarjolla, niiden käydessä vähiin lisäilen uusia, eli siis noin päivän-kahden välein. Tosin minulla näitä maavaiheisia on nyt 16, eli ruokinta toimii ehkä hieman eri tavalla kuin vain muutaman... Tarjoaisin kuitenkin pienille ruokaa päivittäin, hieman isommille sitten joka toinen päivä.

Jaa viesti

Japanittareni on onnistunut käärimään muniaan varsin jäykkälehtiseenkin kasviin :ohmy:

Millä naaras "liimaa" sen lehden noin pysyvästi?

Jaa viesti

Ensimmäisen kevätpäivän kunniaksi kuoriutui kaksi toukkaa :)

Jaa viesti

Noniin, nyt on vihdoinkin saatu meillekin ensimmäiset veteen takaisin muuttaneet pienokaiset (juuri sopivasti kun tämän vuoden poikaset alkavat hiljalleen nousta maalle...) ja hassusti sattuivat olemaan kaikkein pienimmät yksilöt. Isot järkäleet karttavat vieläkin vettä kuin ruttoa. Koin ainakin itse, että ruoan tarjoaminen myös veteen edesauttoi hurjasti vesivaiheeseen muuttamiseen. Viikon verran tarjosin survaria vedessä, ja sen jälkeen kaksi poikasta ei noussut maalle enää lainkaan takaisin, ja yksi käy siellä hyvin harvoin. Vedessä kävi ruokailemassa muitakin. Mielenkiintoisena pidin myös sitä, että jotenkin ne tuonne syömään löysivät sankoin joukoin, vaikkei yksikään siellä alunperin ollut, enkä myöskään tiputellut noita veteen ruuan lisäämisen jälkeen.

Jaa viesti

Tää on ollut joskus niin stressaavaa:D mut tahdoin kertoa että mua ja liskoleita saa onnitella,ekat kasvattini ovat täyttäneet 1-vuoden<3 niitähän kuoriutui 32, joista 24 jäi eloon. Maalle nousseista kaksi kuoli 10kk iässä äkillisesti,muut ovat selvinneet eli 22:) oon tyytyväinen,mulla kotona nyt 5 liskoa, joista 4 varattu mut ollut jo kauan etten tiiä nyt ostaako vai ei vaikka oon koittanut kysellä,pidän ne nyt kaikki itellä,mun piti pitää 2-3 mutta kuoleman takia menetin omistani kaksi joten jos kaupat kuitenkin tulee nelikosta,mulle jää vain yksi mutta hankin sille kaverin sit joskus.

Nyt on kuitenkin 5 joista 4 aika pulleeta ja yksi pienempi mut se pienin on eniten vedessä ja syö sieltä,isot möllöttää korkkilautoilla ja joskus käy pulahtamassa.

Ovat virallisesti maavaiheessa siis kaikki, buffalomadot herkkua ja on mulla joskus banaanikärpäsiäkin niille.

Tarkoitus ei ole enää kasvattaa näitä vaikka ihanaakin ja palkitsevaa olikin mutta se voi olla et jos munia ilmaantuu,en ehkä raski poistaakaan niitä:D

Jaa viesti

Tänään 4 kuollutta toukkaa :(

Onko mitään mitä voisi tehdä tai jättää tekemättä jotta kuoleman riski vähentyisi?

Ei kai pakasteruoan tarjoaminen ole voinut olla kohtalokasta.

Voiko japanilaisten kehitys mennä jotenkin nopeammin? Kuolleet toukat olivat vasta ehkä vähän toista senttiä pitkiä - pienempiä kuin jotkut kaverinsa - mutta niillä ei enää ollut kiduksia juuri lainkaan! Ei kai ne ole voinut tukehtua???

Ensimmäinen toukka siis kuoriutui 1.3., joten jos ne muka olisi jo "isoja", aikatulu ei mene Samakkolammesta lukemani kanssa yksiin yhtään.

Peräkkäiset viestit yhdistetty. -tuuliaa

Jaa viesti

Minä ruokin tulareiden toukkia pakastesurviasilla, jotka saksin tosi tosi pieniksi paloiksi.

Kun suurin osa munista oli kuoriutunut, siirsin kaikki poikaset altaaseen, jossa valmiina maa-alue. Itse myös luin sammakkolampea, mutta totesin että pelaan mieluummin varman päälle. 

http://dabinblogi.blogspot.fi/ Löytyy pari kuvaa kun pikkusen selailee. Pikkusen on sisustus muuttunut...

Jaa viesti

Mikseivät minun tularini muni???  :unsure:

Jaa viesti

Kokeile tehdä radikaaleja muutoksia veden määrään ja lämpötilaan, monesti ne tarttee jonkun ärsykkeen olosuhteissa, että lähtee systeemi käyntiin. Toisaalta itse olisin tosi iloinen jos noi ei munis :D

Jaa viesti

Luultavasti en sen jälkeen minäkään!  :D

Jaa viesti

Mulla on menossa kokeilu nro n kiinankääpiöiden poikasten kanssa. Tähän mennessä ekaa pyytämättä ja yllätyksenä -poikuetta lukuunottamatta (ne lähti kolmesenttisinä uuteen kotiin, en tiedä miten siellä meni) ole saanut niitä kertaakaan pysymään hengissä. Nyt tuolla isojen akvan maa-alueella elelee 3 tai neljä poikasta, jotka vaikuttaa toistaiseksi ihan hyvävoimaisilta ja tyytyväisiltä.

Meidän tularit elää niin pellossa, että olis käytännössä mahdotonta ruveta esim. etsimään tuolta munia ja tuhoamaan niitä, enkä kyllä ala tuolta toukkiakaan kaivamaan pois.

Jaa viesti

Huomasin tänä aamuna että tuliliskojen akvaariossa on pieni muna muovi kasvin päällä, joten haluaisin tietää ovatko tuliliskoni lisääntyneet :blink:

noita "munia" on siis kaksi, sellainen vaalea ja tumma

http://www.petsie.fi/pets/268157-sisulisko-cynops-orientalis-tulilisko/pictures/22476054

http://www.petsie.fi/pets/268157-sisulisko-cynops-orientalis-tulilisko/pictures/22476052

Jaa viesti

Hmm...Kyllähän noi munia näyttääs olevan!  :)

Onko sulla siellä varmasti naaraita ja uroksia?

1 person likes this

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään