terhi_85

Madagasgarin sihisevä torakka (Gromphadorhina portentosa)

319 viestiä aiheessa

Voisiko joku kertoa miten kunnolla hoidetaan madakaskarin torakkaa.

Kiitos

Viestiketjuja yhdistetty. -tuuliaa

Jaa viesti

Ravinto-osiossa on pitkä ketju aiheesta torakoiden kasvatus ruokaeläimeksi.

Jaa viesti

Ei se hoito siitä eroa, on se sit lemmikkinä tai ruokaeläimenä.

1 person likes this

Jaa viesti

Moi!

Eli siis tänään minulle saapui 4kpl sihiseviä torakoita. Kaikki uroksia eli niistä tulee vain lemmikeitä... Olen ensikertlainen ötököitten kanssa, joten yksi kysymys:

Minulla on turve pohja terraariossa, jossa on verkkokansi. Kuinka usein turve pitää vaihtaa?

Jaa viesti

Jaa a.

Sanoisin, että ei koskaan.

Noukit vaan syömättömät ruoat pohjalta pois niin ei paikat ala homehtumaan/haisemaan.

Jaa viesti

No sepä helpolta kuulostaa :)

Ruuatkin on omissa kipoissaan, märkä ja kuiva ruoka erikseen ja sitten vielä vesiastiakin pumpulin kera on erikseen.

Jos haluaa sisustaa terraariota huonekasveilla niin sopisiko rönsylilja siihen entä kultaköynnös? Sitä kun kertyy turhankin paljon.

Jaa viesti

Mule tuli yksi koiraspuolinen nuori sihisihi eläinmessuilta, sai nimekseen Pauli. :P Ja heti olin kusessa, ku se karkas ja meinas (juostuaan ympäri taloa ensin) livahtaa vessan lattiakaivoon. Viime hetkellä sain kiinni. Ja kova poika kiukuttelemaan, kauhea angsti ja sihinä oli päällä ku karkureissu katkesi. Mutta hurmaava otus se on, ja komeat otsakyhmyt. :laugh:

Jaa viesti

Mä meinasin messuilta tämmösen hommata. Oli jotenkin niin hurmaavia. Mut en sitten viittinyt, kun olin jo ostanut öttiäisiä ihan tarpeeksi. Ehkä kuitenkin joskus... 8)

Jaa viesti

Voisiko joku kertoa miten kunnolla hoidetaan madakaskarin torakkaa.

Kiitos

Englanninkielinen hoito-ohje

Lyhyesti ja ytimekkäästi: Lämmin ja kostea terraario. Ruoaksi kasvikunnan tuotteita pääasiassa. Piiloja.

Minulla on ollut omani parisen viikkoa. Ihan mielenkiintoinen ötökkä. Suosittelen. :) Meillä lempiruokaa on kalanruokahiutaleet ja lempiharrastus smartin seinällä roikkuminen pää alaspäin. Kerran se on sihissyt minulle siirron yhteydessä' date=' hassu ääni. :laugh:

Sen verran pitää vielä n*ssia pilkkua mitä tulee tuohon otsikkoon, että kyseinen eläinhän on madagaskarin sihisevä jättiläistorakka eikä madagaskarin torakka suomalaiselta nimeltään.

Edited by Maami80

Jaa viesti

Olisin kiinnostunut näistä, mutta mistään ei näytä löytyvän enempää tietoa, kuin että syövät hedelmiä ja kasviksia.

Eli voisiko joku kertoa näiden hoidosta, ruoasta, asumuksesta ja siitä, että miten näistä erottaa tytöt ja pojat toisistaan.

Tuosta ruoasta olisi kiva tietää, että onko jotai kiellettyä mitä ei saisi antaa? (esim. sipuli,sitruuna pippuri,cilipaprikat jne.)

Sitten muuta vielä mihin haluaisin ilman muuta vastauksen olisi myös näiden odotettu elinikä ja näiden päivittäiset hoitotoimenpiteet (pitääkö terraariota sumutella suihkepullolla tai jotain muuta vastaavaa)

Jaa viesti

http://keskustelu.herppi.net/keskustelu/562-hyoenteiset/332027-madakaskarin-torakka Tuossa on jo jotain keskustelun tynkää aiheesta.

En jaksa nyt alkaa netistä etsimään "faktoja" joten vastaan ihan oman kokemukseni ja mutun perusteella.

Hoito on helppoa. Joskus kostuttaa pohjamateriaalia, toisinaan sumuttelee terraariota ja ruoaksi antaa pääasiassa kasvikunnan tuotteita. Yleensä sillä että käyttää maalaisjärkeä ja miettii minkälaiset olosuhteet ja ruokavalio eläimellä on luonnossa pääsee jo pitkälle.

Ruoaksi noita mainitsemiasi ei suositella millekkään lajille, enkä usko että sihisihikään niitä suostuisi syömään. Enkä usko sen suostyvän syömään myöskään mitään itselleen vahingollista. Oma yksilöni on sen verran kranttu ettei se syö juuri muuta kuin kalanruokahiutaleita ja porkkana lastuja. Muuta vain maistellaan, ehkä.

Asumukseksi käy yksinkertaisimmillaan smartboxi johon on porattu ilmanvaihtoaukkoja. Sopivaa asumuksen kokoa miettiessä kannattaa ottaa huomioon eläimen aikuiskoko. Oma urokseni on tällä hetkellä 7,5cm pitkä ja 3 cm leveä, ja kasvaa yhä. Toki se ei turhan tähden tuolla smartissaan lenkkeile, eli kunhan mahtuu liikkumaan ja halutut sisustukset saa sopimaan niin hyvä se on. Yhdelle elukalle heittäisin hatusta sopivaksi litramääräksi noin 10. Kiipeilevänä lajina korkeus on tärkeää.

Lisäksi terraarioon kannattaa laittaa jotakin piilopaikaksi, ruokakupin ainakin kuivaruoalle ja muuten sisutuksen voikin päättää oman maun mukaan, vaikka tekokasvin, tai mitä nyt keksii.

Pohjalle kerros turvetta tai muuta kosteutta kestävää,tai ei mitään. Mutta ovat sen verran kovia paskomaan että ilman pohjamateriaalia pidettäessä näky on aika, höm, rakeinen. Mutta kaivele nämä eivät niin kuin monet muut torakat.

Sihisihillä pitäisi siis olla kosteaa ja lämmintä. Omani ei kyllä kosteudesta hirveästi perusta, sumutusta se lähtee karkuun ja kun pohjaturpeen kostuttaa se ei mene pohjalle sitten millään. Tosin täällä huoneessa on muutenkin normaalia korkeampi ilmankosteus joten omaa "kastele joskus ja sumuta silloin tällöin" -filosofiaani voi olla toisissa olosuhteissa tarpeellista vähän muokata. Olen myös nähnyt tuon juovan yksittäisistä vesipisaroista joten se mahdollisuus olisi mielestäni hyvä tarjota, ainakin joskus. Normaalia huoneenlämpöä lämpimämpääkin pitäisi mielellään olla, vaikka pärjää ilmankin lämmitystä.

Sukupuolet erotta helposti. Uroksella on kaksi kyhmyä päässään. Kirjoita googlen kuvahakuun joko lajin tieteellinen nimi (Gromphadorhina portentosa) tai englanninkielinen nimi (Madagascar hissing cockroach) ja näet itse.

Eliniästä ei ole hajua. Yleensä hyönteiset ovat lyhytikäistä porukkaa, joten tuskin nämäkään vuosikausia hengissä pysyvät. Päivittäinen hoito ei monta minuuttia vaadi. Sumuttaa tai on sumuttamatta, vaihtaa/lisää ruokaa. Pari kertaa vuodessa vaihtaa pohjamateriaalit.

Minulla on ollut sihisihi muutaman kuukauden ajan, ja voin kyllä lämpimästi suositella. On varsin persoonallinen ja ilmeikäs ötökkä. Tarkoitus olisikin hommata tuolle omalleni lajitoveri.

Laji sopii mielestäni mainiosti myös ötökkäkammoisille, kuten itsekkin olen. Tuo kun on liian iso ja scifi-elokuvasta repäistyn näköinen tullakseen mielletyksi hyönteiseksi. Ja tietysti hyönteisfanille tällainen on ihan must have. :lol:

2 people like this

Jaa viesti

Kiitos tuosta oikein paljon tuo ikä juttu olisi vielä kiva tietää kun puolen vuoden päästä olisi muutto saksaan ja näitä on kai vähän hankala maasta toiseen kuljettaa vai kuinka?

Jaa viesti

Jos nyt muistan oikein tai edes sinnepäin elävät noin 1,5-2 vuotta.

Eli suhteellisen kauan hyönteisiksi. Itsellä on ollut nyt niin huono tuuri että poikasia ei ole tullut,vaikka munakoteloita on näkynyt,mutta jostain syystä naaraat ovat tiputtaneet ne.

2 people like this

Jaa viesti

mulla nämä lisääntyivät vähän liiankin hyvin :woohoo:

paras hoitaminen taitaakin olla,että aina välillä "unohtaa" ne.

liika kosteus on vaikea saada pois jos ilmastointi ei toimi kunnolla...

pojilla on tosiaan ne sarvet ja kasvavat muutenkin suuremmiksi.

ja eiköhän täältä löydy halukkaita ostajia kun aika tulee ;)

Jaa viesti

Kyllä tosiaan haluaisin muutaman (3-4) näitä ottaa, mutta ongelmana on tuo että pitäisi saada ne kuljetettua laivalla saksaan sitten puolen vuoden päästä. Onko kenelläkään kokemusta tälläisestä? Yhdessä paikassa luki, että jos ei ole tarkoitettu myyntiin ja eläimiä on alle 5, niin tulli tekee niille vain jonkun tarkastuksen eikä mitään suurempia juttuja tarvitse tehdä mutta päästävätkö ne mut sinne laivaan jos mulla on kassissa torakoita :whistle:

Jaa viesti

Hei.Olisiko Sinulla tietoa mistä saisi ostettua kaverin minun torakalle.Poika on tämä veijari ja ostin Virosta.On kovin yksinäinen...

Jaa viesti

Esim. täällä näyttää olevan myytävänä. Kannaattaa varmaan laittaa ilmoituista tuonne ostetaan palstallekin niin joku täällä herppinetissäkin voi kasvatella nuita.

Jaa viesti

Vähän päivitystä omaan mutu hoito-ohjeeseeni.

Jatkuvien homeongelmien vuoksi (vaikka ilmanvaihto oli todella hyvä) ja koska ötökkä ei edes käynyt pohjalla sen ollessa kostea, ja juteltuani sihisihejä ruokaeläimeksi kasvattavan ihmisen kanssa joka toimii samoin, olen antanut pohjamateriaalin kuivua kokonaan. Mitään negatiivista vaikutusta eläimen käyttäytymiseen en ole huomannut, päin vastoin. Nykyään se viihtyy jopa pohjalla. Tosin mainittakoon että terraario on huoneessa jonka normaali ilmankosteus on korkeampi kuin asuinhuoneissa yleensä. Sumutan terraariota hyvin kevyesti silloin tällöin.

Uudeksi lempiruoaksi on paljastunut vauvojen hedelmäsoseet. Kokoonsa nähden ainakin meidän yksilömme on hyvin vähäruokainen. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mitä syötätte omillenne?

Jaa viesti

Onko kokemusta voisiko parit sihit asustaa jättituhisten kanssa samaa (isoa) terraa? Tuhisten terrassa on toinen osa kuivaa matskua,toinen puoli kosteaa lannoittamatonta turvetta. Luonnollisesti lisätään noita piilopaikkoja ja muuta rekvisiittaa tarpeen mukaan.

Jaa viesti

Ei. Ei kahta lajia samaan terraarioon. Käsittääkseni osa tuhiksista on myös myrkyllisiä, mikä ei lienee ole kovin hyvä asia siheillekkään. Muutenkin voisi jommalle kummalle käydä huonosti, sillä meillä ainakin nuo sihit on kovin ahneita kaiken vähänkään syötävältä vaikuttavan perään.

1 person likes this

Jaa viesti

Olen tässä mietiskellyt paria torakkaa lemmikiksi. Kovin paljon ei tietoa tunnu löytyvän mutta jotain sentään.

Ilmeisesti näistä tunnistaa sukupuolen, eli jos ottaisin samaa sukupuolta olevia ei tarvitsisi pelätä lisääntymistä? Sitten vielä "tyhmä" kysymys, munivatko torakat vai miten lisääntyvät? Jos munivat niin munien hävittäminen olisi helpompaa kuin poikasten. Tarkoitus ei kuitenkaan olisi kasvattaa jättimäistä torakkalaumaa.

Mistähän voisin hankkia näitä ja voidaanko torakoita postittaa kuten kotiloita? Sen verran maalla asun ettei läheltä taida kasvattajaa löytyä :(

Jaa viesti

Olen tässä mietiskellyt paria torakkaa lemmikiksi. Kovin paljon ei tietoa tunnu löytyvän mutta jotain sentään.

Ilmeisesti näistä tunnistaa sukupuolen, eli jos ottaisin samaa sukupuolta olevia ei tarvitsisi pelätä lisääntymistä? Sitten vielä "tyhmä" kysymys, munivatko torakat vai miten lisääntyvät? Jos munivat niin munien hävittäminen olisi helpompaa kuin poikasten. Tarkoitus ei kuitenkaan olisi kasvattaa jättimäistä torakkalaumaa.

Mistähän voisin hankkia näitä ja voidaanko torakoita postittaa kuten kotiloita? Sen verran maalla asun ettei läheltä taida kasvattajaa löytyä :(

Helppoja eläimiä, menee huoneenlämmössä ja normaalissa ilmankosteudessa. (Toki tykkäävät vähän isommista löylyistä ja kosteudesta mutta eivät tarvitse niitä menestyäkseen.) Jos sulla on kotiloita niin tarjoa samaa ruokaa näille kuin niillekkin. Siinäpä se hoito sitten onkin. :P

Aikuisten torakoiden sukupuolen tunnistaa helposti, koiraalla on päässä kaksi kyhmyä joista ei voi erehtyä. Tekevät eläviä poikasia.

Hyvin voi kesällä postittaa näitä. :)

Jaa viesti

Ajattelinkin että hoito ja ruokinta olisi vähän samansuuntaista kuin kotiloiden. Vielä kun jostain saisi näitä ihanuuksia hankittua :)

Jaa viesti

Ajattelinkin että hoito ja ruokinta olisi vähän samansuuntaista kuin kotiloiden. Vielä kun jostain saisi näitä ihanuuksia hankittua :)

Ruokinta on joo. Pistäppä yksäriä käyttäjälle nimimerkillä mito. Häneltä varmaan löytyy.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään