angelhaken

Akvaariosilikoni ja silikonien vaihto

10 viestiä aiheessa

Hjälp!

Konnat olivat innostuneet eilen riehumaan akvassaan sillä seurauksella, että olivat saaneet lämmittelytason rampin irti. Meillä on lasinen taso, jossa on (ilmeisesti?) akvaariosilikonilla kiinnitetty pleksistä taivutettu ramppi. Viritys on edellisen omistajan rakentama. Vinkkejä ja hyviä neuvoja otetaan vastaan, että milläs tämä korjataan? En ole koskaan akvaariosilikonia käyttänyt, sillä vissiin on viisainta tuo takaisinliimaus tehdä? Mietin myös sitäkin, että kannattaako vanhaa ramppia laittaa takaisin, vai uusisko sen samalla. Mistähän löytyis halvimmalla uusi pleksi..? Lasitaso on kuitenkin hyvässä kunnossa ja tukevasti vielä kiinni.

Meidän konnat ei ilmeisesti arvosta juhannusjuhlintaa, pari vuotta takaperin hajos suodatin juuri ennen juhannusta :laugh:

Jaa viesti

Toinen vaihtoehto vois olla korvata ramppi vaikka ruohomatolla.

Silikoonaamista varten pintojen pitää käsittääkseni olla kuivat, ja kuivuminen vie jonkun hetken (käytännössä varmaan tunteja, ei päiviä). Pleksiä saa esim. teollisuus-Etolasta, akvaariosilikonia rautakaupasta. Varmista, että silikoni on tosiaan akvaariosilikonia!

Ystävällistä kuitenkin hajottaa systeemit vielä arkipäivän aikana :D

MUOKS. Ja jos innostut pohtimaan nykyratkaisulle vaihtoehtoja, lämmittelytasoista on keskustelua täällä.

Edited by KaisaHoo

Jaa viesti

Hei,

Siivoessani tänään punakorvakilpparin akvaariota huomasin että laitojen silikoni oli osin ohentunut ja osin vihreänä levästä. Onko vinkkejä kuinka usein silikoni tulisi vaihtaa ja miten. Kilpparin viimeisin akvaario on ollut käytössä n. 8 vuotta ja toiminut toistaiseksi oikein hyvin. Pitääkö alkaa varautua akvan huoltoon ja mahdollisesti vaihtaa silikonit? 

Jaa viesti

Onko laittaa kuvaa, niin näkisi vähän missä kunnossa silikonit on? Ja minkä kokoinen allas mahtaa olla kyseessä?

Silikonien vaihto on aika hommaa, vanhat tulisi saada hyvin pois ennen uusien laittamista. Itse en lähtisi siihen hommaan, hermot menisi. :D

Nostan vähän tätä ketjua, jäänyt huomaamatta ja vastaamatta valitettavasti. :/
Itse omistan vain kala-akvaarion, niin josko joku punakorvaharrastaja osaisi vastata paremmin.

Ja itseänikin kiinnostaa miten usein vesikonnien omistajat huoltavat noita silikoneja? :)

Jaa viesti

Onko silikoni onkelma jo ratkennut? Eli siis vaihdoitko ne? Mulla oli juuri hirmuisa tekeminen 216 litrasen pöntön kanssa kun siihen piti vaihtaa silikonit ja voin sanoa että koville otti. Vaati toellaki verta hikee ja kyyneleitä, mutta ne oli aiheellista vaihtaa koska pönttöö vuosi. Aikaahan se vaatii ja koska mulla ei ollu semmoista mahdollisuutta että olisin vienyt sen pöntön johonki liikkeeseen missä vaihtavat niinkuin tietääkseni pääkaupunkiseudulla on mahdollista,  niin itellähän tuo oli pakko. Eli ensin tilasin tietty akvaariokäyttöön soveltuvan silikonin valmiiksi ja sen puristimen etin, ostin myös sinolia jota tarvitaan puhistusvaiheessa. Sitten alkoi se hermoja raastava osio eli vanhat pois. mattopuukko oli siinahommassa mulla ja partaterä. vanhat pois ja imurilla kaikki mahollinen nöftä jne pois saumoista. Sinolilla pyyhin saumakohdat että ovat mahdollisimman puhtaat. Sitten vaan tursottelemaan uutta silikonia ja sormella pyyhin sen sauman heti kun olin puristanut sen silikonin siihen..... sitten se kuivatteluaika. eli viikko !!! jos yhtään lyheämmänaikaa käytti niin tasan vuosi meinaan ekaksi en malttanu odottaa tarpeeksi kauan. Hirmu homma ja toivon mukaan ei tartte ihan pian niitä alkaa taas uudelleen ähräämään ja se käry.... akvaariosilikonissa on meinaan etikkaa joka sitten haistuu siitä pois niin olipahan huurut !!! :rolleyes:

Jos saumat on kovin levöittyneet, kavenneet, ei niin kimmoisat tai repalaiset niin vaihtaahan ne kannattaa. Mie olen tarkistanu niitä aina kun puhistan tankkia, yleensä vedenvaihtojen yhteydessä. Mutta jos silikonit on hyvin laitettu niin kyllähän niiden useemman vuoden pitäsi kestää... oliko peräti et ostotankeis 10 vuotta ??? !!!! Korjatkaa joku jos muistan väärin :P

Eihän se silikoni homma iha maatakaatava ole, mutta rankka ja sitäkin tarpeellinen. Et jos vähänki epäilyttää niin kyllä ne kannattaa huoltaa. Ja jos asuu kaupungissa niin kannattaa soitella paikallisiin liikkeisiin et josko niillä on se vaihto palvelu meinaan joillakin on... eikä tainnu hinnatkaan mitään ihan hurjii olla jos oikein muistan lukeneeni ;)  mutta jos vaihtoehtona on vesivahinko niin.....

1 person likes this

Jaa viesti

Hei! Osaisiko joku täällä kertoa miten tuommoisen kiinteästi silikoonatun maa-alueen saisi siististi irti vai saako sellaista irti? En ole ikinä sellaisia harrastanut, mutta nyt olisi uusi akva näköpiirissä jossa sellainen on, ja se on ruma ja epäkäytännöllisen kokoinen/muotoinen. :D Olisiko sellaista siis mahdollista irroittaa siististi ja jos on, niin miten?
Olen itse tykästynyt tiskikaapin ritiläratkaisuihin, ja ne ovat pelittäneet hyvin, joten haluaisin viritellä sellaisen seuraavaankin akvaan...

Jaa viesti

Näkemättä tietty paha sanoa varmaksi, mut yleensä tuollaiset akvan/terran sisään tehdyt modaukset eivät ole millilleen yhteensovitetuista palasista koostettuja. Eli sauman välissä lienee milli-pari silikoonia jonka aukiviiltämiseen ohut teräinen mattoveitsi, kirurginveitsen terä, jne. soveltuu hyvin. Eli akvan lasipinnan suuntaisesti maltillisia vetoja. Terää ei tarvitse saada kertaheitolla läpi koko saumasta. Jos sauma on taas nafti, niin reunojen liimasaumat ekaks viiltäen auki ja sen jälkeen kevyttä vetopainetta irroitettavaan palaseen ja samalla terällä hissukseen avitellen. Loput silikonijämät lasista sitten lasiskraapilla poije. Jos tuon saa tehtyä maltilla, niin lopputuloksesta saa siistin.

1 person likes this

Jaa viesti

Lienee sopivaa, kun mainitaan akvaariot ja se, ettei ole homesuojattu.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään