tonikin

Mölysammakko

230 viestiä aiheessa

Suurkiitos kaikille tähän mennessä vihersammakkovihjeitä antaneille. Lisää havaintoja vihersammakkopaikoista kaivataan edelleen.

15 tuntia sitten, tonikin said:

Kannattaa ottaa tämä Varsinais-Suomen media haltuun. Eli tiedotetta ja jutun sisään ymppäämistä, sillä tavoittaa kaikista parhaiten ns.suuret jokamies-luokan massat. Suosittaisin melkeimpä jonkun alueellisen yhdyshenkilönkin harkintaa, koska paikallisen tason verkostojen, yhdistysaktiivien, toimittajien, jne. hyväksikäyttö antaisi tutkimuksellenne varmasti kosolti tuottoarvoa.

Syy miksi lähestyn ihmisiä tämän keskustelupalstan, enkä paikallisradion tai lehdistön kautta on ilmeinen. Vihersammokot on helppo sotkea ruskosammakoihin ja niiden tunnistaminen vaatii enemmän tai vähemmän asiantuntemusta, jota uskon palstalaisten parista löytyvän keskimääräistä enemmän. En etsi paikkoja, joissa sammakoita yleisesti tavataan (ne on merkitty maastokatttaan sinisellä värillä), vaan paikkoja, joista on suurella luotettavuudella vihersammakkohavaintoja. Luotettavat paikkatiedot auttavat meitä keskittämään rajalliset resurssimme tehokkaamin maastotyöskentelyn aikana. Siksi uskonkin, että myös Toni sinun menneiden vuosien havaintosi olisivat meille arvokkaita. 

Terveisin,

Janne

040 [email protected]

Edited by Janne V

Jaa viesti

On kirjoittamassasi eittämättä puolensa ja hyvä että keskustelu elää siinä sivussa:)

Mun pointti tavan yleisöpelehtimiseen liittyy näiden uniikin kurnutusäänen tunnistukseen sekä sen ajallisesti pitkään kestoon. Siinä voisi olla sekä luonnon- että ympäristönsuojelullisen tiedotuksen sauma että ravita ihmisiä katsomaan ja tarkkailemaan kiinnostuneemmin ympäröivää luontoa(nsa). Päälle toki bonarina historian havinaa haviksista, tuoreista tekosista ja kuka ties muutakin? Mut teijän rojekti, jotta minä tässä kummempaa, kunhan rupattelen. Mulla on pahalainen tapa siihen..

Jaa viesti

On 25. huhtikuuta 2017 at 18.33, tonikin said:

On kirjoittamassasi eittämättä puolensa ja hyvä että keskustelu elää siinä sivussa:)

Mun pointti tavan yleisöpelehtimiseen liittyy näiden uniikin kurnutusäänen tunnistukseen sekä sen ajallisesti pitkään kestoon. Siinä voisi olla sekä luonnon- että ympäristönsuojelullisen tiedotuksen sauma että ravita ihmisiä katsomaan ja tarkkailemaan kiinnostuneemmin ympäröivää luontoa(nsa). Päälle toki bonarina historian havinaa haviksista, tuoreista tekosista ja kuka ties muutakin? Mut teijän rojekti, jotta minä tässä kummempaa, kunhan rupattelen. Mulla on pahalainen tapa siihen..

Näytät nyt sotkevan kaksi eri asiaa, mahdollisiman luotettavan tiedon keräämisen tutkimusresurrejen kohdentamiseksi ja tutkimuksesta tiedottamisen, keskenään. Pidän tutkimuksesta tiedottamista "suurelle yleisölle" erittäin tärkeänä, osittain juuri edellä mainitsemistasi syistä ja tätä edellyttävät nykyään myös tutkimuksen rahoittajat. Esimerkiksi, Suomen akatemia peräänkuuluttaa jatkuvasti tutkimuksen näkyvyyttä "kansalle" ja se on myös yksi arviointikriteereistä tutkimuksen vaikuttavuutta ja laatua arvioitaessa. Jokainen tutkimukseni innoittama ihminen, joka mahdollisesti innostuu luonnosta tai jatkossa ilmoittaa havointonsa tietokantoihin, tms. on minulle "voitto". Kuten jo aiemmin mainitsin, syy siihen miksi lähestyn ihmisiä tämän palstan, enkä paikallismedian kautta on se, että rajallisten tutkimusresurssien tehokas kohdentaminen vaatii mahdollsimman luotettavaa tietoa. Epäluotettava tai asiantuntematon tieto saattaa edeistämisen siaan jopa hankaloittaa utkimuksen tekemistä. Tämä on myös osittain tutkimuseettinen ja eläinsuojelullinen ongelma. Pahimmillaan "amatöörien" liian innokas "värvääminen" saattaa jopa johtaa tarpeettoman kärsimyksen tuottamiseen eläimille. Kuvitteleppa tilanne, jossa osaamaton henkilö ryhtyy innoissaan toimittamaan DNA-näytteitä. Esimerkiksi, ilman asianmukaista etiketöintiä, paikkatietoja ja muistiinpanoja, nämä näytteet eivät tarjoa mitään tietoa ja ovat täysin käyttökelvotttomia. Niiden keräämiseksi eläin on kuitenkin pyydystetty, sille on aiheutettu stressiä ja siltä on ehkä jopa leikattu pala varvasta tai häntää (uskokaa tai älkää, olen tämänkin nähnyt tapahtuvan). 

Janne

Edited by Janne V

Jaa viesti

Ihan 100% turiset!

Mutta leikkaan edellisistäni sivuun vielä sen verran, että tokikin näytteiden otot ja kurnutushaviksien ilmoittelut ja teot on toki erillisiä asioita. Notta kehoituksineen selkeesti kohdennettua markkinointia.

Eli kohdennettua pr-propagoimista. Paikalliset on useimmiten melko kova tietoveto, puhumattakaan luonnonsuojelu järjestöistä tai vaikka lintuharrastajista joita tuntuu nykysellään löytyvä joka orrelta (tarkat ja analyyttiset korvat). Tavan "sivarit" tosin kokee kovaa  jonkin sortin ilmoitus ja osallistumis -merkkistä kynnystä, joka käy hanakasti ilmi kun koluilee potentiaalisia paikkoja myöskin  "sivariroolissa". Jengi tunnistaa, osaa yhdistää asioihin ja tykkää tulee jutustuleen mielellään kasvokkain. Se myös toimii paikallisella tasolla. Mutta kun lajiston leviämisen syyt on osaltaan vieläkin hämärän peitossa, on tuo "rajoitettu pr-tarjonta", musta avainasemassa.

Haviksien suhteen tässä on kaks selkeetä osa-aluetta, riippuen mikä haviksen antaneen tahon tausta on, tai ehkeen pikemminkin niin että minkä tiedonlähteen varassa ilmoittamiseen on ryhdytty.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään